Bukefalos 28 år!

brunn och hästkiss?

Sv: brunn och hästkiss?

Ja och så avslutar inspektören sin syn med, ni får nog borra en brunn och stängsla så att djuren inte kan dricka ur vattendraget. Era djur räknas som livsmedel och då kan dom inte dricka naturvatten.
Men nu måste jag skynda mig iväg för jag ska med jaktlaget och stycka upp älgen vi sköt högre upp efter vattendraget igår.
Vi äter helst bara viltkött då man vet att den inte har blivit fodrad med köpefoder. Jag skickar räkningen på inspektionen.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
I århundranden har gårdar haft grävda brunnar och djur. I århundranden har inget vatten blivit förorenat.
Sen flyttar det en stadsbo dit och brunnen är totalförstörd.
Undar hur det gick till?

Jodå, vattnet var förorenat då med, skillnaden var bl a att de inte förstod varför småbarn dog i större utsträckning än nu för tiden.
 
Sv: brunn och hästkiss?

CK skrev:
Jodå, vattnet var förorenat då med, skillnaden var bl a att de inte förstod varför småbarn dog i större utsträckning än nu för tiden.

Det var nor rätt många som dog i kolera och dysenteri också...

/Lizzie
 
Sv: brunn och hästkiss?

Cancer, allergi, sina egna spyor, knivhugg, flodvågor, bussar mm.
Och felbehandling innom vården, hurra vad allt är bättre. Man har till och med bättre sätt att ta livet av folk.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
Ja och så avslutar inspektören sin syn med, ni får nog borra en brunn och stängsla så att djuren inte kan dricka ur vattendraget. Era djur räknas som livsmedel och då kan dom inte dricka naturvatten.
Men nu måste jag skynda mig iväg för jag ska med jaktlaget och stycka upp älgen vi sköt högre upp efter vattendraget igår.
Vi äter helst bara viltkött då man vet att den inte har blivit fodrad med köpefoder. Jag skickar räkningen på inspektionen.
Det är ju en J-A skillnad på en brunn som ligger nära vinterhage med många hästar eller nära en läckande gödselhög och en brunn eller bäck ute i naturen. Är det svårt att förstå?
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
Cancer, allergi, sina egna spyor, knivhugg, flodvågor, bussar mm.
Och felbehandling innom vården, hurra vad allt är bättre. Man har till och med bättre sätt att ta livet av folk.
Vad vill du ha sagt med det?
 
Sv: brunn och hästkiss?

*lånar knapp*

Jag är uppväxt på en gård där brunnen ligger förmodligen lite för nära stallet och även om vattnet är rent och smakar gott så skulle de säker gå att hitta både det ena och det andra om man analyserade det. Men grejen är ju att vi behöver utsätta våra kroppar för lite bakterier och skit annars försvagas vårt imunförsvar.

Det är ju t.ex ett välkänt fenomen att bondungar är friskare än andra och sällan har t.ex allegier och vi har med säkerhet fått i oss en och annan e-koli bakterie i våra dar..
 
Sv: brunn och hästkiss?

Hur många djur dog av vattnet?
 
Sv: brunn och hästkiss?

Nog har jag sett många fall där förorenat vatten visat sig vara orsak till långvariga magstörningar o andra problem både på äldre o yngre djur o ökad dödlighet på yngre. Inom jordbruket är det åtminstone för mjölkproducenterna obligatoriskt med vattenprov så problemen har minskat kraftigt där även om en brunn med godkänt vatten kan försämras kraftigt på våren.
Är du beredd att ge dina hästar el barn vatten som du vet är förorenat?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: brunn och hästkiss?

En vettig lantbrukare ser till att djuren har bra vatten. Lönsamheten är redan pressad och sjuka djur skulle inte direkt förbättra läget.

Jag tycker att just mjölkbönder har bra koll på vattnet till djuren. Många hästägare skulle vinna på att snegla lite mer på mjölkbönderna i det här avssendet.

Många hästägarelägger ner en förmögenhet på konstiga fodertillskott men glömmer vattnet.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Ni är allt bra roliga. Bara för att man ifrågasätter folks omdöme i att i allt överlåta ansvar till myndigheter mm. så vill ni genast ha det till att man endast använder det sämsta som går.
Det är precis tvärtom, just genom att själv ha kunskapen så har man också det som behövs för att ha djur rätt.
Den som saknar och överlåter allt till inspektörer mm. ska lämna i från sig djuren.
Man har ett eget ansvar men det tycks alla glömma jämt.
Nu skiter jag i er, lev ni i den världen ni vill där allt är reglerat och iordningställ bäst ni vill. Ni har själva sett till att det är som det är.
Överlåt allt åt bröderna duktiga och präktiga Fior så blir det bra.
Då behöver ni inte tänka eller ta ansvar.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Skulle kanske skaffat en etta i Fittja eller liknande i stället för gârden:rofl: :crazy:
 
Sv: brunn och hästkiss?

Jag säger inte att vi skall överlåta ansvaret på myndigheterna. Jag vet att de allra flesta bönder är tillräckligt kunniga så de vet att man skall använda bra foder och rent vatten till sina djur. Det handlar inte om vad man tycker om myndigheterna. Det handlar om att man skall kunna sitt yrke.

Jag tycker det ärt direkt korkat att använda dåligt vatten eller dåligt foder, särskilt om man är medveten om problemet.

Jag vet att de alra flesta bönder är välutbildade inom sitt yrke och faktiskt strävar efter att söka mer kunskap och erfarenhet för att utveckla sin verksamhet.

Ingen myndighet har sagt åt mig att jag skall ha bra vatten til mina hästar men jag anser att det ändå är min skyldighet.

Jag tänker då försöka ta till mig av både gammal och ny kunskap. Du verkar mest vara arg på allt och alla och jag förstår inte varför.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
Ni är allt bra roliga. Bara för att man ifrågasätter folks omdöme i att i allt överlåta ansvar till myndigheter mm. så vill ni genast ha det till att man endast använder det sämsta som går.
Det är precis tvärtom, just genom att själv ha kunskapen så har man också det som behövs för att ha djur rätt.
Den som saknar och överlåter allt till inspektörer mm. ska lämna i från sig djuren.
Man har ett eget ansvar men det tycks alla glömma jämt.
Nu skiter jag i er, lev ni i den världen ni vill där allt är reglerat och iordningställ bäst ni vill. Ni har själva sett till att det är som det är.
Överlåt allt åt bröderna duktiga och präktiga Fior så blir det bra.
Då behöver ni inte tänka eller ta ansvar.

Dina uttalanden speglar din okunskap i denna fråga.

/Cecilia
 
Sv: brunn och hästkiss?

Jag ser många av de fall som verkligen spårat ur djurskyddsmässigt o ofta resonerar de djurägarna precis som du, de vet själva vad som är bäst, har skitbra djurhållning o det behövs absolut inga myndighetsregler.
PL
 
Sv: brunn och hästkiss?

peter_lundin skrev:
Jag ser många av de fall som verkligen spårat ur djurskyddsmässigt o ofta resonerar de djurägarna precis som du, de vet själva vad som är bäst, har skitbra djurhållning o det behövs absolut inga myndighetsregler.
PL


Jag har jobbat på många gårdar, och har nog samma erfarenhet som du. De som vill göra det bästa för djuren har inget (eller inte så mycket) emot myndigheterna.

Att jämföra mot förr i tiden är ju makalöst, hur många djur släpade de inte ut på våren, nästan helt utmärglade?
 
Sv: brunn och hästkiss?

CK skrev:
Jag har jobbat på många gårdar, och har nog samma erfarenhet som du. De som vill göra det bästa för djuren har inget (eller inte så mycket) emot myndigheterna.

Att jämföra mot förr i tiden är ju makalöst, hur många djur släpade de inte ut på våren, nästan helt utmärglade?

Nog är det så alltid, vet inte om jag är så otroligt lyckligt lottad eller om jag har fjäsk hos miljö/hälsa i vår kommun, men jag har aldrig haft problem med våra inspektörer :smirk:
Nog för att dom t.om sa att vi skulle få djurförbud på förra "hyrstället" då ladan var kass...blev panik o fart på oss, men nog tusan hade dom faktiskt rätt...det var en dålig hästmiljö och jag är glad att dom satte blåslampan i röven på oss så vi kom därifrån. :bow:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 858
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 658
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 250
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 667
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp