bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Poni_Tail

Trådstartare
Hej! Jag har en aktiv kh-collie tik på ca 10 månader. Hon är med mig i stort sett överallt och får motion och stimulans varje dag. En vanlig dag kan se ut ungefär såhär:
08-10.30 promenad lös på berget med bästa kompisen, en borderterrier.
10.30-14.00 sova i soffan
14.00 ev kissepaus, lite trix (tex hämta gosedjuren, sitta, ligga , stå)
-16.30 ytterligare vila
16.30 till stallet där hon leker med två långhårscollie. ev hänga med ut på tömkörning eller ridning. Annars leker hundarna på gården.
20.00 hemma igen. Sova i soffan eller bädden.

Alla dagar är givetvis inte lika men fördelningen mellan vila och motion brukar se ut ungefär såhär. Tycker ni det är för mycket, lite?? Vi lägger även in "vilodagar" då hon bara tar korta promenader och tränar lite varje vecka.

Nu till mitt problem, vovvan är så dålig på att äta. Hon har varit det nästan hela tiden sen vi fick hem henne vid 11v ålder. Under löpet åt hon dock som en häst. Jag brukar utfodra henne i stallet eftersom hon där får lite konkurrans och äter bättre då. Hon behöver ha mat 3ggr per dag eftersom hon inte orkar för stora portioner men hon äter oftast inte upp. Nu äter hon specific M puppy och ska väl göra det fram tills hon är minst 1år. Men sen då? Jag är lite sugen på att byta till ett högenergifoder för att hon ska få i sig allt utan att man behöver ge så mycket. Är det en dum ide´?

Foderkunniga, hjälp!
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Gav färskfoder till min kräsna schäfer och han älskade det. Har rekommenderat det till andra som har problem med maten till sina hundar och de är jätte nöjda. De har nu fått matglada hundar, så prova :). Lycka till.
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Tack för svaret. Har varit inne på färskfoder ett tag nu. Men hur vet man vilken sort som är bra? Tycker det är jättesvårt att bedöma. Några tips?
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Det är svårt att säga vilket färskfoder som passar din hund, jag använder Bravo färskfoder till mina och de har inte matvägrat sen jag började med det.
Fodax är lite bättre till magra hundar då det innehåller lite mer fett, annars finns Nordic, Klass, Priima. Du får googla på dessa foder och läsa lite, kanske det finns någon av dessa foder i närheten av dig. Då är valet lite lättare.
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Min hund har jättesvårt att lägga på sig och åt dåligt. Han fick prova Fodax men det vägrade han äta. Nordic special + däremot äter han och gick upp i vikt av. :p Ibland får han vom og hundemat med. De båda känns dessutom mycket fräschare än Fodax. Bravo och de andra har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Fodax har bra pris och högt näringsvärde. Funkar kanon på mina aktiva men kräsna BCs.

Blandrastik: KortHårig collie.
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Sen skall man inte glömma att unghundar, speciellt av vallhundstyp tenderar att vara omöjliga att få hull på, som de heller inte skall ha, däremot tillräckligt med proteiner o fett så att de kan sätta ordentliga muskler.
Färskfoder har jag inte så bra koll på, men vad jag läst är nästan alla mycket nöjda med Vom o Hundemat.
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Hej alla! Tack för era svar. Jag har för en tid sedan köpt fodax då en av zoobutikerna i min stad tar in det. Hon har fått lite grann av det. först så kolla hon på mig som att " skojar du?? ". Men nu går det riktigt bra. Har bytt ut hennes lilla kvällsmål mot fodax och hon har ätit upp det 4 kvällar på raken. Hur försiktig skall man vara när man byter in ett foder på en hund? När kan jag börja ge det även till frukost? Har räknat på det och för att hon skall få i sig rätt värden och mängder så kan det funka att ge fodax på morgonen, kulor till lunch och ´fodax på kvällen. Har nämligen en hel säck kvar och vill gätna att hon äter upp den. spelar det någon roll om man blandar fodax och kulor?

Vallhund: Jag vill inte att min hund skall få massa hull men jag vill inte att heller att hon skall tappa i vikt. P.g.a att hon rör sig mycket vill jag att hon får i sig tillräckligt med proteiner så hon kan bygga muskler. Siri har ca 0,5cm hull över revbenen och tunnare vill jag inte att hon blir då det även blir tunt över höfter och rygg då. Hon är uppdragen och fin i midjan. Tack för alla tips!
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Det låter väl bra.
Vet flera som kombinerar färskfoder o torrfoderkulor, detta för att det är praktiskt att hunden äter torrfoder om man är på resa etc.
 
Sv: bra foder till aktiv kh collie-tik som inte äter?

Blanda på du tills det blir slut i säcken, sen kan du också använda torrfoderlulorna som godis.
Jag använder torrfoder och gör egna "märgben". Min hane föredrar egna fyllda ben mot riktig märgben faktiskt.
Kul att det funkar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 082
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 631
Senast: Ninnie
·
Övr. Hund Nu ska jag försöka byta till färskfoder. Har velat länge nu men har inte kunnat då min frys är väldigt liten. Men jag får nu låna lite...
2
Svar
33
· Visningar
9 375
Senast: Poisonous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp