Bukefalos 28 år!

Bra underlag viktigt?

Sv: Bra underlag viktigt?

_Tazty_ skrev:
Jag vet också vilken klubb som avses och jag kan hålla med om atrt underlaget nästan alltid är halt i det ridhuset.

Däremot så kan man se vilka ekipage som går omkull och vilka som inte gör det! Dvs de ryttare som rider sansat och håller upp rin häst i balans och på yttertygeln går inte omkull!!

Omkullridning drabbar de som far iväg med hästen i obalans och på bogarna!

Underlaget 'rättades' till inför dagens två sista klasser och då var det inget ekipage som gick omkull.

Jag har tävlat på denna anläggning på unghäst och på äldre rutinerad häst och aldrig lyckats gå omkull.


Rider man förståndigt går man väl inte omkull. Man ökar väl inte allt man har omunderlagetr är dåligt? hade inte ja gjort iaf.

Nu går ju inte alla hästar omkullpåen tävling, du kankseridersom man borde?Därför går du inte omkull :smirk:
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Tyvärr finns det de som kan häst men som kan underlag sämre! Det är ganska lätt att se när det är dåligt, men för att rätta till det behövs kunskaper...
Som ngn skrev 'det överlåter jag åt andra att ordna'.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

var iväg och tävlade igår, ifs bara en klubb men tycker det är oacceptabelt att de har omhoppningar på en sånt underlag att när du ska svänga en sväng så går hästen omkull, det hände mej och jag svänger inte snävt, rider hellre en stor omväg. hårdpackad fucktig torv i botten och löstorv ovanpå, det känns inte halt när man går banan, nån helg för ett tag sen hade de lokaltävling i hoppning och då var det flera som gick omkull för de var så halt. förra helgen var de någon som hade klagat på att de var halt och då hade de flyttat upp hela banan i ridhuset för att slippa det hala. sen när jag går och klagar på att det är halt och de borde göra nått åt det och att jag vill gå in och hoppa ett hinder för att hästen inte ska få en dålig känsla så får ja bara en massa skit, att det är mitt eget fel och att min häst inte klarar av att svänga så, sen när h*n får reda på vem min häst är så blir h*n genast trevlig och självklart får ja hoppa ett hinder till innan ja åker hem, eftersom min häst har placerat sig på tävlingar på msv nivå och en sån häst är dyr och har man pengar så är man omtyckt.. och så ångra h*n nog lite att h*n sa att min häst inte klarar att svänga, eftersom h*n egentligen vet att han kan göra sånna svängar utan problem och när hindrena är 40 cm högre än vad de va ida.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Är inte susedalens underlag dåligt varför bojkottar då hela Sveriges ponnyelit det? Det är hemskt, framridningen är extremt djupt medans själva banorna är stenhårda och där ligger till och med stenar! Efter dressyrderbyt-03 var det 4 hästar som blev halta..är det inte bevis nog?
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag har lite klubbar på min lista, vars tävlingar jag inte anmäler mig till. Då jag anser att deras underlag inte håller för mina mått.
Vissa klubbar har bra utomhus underlag och vissa har bra inomhusunderlag. Så vissa klubbar tävlar jag bara på deras inumhustävlingar, och inte deras utomhustävlingar och vice versa.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

klart det är viktigt med bra underlag. vi har haft problem både inne och ute i mjölby ibland.. senast inomhus eftersom det var för hårt.

det funkade skitbra på 3 dagars nationell ponny med över 900 starter men inte så bra för ridskolan som går där nästan varje dag. fast det är ju sånt som går att åtgärda.

tyvärr är det ju svårt att styra över såna problem som vädret medverkar till man måste ju som arrangör försöka få till det bästa som det går att få. och klart att banbyggaren ska kunna säga till..

för att runda av så gör man väl som ryttare /hästägare rätt i att inte tävla om det är för eländigt. dumt att riskera både sin egen och hästens säkerhet.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

"Väljer man att starta på ett sådant underlag så tycker jag det är upp till ryttaren att anpassa farten och tempot (och i det här fallet se till att ha sin häst i balans) "

Tänk om det hade varit så lätt!!
Nu är det så att alla hästar är olika och har olika lätt/svårt för att "kasa" runt på sina ben, oavsätt om de är i balans eller inte.
Bara bland mina hästar så är det två st som är som natt och dag, den ena kan i princip klara av vilket underlag som helst då hon är så kvick i sina ben, den andre är inte så snabb i sina ben. Bara där gör stor skillnad i att gå omkull eller inte, oavsätt hur välbalanserad hästen är, oavsätt tempo/farten i galoppen.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag tycker det är självklart att man ska tänka på att rida på ett bra underlag, men det är nog en stor del av befolkningen som inte gör det på hemma plan, så varför i h*vete klaga på tävlingsarrangörerna isf..?
Visst, är det så dåligt att hästar riskerar att gå omkull, det är ju en sak...

Men hur många här är det inte som rider runt på grusvägar i sverige?
Dem om nått är ju dåligt för hästen, om det nu är hästen man tänker på...
Och så kan ja inte tänka mej att alla har så underbart bra underlag hemma, men folk blir ju lätt "hemmablinda"... :smirk:
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Lancet skrev:
Efter dressyrderbyt-03 var det 4 hästar som blev halta..är det inte bevis nog?

Det måste ju varit nått fel på dem innan isf :smirk:
En frisk häst blir knappast halt bara för att den går på ett annat underlag ett par ggr...
Om det inte är så att de snubblade, sträckte sig etc, eller att ryttaren flängde runt i full fart o rider oförståndigt, men det kan jag inte tänka mej eftersom det var dressyr det handlade om..
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag tycker det är väldigt viktigt med underlaget på framridningen också. Sen att det finns plats att rida på. Något som verkligen är jobbigt är de som har liten plats att rida fram på. Eller som en tävling jag var på ifjol både ojämt underlag samt att det lutade. När man skulle rida kunde man nästan bara trava åt ena hållet (då det gick uppför)annars snubblade hästarna och tappade balansen.
Har man varit där en gång åker man ju inte dit igen.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

jag vet inte om du själv har ridit på det underlaget men jag har.,.två gånger och det är 2 gånger för mycket..

Många rider sina häster först en gång på morgonne och sen när det är själv tävlingen..och det är ännu värre att underlagen är så olika.. ett jättedjupt och ett stenhårt. dressyrhästar som int eär vana vid detta kan reagera skarpt på det.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Lancet skrev:
Är inte susedalens underlag dåligt varför bojkottar då hela Sveriges ponnyelit det? Det är hemskt, framridningen är extremt djupt medans själva banorna är stenhårda och där ligger till och med stenar! Efter dressyrderbyt-03 var det 4 hästar som blev halta..är det inte bevis nog?


Nä som sagt jag tycker inte det är sämre där än någonannanstans och några stenar såg inte jag till iallafall förra året och om 4 ponnier blev halta för att dom går på ett hårt underlag eller går på lite stenar får man nog se om sin hästhållning och hur man rider i vardagen, kanske dags att sticka ut näsan utanför ridhuset någongång och ge sig ut i skogen :smirk:
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Nej de har ja inte, men jag är van vid en hel del olika underlag och mina hästar har då aldrig haft ngt problem på andra tävlings/träningsplatser.
Man borde faktiskt vänja även dressyrhästar vid olika underlag... :smirk:

Håller med Fio, precis om det hon skrev.
Man bör inte ha så mkt problem på en tävling, om nu inte underlaget är extremtextremt dåligt..! (som tex halkigt etc..)
speciellt inte när det "bara" gäller dressyr.
Alla hästar borde tränas på olika underlag, inte bara dom som rider
farttävlingar!!!

Kom och tänka på det nu, att vissa dressyrhästar även på högre nivåer, inte ens kan gå i vattenpölar/leriga padockar.
Det är ju redigt skrämmande!!!! :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Bra underlag viktigt?

Vita_N_6520 skrev:
Kom och tänka på det nu, att vissa dressyrhästar även på högre nivåer, inte ens kan gå i vattenpölar/leriga padockar.
Det är ju redigt skrämmande!!!! :eek:
sådan herre sådan hund...

men hur mycke bortklemade hästar finns det inte då..
en del får ju gå in när det duggregnar. vem mår bäst av sånt. hästen eller ägaren.?

men för att gå tillbaka till ämnet dåliga ridbanor.
om fler och fler inte anmäler sig till de tävlingarna som har dåliga banor. så hoppas man ju att arrangören tar tag i problemen och fixar sina banor.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag skulle aldrig anmäla mig till en tävling där jag vet att underlaget är dåligt.

Tunga underlag som släpper är inte särskilt kul på en hopptävling och inte i dressyr heller för den delen.

På min förra klubb finns en stor gräsbana som har stora gropar och är helt ojämn. dessutom är den lagd på åkermark (mkt jord) och är därför mkt hal. De har försökt att "dressa" den med sand ett par ggr men det görs inte tillräckligt.
Det går inga hopptävlingar för ridhäst där, för ingen anmäler sig.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Bra underlag ÄR viktigt! Hade en tävling inplanerad i juli med ena hästen, hon behöver rutin och det kändes som lagom avstånd. Men den tävlingen är struken ur planeringen sen jag läste i propositionen att de skulle ha den på gräsbanan. Tyvärr - för i övrigt brukar de ha bra tävlingar.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

hoppade en tävling förra helgen och då var banan kanska dåli :( Men ja valde att starta för dom satte inte hindrena riktigt så högt som dom skulle å ja red långsamt å försiktigt...

Men de e inte lätt att fixa en ute bana om det regnat... var funktionär på nationella tävlingar å då hade det regnat (såklart! :p )
Banan vart inte hal och det var ingen som gick omkull vad ja vet... ändå kom det massa människor och klagade i sekreteriatet! okej om man stryker sej för det e ju ens eget val men va ska dom stackars människorna i sekreteriatet göra åt att banan e lerig. och föresten så stod det liksom 15 pers på banan å pumpade vatten... :smirk:

men alla var inte tjuria, det fanns det massor av snälla, trevliga, roliga å DUKTIGA ryttare!! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 024
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 273
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp