Bukefalos 28 år!

Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Quintus var väl ok men tyckte inte han vart något speciellt hellet. Men eftersom han var ensam 4-årig hopphingst att bli godkänd var det ju aldrig snack om att han skulle vinna, det är ju bara 4-åringarna som är aktuella! Bortsett från det året ingen 4-åring blev godk, då fick 5-åriga Baltimore sin chans ;)

Hade man ränkat med alla så hade Caca högst index, dock är det väl inte riktigt rättvist att jämföra rakt över.

När jag ändå är inne på hopphingstarna tycker jag det var dåliga exteriör- och gångartssiffror, speciellt skritten, på många. 3-årige Character den enda som nådde upp till 40p. Återstår att se om den hoppar lia bra med ryttare nästa år, har ju varit lite troll i de 3-åriga hopphingstarna de senaste åren. Även om två av dem fått fina poäng utomlands efter misslyckande här.
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Jag tyckte att Zaladin var fin under ryttare. Men han är ju inte ett under av utstrålning eller hingstpower. Väldigt jämn, mjuk och rörde sig hyggligt genom kroppen.
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Rex Shipping gick ingen hoppning, eftersom han var direktkvalificerad visades han bara exteriört.
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

NÅn som vet varför Diamantino inte blev godkänd ? (Apropå fyraåriga hopphingstar alltså)
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

*delvis kl*

När Luxus som tvååring gick på bete, kasade han med ett bakben och var ordentligt halt i ca en vecka. Han blev då svagare i bakbenen och ojämn även om själva skadan läkte fort. Precis innan 2011 års bruksprov bytte vi equiterapeut som då upptäckte att han genom denna ojämnhet hade ordentliga låsningar på ena sidan i länden. Tyvärr hann hon bara behandla honom en gång innan provet. När sedan testryttarna satte honom ordentligt på prov i skritten sista dagen för att testa "Florencio-passen" spände han sig och skrittade med helt stel och stum rygg. Då blir det pass... Vi har under året haft täta behandlingar av equiterapeuten för låsningen i ryggen samtidigt som vi fortsatt träna på att få honom liksidig.

Min egen åsikt är att Luxus skrittar bättre på tygeln än vid fri skritt eller för hand. Jag upplever att den är väldigt lätt att jobba med och tex vid enkla byten är skritten alltid helt ren och ordentligt genom kroppen. Jag vet också att det alltid kommer att finnas folk som har en annan uppfattning men förhoppningsvis kan vi över tid visa att bruksprovet 2011 var ett undantag beroende på yttre omständigheter.
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

423646_10150603573175748_747485747_9200457_868153057_n.jpg

stedinger
429840_10150603573300748_747485747_9200460_1270539702_n.jpg

stedinger

glömde ju en.... :P
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Nej. Och de som klagar vet ju inte varför han passade? Om det var tillfälligt alltså. Eller är det mer okej att ta förgivet att han alltid passar men inte att det var nått tillfälligt?
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Snygga bilder!

Hur betedde han (Stedinger) sig utanför? Han ser ju inte speciellt stressad ut på bilderna och han borde ju kunna skritta betydligt bättre än han gjorde vid bedömningen där han mest såg ut som att han visste att han förväntades trava runt och sprattla.
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Nej. Och de som klagar vet ju inte varför han passade? Om det var tillfälligt alltså. Eller är det mer okej att ta förgivet att han alltid passar men inte att det var nått tillfälligt?

Det är nog mer sannolikt i alla fall. Hursomhelst, det står ju alla fritt att välja till och välja bort hingstar, så vad är problemet?
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

*delvis kl*

När Luxus som tvååring gick på bete, kasade han med ett bakben och var ordentligt halt i ca en vecka. Han blev då svagare i bakbenen och ojämn även om själva skadan läkte fort. Precis innan 2011 års bruksprov bytte vi equiterapeut som då upptäckte att han genom denna ojämnhet hade ordentliga låsningar på ena sidan i länden. Tyvärr hann hon bara behandla honom en gång innan provet. När sedan testryttarna satte honom ordentligt på prov i skritten sista dagen för att testa "Florencio-passen" spände han sig och skrittade med helt stel och stum rygg. Då blir det pass... Vi har under året haft täta behandlingar av equiterapeuten för låsningen i ryggen samtidigt som vi fortsatt träna på att få honom liksidig.

Min egen åsikt är att Luxus skrittar bättre på tygeln än vid fri skritt eller för hand. Jag upplever att den är väldigt lätt att jobba med och tex vid enkla byten är skritten alltid helt ren och ordentligt genom kroppen. Jag vet också att det alltid kommer att finnas folk som har en annan uppfattning men förhoppningsvis kan vi över tid visa att bruksprovet 2011 var ett undantag beroende på yttre omständigheter.

Intressant, det förklarar ju saken lite mer - och vad kul det måste vara för er att målinriktad rehab/träning fått resultat! :laugh:
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

han var väldigt lugn o väluppfostrad. Han hade lite tics :P Som att sätta frambenen i kors, eller att lyfta på hoven upprepade gånger, alltså, bara hoven, knäet böjde sig knappt. Han skrek inte, skrittade avspänt o tittade med intresse på allt som rörde sig runt honom. Trevlig inställsam individ :)
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

du får tänka på att han är ett fullblod, lätt o jämnföra honom med de flotta o högställda hingstarna på samma område.. Om man gör det är han inte trevlig alls nej :P
 
Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Åh jag tror jag är kär! Va snygg han är Stedinger:love:
Kul att läsa att han skötte sig utomhus, inne var han lite nipprig:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: LaMagia
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
46 308
Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 225
Senast: Lilla
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 067
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp