Bukefalos 28 år!

Brist på respekt?

H

hästmyran

Hej!

Är mycket dåligt insatt i detta ämne men det är en sak jag har funderat över.

Om hästen vill klia sig på dig, innebär det då att hästen tycker att du är lägre i rang och att den då kan göra vadsomhelst med dig, exempelvis klia sig på dig?

Eller är klia sig någonting hästkompisar gör mellan varandra som inte inkräktar på varandras rang?
 
Nej, det betyder det INTE...det betyder att det kliar på hästen och du står "bra" till......man kan själv välja om man vill låta hästen klia eller inte.
Det har INGET med rang att göra...om det hade det så skulle jag förmodligen vara mosad i dagens läge..för alla mina hästar får klia sig på mig när vi varit ute och hästarna blivit svetta, en normal häst vet exakt hur "hårt" han kan klia utan att skada eller ha omkull dig.
 
Så vilken häst somhelst i en flock kan gå och klia sig på vilken annan häst somhelst i flocken? Eller väljer de några de "föredrar"?
 
Man måste kunna skilja på att en häst är en häst och tillsammans så beter dom sig som hästar, medans vi är MÄNNISKOR och hästar beter sig annorlunda med oss än sina artfränder..t ex så blir du ju inte uppvaktad och betäckt av en hingst när du "brunstar"...eller samma sak som att en "flockledare" kräver inte att ha minitiös kontroll på vart flocken rör sig, att alla flockmedlemmar skall hålla sig 40 cm efter ledaren vid framåtgång...

...jag tycker man idiotförklarar hästarna när man tror att dom skulle tro att vi vore hästar....det är vi INTE och det VET hästarna, så därför tolererar dom en massa ofog från oss som dom inte skulle göra med sina artfränder...du kan aldrig någonsin ersätta ett ledarskap som mellan häst vs häst....sen om du VILL eller inte vill att hästen skall få klia sig är en helt annan sak.Att det skulle skicka ner dig i rang är bara nonsens...rent bullshit faktiskt.
 
Ja, lugn bara! Behöver inte värsta argumentationen bara för att jag snällt frågar eftersom jag undrar hur det ligger till.
Har ingen förutfattad åsikt om förhållandet mellan häst och människa, det är det jag försöker få reda på.
 
Ursäkta :o :angel:
Men jag har läst så många trådar om allt underligt folk hittar på för våra stackars hästar....så du fick en släng av sleven du med :crazy: :D
 
Jag är också lugn! :D Jag skall svara lungt och fint.
Min instinkt säger mig att det är okey att klia sig på mig.
Det har till och med gått så långt att jag blir glad när mitt sto kliar sitt huvud mot mig! Det är för att hon har varit så reserverad och inte alls haft en tanke på att gnida sitt huvud mot mig.Så när hon gjorde det första gången, så blev jag skitglad!
 
DEt låter ju bra hittills då! DEt är nämligen så att hästen jag rider är en häst som försöker ta över ledningen lite nu och då så jag vill inte uppmuntra något sånt beteende det var därför jag frågade om kliningen. Men då har det alltså inte med det att göra anser ni.

Då kanske hon får klia på mig framöver!
 
ja.det har med respekt att göra!! du har en "zon" som hästen inte får tillträda om du inte säger att den får det. har tyvärr b :(ara sett "dåliga " exempel på hästar som har fått lov att klia sig på ryttaren. !! jag skulle ALDRIG acceptera det,men det är MIN åsikt!! kram
 
det var det jag trodde,hon försöker ta över ledarrollen över dig! hon går säkert framför dig när du leder henne oxå?? då ser hon sig själv som ledare och har tagit över ledarrollen!! kram :cry:
 
Vilken TUR jag måsta ha haft i mina 37 år tillsammans med häst då :D :D Som inte någon enda gång råkat illa ut i mitt "ledarskap" med pållarna :angel: :angel:

Var o varannan människa måtte ha lekt med döden innan NH uppfanns :angel:
 
Då tror jag du är en bra o stark ledare! :)

Men för dom som inte är det bjuder det nog in ännu mer att tala om för hästen att mig får du göra precis som du vill med, klia dig du på mig.

Studerar man hästarna i hagen så är det som om de ber om lov innan de kliar sig på en ranghögre häst.
Jag tror att man skall vara försiktig och bara tillåta klining mot sin egen kropp om man samtidigt kan lämna rätt budskap om det.
Men det är ju min åsikt! :)
 
Efter alla år med häst har man väl förhoppningsvis lärt sig hur man skall bete sig tillsammans med dom, men i början är väl ingen en "stark" ledare, sen vill jag nog påstå att dom "frågar" först, dom hästar som bara bufflar på får INTE klia sig, men det är ju för att man i såfall flyger som en vante. Men här verkar det som att det skulle vara absolut förbkudet att låta dom klia sig på dig, vilket jag tycker är fissigt, för du sjunker inte i rang bara för kliandets skull, det finns så många andra aspekter som spelar roll.
Mina hästar får klia sig på mig alla dar i veckan, bara dom inte slänger iväg mig ,och dom är nöjda när dom kliat färdigt, för man måste ju även förstå att det verkligen KAN klia på en häst.
 
Det är just detta buffandet som jag tycker illa om.
Att de bara kommer fram och inte alls tar någon hänsyn till att vi inte står så stadigt som de gör.

Mina hästar får klia sig på mig, men jag har sett mina hästar in action med andra, där de tar i för kung o fosterland.

Min belöning vid avsittning är att jag kliar dom. Och om de vill får de klia sig på mig om de tar det försiktigt, så jag är absolut inte emot det!!! :)
 
Nej, hon får gå bakom mig när jag leder, eller snett bakom, men det är någonting vi tränar på men hon skulle gärna VILJA gå före, garanterat. DEt gäller att hålla henne uppmärksam på mig, det är väl det som är grejen. Känner nämligen att skulle jag ge efter så skulle hon ta över.

Hon brukar få klia om hon kliar försiktigt, annars får hon klia på nåt föremål! Men det är ju inte lätt att veta om hon verkligen uppfattar var jag sätter gränsen.
 
Jag tror att min häst har varit hos såna människor tidigare
som har haft den uppfattningen att kliningen är en förolämpning mot dom. Därmed har dom antagligen slagit henne när hon har försökt klia sig. Detta har lett till att hon har blivit mycket reserverad mot människor.Hon har ofta demonstrativt vänt bort huvudet när en människa har närmat sig.Hon har tappat förtroendet för människor. Det går inte att förstå varför dom gör på det sättet. Men inte får mina hästar klia sig så kraftigt på mig så jag ramlar omkull! Om det börjar bli för hårdhänt, då protesterar jag. Inte med att slå, utan bara buffa tillbaka och säga att nu räcker det.
 
men undra ändå om hästarna skulle göra så mot en nyanländ häst tex
 
Men det känns som att det är skillnad på två hästar som kliar varandra på manken/mankammen än en häst som vill kli huvudet HÅRT på en. Då tar de väl oftast ett träd eller något till hjälp. Och ett träd vill man ju inte va! Hellre då en kompis...
 
Fast hur skönt är det att klia huvudet mot ett träd då :confused:
Mina kliar huvudet endast efter ett träningspass, och det beror på att dom blivit svettiga och det kliar...svårare än så behöver det inte vara(alltså JAG har sett till att hästen svettas, då får jqg väl se till att hjälpa den sen också)...klia manken är ett ömhetsbevis hästar emellan, det är samma som att du inte går och kysser vareviga människa, utan man måste vara "bundna" till varandra för att göra det.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 650
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp