Brukar det ge sig? :(

Sidekick

Trådstartare
Hej,

Igår flyttade jag till ett nytt stall med min pålle född -04.
Idag fick han träffa sina nya hagkompisar, en sammansvetsad flock som inte gärna släppte in någon ny.

Nu precis innan jag åkte därifrån så stod han ensam i ett hörn, och så fort han kom nära så jagade de andra hästarna bort honom.

Så min fråga är, brukar det ge sig? Kommer han få bli en i gänget någon gång, och hur långt tid brukar det ta?

Det skär i hjärtat att se, han blir så himla olycklig när ingen vill veta av honom och jag åkte därifrån med tårfyllda ögon och superådligt samvete.

Så? Vad är era erfarenheter?
:cry::(
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

För ca en månad sen kom det en ny häst in i våran hage, dom andra hästarna gillade honom inte alls. Jagade bort honom. Efter några dagar var han som en i flocken. Är nu bästis med min shettis ;)
Jag tror det kommer ge sig om några dagar.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

flyttade hit min ena häst till nytt stall för ca tre veckor sen och hon blev direkt utstött och stod bara i ett hörn och gnäggade hela första dagen, efter ca en vecka var hon en i flocken. och idag så är hon högst i rang och bestämmer över dom fem andra hästarna.
så jag tror nog att din kommer in i sin flock med efter ett tag... ge det lite tid bara
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Lite olika. min ena blev utstötting och fortsatte vara det (hindrade inte att den busade med de andra hästarna då och då, men den blev bortschasad från höet och fick äta sist) den var ändå rätt ranghög konstigt nog, normalt sett iaf. Funderar på om han låter sig vara utstött när han inte gillar sällskapet, gillar inte för ouppfostrade eller hårda hästar! :p För säga ifrån kan han om någon muckar gräl.

Det enda som går att säga säkert är att det brukar visa sig! Inte alltid det blir som man vill, å andra sidan kan mycket ändra sig än.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Det är helt normalt, det är därför att man bruker ha en ny häst i en haga brevid de andra hästar tills de lär känna varandra.
Om man har en jätte stor haga kan den nya komma undan utan att bara få stå i ett hörn.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

KL

Tack för era svar, det känns bättre.
Hagen är ju stor så han kan lätt komma undan utan att behöva känna sig trängd.
Redan nu i eftermiddag hade utfallen mot honom blivit 'mildare' och inte lika 'försvinn härifrån och kom aldrig tillbaka'.

Jag vet att det brukar lösa sig, men det gör ont att se en så social och lekfull häst bara stå i ett hörn och se ledsen ut.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

ha honom i en hage bredvid först i någon vecka, sen kan du ju släppa in en och en i taget äfter 1-3 månader senare skall det nå gå;)
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

KL

Tack för era svar, det känns bättre.
Hagen är ju stor så han kan lätt komma undan utan att behöva känna sig trängd.
Redan nu i eftermiddag hade utfallen mot honom blivit 'mildare' och inte lika 'försvinn härifrån och kom aldrig tillbaka'.

Jag vet att det brukar lösa sig, men det gör ont att se en så social och lekfull häst bara stå i ett hörn och se ledsen ut.

Jo det löser sig ska du se. Nästa gång är det din häst som jagar bort den nya. Så var det med min ranglåga valack. Jag får se hur han jagar ut ett litet sto UR hagen TVÅ ggr. Då fick jag gå in och dela på hagen, men det dröjde innan hon var accepterad så jag förmodar att hon hade lite dåligt hästspråk.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Jo jag föreslog detta för stallägaren men det ville hon inte så det fick bli såhär.. :smirk:
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

jag brukar ALLTID låta den mest ranghöga hästen ensam få hälsa på nykomlingen.. då behöver Chefen inte sända ut sina "elaka" slavar att jaga bort den stackars nykommna...
Det fungerar oftast bäst tycker jag, För är den accepterad av chefen, blir den accepterad av de andra..:banana:
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

När vår häst skulle ut första gången med de andra så sprängde hon staketet, hon verkade livrädd för de andra men nu är det hon som bestämmer i hagen och hon är bundis med en av hästarna. Det var likadant med förra hästen. Vi fick hämta hem henne från grannen flera gånger då en av hästarna jagade iväg henne nästan varje dag i flera veckor, men efter ett tag var hon rätt så högt i rang hon med så det brukar lösa sig. Men ibland är det ju bara så att vissa hästar inte går ihop.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

När min valack ännu gick ihop med stona så sållade han alltid ut nya hästar ur flocken. Den nya fick inte komma nära de andra hästarna förrän ett par veckor hade gått. Efter det fick den långsamt närma sig resten av flocken.

I början tyckte vi mesta att han var underligt men snart insåg vi det smarta i iden. Det blev inget spring och inga sparkande framhovar stona emellan eftersom han höll isär dem tills de lärt känna varann på håll.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

jag brukar ALLTID låta den mest ranghöga hästen ensam få hälsa på nykomlingen.. då behöver Chefen inte sända ut sina "elaka" slavar att jaga bort den stackars nykommna...
Det fungerar oftast bäst tycker jag, För är den accepterad av chefen, blir den accepterad av de andra..:banana:

Håller med!
Gärna chefen och den nye själva ngra dagar och sen kan slavarna släppas på de också så brukar det vara lugnt :D
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Det ordnar sig! Men tyvärr får man räkna med att hästen är lite utstött o mobbad några veckor :( När vi släppte in vår unghäst på betet tog det kanske två till tre veckor innan hon fick vara med ordentligt i flocken. Va riktigt jobbigt att se och man tyckte såå synd om henne! Men nu får hon vara med hela tiden, även om hon är lägst i rang eftersom hon är yngst.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Jag får se hur han jagar ut ett litet sto UR hagen TVÅ ggr. QUOTE]

Uusch, man känner sig som man är ägare till ett monster när de gör sånt där! Min gamla medryttarhäst (som var VÄLDIGT dominant, en ensamvarg och inte alltid så värst snäll mot andra hästar....) jagade ett litet ungsto in i ett hörn i hagen så att hon gick omkull och kanade in i staketet :eek:
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Vi släppte ihop en nykomling på betet tillsammans med de andra. Till en början var det inga problem, dom hade gått i hagarna brevid varandra en tid, men sedan började de jaga honom, så till sist blev han så led på dem att han hoppade ut. Stackarn hittade inte ens hem till stallet och vi hittade honom i skogen en bra bit bort följande dag, oskadd, men väldigt olycklig.
Nu 1 1/2 år senare är han jätte bra kompis med dem och de har jätteskoj ihop. Låt det ta lite tid. Passa bara nu när det är broddsäsong, jag skulle nog inte våga släppa ihop nu.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Vi släppte ihop en nykomling på betet tillsammans med de andra. Till en början var det inga problem, dom hade gått i hagarna brevid varandra en tid, men sedan började de jaga honom, så till sist blev han så led på dem att han hoppade ut. Stackarn hittade inte ens hem till stallet och vi hittade honom i skogen en bra bit bort följande dag, oskadd, men väldigt olycklig.
Nu 1 1/2 år senare är han jätte bra kompis med dem och de har jätteskoj ihop. Låt det ta lite tid. Passa bara nu när det är broddsäsong, jag skulle nog inte våga släppa ihop nu.

a men du det beror nog lite på var man bor.. själv bor jag i den lands delen där SMHI just nu anser att vi inte har någon årstid:crazy:
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Jo det förstås, men vi har broddar nu.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Var precis samma sak med min gamla polle förrut. De va på betet och han fick inte ens gå fram och dricka vatten utan att bli ivägjagad. Men han blev "en i gänget" efter ungefär en vecka. ;)
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Är oftast inte några problem men ibland kan det bli det var med om det för något år sedan,hade en väldigt dominant häst i stallet som även efter 4 månader inte hade släppt in dom nya hästarna i flocken fick ha täcken på dom nya för att dom inte skulle bli hellt sönderslitna (resulterade i att alla täcken blev tvugna att slängas eftersom det bara var trasor kvar) Till slut var det bara att ge upp gick inte att ha dom nya med denna hästen utan fick ha separata hagar.:eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Snurre
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 460
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp