Bukefalos 28 år!

Bruksridning?

Sv: Bruksridning?

De är nog inte så kinkiga på Dm kan jga tänka mig, men då sm måste de nog vara det. Vissa ekipage på dm kommer ju knappt runt banan för att de har noll koll, och då vill de väl inte ha dem på sm kan jag tänka mig..
Jag var som sagt med på dm första gången när jag var 11, f ö första gången jag tävlade och nästa gång var jag 19.. En kompis till mig red vår shettis samma år, så hon kan bara ha varit 9, men hon kunde rida.
 
Sv: Bruksridning?

Dorinda skrev:
Ojdå!
Inser dessutom att mitt TR är gammalt.

På DM har vi många ekipage under 12 och jag trodde att tjejen som åkte till SM också var under....
Vi har många shettis ekipage och dom ryttarna är ju oftast inte så gamla.

det man främst tittar på är ju hur bra ryttaren klarar hästen, så att det inte är någon säkerhetsrisk med att släppa ut en 10-åring på banan. Ekipaget ska fungera ihop helt enkelt.
Så reglen om åldern och dispansen är väl för att underlätta en eventuell tillsägelse om att ryttaren inte klarar av sin häst?
 
Sv: Sm

mumin skrev:
hur mycket körning finns det i western?!

Var bara tvungen att kommentera, host host. Det finns faktiskt körning inom western också, nämligen grenen "Pleasure Driving"! Grenen är än så länge vanligast i USA, men den lär väl ta sig hitåt den också så småningom... ;) :)

Pleasure Driving

Sen vad bruksridningen kommer ifrån ursprungligen, det vet jag inte och det vad inte det jag menade med det här inlägget heller! :)
 
Sv: Bruksridning?

:rofl: bruksridning är SKITKUL! har provat det hemma med min häst :) det ät lätt att skaffa grejer ochså, man kan bygga banor av grejer som man bara har liggande i stallet. fast presseningen var SVÅR!
 
Sv: Bruksridning?

Vad kul det här låter! Det vill jag absolut prova :)
Bara en fråga.. Finns det alltid hoppning med? Hur många straffpoäng får man om man struntar i att ta hindret överhuvutaget?:angel:
Gammelgubben har nämligen hoppförbud tråkigt nog.
 
Sv: Bruksridning?

Det ska egentligen finnas 1-3 hinder med, men det är inte alltid på småtävlingar som alla moment finns med, dock är hinder inte det som brukar uteslutas. Det brukar vara små hinder (max 80 cm står det i nya reglerna) men ofta ligger det på 40-50 på våra tävlingar, årets sm låg på 65 cm.
Om du struntar i hindren helt rider du fel väg och är därmed utesluten ur hela tävlingen, om du däremot rider bredvid hindren är du utesluten ur momentet, och får fortsätta men kan då inte placera dig framför de som klarat alla moment, oavsett hur många straffpoäng de har..
 
Sv: Bruksridning?

Eller så rider man igenom hindrena:angel:
Det var en stor grövre häst med på vårat DM, han knatade glatt igenom hindrerna och fick bara straff som om han rivit och sen lite till för tiden som han hade i fel ånart. Men han kom väldigt lindrigt ndan och utan U.
 
Sv: Bruksridning?

Det är också en bra idé, hände på årets sm och det är jättesmart om man inser att hästen inte tänker hoppa.. Istället för att volta och riskera 4 vägran och u så får man rivning.. :angel: Men, har man en häst som har hoppförbud är det kanske dumt att riskera att de trasslar in benen när de försöker gå eller hoppa över..
 
Sv: Bruksridning?

KL.
Jag har ridit och tävlat bruksridning på klubbtävling. Det var skit kul. Vi fick gå över presening och över broar och hoppa och massa annat skoj!;)
 
Sv: Bruksridning?

Bruksridning är hur kul som helst! Synd jag bor på ett så dumt ställe.. Har alltid ca 15 mil till närmsta DM, och inte många runt här verkar intresserade av att fixa en liten "klubbtävling". Men det är väl smällar man får ta när man bor i "hopp-och-dressyrbältet" :P Inte ens en liten westerntränare kan jag hitta här i närheten..
 
Sv: Bruksridning?

sthu skrev:
Bruksridning är hur kul som helst! Synd jag bor på ett så dumt ställe.. Har alltid ca 15 mil till närmsta DM, och inte många runt här verkar intresserade av att fixa en liten "klubbtävling". Men det är väl smällar man får ta när man bor i "hopp-och-dressyrbältet" :P Inte ens en liten westerntränare kan jag hitta här i närheten..
Vi kan byta hus. Jag vill häst bo i närheten av mycket dressyr!!:rofl:
 
Sv: Bruksridning?

jordbrukareungdomens förbund box 2022 641 02 Katrineholm
tele 0150-50390 e post:juf@juf.se
www.juf.se
 
Sv: Bruksridning?

Enda kravet är att hästen är minst 4 år (och ryttaren är över en viss ålder, osäker just nu om det är 10 år?) och naturligtvis i gott skick, annars är alla storlekar och raser välkomna. Åldersdispens kan i vissa fall ges till ryttaren, men inte för hästen.
Inte helt bergis på ryttarens ålder dock, har inte reglerna här nu.

får jag som är 22 tävla en ponny??? han är maxad b-ponny så jag är ju lång (175 cm) men väger endast 52 kg....
han är van at ha mig på ryggen då det är jag som har ridit in honom.... rider fortfarande honom i utbildnings syfte åt ägarens dotter då hon inte är så duktig än (men hon blir bättre å bättre) å är bara 7 år....
 
Sv: Bruksridning?

Du är inte för gammal för att rida ponny i bruks, för några sådana regler finns inte. Det som står i reglerna är att ekipaget ska vara "proportionerligt" och eftersom jag inte vet vad det är för häst du har så vet jag inte hur det ser ut. Men om han är van vid att ha dig på ryggen och inte ser störd ut osv så är det mycket möjligt att det tillåts, men jag tror att enda sättet att få reda på det är att fråga de som dömmer på den tävlingsplats du tänkte åka till, eller prova.
Jag är själv överårig ponnyryttare, 20 år och rider fjording, men det är en d-ponny och jag är bara 163 cm. Jag är däremot kraftig men det är inget som jag har haft problem med, jag tävlar både bruks och dressyr bland stora hästar utan någonting.
 
Sv: Bruksridning?

ok... jo ja ser ju lite lång ut på honom... men som sagt ja väger ju inte för mycket och han är ju van vid mig.. ingen som vet om det ska vara nån tävling runt sthlm, uppsala???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bruksridning?

:smirk: Jag och Min fjordkille var på en prova på dag och Uj vad roligt det var!
Mycket roliga övningar att öva på!:bump:
 
Sv: Bruksridning?

Enda kravet är att hästen är minst 4 år (och ryttaren är över en viss ålder, osäker just nu om det är 10 år?) och naturligtvis i gott skick, annars är alla storlekar och raser välkomna. Åldersdispens kan i vissa fall ges till ryttaren, men inte för hästen.
Inte helt bergis på ryttarens ålder dock, har inte reglerna här nu.


12 år tror jag man ska vara, men man kan få dispans.
 
Sv: Bruksridning?

Kan nog stämma att det står så i de nya reglerna som kom i fjol, har inte de här nu så att jag kan kolla, jag tävlade själv som 11-åring utan dispans, men det var många år sen. Mycket möjligt att det ändrades efter eller i närheten av mitt inlägg.

Bra att folk är uppmärksamma! :)
 
Sv: Bruksridning?

Nu har jag kommit fram till att bruksridning är den ultimata sporten!
Det är inga speciella kvar på utrustning, men kan komma i det man har bara det passar. Det finns lite av varje på banan. Det är inte speciellt dyrt. Men det bästa är nog ändå att precis alla får vara med!
Jag tänkte konvertera till "äkta" westernridning, men där finns det ju krav om utrustning, inte bra när man har en häst som hatar bett. När jag tog en lektion med hästen kläckte tränaren ur sig att han antagligen aldrig skulle få starta för han var felbyggd. Tror i och för sig in på henne, men inte kul att höra.
Så nu säger ajg bara en sak till:
Länge leve bruksridningen!! :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två helger i rad har Fagereke Ryttarförening bjudit in till tävlingar i hoppning och dressyr – och responsen från ryttarna har varit...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är en annan tid att planera tävlingar i dag jämfört med förr. Nu krävs högre standard – eller ett lägre pris. Lotta Wahlborg...
Svar
1
· Visningar
357
Senast: BornAgain
·
  • Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
214
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
300
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp