Bråkig på gången!

H

HannaW

Jag har en islandshästvalack som står och skrapar med frambenen på gången. Har ägt honom i två år och får inte ur honom det! Tydligen var han lika hos förra ägaren. Att säga till bestämt fungerar inte. Han kan hålla på hur länge som helst och det är enerverande. Han skrapar även när jag kommer på morgonen och ska ge mat och när jag ska ta in honom ur hagen på kvällen. Känns som om det är någon otålighetsgrej.
Han har hästkompis, får lagom mycket mat, har stor hage och motioneras regelbundet.
Att leda och rida honom fungerar kanon, han vet att jag bestämmer då. Är bara detta som inte fungerar!
Håller på att bli tokig på honom och är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Sv: Bråkig på gången!

Min håller på likadant tyvärr, efter att en tjej i förra stallet lärde honom att om man skrapar med hovarna (tigger fint som hon sa :cool:) så får man havre. Det som fungerar bäst på honom är att ignorera honom totalt. Inte en blick, inte ett ljud åt hans håll. Visst skrapar han några minuter, men sen ger han upp eftersom han inte får någon uppmärksamhet. Om man försöker säga till honom fortsätter han skrapa i all evighet! :crazy:
 
Sv: Bråkig på gången!

Ignorera!

Gör det du ska, lugnt och sansat och beröm hästen när den står stilla.

Det är jättesvårt, jag vet, men så fort du ger hästen det minsta av uppmärksamhet när den skrapar så uppmuntrar du beteendet.
 
Sv: Bråkig på gången!

Säj ingentin till hästen när du går fram o rättar till "felet" utan ge han en klap på halsen utan när den står still
 
Sv: Bråkig på gången!

Det är rätt vanligt att de gör så när de vill ha mat. Har hört något om att de skrapar för att få fram maten. Om det är snö ute gör de så för att komma åt maten. Har hört att det är någon sån där grej de har med sig från förr. Men det kan ju vara skröna.
 
Sv: Bråkig på gången!

Tack så mycket för alla svar. Ska gå ut och försöka ignorera honom nu :P
 
Sv: Bråkig på gången!

Sparka till honom lite lätt på frambenet när han drar igång och försök helst göra det så han inte tydligt ser att det kommer från dig. Det räcker i princip att sätta fram foten så han slår emot med benet när han ska sparka. Var ihärdig och gör det några ggr så kan han få kopplingen att sparkar jag så får man en liten spark tillbaka. Det har i varje fall hjälp på min. Och observera att jag skriver lätt, inte sparka till hårt så det blir misshandel.
 
Sv: Bråkig på gången!

vet att de kan va jobbig o de kan ta lite tid men tänk vad skönt när han väll slutar.. Inget våld utan rätta till o beräm med en klap på halsen utan att säja nåt
 
Sv: Bråkig på gången!

Ge honom lite hö el dyl att plocka med , sen minskar du höt lite för varje dag och berömmer när han står still, funkade på min häst så det kanske funkar på din. Lycka till
 
Sv: Bråkig på gången!

Du har fått mycket bra tips redan: att ignorera honom. Ge honom ingen som helst uppmärksamhet när han skrapar. Ifall han är en sån där som skrapar hur länge som helst så gå o drick en kopp kaffe så länge och låt honom stå där :p ingen häst har hittills dött av att ha lite tråkigt i stallgången ;) Ta aldrig loss honom när han "bråkar" utan vänta tills han står snällt. Sen när han står snällt ska han självklart ha massamassamassa beröm, kel och smek i pannan :)

Vill du få honom att sluta med skrapandet även vid matdags är det bara att jobba på samma sätt: ingen mat förrän han står snällt! Kan ta ett par timmar första gången, men efter ett par gånger kommer han inte ens tänka tanken på att skrapa med hoven :)

Att hålla på att slå o skälla i ett sånt här läge tycker jag är rätt onödigt, bättre att spara de riktigt skarpa signalerna till nödlägen då de verkligen behövs!
 
Sv: Bråkig på gången!

Jag har en 10-årig travare som passhäst i ett travarstall. Han har konstant stått och skrapat och viftat med frambenen hela sitt liv. Jag blev skötare till honom i augusti och före jul hade jag fått honom att stå stilla till åtminstone 90%. Hur? Jag masserade och gjorde tillvaron skön för honom när han var på gången. Allt obehagligt (som måste göras ibland, typ sår) pratade jag och berömde massor när jag gjorde så han skulle veta att han var SÅ duktig och att jag menade väl. Jag tror han lärde sig att koppla av helt enkelt. Kanske det är nyckeln?
 
Sv: Bråkig på gången!

Om du har tid och tålamod så är det bästa att ignorera hästen när den skrapar med hoven, gå ifrån den. Och var bara där och ge den uppmärksamhet när han(?) är som du vill ha honom.

En annan grej som funkat på min ponny är att stampa hårt i marken tills han slutar. Har hört talas om att ledarhästen stampar i marken när den är irriterad på någon av flockmedlemmarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bråkig på gången!

Jag säger alltid till på håll om det är någon häst som skrapar. Det värsta man kan göra är att gå fram till dem då det är precis vad de vill, ha uppmärksamhet.

Ta t.ex. en plastpiggborste som är lätt men ändå känns och kasta denna på hästen från lite håll när den skrapar. Hästen lider inte på något vis utan det blir en liten touch och hästen blir förvånad av att 'något' sade ifrån utan att man gick fram.
Brukar räcka med att säga 'nej' på håll sedan.

Kom en häst till stallet för ett par månader sedan, skrapningen slutade han med efter någon vecka skulle jag tro, han fick inget för det + att det kom en borste flygande ibland vilket tog udden av 'det roliga'. :)
 
Sv: Bråkig på gången!

Min skapare fick lära sig att skrapa = att matte sträcker ut och upp "skrapbenet".
En otroligt trist lek efter 45 ggr..

Efter bara några dagar stod han som ett ljus med fastvuxna hovar på stallgången!:D

Om det här var bra eller om det rekommenderas vet jag inte men det funkade för oss i a f!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: Wille
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp