Bukefalos 28 år!

brunn och hästkiss?

F

fnorr

Pâ nya stället ligger brunnen typ i hagen...kan vattnet bli förstört av hästarnas pink....det är maken som läst ngt pâ internet och fâtt "ryck". Hur har ni det pâ era gârdar?
 
Sv: brunn och hästkiss?

fnorr skrev:
Pâ nya stället ligger brunnen typ i hagen...kan vattnet bli förstört av hästarnas pink....det är maken som läst ngt pâ internet och fâtt "ryck". Hur har ni det pâ era gârdar?

Ja, dricksvattenbrunn kan bli förstört av hästkiss, gäller kanske främst om man har grävd brunn (har jag fått för mig). Försök få någon koll på var vattenådern går och försök undvika ha hästhagen precis över den. Iofs så beror det säkert på hur stor hagen är, men har man lite mark och hagen blir lerig och söndertrampad så är det nog rätt stor risk att få brunnen förstörd.

/Lizzie
 
Sv: brunn och hästkiss?

hyrde en gård tidigare där brunnen låg mellan hästhagen (ca 3 m utanför) och på andra sidan en åker (som givetvis gödslades...)

Vi blev sjuka med magont o diare´ hyresvärden tog ett vattenprov och det visade sig att vattnet innehöll coliforma och ekoli bakterier 10 gånger högre än tillåtet värde. :eek:

Vattnet dög alltså inte ens att borsta tänder i eller att ge till djuren, så hyresvärden fick fixa en ny brunn på ett annat ställe....och det kostade inte lite precis :crazy:
 
Sv: brunn och hästkiss?

Man kan alltid kontakta miljökontoret i kommunen om man har sådana frågor.

Jag skulle kunna tänka mig att det har betydelse hur stor hagen är, för hur stor risken är. Och naturligtvis jordens egenskaper och hur djupt vattnet ligger.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Gården vi har har råkat ut för det . Brunnen låg ca. 30 m från hagen men lutningen var mot brunnen, den förra ägaren fick stänga brunnen och gräva en ny !
/Cetzy
 
Sv: brunn och hästkiss?

Eller så bryr man sig inte om att mäta vattnet och använder det ändå.
Gränsvärden är gränsvärden men för eget vatten kan man strunta i det. Man mår bra av att vara full av bakterier :) då klarar man sjukdommar bättre. Risken att dö av vatten är minimal.
Fast man behöver inte ta ur gödselbrunnen.
Dom som inte vet om vattnets värden märker sällan nått, men när dom får veta så blir det plötsligt livsfarligt.
Grannen är driftschef på vattenverket :) deras vatten är reglerat i lag.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
Eller så bryr man sig inte om att mäta vattnet och använder det ändå.
Gränsvärden är gränsvärden men för eget vatten kan man strunta i det. Man mår bra av att vara full av bakterier :) då klarar man sjukdommar bättre. Risken att dö av vatten är minimal.
Fast man behöver inte ta ur gödselbrunnen.
Dom som inte vet om vattnets värden märker sällan nått, men när dom får veta så blir det plötsligt livsfarligt.
Grannen är driftschef på vattenverket :) deras vatten är reglerat i lag.

Var och en gör ju som den vill ;) men;

- alla typer av bakterier är inte så nyttiga, speciellt inte e-koli :crazy:

Djurvän som jag är, så vill jag defintivt ta vattenprov och veta vad hästarna får i sig :p

För att inte tala om min man och mina barn :idea:

Vatten är faktiskt vårt viktigaste livsmedel :) så fnorr, var glad att din make uppmärksammade det och ni ska givetvis diskutera det med kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.

/Cecilia :)
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
Eller så bryr man sig inte om att mäta vattnet och använder det ändå.
Gränsvärden är gränsvärden men för eget vatten kan man strunta i det. Man mår bra av att vara full av bakterier :) då klarar man sjukdommar bättre. Risken att dö av vatten är minimal.
Fast man behöver inte ta ur gödselbrunnen.
Dom som inte vet om vattnets värden märker sällan nått, men när dom får veta så blir det plötsligt livsfarligt.
Grannen är driftschef på vattenverket :) deras vatten är reglerat i lag.

Läskigt....:crazy: Vårt vatten på förra stället var så fullt av bakterier att miljö/hälsa sa att det var lika med att diska i gödselbrunnen o dricka därur :eek: Vet inte om man blev friskare av det inte..ont i magen varenda eviga dag o ränneskita för jämnan ...
 
Sv: brunn och hästkiss?

Uhää vad läskigt!! Sâ här ungefâr ser det ut: Brunnen (grävd) ligger nedanför en slänt/kulle och hagen ligger lite nedanför brunnen. 3-5 hâstar kommer att gâ i hagen maj-sep men ej sommarbete alltsâ inte dag o natt. Vattnet testat innan köp, var dâ ok men skulle ej drickas av spädbarn(har vi inga). Har varit odlad vall samt betats av grannens fâr tills nu. Hoppas allt är ok, vad tror ni?
 
Sv: brunn och hästkiss?

"Djurrvän som jag är, så vill jag defintivt ta vattenprov och veta vad hästarna får i sig "

Vet du vad alla djur som inte hålls i hägn får i sig?
 
Sv: brunn och hästkiss?

Så länge hagen ligger nedanför brunnen så är risken liten att just den hagen påverkar vattnet skulle jag tro. Ur grävda brunnar tar man från markens vatten, och det som påverkar då är det som ligger ovanför brunnen.
Det som kanske skulle kunna påverka är om det kommer rikligt med nedebörd som gör att dagvatten kommer in i brunnen, men det är ju en annan sak och har inte med hästhagen att göra.
Så det är nog ganska lungt om du redan har kollat vattnet :)
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
"Djurrvän som jag är, så vill jag defintivt ta vattenprov och veta vad hästarna får i sig "

Vet du vad alla djur som inte hålls i hägn får i sig?

Jag talar bara för mig själv här. Du har ju redan klargjort din inställning i frågan :angel:

Jag vill ge mina hästar de bästa förutsättningar som jag kan, och för mig inkluderar det att ta vattenprov. Särskilt om man kan misstänka förorenat vatten.

/Cecilia
 
Sv: brunn och hästkiss?

Det är din skyldighet att ge dina djur tillgång till rent vatten men det är förstås bara ett dumt påfund av töntiga djurkramare precis som alla andra regler som inte passar dig!
PL
 
Sv: brunn och hästkiss?

Jepp, en vän till mig, deras dricksvatten vart dåligt pga att hästen stod i närheten av den.
När mina föräldrar byggde stall så var det väldigt mycket prat om vattentäckter, brunnar och framtida brunnar nedanför stallet. Dock kom dom fort fram till att ingen kommer bygga hus på en myr så.:smirk:
 
Sv: brunn och hästkiss?

"men det är förstås bara ett dumt påfund av töntiga djurkramare"

Kul att vi är överens.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Ibland får man ett garv så man ramlar av stolen, djurvänner vad är det :rofl:
kolla in på småfåglarna i stallet.
Tänk vad alla är konsekventa i denna värld, på så sätt att de alltid väljer ut vad som ska vara korrekt, :bump:
 
Sv: brunn och hästkiss?

fnorr skrev:
Pâ nya stället ligger brunnen typ i hagen...kan vattnet bli förstört av hästarnas pink....det är maken som läst ngt pâ internet och fâtt "ryck". Hur har ni det pâ era gârdar?

Om jag säger såhär...Hade förra vintern brunnen 5meter från hagen, visserligen i nadförsbacke!
En morgon på våren, dvs snösmältning så började det lukta stallbacke i kranen inne! Så det blev att sanera brunnen! Dvs tömma den och hälla i nytt vatten.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Min höleverantör, kobonde, blev av kommunen rekommenderad att asfaltera kornas hage för att klara vattenkvaliteten...
 
Sv: brunn och hästkiss?

I århundranden har gårdar haft grävda brunnar och djur. I århundranden har inget vatten blivit förorenat.
Sen flyttar det en stadsbo dit och brunnen är totalförstörd.
Undar hur det gick till?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 853
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp