Bukefalos 28 år!

Brukar ni få skavsår "där nere"?

Z

Zuukii

För mig är det ibland jätte jobbigt.. Brukar offta få skavsår mellan benen alltså (blygdläpparna) ibland har det blivit blåsor och små sår.. vad kan man göra åt detta? det stör mig som fan.. och gör skitont i flera dagar efter ridningen. :(
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Skulle jag oxå vilja vet....


Vet inte om de handlar om att man inte sitter rätt eller har en sadel som inte passar eller om de helt enkelt är så att man inte är skpt för att rida men envisas iaf.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Hej jag har också haft problem, men jag har kommit på bomullstrosor utan sömmar på fel ställen.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

mjo.. stora rejäla trosor utan dumma sömmar är ju en bra idé ... :P
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Silkestrosor är ännu bättre, ger mindre friktion. Smörja in sig med babyolja är egentligen det som funkar bäst men känns lite kletigt men jag lovar det är värt det!!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag tror att det lätt blir så när man ska sitta på "trekanten" (sittben + mutta).
Sömfria trosor är även mitt råd...
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Rena trosor å en bra sadel! fel sadel är förödande..
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

*kl

I mina nuvarande sadlar har jag inte dom problemen lika ofta. Men tidigare så var det ett dagligt problem.
Men när dom dyker upp efter ett riktigt tufft träningspass eller liknande :( AJ-AJ! Så är en riktigt fet barnsalva, typ Silonsalva eller nåt bra att ta på dagarna efter, naturligtvis bomullstrosor med sömmarna på rätt ställe också.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Skaffar du en bomlös sadel så försvinner nog problemet!
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Att köpa bomlöst är ju inget alternativ om man t,ex är ridskoleryttare utan egen häst.

Vet såna som köper gelsits (obs att man ej får tävla med den) och den byter man lätt mellan olika sadlar. cykelbyxor med inbyggt "skavskydd" vet jag också folk som använder.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Om man har egen häst... rid barbacka! :idea: Övar både balans och sits;) :D Jag har inte haft problem med det, kanske någon gång då man har suttit ner mycket i traven och skumpat kanske... Om man har egen häst så kanske man kan prova en rumpvärmare? Är ju bra nu i kalla vintern med:smirk:
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Har också problem i vissa sadlar, rider man på ridskola kan man inte välja och vissa är fruktansvärda!
Det som har funkat bäst för mig är att hoppa in på toa strax innan ridpasset och "vika in" blygdläpparna så inget hänger ut och får skavsår : ). Kanske inte funkar för alla, dock, vi ser ju olika ut där nere : )
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Har aldrig upplevt att gelsitsen hjälpte mot skav.
Det enda som "hjälper" är en sadel som passar. Vilket inte är lätt när man rider på ridskola :crazy:
Näst bäst är att använda avklippta nylonstrumpbyxor (man klipper av benen) och troskydd modell XL.
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Fan också! Jag har bara ridit i en enda sadel som jag itne fick skav av, och den kostade 20000 har jag för mig. Funkar ju inte riktigt att köpa en sån till medryttarhästen.. :( Funderar på att prova såna där cykelbyxor med vaddering, tror ni det kan funka?
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Inte på mig... bara mer friktion... och varmare... testa babyolja, jag lovar, funkar klockrent! ;)
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag smörjer ordentligt med vanligt vitt vaselin före varje ridtur. Det funkar jättebra och är inte så kladdigt som olja. Glömmer jag det, blöder jag från skavsåren som blir. :( Bomullstrosor utan sömmar på "fel" ställen är oxå ett måste! Alternativet är en plastikoperation av blygdläpparna (mina är onödigt stora), och det är väl lite drastiskt!:d
 
Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

haha usch:rofl: Hmm.. att få skavsår där har också hänt mig några gånger.. men jag blir tar alltid till drastiska åtgärder så jag rakade bort allt hår. Kanske lite "to much information" men det hjälpte för mig i alla fall. Vaselin måste ju kännas lite.. kladdigt..
 

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
802
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 507
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 389
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp