Brukar det ge sig? :(

Sv: Brukar det ge sig? :(

jag brukar ALLTID låta den mest ranghöga hästen ensam få hälsa på nykomlingen.. då behöver Chefen inte sända ut sina "elaka" slavar att jaga bort den stackars nykommna...
Det fungerar oftast bäst tycker jag, För är den accepterad av chefen, blir den accepterad av de andra..:banana:

Så kör vi i stallet, har funkat felfritt hittills.
Dock har vi en chef som inte klarar av att gå ut med nya utan sina slavar.
Som tur är tror jag inte det problemet kommer behöva bli ett problem här.

TS: När jag flyttade min häst till ett större stall där hon skulle ut med en stoflock på 7 andra hästar gick hon för sig själv i över 3 veckor.
När de andra skulle in stod hon kvar i hagen tills hon visste att alla var inne, sen gick hon in.
Efter ca 1,5 månad var hon bästa polare med chefen och var nr 2 in i stallet.
Så det kommer säkert lösa sig.
 
Sv: Brukar det ge sig? :(

Hej,

Igår flyttade jag till ett nytt stall med min pålle född -04.
Idag fick han träffa sina nya hagkompisar, en sammansvetsad flock som inte gärna släppte in någon ny.

Nu precis innan jag åkte därifrån så stod han ensam i ett hörn, och så fort han kom nära så jagade de andra hästarna bort honom.

Så min fråga är, brukar det ge sig? Kommer han få bli en i gänget någon gång, och hur långt tid brukar det ta?

Det skär i hjärtat att se, han blir så himla olycklig när ingen vill veta av honom och jag åkte därifrån med tårfyllda ögon och superådligt samvete.

Så? Vad är era erfarenheter?
:cry::(



Vi fick nyss in en ny unghäst i stallet som får gå med mitt 16 åriga sto och en valack som är nånstans mellan 10 o 15 år... Valacken är högst i rang av dom två av nån anledning. Har en teori om att Fina vill ta det lugnt nu när hon är dräktig men men... :D

I alla fall så lät vi Fina och den nya hästen hälsa först. Fina var inte så glad över det och gjorde utfall och ville helst ut ur hagen igen med sin tjocka mage.
När vi släppte in valacken så såg han snabbt till att hålla isär de andra... Fina är HANS flock! Han gjorde utfall mot den nya hästen och såg till att hålla henne på avstånd.

Några dagar senare när jag släppte ut hästarna i morgonsolen gick de till varsin hög med hö. Efter nån minut kom valacken försiktigt mot den nya med spetsade öron. De hälsade vänligt, nos mot nos, och började äta ur samma hö-hög. Så sött så jag nästan blev tårögd :love:

Nu (en vecka sedan unghästen flyttade in) är hon i stort sett accepterad helt och hållet! Så, det kommer gå bra! Min erfarenhet är att det brukar gå bra att släppa ihop utan att låta dom gå i en hage bredvid innan o så... Men det kan givetvis bero på hur hästarna är också.

Det blev långt men jag var tvungen o berätta den gulliga historian :D ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Snurre
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 460
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp