Bukefalos 28 år!

"Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Den gulbruna AT är väl tydligen med för att bli godkänd som förädlare..
Färgen nedärvs nog samma som för alla hästar.. Om det var så du menade..
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Den lilla mörka med kritvit man och svans, är inte den silverbrun/silversvart?? Nån som vet om man kan se stammen på dem nånstans (eller iaf ras).

Det är förmodligen bara en mycket sotig palomino. Jag tror dessutom inte att man godkänner andra färger än isabell, gulbrun, gulvit och pärlvit. Det verkar om inte annat hemskt ologiskt att ta in en silverhingst i en förening som har som mål att avla fram isabeller! Vad ska man med den till? Eftersom anlaget ändå inte syns på rödbaserade hästar. Verkar bortkastat på nåt sätt! Ska vara då om han är intagen som förbättrare, men det ser han väl inte direkt ut som? Och då borde han åtminstone ha ett gulanlag också, men han ser inte ut att vara silvergulbrun. Så jag tippar sotig isabell....
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Troligtvis är den intagen som sotig isabell, men ÄR den verligen det? Det var mer det jag var ute efter. Ras och stam säger ju en del om vad det kan vara.

Sen behöver man nog inte säga så mycket mer om vad jag tycker om intagningskriterierna och färgkunskaperna hos palominoföreningen.
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Gå in på www.palomino.dk blev den godkänd så finns alla uppgifer på dom under hingstar
Det var en del "lustiga" raser o blandningar med till kårningen bla en alkatehker (stavning)
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Troligtvis är den intagen som sotig isabell, men ÄR den verligen det? Det var mer det jag var ute efter. Ras och stam säger ju en del om vad det kan vara.

Sen behöver man nog inte säga så mycket mer om vad jag tycker om intagningskriterierna och färgkunskaperna hos palominoföreningen.

Ja, det är ju frågan! Jag utgick förstås från att färgkunskaper finns, hos en färgförening, och att de skulle mota bort en silversvart på en gång, men det ska man kanske inte göra? Den ser ju onekligen silverfärgad ut, så kanske är det en Shetlandskorsning? För Islandshäst kan väl inte vara en godkänd i en förening som avlar sportponnyer? Eller så är det en sån där tysk Shetlandsponny, typ som American Shetland. Kommer inte ihåg vad de kallas, men jag såg en massa såna för ett par år sen i Tyskland, och där fanns det MÅNGA silversvarta. Några kallades faktiskt vindfärgade, men de flesta kallades mörkfuxar med ljus man och svans.
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Är det Chopali ni menar så räknas han som sooty palomino,HBL pappa (palomino färgad) -KWPN mamma (fux med svart bakom) och ja han är silverfärgad på palominobotten
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Är det Chopali ni menar så räknas han som sooty palomino,HBL pappa (palomino färgad) -KWPN mamma (fux med svart bakom) och ja han är silverfärgad på palominobotten


Nej, det här är en liten ponny. Ser inte ut att vara så mycket mer än en meter hög ungefär...

Törs man fråga varför hingsten du skriver om räknas som sooty palomino om han inte är det? Och vad är det isåntfall som inte stämmer? Är någon av föräldrarna felklassade? En isabell och en fux kan tillsammans bara få rödbaserade (ee) föl, dvs fuxar och isabeller. För att silveranlaget ska synas måste det finnas ett anlag för svart (E), och detta saknas hos fuxar och isabeller. Silveranlaget har ingen som helst effekt på rött pigment, så om föräldrarnas färg stämmer kan hingsten inte vara silverfärgad. Trots att det banne mig ser ut så på bilden på den danska sidan...

Isabeller och fuxar kan förstås bära på anlaget och ge silverfärgad avkomma, men endast med svartbaserad (EE eller Ee), dvs svart eller brun partner. Två röda (ee) anlag släcker ner allt silver. Så om hingsten verkligen är silverfärgad är hans basfärg inte fux utan svart eller brun. Vilket i sin tur innebär att någon av föräldrarna också måste vara det...

Det finns inget som heter "silverfärgad på palominobotten". Det är en genetisk omöjlighet. Antingen är hingsten palomino (ee) och då syns inga silveranlag, eller så är han silverfärgad. Då har han isåntfall minst ett anlag för svart (Ee), och är således inte palomino....

Känner du till hingsten eller är insatt i den danska palominoaveln?
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

isabell, gulbrun, gulvit och pärlvit

Precis de färgerna räknar jag in.

Vad kallas egentligen den muterade genen hos akhal-teke?Hästarna som ser ut som "guld".
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Jag har ett sto efter samma pappa som den sooty palomino hingsten är efter.
Och att jag skrev silver med palominobotten var bara för att förklara hur han ser ut i färgen...
Ja,jag är hyfsat insatt men ingen expert:)
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Chopali ser ju ut som en skimmel!! Är det verkligen rätt föräldrar...

Och varför i hela friden har man en SVART hingst med i en "ras" där man vill ha fram isabeller?
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Precis de färgerna räknar jag in.

Vad kallas egentligen den muterade genen hos akhal-teke?Hästarna som ser ut som "guld".

Akhal Teke är visst palominofärgade, de har den helt vanliga blekgenen som finns i andra raser också. Dessutom har de en ovanlig lyster, som ger 'guldglansen' - men jag undrar om inte den är en kombination av pälskvalitet och färg, alltså inte ett specifikt anlag.

Men annars är de isabeller, gulbruna osv, precis som i andra raser.
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Metallic-glansen har med formen på hårstråna att göra. Deras gulgener är precis lika andra rasers.
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Intressant att se poängen på dom godkända hingstarna... En del har mest 6;or och en och annan 5-a i poängraden, men antagligen en "fantastisk" färg. Aveln går framåt med sådana individer :devil:
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Chopali ser ju ut som en skimmel!! Är det verkligen rätt föräldrar...

Och varför i hela friden har man en SVART hingst med i en "ras" där man vill ha fram isabeller?


Jag tänkte också på det, men ingen av föräldrarna är skimlar, och hingstarna måste väl vara blodtypade?
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Tyckte en utav dem såg ut att vara nån akhal-teke häst el korsn m detta...egentligen fattar jag inte varför de plockar in hästar med sånt blod...de är ju inte "palomino" så som vi menar utan har ju en annan muterad färggen.

Vet nån ens hur arvsanlagen är för akhal-teke hästarna med "palominofärg"??Hur det anlaget funkar menar jag...?

Har inte den samma ägare som Mackay?;)
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Tyckte en utav dem såg ut att vara nån akhal-teke häst el korsn m detta...egentligen fattar jag inte varför de plockar in hästar med sånt blod...de är ju inte "palomino" så som vi menar utan har ju en annan muterad färggen.

Vet nån ens hur arvsanlagen är för akhal-teke hästarna med "palominofärg"??Hur det anlaget funkar menar jag...?

Det stämmer att en av hingstarna som deltog i den danska palominoföreningens bruksprov är en achaltekeer. Palomino översätts till isabell på svenska och den färgen såsom gulbrun och pärlvit förekommer hos achaltekeern. Bo Furugren använder två achaltekeerhästar för att illustrera gulbrun och pärlviti sin bok Hästens Färger.
Achaltekeerns ovanliga färger, hos många individer kombinerat med en unik guldglans har fascinerat så länge rasen har existerat, Nisa Omnes Eqous Flavos Habet (I Nissa finns det bara gyllene hästar) är ett känt citat av Strabo (63 f. Kr.). Kvarlämningarna av Nissa ligger bara några kilometer från Turkmenistans statsstuteri för uppfödning av achaltekeerhästar.
Ccr finns inte hos de vilda förfäderna till den domesticerade hästen och vissa hippologer menar att Ccr först uppstod som en mutation hos den ras som idag kallas achaltekeer. Notera att Ccr inte hos arabhästen.
Så enligt min mening så kan achaltekeern tillföra många intressanta egenskaper som färgförnyare hos de uppfödare som är intresserade av färgavel.
Med achaltekeerhästen kommer givetvis också andra intressanta egenskaper.

0.588!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Det är en vacker nyans de har akhal-teke hästarna.

Jag bara undrade då jag läste på en amerikansk hemsida att färgen skulle vara en EGEN muterad gen??...dvs inte ha några som helst samband med vanliga isabell,gulbruna osv??

När de intervjuade en ryss som red sin akhal-teke så skröt ryttaren om att hästarna var mycket reserverade mot främlingar, men trogen sin ägare.Exteriört sett fanns önskvärda saker som väldigt lågt ansatta halsar??Är det fortfarande så idag?
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Crazy, det finns inga belägg att Tekeernas gulanlag skulle komma från annat än Ccr.
Vad gäller mentaliteten så skulle jag vilja beskriva ideal Tekeern som en hästras med en ovanligt stark förmåga att knyta an till människor, det missuppfattas ibland som att den skulle vara en häst som bara litar på sin ägare, dock har vi sett dessa hästar gång på gång knyta starka band med nya tränare/ägare.
Det finns mediokra till dåliga Tekeer i överflöd, speciellt i väst där rasen är förhållandevis ny, många hästar med icke önskvärd exteriör, tom defekter har sålts till väst med hänvisning till att de är rastypiska.
Rasens standard anger att halsen skall vara högt ansatt och högt buren på en lång, lagom sluttande bog.
0.134!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Det stämmer att en av hingstarna som deltog i den danska palominoföreningens bruksprov är en achaltekeer. Palomino översätts till isabell på svenska och den färgen såsom gulbrun och pärlvit förekommer hos achaltekeern. Bo Furugren använder två achaltekeerhästar för att illustrera gulbrun och pärlviti sin bok Hästens Färger.
Achaltekeerns ovanliga färger, hos många individer kombinerat med en unik guldglans har fascinerat så länge rasen har existerat, Nisa Omnes Eqous Flavos Habet (I Nissa finns det bara gyllene hästar) är ett känt citat av Strabo (63 f. Kr.). Kvarlämningarna av Nissa ligger bara några kilometer från Turkmenistans statsstuteri för uppfödning av achaltekeerhästar.
Ccr finns inte hos de vilda förfäderna till den domesticerade hästen och vissa hippologer menar att Ccr först uppstod som en mutation hos den ras som idag kallas achaltekeer. Notera att Ccr inte hos arabhästen.
Så enligt min mening så kan achaltekeern tillföra många intressanta egenskaper som färgförnyare hos de uppfödare som är intresserade av färgavel.
Med achaltekeerhästen kommer givetvis också andra intressanta egenskaper.

0.588!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

Jag vet inte om jag håller med om att en gulbrun hingst kan tillföra så mycket färgmässigt. Gulanlaget är ju inte på något vis utrotningshotat. Till och med en fux vore bättre, eftersom den ger 100% isabeller med cremellos, och endast isabell, fux och cremello med isabeller. Den här gulbrune AT-hingsten kommer (om han har fuxanlag vill säga) att ge fuxar, isabeller och cremellos, men också bruna, gulbruna, perlinos och ev svarta, gulsvarta och smoky cream. En "färgförädlare" i en förening som har isabeller som mål, borde väl åtminstone ha röd och inte svart basfärg?

Gulbrun verkar dock vara en godkänd färg i föreningen, så om hingsten är bra kan han säkert göra nytta ändå. Såg att han fått 9 på löshoppningen och 9 på ridbarhet. Själv är jag väldigt förtjust i rasen, och de som jag har träffat har varit mycket sociala. Nyfikna, snälla och smarta. Dessutom är metallglansen häftig…
 
Sv: "Bruksprov" för danmarks Palominoförening

Jag vet inte om jag håller med om att en gulbrun hingst kan tillföra så mycket färgmässigt. Gulanlaget är ju inte på något vis utrotningshotat. Till och med en fux vore bättre, eftersom den ger 100% isabeller med cremellos, och endast isabell, fux och cremello med isabeller. Den här gulbrune AT-hingsten kommer (om han har fuxanlag vill säga) att ge fuxar, isabeller och cremellos, men också bruna, gulbruna, perlinos och ev svarta, gulsvarta och smoky cream. En "färgförädlare" i en förening som har isabeller som mål, borde väl åtminstone ha röd och inte svart basfärg?

Gulbrun verkar dock vara en godkänd färg i föreningen, så om hingsten är bra kan han säkert göra nytta ändå. Såg att han fått 9 på löshoppningen och 9 på ridbarhet. Själv är jag väldigt förtjust i rasen, och de som jag har träffat har varit mycket sociala. Nyfikna, snälla och smarta. Dessutom är metallglansen häftig…

*min markering*

Det blev lite fel här tror jag. En fux kan aldrig ge en cremello...?
 

Liknande trådar

Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 482
Senast: Retzina
·
Avel Så här bland alla bruksprovstrådar! :) Här ligger bilder från visningen: http://www.kikibeelitz.de/fotos/hengste/meyer_hvf_2006/...
2
Svar
24
· Visningar
2 988
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp