Bukefalos 28 år!

Bruksprovet - inside rapportering

Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Ja, Jazz Time var verkligen en publikfavorit, som han gillade att visa upp sig ! Hans öronspel var ljuvligt och härlig utstrålning !
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Just den kommentaren missade jag! Hör lite illa;)

För mig var det roligt att se Rambo eftersom jag funderat på honom som hingstkandidat men insåg vid jämförelsen med Hermes att jag föredrar denne. Don Primero var också hemskt roligt att få se!
Han och Rambo var de enda av hingstarna som jag inte sett förut.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Görel skrev:
Lånar knapp och undrar vad ni som var där tyckte om avelsshowen?

Själv tyckte jag att den var blek, även om den började bra med Rambo, Hermes och Gicea. Tycker att man kunde ha gjort så mycket mera som att visa upp hingstar med avkommor, hingstar i olika åldrar !


Håller med till 100%
Kändes som en ganska tråkig avslutning på en bra vecka.
En sak som retade mig var att Flyinge inte kunde visa fler hingstar. Jag förstår att ASVH inte vill favorisera flyinge framför andra hingsthållare men som det blev nu var det ju löjligt. Chess, Don Primero och Rambo visades därför att de höjt sin värdebokstav. Cardento som står tvärs över gården visades inte trots att man pratade om honom en del efter hans Elit.
Hade det varit fel att visa upp honom med några av sina duktiga unga avkommor. Samma med Robin som nu fick Ronaldinho godkänd. Kunde de inte visats tillsammans. Eller deras unga hingstar. Att visa 007 och Chicago ensamma i mangen kändes... torftigt. Ta in tre-fyra stycken så man har något att jämföra med. Al Cantino, Etrusco och allt vad de heter. Står ju många runt om i Skåne, öppna dörren för alla att vara med. Tackar de nej är det väl så, då får man fylla upp med flyinges. Eller tänker jag helt galet?
En avelsshow tycker jag borde vara förbundets skyltfönster mot stoägarna. "Se vad många fina hingstar du har att välja på. Allt från 3 åringar och sedan hela vägen upp." Bara på sträckan mellan Flyinge och Bollerup står väl 30 hingstar!

Sen stod det faktist att Spender skulle visas men han dök inte upp... inte ett ord sades om det. Visst hade alla velat se lite hoppning på högre hinder också. Spender, Cardento tex.

Tycker publikens reaktion på "pausen" var så talande. Alla buade när det talades om paus, då kortades den från 20 min till 8 min.... dåligt arrangemang helt enkelt!
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Görel skrev:
Och så Arnolds "jag vill aldrig sluta!";)

Jag vill se en hingst både vid hand och under ryttare, men kan förstås förstå om det är praktiskt ogenomförbart.

Eller varför inte tömkörning, där går ju mycket fint att visa.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

gragge skrev:
Eller tänker jag helt galet?
En avelsshow tycker jag borde vara förbundets skyltfönster mot stoägarna. "Se vad många fina hingstar du har att välja på. Allt från 3 åringar och sedan hela vägen upp." Bara på sträckan mellan Flyinge och Bollerup står väl 30 hingstar!

Tycker publikens reaktion på "pausen" var så talande. Alla buade när det talades om paus, då kortades den från 20 min till 8 min.... dåligt arrangemang helt enkelt!

Nej Gragge du tänker inte alls galet.

Det jag reflekterade över var: - Hur kan man i Svensk avels finaste avelsshow och skyltfönster utåt ta in " en som befanns dopad på bruksprovet härom året ? " Vidare så funderade jag på varför man tar in en massa danska hingstar och gynnar de danska hingsthållarna framför de svenska i denna svenska avelsshow. Jazz time må vara förlåten då hans uppfödare har gjort mkt för den svenska aveln men resten av gänget med utlandsägda hingstar som deltog - vad gjorde dem där ???? Jag begriper inte hur den här planeringen gått till ?

Bättre hade väl varit om man tog in Butterfly Flip, Spender, Cardento, Briar m.fl. Bjud sedan in vinnarna i årgångschampionaten. Vidare så kunde man bjuda in förnämliga ston med avkommor osv.

Det finns mkt i den svenska avelshistorien som man kunde ha som tema inför varje show - så att det blev en röd tråd genom showen. Men det här blir man ju bara arg och besviken när man ser. :mad:

och det värsta är att vi stoägare betalar för att ASVH ska marknadsföra det svenska halvblodet och så visar dem danska hästar :confused:

Helen
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Du tänker precis som jag!

Tycker att det var ett antiklimax, och särskilt då det skulle göras paus mitt i alltihopa:mad:

Tömkörning var en bra idé! Tyckte om när Rambo visades a la Celle.

Flyinge har ju en hel del hingstar att välja emellan, och hur många står inte i närheten! Robin Z hade jag velat se med avkommor, Fille hade varit kul att se ihop med Chess, och varför inte bjuda in Hip Hop också som väl var den svenskfödde hingst som fick flest ston i fjol. Spender hade dom väl också kunnat ta dit, hans ryttare var ju redan där!

Nu kändes det som att de tog in ett par hingder och visade några hopphingstar, tog ut hindrena och tog in ett par gångartshingstar, och sen in med hindrena igen o s v...

De utländska hingstarna var mycket flotta och väl visade, men inte när man ser flera av dem på raken, tycker inte riktigt att de gjordes rättvisa.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

gragge skrev:
Tycker publikens reaktion på "pausen" var så talande. Alla buade när det talades om paus, då kortades den från 20 min till 8 min.... dåligt arrangemang helt enkelt!

Ja, det var inte bara publiken som reagerade. Jag satt precis nedanför speakertornet och hörde M.B från Swedehorse vakna då också.
Säger sig självt att publiken reagerar när de börjar showen nästan en kvart för sent och ca 1/2 timme efter det sägar att det ska vara paus...
:(
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Ja det var synd att dom inte visade upp lite fler hingstar som ändå fanns på Flyinge.. lite kul för oss stoägare.
Men dom kanske vill "spara" på dem till hingstvisningarna börjar??

Cardento var dock inte hemma på Flyinge på hela helgen.. han tävlades på Grevagården.
Var även inne och hälsade på Al Cantino och det såg ut som om dom hade tagit blodprov eller liknande på honom nyligen.
Han var rakad och hade det syntes att dom hade "stuckit" honom med spruta. :crazy: Vad svårt det är att förklara vad man ser :angel:
Någon som vill översätta vad jag menar *skratt*

Pratade lite med For Feeling, Quite Easy, Laptop och Coriall också.. :love:

Jag var nöjd men min dag på Flyinge, det är som att vara barn på nytt i en godisaffär ;)
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

clownen skrev:
Jazz time må vara förlåten då hans uppfödare har gjort mkt för den svenska aveln

Hva har Jazz Times uppfødare gjort for svensk avl? :confused:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Alla vinnare från Avelschampionatet ÄR inbjudna till avelsshowen. Men att åka 100 mil tur och retur för att visa sin häst i 3 minuter, känns sådär, tror att fler kanske skulle komma om ASVH kunde subventionera en del av resan. Visst hade det varit kul att se bruksprovet, men det är inte helt lätt att ta sig hemifrån när man har 10 hästar i stallet.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Han har hjälpt till att förmedla mkt goda och kvalitativa individer av båda kön både i ponny aveln och i halvblodsaveln.

Helen
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Pooh skrev:
Ja, det var inte bara publiken som reagerade. Jag satt precis nedanför speakertornet och hörde M.B från Swedehorse vakna då också.

Då satt du bredvid mig!! Jonny och Rigmor Svensson satt just bredvid. Jonny som svettig kom upp efter att visat Rosen!

Hörde också Mattias ropa högt. Men sanning att säga tycker jag faktiskt han skall ta på sig en hel del av ansvaret för att det inte blivit mer än det var, både av uppvisningen och av hela bruksprovet.

Skall jag vara lite kritisk så annordnas våra egna nationella hopptävlingar bättre, mer proffesionellt, bättre arrangörsfolk, bättre koll på detajer mm. Allt från spolspilta åt hästarna till intresserad banpersonal och att lunchen verkligen är klar i värdshuset när det blir paus. Veckan har varit en prövning för den som har kritiska ögon....:crazy:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

poff skrev:
Alla vinnare från Avelschampionatet ÄR inbjudna till avelsshowen. Men att åka 100 mil tur och retur för att visa sin häst i 3 minuter, känns sådär, tror att fler kanske skulle komma om ASVH kunde subventionera en del av resan. Visst hade det varit kul att se bruksprovet, men det är inte helt lätt att ta sig hemifrån när man har 10 hästar i stallet.

Tyvärr vet jag en av vinnarna som inte fått någon inbjudan i år. Jag ringde nämligen och undrade varför de inte var där, men det var för att de inte blivit inbjudna, mkt trist. :(
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Hoppsan, synd att vi missade varandra. Jag satt precis bakom H.K. Och bredvid mig träffade jag Tindra som också är här på buke ibland. :)

Eller så pratade vi, för framför mig ställde någon en medhavd korg med goda bullar som vi lovade att inte stjäla. ;) Var det du?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

pricccen skrev:
Ja det var synd att dom inte visade upp lite fler hingstar som ändå fanns på Flyinge.. lite kul för oss stoägare.
Pratade lite med For Feeling, Quite Easy, Laptop och Coriall också.. :love:
Jag var nöjd men min dag på Flyinge, det är som att vara barn på nytt i en godisaffär ;)

Jag var också in och pratade med hingstarna i stallet, Coriall var värsta gosegrisen. Men hur kul hade det inte varit att se dem i en trevlig uppvisning istället för stående i stallet :idea:
Sen att inte alla Flyinges kunnat visas det har nog alla förståelse för.

QE med en bunt avkommor borde väl gått! Varför inte en åring, en två, en tre osv upp till Qalle kanske? De finns ju i parti och minut på Flyinge och i omgivningarna.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Inget som har något att säga om Penarpsgårdesns nya hingst, VDL Empire?
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

*kl*

Tycker lite synd om er som bara kom ner för helgen för den riktigta avelsshowen var tidigare i veckan. Det var 3åringarnas löshoppning!!

Corlensky G och Coriall det var veckans höjdare.

Corlensky med sitt hjärta och utstrålning, en komplett häst som kommer tillföra svensk aveln bra saker. Typ, rörelser, energi, hjärta och ett riktigt vasst hopp.

Coriall var mer bekväm i situationen (=syntes att han varit där förut) och hoppade riktigt trevligt men lämnar för övrigt en del att önska i mina ögon.

Hade hellre betalat för att se löshoppningen än för söndagens sömnpiller.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Aha. Jeg har aldri hørt navnet innan, det var derfor jeg undrade.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

clownen skrev:
Det är väl klart att vi inte ska stirra oss blinda på exteriören men det ska finnas en nedre gräns för vad vi ska tillåta...


Absolut och jag tror att vi måste bli duktigare på att selektera dem ston som är lämpade för avel...

Jag vet vad jag avlar för och det är prestation i första hand men jag vägrar ge avkall på exteriören för det...


Tycker det är rätt intressant att du själv avlar på ett Cortez sto då Cortez på sitt bruksprov hade 35 poäng exteriört på sitt bruksprov.
Missförstå mig inte nu för jag tycker Cortez var en super hingst och hade själv gärna haft ett Cortez sto och ditt är säkert kanon annars hade du nog inte avlat på henne.
Vad jag menar är att vi inte ska stirra oss helt blinda över vad en hingst får exeriört vid ett tillfälle när de är 4 år. Se på Rosevelt visad i Danmark, Tyskland och Sverige han har inte fått samma poäng vid dessa visningar. Varför?
Har själv haft hästar som från treårstest till kvalitetstävlan sänkt sig 3(!) poäng exteriört trots att de utvecklats till det bättre, men sorry, fel domare.
Om AVN godkänner hingstar trots att exterörpoängen inte är den högsta så tror jag nog dom tycker att hingsten platsar i vår avel.
Jag diskuterar här inte någon enskild individ utan generellt.
/Cats
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Tycker det är rätt intressant att du själv avlar på ett Cortez sto då Cortez på sitt bruksprov hade 35 poäng exteriört på sitt bruksprov.

Jaa du " Cats " :D, men han är en av de tre stora avelsmatadorerna i Sverige - och ingen kan ta ifrån honom vad han har gjort för den svenska hoppsporten....Han bedömdes med 35 poäng på den tiden när det var ovanligt med holsteinerhingstar i Sverige och på den tiden så representerade han något helt nytt som man inte var van och se här på hemmaplan. Otaliga är historierna om vad som sades och inte vid hans godkännande...Dessutom så är det ungefär samma visa runt de flesta europeiska avelsmatadorerna att dem gillades inte vis sina bruksprov utan fick tummen ner - men kom ändå att på verka hela den europeiska aveln.

Missförstå mig inte nu för jag tycker Cortez var en super hingst och hade själv gärna haft ett Cortez sto och ditt är säkert kanon annars hade du nog inte avlat på henne.

Vad jag menar är att vi inte ska stirra oss helt blinda över vad en hingst får exeriört vid ett tillfälle när de är 4 år. Se på Rosevelt visad i Danmark, Tyskland och Sverige han har inte fått samma poäng vid dessa visningar. Varför?
Jag tycker inte att 38 poäng exteriört är att stirra sig helt blind ;) Sedan så har jag stora krav på hingstkaraktär. :D

Har själv haft hästar som från treårstest till kvalitetstävlan sänkt sig 3(!) poäng exteriört trots att de utvecklats till det bättre, men sorry, fel domare.
Ibland så räcker det med att domaren inte gillar det som står på pappret vad det gäller stam osv. Ibland är det ju även så att alla hästar inte heller utvecklar sig till det bättre - tyvärr.

Helen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp