Bukefalos 28 år!

Bredband via telejacket

Det brukar ju vara möjligt att skriva in sin adress hos en leverantör och se vad de kan leverera.
Jag valde bredbandsbolaget eftersomjag hade dem i lägenheten och var nöjd. FRAMFÖRALLT var jag nöjd med suporten. Trevliga och serviceinriktade. Telia har hos flera bekanta varit rena träbockarna. Stelbent och krångligt.

Men jag vill åter höja ett varningens finger mot Comhem som jag tvingas ha nu. Vilket mörker....

Bredbandsbolaget är de enda som kan leverera enligt hemsidan så det lutar åt dem. Har också dålig erfarenhet av Telia, men grannen berättade att hon har dem och är nöjd men hon visste inte vilken hastighet hon har. Jag ska ringa och jämföra lite.
 
Jag har ADSL från Telia. Har funkat stabilt under det år jag haft det. En gång fick jag starta om routern när det blinkade lite röda lampor men annars rullar det på. Ingen jättehastighet, kommer upp i 7-8 Mb/s ner och 0,5 upp, men det duger att streama och slösurfa på.
 
Blev lite nyfiken på Bredbandsbolaget. Har nu gett upp efter att ha suttit i telefonkö först 47 minuter (lade på) och nu lite över en timme (lade på).

Och det är alltså så de behandlar tänkbara kunder (man får välja om man är intresserad av deras tjänster eller befintlig kund. Kan säga att jag INTE tänker bli kund hos dem.
 
Bor mitt ute på landet och bredband via telejacket verkar vara enda alternativet (hur vet man om det finns fler alternativ?) Har klarat mig på mobilt bredband hittills, men känner mig begränsad och nu när jag ska bli sambo här ute så finns det någon som har högre krav än mig ;)

Telia och Bredbandsbolaget är de två leverantörer jag hittar vid första sökningen. Telia känns som ett säkert kort, men dyrt. Vad har ni? Fler tips?
Bredbandsbolaget via tele är kasst! Helt värdelöst och vi bodde ändå några kilometrar från masten..
 
Blev lite nyfiken på Bredbandsbolaget. Har nu gett upp efter att ha suttit i telefonkö först 47 minuter (lade på) och nu lite över en timme (lade på).

Och det är alltså så de behandlar tänkbara kunder (man får välja om man är intresserad av deras tjänster eller befintlig kund. Kan säga att jag INTE tänker bli kund hos dem.
Oj?
Prova att maila deras kundtjänst? De brukar vara snabba och korrekta att svara men det kanske är något storfel som gör väntetiderna långa?
 
Ja, det är möjligt att det är storfel, men då är jag ändå inte intresserad av produkten. Om ett storfel tar så stora resurser hela dagen har man ingen reserv att klara kunderna.
 
Ja, det är möjligt att det är storfel, men då är jag ändå inte intresserad av produkten. Om ett storfel tar så stora resurser hela dagen har man ingen reserv att klara kunderna.
Känns som jag jobbar på deras PR-avdelning... men, såhär står det på hemsidan:

Just nu har vi längre kötider än normalt till kundservice. Vi jobbar hårt med att hjälpa alla kunder och ber om ert överseende med den extra väntetiden. Du kan i många fall söka svaret på din fråga direkt här på hemsidan genom att gå till kundservice
 
Vi har NET 1, och det fungerar helt enligt specifikation, och i princip helt utan driftstörningar. Det vill säga maxad nerladdning av data (enligt spec), play-kanaler funkar hyfsat bra, men visst kunde det vara snabbare...
Rekommenderas, har både stort modem/router och litet bärbart som vi tar med på resor, och det har fungerat överallt i Sverige...

Men vi har inget val! Här finns vare sig ADSL (för långt till telestation) eller täckning för 3G, än mindre 4G, och fiber finns inte heller i byn, och vi bor 7 km från "tätorten".
Endast en (1) mobiloperatör har en mast rimligt nära, men att prata i mobil inomhus går bara i ett rum på övervåningen, som är närmast masten, och delar av tomten närmast huset saknar också täckning...

Om man väljer Net1 och bor lite avigt till, så ska man välja deras största stationära modem/router och eventuellt komplettera med antenn ute. Deras dongel-modem är betydligt "svagsintare" och behöver få en bra signal för att ge vettig mottagning.
Fördelen man får är ett väl fungerande wifi inomhus, som kan användas av diverse datorer, surfplattor, smart tv och smarta mobiler.
Vi har använt vår smarta TV ett antal gånger för att se program vi missat via play.

TS, kolla med grannar vad de använder och hur det fungerar!
Täckningskartor är ofta önsketänkande från leverantörernas sida (vi har enligt mobilleverantören full täckning inomhus) och att välja något som verkligen fungerar, kan spara en massa pengar och besvär, eftersom man inte får testa innan köp.
 
Blev lite nyfiken på Bredbandsbolaget. Har nu gett upp efter att ha suttit i telefonkö först 47 minuter (lade på) och nu lite över en timme (lade på).

Och det är alltså så de behandlar tänkbara kunder (man får välja om man är intresserad av deras tjänster eller befintlig kund. Kan säga att jag INTE tänker bli kund hos dem.
Jag håller med dig, sånt där gör mig galen! Jag är sån som kan ringa runt till alla mina alternativ och välja bara på den som ger bäst service. För det är det jag betalar för! Fortsättning följer...
 
Bor mitt ute på landet och bredband via telejacket verkar vara enda alternativet (hur vet man om det finns fler alternativ?) Har klarat mig på mobilt bredband hittills, men känner mig begränsad och nu när jag ska bli sambo här ute så finns det någon som har högre krav än mig ;)

Telia och Bredbandsbolaget är de två leverantörer jag hittar vid första sökningen. Telia känns som ett säkert kort, men dyrt. Vad har ni? Fler tips?

Jag har Telia via telejacket just nu. Vi har tidigare haft Comhem och Bredbandsbolaget, båda två sög. Comhem var dock innan vi flyttade hit, så det var inte via telejacket (vet inte ens om de erbjuder det?), Bredbandsbolaget hade vi dock via telejacket innan vi bytte till Telia. Vi bytte just för att det var så jäkla ofta störningar, internet som låg nere, problem med ditten och datten.

Nu har vi haft Telia i 2 år och det är dyrt (tror vi betalar 430 kronor/månad för en skithastighet), men det har fungerat till 100% varenda dag, och hastigheten duger gott åt oss. Det mest krävande vi gör är att streama filmer. Jag vågar inte byta igen för jag är så beroende av att internet alltid fungerar.
 
Vi flyttade till landet för ett halvår sen, säljaren sa att det fanns fiber indraget till elskåpet. Men efter mycket om och men så kan ingen påvisa det. Så vi började leta alternativ. Först blev det mobilt bb med Tele2, fick ett bra alternativ, 80 gb. Men det surfade vi upp hemma efter ca 20 dagar. Svindyrt att fylla på! Så då kollade vi vidare. Vi ville inte ha en fast telefon till huset och hittade Affinity Telecom. Då behövs inget telefonabb, men dock kopparledningar in till huset, som det finns.
Det funkar bra hemma, netflix, trådlåsa apparater mm. Tror vi betalar 329:- i månaden utan bindningstid. Är nöjda! Men såfort vi hör nått mer om fiber så kommer vi ta det.
 
Blev lite nyfiken på Bredbandsbolaget. Har nu gett upp efter att ha suttit i telefonkö först 47 minuter (lade på) och nu lite över en timme (lade på).

Och det är alltså så de behandlar tänkbara kunder (man får välja om man är intresserad av deras tjänster eller befintlig kund. Kan säga att jag INTE tänker bli kund hos dem.
 
Vi har adsl från Telia, funkar kanon bra och mkt billigare i månaden för oss än mobilt vi hade innan. Nu betalar vi 439kr i månaden tror jag det är, innan hade vi mobilt från 3. Det mobila var vi super nöjda med, innan var det obegränsat, sen kom begränsning på 100G. Sen började priset höjas, och höjas och till slut drog dom även ner gränsen till 60G för 499kr i månaden. Helt ohållbart för oss som då fick lägga minst 1000kr i månaden för mobilt bredband, då valde vi att beställa adsl istället.

Tog telia just för att de inte har bindningstid och för att jag haft det tidigare och varit nöjd. Har nu det som heter bredband 30 och enligt bredbandskollen ligger det på 30,59 ner och 7,07 upp :up:
 
Känns som jag jobbar på deras PR-avdelning... men, såhär står det på hemsidan:

Just nu har vi längre kötider än normalt till kundservice. Vi jobbar hårt med att hjälpa alla kunder och ber om ert överseende med den extra väntetiden. Du kan i många fall söka svaret på din fråga direkt här på hemsidan genom att gå till kundservice

Bredbandsbolaget håller på att ta över alla Tele2s kunder som har bredband via fiber (Telenor köpte upp de kunderna vid förra årsskiftet). Nu håller de på att migrera över dessa kunder och det verkar väl inte gå så smidigt som planerat. Därför har de långa kötider just nu. De får in mer personal 6 mars och från mitten på mars har de en helt ny sajt också. När de blir sånna kundanstormningar som man inte räknat med så man behöver mer personal så tar det ett par veckor att få den nya personalen på banan. Även om de får ihop personal på ett par dagar så behövs närmare en månads utbildning skulle jag tro i deras system. :)

Edit: Och där lät det än mer som att jag skulle jobba på deras PR-avdelning. ;) Det gör jag dock inte, men har varit hos en konkurrent.
 
Vi skulle aldrig klara oss på mobilt, vi bränner ca 200gb i månaden (gaming, streaming, laddar) och bor där det bara finns opålitligt med 3G.

Har Telias ADSL 30mbit och har varit nöjda, inget krångel alls (har fått byta modem pga åska och har haft lite svajig hastighet ibland men med tanke på vart vi bor så gnäller vi inte)? Kontaktar dom via chatt om vi undrar över nåt, orka telefonkö. TS: om ni kan få 30 mbit så är det very good gummisnodd. Snabbt och obegränsad data!

Men imorrn slås fibern igång :heart! 100/100! Vilken grej! Kommunen fick bidrag för att dra til byarna så vi betalade bara 8500kr, öppet nät dvs vi får välja mellan många tjänsteoperatörer. Blir ni erbjudna att dra fiber, kör!
 
Varför är så många missnöjda med Comhem? :cautious: Jag har haft dem sen 2008 och är nöjd.
Jag är sedan några månader ny kund hos Comhem och är allt annat än nöjd.

Deras kundtjänst är virrig. De lämnar olika besked på exakt samma fråga beroende på vem som ringer! De verkar inte pålästa helt enkelt.
Webmailen är ful, otymplig och märklig. Du kan inte skapa egna lösenord utan det enda som finns är autogenererade. Säkerhetsskäl påstår de. Hur mycket säkerhet är det att behöva ha lösenordet uppskrivet för att kunna använda det?
Informationen har varit knapphändig och konstig. Fel fixas inte.
Deras telefontjänst skulle ingå i avtalet men plötsligt säger de - till bara vissa av oss - att vi är tvungna att betala 29 kr för det eftersom det är minidebiteringen.

Jag kom från Bredbandsbolaget och det kändes som att flyttas till stenåldern.
 
@tanten Okej. Jag har eget lösenord till webmailen, eller...har inte använt den på evigheter (vidarebefordrar mailen) så visste inte att de ändrat det med lösenorden. :down:
Det enda problemet jag haft med kundtjänsten var när jag skaffade digitaltv, då skulle de debitera mig för modem och box (stod när jag beställde att de ingick) men jag ringde och sa till om det bara så löste det sig. Iofs är det några år sen, de kanske blivit sämre på senare tid.
Det med telefonin vet jag att de haft olika pris på, gratis eller 29 kr. Man får stå på sig och visa skärmdump eller liknande på vad man beställt.
 
@tanten Okej. Jag har eget lösenord till webmailen, eller...har inte använt den på evigheter (vidarebefordrar mailen) så visste inte att de ändrat det med lösenorden. :down:
Det enda problemet jag haft med kundtjänsten var när jag skaffade digitaltv, då skulle de debitera mig för modem och box (stod när jag beställde att de ingick) men jag ringde och sa till om det bara så löste det sig. Iofs är det några år sen, de kanske blivit sämre på senare tid.
Det med telefonin vet jag att de haft olika pris på, gratis eller 29 kr. Man får stå på sig och visa skärmdump eller liknande på vad man beställt.
Jag läser min mail via webmailen när jag inte är på hemmaplan, dvs på jobbet t.ex. Har lösenordet på en lapp på skrivbordet. Säkert som bara den...

Jag har blivit kund via vår fiberförening som tecknat gruppavtal. Inget jag valt själv alltså. Kan verkligen inte rekommendera det till någon.
Några av oss får telefonin på köpet och andra av oss får debiteringen på 29 kr. Synnerligen märkligt.

När de kopplade in telefonen så gav de oss andra telefonnummer under ett par veckors tid. vilket inte meddelades. Jag kunde ringa ut men de som ringde mig fick spärrton.Jag hade alltså ett telefonnummer som inte fanns någonstans, varken hos mig eller på någon av söktjänsterna. Det var helt normalt att ha hemligt nummer några veckor sa Comhem när jag upptäckte det....
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 971
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 798
Senast: Nixehen
·
Hemmet Jag har en övervakningskamera som går på batteri och som sänder via mobildata. När jag köpte den ingick lite surf men nu är den slut...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Lupino
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 815
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp