Bukefalos 28 år!

brunn och hästkiss?

Sv: brunn och hästkiss?

Vi har egen brunn på vår gård.Den ligger mitt i en hage.
Vi använder inte den hagen just av den orsaken att det är vårt och djurens dricksvatten i pratar om.

När vi köpte stället för ett år sedan så var det hämska analyser på vattnet. nu är det felfritt.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Men varsågod då och komma och hämta vattnet som finns i brunnen där pappa bor... Om det inte är farligt menar jag... Nu har han komunvatten av vissa anledningar... Men brunnen finns kvar så det är bara att använda sig av det... Jag kan lova dig att vatten som är väldigt höga bakteriehalter i det blir man najsig i magen av... Det var inte roligt...

Till trådskaparen: Vad det gäller gödsling så finns det gränser för hur nära man får gödsla...
 
Sv: brunn och hästkiss?

Stadsbo??? FÅr jag fråga har du någonsin drukit vatten som varit förorenat??? Jag har, anledningen till varför det vattnet var förorenat det tänker jag inte ta på forumet med hänsyn till alla andra här, det kan finnas lite kräsmagade personer... Men vill du veta den historien så kan jag vara så vänlig och skriva ett litet pm till dig...

Jag kan säga så här att jag tackar gud att vi var så pass många hushåll så att det krävdes vattenprover ett visst antal gånger om året... Hade aldrig haft dåliga prover, jo några gånger var det lite högre bakteriehalter, men så var det en sak som hände som gjorde att det kom VÄLDIGT mycket e-kolie bakterier... Den rännskitan och den onda magen den kan du få om du vill ha den... Jag skulle gärna ha delat med mig av det...
 
Sv: brunn och hästkiss?

Visst det var jättebra med eget vatten, under 17 år med egen brunn så var jag magsjuk högst 5 ggr totalt... Nu är jag det minst en gågn om året... MEN e-kolie bakterier det är inte roligt...
 
Sv: brunn och hästkiss?

Haha..det vet jag hur det känns...gick dubbelvikt i flera veckor av magsmärtor och knaprade tuggtabletter mot magkatarr innan nån kom på att vi skulle kolla vattnet :smirk:
 
Sv: brunn och hästkiss?

Precis... Det är inte roligt... En som har gjort det önskar inte sin värsta fiende att vara med om det... Men som sagt vad Redhorsefarm kan höra av sig om du vill testa... Nu har det vattnet stått orört i 10 år men det är nog ingen fara alls att testa lite... :smirk:

Vi hade en himla tur den gången det var ett rutinprov i den vevan det började hända saker (det var i den vevan jag blev dålig) men från första provet till nästa prov så var det några veckor...

Sen tog det ett tag innan vattensituationen var löst... Hände ibland att man stod med glaset i näven vid munnen och man kom på vad man gjorde... Var inte ens trevligt att duscha hemma...
 
Sv: brunn och hästkiss?

Vi duschade faktiskt inte hemma ;) På miljö o hälsa liknade dom det vid att bada i gödsel..så vi varken duschade, borstade tänder eller diskade i vattnet. Och definitivt gav vi inte våra djur att dricka av det:cool:
Men så vitt jag vet så plomberade aldrig vår hyresvärd den gamla brunnen..så det står fritt att prova det vattnet "för att stärka sig o bli friskare" för dom som känner sig hugade :angel:
 
Sv: brunn och hästkiss?

Alla som har otjänliga brunnar kan väl skicka en skvätt till Antti/Redhorsefarm så att han kan hålla sig riktigt frisk.
PL
 
Sv: brunn och hästkiss?

Jag har två gamla brunnar på gården som är otjänliga och inte rörts på ca 10 år. Jag bidrar gärna med en flaska eller två. En från brunnen som ligger vid stallet, där det gick grisar på lösdrift för några år sedan och som är 2 m från gödselplattan, och en flaska från brunnen som ligger vid den gamla åkern, den brunn som är full med colibakterier. Skickar gärna några flaskor till min gamle bekant Antti. Adress? :devil:
 
Sv: brunn och hästkiss?

En skvätt? Nä du...ska den bli riktigt frisk så behövs ett badkar fullt från var o en av oss :rofl:
 
Sv: brunn och hästkiss?

peter_lundin skrev:
Alla som har otjänliga brunnar kan väl skicka en skvätt till Antti/Redhorsefarm så att han kan hålla sig riktigt frisk.
PL

Jaså, är det Antti som döljer sig bakom det nicket :rofl:

Det förklarar en del :idea:

/Cecilia :D
 
Sv: brunn och hästkiss?

Den intelektuella eliten på Buke har samlats ser jag.
Finns det något ni kan göra på egen hand under eget ansvar utan att ha en myndighetsperson som talar om?
Hur kommer ni på att det är fredag och utdragsoffa?
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
Den intelektuella eliten på Buke har samlats ser jag.
Finns det något ni kan göra på egen hand under eget ansvar utan att ha en myndighetsperson som talar om?
Hur kommer ni på att det är fredag och utdragsoffa?
Var för pratar du hela tiden om myndigheter? Vi har tillräcklig kunskap för att inse att bra vatten är viktigt både för djur och människor. Det behövs ingen myndighet för att tala om det för mig. Så läghg av med skitsnacket om myndigheter och diskutera sakfrågan om djur och människor skall ha bra eller dåligt vatten.

Ger du hästarna mögligt hö också?

Tyvärr verkar det finnas folk som vägrar förstå och det är pga alla er som vi tvingas ha så mycket kontroller. Så jag skall tänka på dig nästa gång jag tvingas betala för en kontroll från kommunen.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Snuffsan skrev:
Jag har två gamla brunnar på gården som är otjänliga och inte rörts på ca 10 år. Jag bidrar gärna med en flaska eller två. En från brunnen som ligger vid stallet, där det gick grisar på lösdrift för några år sedan och som är 2 m från gödselplattan, och en flaska från brunnen som ligger vid den gamla åkern, den brunn som är full med colibakterier. Skickar gärna några flaskor till min gamle bekant Antti. Adress? :devil:
Jag har en gammal grävd brunn som ligger precis nedanför infiltrationen från avloppet. Jag skickar gärna en flaska till redhorsefarm.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Det är sådana som du som gör att vi behöver ha myndigheter som kollar. Vi andra har vett att inte använda hälsofarliga brunnar utan att någon myndighet berättar det för oss.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Vilket var där först? Brunnen eller infiltrationen?
Ett typ exempel på vad jag skrev inledningsvis, brunnar har fungerat i århundraden sen kommer en stadsbo och lägger ner avloppet i den. Och kan sen inte fatta att dom blir sjuka.
Typiskt stadsbor att lägga rasthagen ovan brunnen och sen inte förstå att den har blivit dålig.
Vattnet blir dåligt först när ni har gjort den dålig. Dvs. genom erat handlande.
Jag börjar förstå att inspektörer behövs, inte för dom ett par hundra som redan är djurmisshandlare utan för er etthundratusen utan eget förstånd.
Samhället börjar likna en öppen anstalt.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Du är lika full av skit som mina brunnar. :smirk:

På min gård har det bott lantbrukare sedan gården byggdes. Det är de som lagt ena brunnen bredvid stallet och gödselstacken (som alltid legat där). Det är de som odlat marken bredvid den andra brunnen och därmed dels tryckt till den så pass med traktorn så den delvis rasat, och sen fyllt den med colibakterier med hjälp av gödning på åkern.
När den här korkade stadsbon flyttade ut för en herrans massa år sedan hade tanten som jag köpte av inte kunnat dricka sitt vatten på flera år. Hon fick hemkört vattendunkar av sin dotter som flyttat till stan. Det första jag fick göra vara att borra en ny brunn.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Redhorsefarm skrev:
Vilket var där först? Brunnen eller infiltrationen?
Ett typ exempel på vad jag skrev inledningsvis, brunnar har fungerat i århundraden sen kommer en stadsbo och lägger ner avloppet i den. Och kan sen inte fatta att dom blir sjuka.
Typiskt stadsbor att lägga rasthagen ovan brunnen och sen inte förstå att den har blivit dålig.
Vattnet blir dåligt först när ni har gjort den dålig. Dvs. genom erat handlande.
Jag börjar förstå att inspektörer behövs, inte för dom ett par hundra som redan är djurmisshandlare utan för er etthundratusen utan eget förstånd.
Samhället börjar likna en öppen anstalt.
Så du medger att brunnar faktiskt kan förstöras. Det var ju ett steg på vägen. Det är ungefär det vi försökt förklara för dig hela tiden.

Och skriv inte en massa skit om att folk saknar förstånd. Det är ju vi som försökt förklara varför brunnar ibland förstörs och att de därför inte bör användas.

men du går från klarhet till klarhet.
 
Sv: brunn och hästkiss?

Jag måste upp till försvar för redhorsefarm, lite skit rensar magen är en gammal sanning. Nu finns det förstås begränsningar på hur skitigt något får vara för att inte var hälsovådligt. Personligen så tror jag mig ha ganska dåligt vatten men jag törs inte lämna in några prover för jag är rädd att dom säger att det är otjänligt och jag har inte råd att borra ny brunn. Stoppa huvet i sanden är dagens måtto för mig och det har fungerat hitills, hästarna och jag mår bra (tror jag).
 
Sv: brunn och hästkiss?

Vem mer än dig själv lurar du genom att inte analysera ditt vatten?

Det finns många fristående lab som gör analyser och Miljö och hälsa behöver inte veta. Det är inte heller olagligt att dricka dåligt vatten, bara dumt.

Så ingen mer än du själv och dina nära drabbas av ditt dåliga vatten.

Analysen talar också om hur dåligt vattnet är. Lite skit rensar magen kan jag hålla med om men mycket skit kan vara farligt. Ofta så är vatten tjänligt med anmärkning för vuxna men otjänligt för spädbarn. Sånt är bra att veta.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 853
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp