Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Varmblod90

Trådstartare
Nu ska jag försöka byta till färskfoder. Har velat länge nu men har inte kunnat då min frys är väldigt liten. Men jag får nu låna lite plats hos morsan som har en större.
I alla fall, ska beställa från Fodax. Fick det tipset och jag känner att det är det färskfodret eller inget alls. Med andra ord har jag bäst magkänsla över att det ska vara det bästa och jag är den som följer min magkänsla.

Eftersom den kommer med frysbil varannan månad ungefär så måste jag planera in hur mycket dem ska ha. Och för det måste jag vet hur mycket dem ska ha om dagen.
Jag har aldrig gett färskfoder förut och vet inte alls det här med mängden. Tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig på ett ungefär i alla fall. Jag vet att ni kan ju inte såhär på rak arm säga hur mycket mina hundar ska ha. Men ni som ger färskfoder till era kanske kan berätta hur mycket ni ger om eran hund är aktiv eller ej? Svårt att hålla hull eller tvärtom? Vilken ras?

Jag har då 3 hundar, för tillfället bara 2 som jag ska ha under februari månad.
Collie LH. Det är 2 hanar, den ena blir 2 år 30 maj, den andra bli 3 år 27 juni.
Den yngre är mer aktiv och kräver mer, lite svårare att hålla hullet pga det.
Den äldre är lite mer latare och kräver inte alls lika mycket varken på mat eller motion.
Både dock blir rastade ordentligt varje dag.
Den 3:je är en tik som är 5 år, lätt att få upp i hull och är inte så aktiv. Men bli ordentlig rastad dagligen.

Så vad tror ni? Kan ni hjälpa mig att komma fram till något ungerfärlig dagsrason färskfoder till mina vovvar? =) Som sagt, jag vet att ni inte kan säga exakt vad var och en av mina hundar ska ha. Bara så att jag vet på ett ungefär så får jag ju ev öka eller minska sedan =)
Det kanske räcker genom att veta hur mycket ni ger era :)

Sen, hur lång tid måste jag ha för att vänja dem vid färskfoder?
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Min ena (8 år, 35 kg) får 275x2 per dag av Fodax Grön. Den andra (10 år, 32 kg) får 350x2 av Fodax Grön. Min lilla (1år, 25 kg) får 235x2 av Fodax Vit.

Jag tycker det är stor skillnad på Grön och Vit, även om den Gröna är kraftig även den, men jag bytte från Vit till Grön på mina äldre när jag tyckte att de la på sig lite väl mycket trots mycket motion. Den lilla fick Röd tills för några månader sedan, medan hon växte, sedan har jag kört Vit på henne, vilket hon tycker är godare än Röd.

Jag hade testat den vita, vet inte vad dina väger, men säg 600 gram/dag till en 30 kgs hund är väl ganska "normalt" på Fodax.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Dem väger runt 20 kg båda två, har inte vägt dem. Men max 22 kg i alla fall, genomsnittet på normalhull för collie. Har tittat på varudeklationen, proteinen, fettet m.m. och jag tror att grön passar mina hundar bäst. Men kanske bäst ändå att prova den vita. Bättre att ger för bra, skulle dem gå upp för mkt i vikt så kan jag ju alltid byta till nästa gång.

Är det antalet gram då du ger? Hur många bitar blir det då om dagen för en hund?

Hur lång tid måste jag vänja dem vid detta? Hur lång period hade du?
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Jag har en treårig tik på ca 16 kg, hon äter ungefär 400-450 gr/dag av fodax röd.

Hanen är 2½, väger 22 kg och äter mellan 1100-1800 gr/dag av fodax röd.

Hundarna är mycket aktiva border collies som jobbas hårt. Variationen i dagsgivan beror på arbetsbelastning, utomhustemperatur och i hanhundens fall, aptiten.

Bitarna i fodaxpåsarna varierar lite, man får väga i början sen lär man sig snabbt uppskatta hur mycket varje bit väger.

Jag vande aldrig över mina, de fick full dagsgiva fodax från start. Blev aldrig några problem med magen.


Jag skulle börja med grön om jag var du. Har du en lättgödd hund är risken att portionerna blir jättesmå av det vita.
/Migo
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Jag gav reda färskfoder, så jag bytte bara. Annars är jag inte sådär jättemycket för det där med att vänja över jättelång tid, om det inte är väldigt känsliga hundar.

Mitt tips är at du köper en hushållsvåg, vi väger alltid eftersom det är olika storlek på skivorna.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Jag har alltid kunnat byta rakt av med färskfoder, man behöver inte hålla på att fasa in som med torrfoder. Förutsatt att hunden inte har ätit någon extremt fettsnål mat tidigare. Min ena har då dessutom en lite känslig mage.

Till mina stora hundar räckte 1 påse Grön i ca 3 veckor. Jag ger dock 50/50 färskfoder och torrfoder, så 2 påsar räckte 6 veckor till 2 stora hundar. De åt ca 250 g färskfoder per dag och hund, dvs 500 g om de enbart hade ätit färskfoder. De vägde 33 resp 26 kg. Köksvåg är ett måste! Kostar någon hundralapp på de större matvaruhusen.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Våra fyra hundar äter Fodax Ideal grön. Vi väger med köksvåg, ögonmåttet är inte att lita på ;)

2 x 1,5 år gamla Flathanar, normalfödda och aktiva jakthundar äter 800-1000g om dagen. Den ena väger 26 kg och den andra 32.

2 x 6 år gamla lättfödda kastrater (En Flat och en Blandras), aktiva hobbyhundar äter 400-500g om dagen. Flatten väger 30kg och blandrasen 32.

Våra fyra hundar äter med andra ord cirka en säck i veckan. Vi bytte från Bravo till Fodax "pang bom", ingen av hundarna har känslig mage och ingen reagerade. Vi gjorde samma från torrfoder till Bravo.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Tacka alla för era svar! Suttit och kikat på deras hemsida och då borde väl 3 påsar räcka till mina 2 i 6 veckor? Och har även bestämt att ge dem grön. Dem har nu fått ca 250 g, 6 dl om dagen och har då gett Doggy extra aktiv. Men man kanske inte kan jämföra torr och färskfoder gällande fodergivan? ^^ Men jag kan väl omöjligt få ger mer av färskfoder i alla fall, eller?
Men vad bra att jag bara kunde byta direkt utan att det ska bli några problem. Då torrfodret är på väg att ta slut, då slipper jag ju köpa en helt ny säck. Mina är inte känsliga i magarna eller så.
Misstänkte att jag måste skaffa våg. Kanske få låna morsans så länge, haha.
Ser fram emot detta byte faktiskt :) Ska bli spännande. Har som sagt alltid velat ha färskfoder men aldrig kunnat ha pga för liten frys. Det är nackdelen med färskfoder ^^
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Eftersom färskfoder väger mer, så är givan större än om man ger torrfoder. Torrfoder är ju liksom minus vatten och väger således mindre.

Har dina hundar fått runt 250 gram torrfoder, så lär givan färskfoder troligtvis bli mellan 500-700 gram beroende på hur energirikt det är.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Ett hyfsat mått att börja med är att omvandla 1 dl til 100 g. Så har din hund ätit 6 dl torrfoder så borde den landa på runt 600 g färskfoder.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Istället för att starta en ny tråd så ställer jag min fråga här.

Nu har jag äntligen fått tag på färskfoder. Skulle blivit Fodax men då jag hade problem att ta mig till leveransplatsen så fick jag leta annat. Blev Nordic Bas istället.
Detta har jag bara börjat ge min ena hund.
Jag har tidigare frågat ni som ger färskfoder hur ni ha gjorde vid övergången. Och många hade bara bytt rakt av och det hade inte varit några problem. Men det kunde inte jag. Han blev dålig i magen. Inte så att han var tvungen att behöva komma akut ut och bajsa stup i kvarten. Men när han väl bajsade under promenaderna så var det löst. Så jag gick tillbaka att dela upp. Torrfoder och färskfoder. Då ha det gått bra. Haft det så i 1 vecka nu. Och igår kväll minskade jag torrfodret med ca 1 dl och ökade färskfodret en aning. Idag är han lös i sin mage:(
Känns inte alls kul detta. Jag vill ju bara kunna ge honom färskfoder.
Ska jag fortsätta dela upp ett tag till eller leta upp annat färskfoder?
Tilläggas är att han har ätit detta i 2 veckor på onsdag.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Jag hade fortsatt försöka lite till. Vad åt han för torrfoder innan?
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

De senaste 2 månader fick han tyvärr äta doggy orginal pga att min ekonomi rasade. Innan dess åt han Doggy extra aktiv, dock bara någon månad. Innan det har jag gett honom High-Energy competition.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Du har inte möjlighet att ge Nordic special+ då? Den brukar fungera bättre än bas på känsliga magar.

Jag bytte mer eller mindre rakt av. Valpen äter dock både valpfoder och special (men mest det senare). Ingen av dem har reagerat negativt på fodret.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Kan ju fråga min återförsäljare om hon kan ta hem detta till mig istället då. Tänkte också på det efter jag läst Nordics hemsida.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Nu har jag inte läst hela tråden så om någon redan sagt något ber jag om ursäkt i förväg :)

Jag ger min lilla valp Vom og Hundemat, och det funkar jättebra - ett riktigt kanonfoder! Som valp får hon ca 10% av sin vikt uppdelat på 3-4 mål/dagen. Som vuxen kommer hon är 2-5% i 1-2 mål/dag beroende på hull. Min uppfattning av färskfoder är att man ofta kan byta ganska så rakt av om man inte har en väldigt känslig hund. Det är mycket mer skit i torrfoder (typ 100 olika ingredienser varav största delen är spannmål..) vilket kan göra att hunden blir dålig och så, färskfoder är ju ofta sådan som hunden rent naturligt äter (i mitt fall mycket inälvsmat). Överlag får man ju ha lite is i magen med foderbyte och ge det lite tid. Skulle hunden reagera på det (bli lös i magen vanligast) så får man ge den lite extra tid för att vänja sig. Går det inte över efter ett tag får man såklart ta sig en funderare. Man kan tänka på är att hunden bajsar mindre och kan ev. uppfattas som hård i magen. Detta för att kroppen tar upp all näring i maten istället för att bara skicka den rakt igenom. Blir den lite hård så tillsätt bara lite vatten eller olja så löser det sig.
Kan i alla fall starkt rekommendera Vom og Hundemat! De har en jättebra facebook-sida där man snabbt och lätt kan få tips och hjälp från användare och där han som är ansvarig för VoH i Sverige själv är jätteaktiv och hjälper till att svara på frågor och dylikt.

Har du svårt att dosera maten så vänd dig till företaget eller återförsäljaren och fråga om de kan hjälpa dig, det bör de kunna.
(såg nu att det var ett tag sedan sista inlägget, men skitsamma :) )
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

KL


Tycker att det blir sån liten mängd i skålen, blandar ni ut helfodren med lite grönsaker för att få mer bukfylla och variation?

Har små hundar.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Min ena är göööörliten (1.8 kg), och käkar färskfoder. Hon har ätit både bravo, VoH och nu Musch, de käcka små bollarna. Tycker att hon käkar rätt hysteriska mängder, i så fall ser det nog mindre ut i border colliens matskål, om man tittar på förhållandet mat --> hundstorlek.

Hur små är dina och vad äter dem? Ofta rekommenderas ju ca 2 % av hundens kroppsvikt per dag. Min lilla får det dubbla, och på vintern lite mer, annars tappar hon hull direkt.

(Med musch-bollarna sägs det ju 2 bollar om dagen för en 2-kilos normalaktiv hund. Min lilla får typ 6 på vintern och 4 nu när det är varmare)
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Unghunden på ett år väger drygt 5 kg och den gamle, som har cushing och är opererad i bägge bakbenen (helt läkt och fungerar bra dock men är inte så rask på promenaderna längre) väger drygt 9 kg nu men borde väga ca 7,5.

Om jag räknar efter så borde det bli 100 g till den lilla och 150 till den gamle men det är ju ingenting. Den lilla har ätit ca 150 g Bravo + lite MJAU blötmat för att bättra på smaken och den store ca 130 + lite MJAU (+ att han ibland satt i sig av den lillas när hon lämnat.

Nu med VoH så kastar båda i sig maten, fullständigt älskar den. :)


Den gamle ska ju ner i vikt så han ska definitivt inte ha för mkt.

VoH är mer kompakt än BRAVO och jag misstänker att energiinehållet kan vara högre men jag har inte kollat exakt. Det känns bara som att portionerna är så små, att det inte fyller i magen till nån reda.

Förutom maten så tuggar de rätt frenetsiskt på sina tuggben (råhud).

FFa den gamle gillar morötter så det hade säkert funkat bra att riva ner av tex.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Om de gillar morötter och har bra tänder så behöver du inte riva den, bara ge en bit så får de mer att tugga på.

Mängmässigt har jag inte tänkt på det eftersom mina fått färskfoder så länge. Men när jag nån gång får ge torrfoder blir det ju enorma mängder. Så det kan nog se lite ut.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 690
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 500
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp