Bråk med tinki

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har begärt lite mer nu ett tag av tinkern. Nu har hon lugnat sig så pass och tränats så länge att det går att rida en normal tur utan sidvärtesgalopp i diket eller levade och stegringar som i början, då när hon kom för två år sedan och var oinriden. Vi började med hoppträning för det var det enda som motiverade henne till att vara lugn och lyssna överhuvudtaget. Men nu två år senare tycker jag det är dags för nästa steg och få till lite mer dressyr och form. Men si, det tycker inte hon. Har traglat lång och låg med ryggaktivitet i skritt ett tag. Inte börja trava så fort tyglarna kortas utan det ska skrittas, lugnt! Och när man gör det får hon långa tyglar ur handen när hon söker sig nedåt själv igen. Fungerar bra nu efter en månad. Det är traven nu som vi börjar med. Hon måste inte slänga fram huvudet och lägga sig på framdelen direkt. Så vi har bråkat. Tinkern springer eller gör levad eller sidvärtes i galopp i full rus frammåt, allt för att slippa bära sig. Nu är hon inte så ouppfostrad löngre utan det är mer att det går frammåt några steg sedan går det att ta henne tillbaka igen, men jag vill ha formen, ryggen från start. Inte efter en halvtimmas jobb. Hon blir jättelätt i handen och stegen luftiga när det väl kommer och går med suverän känsla då. Det vill jag ha och kommer fortsätta jobba med. Muskler har hon, och det har blivit bättre men vi är inte där jag vill ännu.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp