Bukefalos 28 år!

Bruksridning?

Sv: Bruksridning?

Enda kravet är att hästen är minst 4 år (och ryttaren är över en viss ålder, osäker just nu om det är 10 år?) och naturligtvis i gott skick, annars är alla storlekar och raser välkomna. Åldersdispens kan i vissa fall ges till ryttaren, men inte för hästen.
Inte helt bergis på ryttarens ålder dock, har inte reglerna här nu.
 
Sv: Bruksridning?

Jaha, detta börjar bra. Det tog en timme att få pållan att kliva över bommar på marken :rofl: :p
De syntes ju så bra mot snön så det blev jääääääteläskigt :eek:
Men vi tränar på, så farligt är det inte.
Hon klev ju över bommar och presseningar som ingenting senast i somras :cool: (OCH hon är 21 år gammal, borde kunna vid detta laget ;)..).
 
Sv: Bruksridning?

Det är bra, det är bara att träna! :)

Jag har problemet att mina knäppa häst tycker att han kan det här med bruks bättre än jag (vilket han visserligen har rätt i..), så han tycker inte att han behöver bruka allvar på träning. Jag tränar främst för min skull (har bara tävlat typ två gånger på 10 år) men han gör absolut ingeting som han ska, är rädd för allt, springer rakt igenom hinder, sparkar undan bommar, går inte nära bryggan osv, osv. Man blir galen! :devil: Sen så kommer man till tävling, han går som en klocka och är plötsligt kvalade till sm (genom att hon som kom före mig är titelförsvarare). Så kan det gå! :D
 
Sv: Bruksridning?

Här brukar fjordhästföreningen ordna med tävlingar, annars är det JUF som gäller! Förra året höll juf här en träningstävling till några som var intresserade. Annars fråga juf om de vet om några clearrounder i bruksridning. Ibland finns det!
 
Senast ändrad:
Sm

Jag rider bruksridning, och tävlar endel. dock bara min förenings små tävlingar men endå :)
Min syster blev kvalad till SM så 7-8 maj ska man dra ner och hejja på .. medan jenny får göra det roliga haha :P nä men det ska bli riktigt kul . För min fjordhäst Lina är det verkligen stort framsteg, det var inte länge sedan då hon inte ens kunde gå över en bom, hon kunde bara gå rakt fram i skogen, kunde inte backa, bockade så fort man krävde något av henne osv.osv.osv..så det är stort bara att kvala in :)
är det någon mer som ska ner?
 
Sv: Sm

Vi ska till sm. Jag ska debutera i ridningen med min fjording, och mamma ska försöka försvara titeln i ponnykörningen.
 
Sv: Bruksridning?

Hej!
Jag har aldrig ridit bruksridning men tycker att det verkar roligt. Men jag undrar över en sak som jag läste på en sida som jag hitta på internet, det stod att det var dressyrprogram med i bruksridning, stämmer det? Har nämligen en föredetta travare som inte klarar tex galoppombyten mm. och skulle då inte kunna delta i tävlingar.

väldigt glad för svar!

MVH/ Mikaela
 
Sv: Bruksridning?

I bruksridning finns det INTE inlagt något dressyrprogram. Alla tre gångarter finns med.
Däremot tittar domaren noga på samspelet mellan häst och ryttare. Ger ryttaren rätt hjälper, svarar hästen rätt?
Domaren slår ner på ryttare som är hårda i händerna, otydlig, otrevlig mot sin häst osv. Även hästen kan dra på sig straffpoäng om den visar bristande samarbetsvilja.
Sedan gäller det ju att på ett lugnt och fint sätt klara de olika hindren, men det är ju en helt annan sak.
Alla ryttare som gillar att samarbeta med sin häst och en häst som gillar att samarbeta med sin ryttare gör bra ifrån sig på bruksbanan.
Det är helt oberoende av ras, storlek och fason på hästen.
Lycka till, det är jätteroligt.
 
Sv: Bruksridning?

Jeg skal sannsynligvis starte Nordisk i Västervik første helgen i mai... Kan folk utenlands delta i SM også?
 
Sv: Bruksridning?

Eftersom sm är ett svenskt mästerskap för svenska ryttare så är det inte öppet för utländska. Blir det NM i rindingen också? Det måste jag ha missat, trodde det bara var i körningen..
 
Sv: Bruksridning?

Provincia skrev:
Jag hänger på din tråd lite..:angel: Jag tycker det är svårt att hitta tävlingar, skulle själv vilja prova på till våren. Bor Upplandsdistriktet så om någon vet någon tävlig eller träning på gång vore jag jätte tacksam! :) Har letat men hittar inga...:angel:


tjoohoo,, det brukar vara i slutet av augusti i uppsala., de va träning i helgen som var :)
 
Sv: Bruksridning?

mumin skrev:
Eftersom sm är ett svenskt mästerskap för svenska ryttare så är det inte öppet för utländska. Blir det NM i rindingen också? Det måste jag ha missat, trodde det bara var i körningen..

Var første gang i fjor de hadde Nm i brukshest ridning:p
 
Sv: Sm

hej!

de är en "förfjollad" variant av western trail skulle jag säga....men rätt kul =) man ska klara vissa moment och får straff för fel och ska ha bäst tid. . . . . . .

=)
 
Sv: Sm

Va? Det är ingen variant av western trail över huvud taget eftersom bruksridningen kommer ur brukskörningen, och hur mycket körning finns det i western?! Sen har det självklart likheter eftersom både trail och bruks handlar om mycket saker som är användbart i det dagliga arbetet med häst, och som man la mer vikt på för när hästen var mer ett arbetsredskap än en hobby..

Tiden i bruks har ingen betydelse så länge man håller sig inom idealtiden, gör man inte det så får man straffpoäng, och det är straffpoängen som avgör placeringen, inte tiden.
 
Sv: Bruksridning?

oj förlåt då här vart vi griniga!

men om nån undrar vad de är så är de rätt likt westerntrailen...men lättare enligt mej =) de jag skrev var ju bara vad jag tyckte de va;)
 
Sv: Bruksridning?

Och jag skrev vad det är! :) Jag är inte grinig, men eftersom skillnaden på bruks och westerntrail är stor trots likheterna så kan det inte vara någon variant av, utan något eget.

Det lät för övrigt mycket bättre när du skrev denna gången, "likt westerntrailen, fast kanske lättare", är en betydligt mer korrekt beskrivning än "variant av" nåt annat. :D

Tjing!
 
Sv: Bruksridning?

mumin skrev:
Enda kravet är att hästen är minst 4 år (och ryttaren är över en viss ålder, osäker just nu om det är 10 år?) och naturligtvis i gott skick, annars är alla storlekar och raser välkomna. Åldersdispens kan i vissa fall ges till ryttaren, men inte för hästen.
Inte helt bergis på ryttarens ålder dock, har inte reglerna här nu.
Tror inte det är någon ålders gräns på ryttaren??? I körningen är det däremot en åldersgräns.
 
Sv: Bruksridning?

Dorinda skrev:
Tror inte det är någon ålders gräns på ryttaren??? I körningen är det däremot en åldersgräns.

Jo, det är åldersgräns i ridningen, tror att gränsen är höjd på senare år för jag var med när jag var 11, vad jag minns utan dispens, men är inte helt säker, det var måånga år sen.

Ur tävlingsreglerna från 2006-01-01:

Ryttaren ska ha fyllt 14 år. (Åldersdispens kan lämnas av arrangören. Målsmans medgivande erfodras.)
Vid SM-tävlingar lämnas ingen åldersdispens för ryttare under fyllda 12 år. Förutsättningen för att få dispens är att ryttaren självständigt klarar att hantera ekipaget.
 
Sv: Bruksridning?

Ojdå!
Inser dessutom att mitt TR är gammalt.

På DM har vi många ekipage under 12 och jag trodde att tjejen som åkte till SM också var under....
Vi har många shettis ekipage och dom ryttarna är ju oftast inte så gamla.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter 11 november byts crossar och folkracebilar ut mot andra hästkrafter hos Hallsbergs Motorklubb. Föreningen Nerikes Distansryttarklubb...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För de föreningar som vill boosta sin verksamhet efter pandemin finns fortfarande pengar att söka, framförallt vad gäller...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 180
Senast: corzette
·
  • Artikel
Hästnyheter I Skellefteå driver ideella föreningar ridskola i kommunens lokaler. Föreningarna äger hästar och eleverna brukar rida en gång i veckan...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp