Bukefalos 28 år!

Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

När du ger VoH, prova att blanda i lite rött kött i maten. Vissa hundar blir extremt hungriga av att äta bara VoH men betydligt mättare när de får rött kött också (tex nöt, lamm eller något vilt).
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Man brukar utgå från 2% av hundens normalvikt. Sedan får man justera upp eller ner om hunden går ner eller upp i vikt. Min hund på knappa 25 kg äter runt 700 g/dag. Ibland mer ibland mindre. Jag ger barf, men man brukar räkna på samma vis med färskfoder.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Det är en viss procent rött muskelkött även i VoH (bara för att förtydliga) men är inte alls av ondo att tillsätta mer så länge man kompletterar med ben för Ca/P-kvoten.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Har en på 8 kg. Hon äter mush vaisto (köttbullarna). Fodrar endast en gång om dagen och hon får 6 st. Ser hemskt pluttigt ut! Men så försöker jag tänka på vad det innehåller, och hur liiiiten hennes magsäck måste vara, så går det lättare.
Och sen så har jag fått lov att lära mig att mat inte är kärlek.. :P
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

har en på 8 kg. Hon äter mush vaisto (köttbullarna). Fodrar endast en gång om dagen och hon får 6 st. Ser hemskt pluttigt ut! Men så försöker jag tänka på vad det innehåller, och hur liiiiten hennes magsäck måste vara, så går det lättare.
Och sen så har jag fått lov att lära mig att mat inte är kärlek.. :p



:)

Ja om jag jämför med att äta 2% av kroppsvikten så är det som om jag skulle äta 1,5 kg VoH per dag och det är ju ganska mycket....
 
Senast ändrad:
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Nu med VoH så kastar båda i sig maten, fullständigt älskar den. :)


Den gamle ska ju ner i vikt så han ska definitivt inte ha för mkt.

VoH är mer kompakt än BRAVO och jag misstänker att energiinehållet kan vara högre men jag har inte kollat exakt. Det känns bara som att portionerna är så små, att det inte fyller i magen till nån reda.

VoH är ju rätt gött så känns det som, det är det enda som förutom Musch lyckas hålla min lilla flipperkula i någorlunda hull, annars blir hon jättetunn. Fick däremot byta VoH mot annat färskfoder till min border collie som skadade ryggen förra året och hade mycket vila, för hon blev bra knubbig där ett tag. Till slut fick hon sådan liten mängd att det kändes schysstare att byta till något mindre...eh, viktökande så att hon faktiskt fick äta litegrann.

Att blanda i typ morötter & broccoli eller så är ju också bra! :)
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

*kl*

Lite trådkap.
Men vi ger ju voh till våran. Han väger drygt 60kg. Men det är stört omöjligt att få honom äta mer än en 500g's korv / dag.
Istället får vi blanda ut den korven med torrfoder, ge linfröolja och sen blanda i vad som finns för dagen (resterna av en korvstroganoff, köttfärssås, pizzakanter eller liknande) för att han inte ska magra av helt.

Vad gör man? Han ska ju äta drygt 2kg om dagen om jag fattat rätt. Och det är fyra korvar, inte en chans att jag får i honom det. :(

Och ja, han är åt det magrare hållet. Vissa dagar då han matvägrar helt så blir han snabbt insjunken på sidorna och revbenen är tydliga.
Lite vass över ryggen.

Han är avmaskad, kollad, inget fysiskt fel. Tänderna fina osv.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

*kl*

Lite trådkap.
Men vi ger ju voh till våran. Han väger drygt 60kg. Men det är stört omöjligt att få honom äta mer än en 500g's korv / dag.
Istället får vi blanda ut den korven med torrfoder, ge linfröolja och sen blanda i vad som finns för dagen (resterna av en korvstroganoff, köttfärssås, pizzakanter eller liknande) för att han inte ska magra av helt.

Vad gör man? Han ska ju äta drygt 2kg om dagen om jag fattat rätt. Och det är fyra korvar, inte en chans att jag får i honom det. :(

Och ja, han är åt det magrare hållet. Vissa dagar då han matvägrar helt så blir han snabbt insjunken på sidorna och revbenen är tydliga.
Lite vass över ryggen.



Han är avmaskad, kollad, inget fysiskt fel. Tänderna fina osv.

2% av 60 kg är 1,2 kg.

Mina små hade säkert kunnat sätta i sig en 500 g korv var om de fick, åtminstone den gamla....
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

2 och lite till då.
Får honom knappt att sätta i sig en dock.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Kl

Min dobbis käkar 1kg Nordic Sp+, eftersom han är lite svårfödd. Misstänker att han ska äta 700 nånting eg? (Väger väl kring 36kg)
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Har inte möjlighet till annat färskfoder. VoH är det enda som finns i närheten. Nordic är 16mil bort.
Fodax är också 16mil bort.
 
Sv: Byta till färskfoder, hur mycket ger ni era hundar?

Vilken sort ger du? Exclusiven är den fetaste och mest kaloririka sorten så den kan du ju prova. Den innehåller mycket vom som är snällt mot magen och smakligt så den passar bra till kräsna hundar...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 694
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 458
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp