Brutet griffelben och djupt sår

Stackare :( fy vad länge du slitit med detta - det är nog att verkligen knäcka den starkaste ifråga om ork !

Jag hade definitivt kollat med veterinären om du istället för att gå från marken kan skritta hästen uppsuttet !

De flesta moderna veterinärer idag vet att en konvalescens plan sällan bara har en enda utformning, att man kan behöva göra kompromisser, välja mellan två mindre bra ting, och har även en sund syn på att i största möjliga mån även se till säkerhet både för människan och hästen!
Fråga :)
Tack! Skönt att ha er att bolla tankar med :)

Ska ringa veterinär imorgon
 
Tack! Skönt att ha er att bolla tankar med :)

Ska ringa veterinär imorgon

Hoppas du fick bra svar!

Ville bara berätta min erfarenhet. Hade min ena på boxvila länge pga olika skador som kom i följd av varandra.
Han är ganska het och har lätt att gå upp i varv i vanliga fall.
Fick lugnande till honom med när han skulle skrittas vid hand men det hjälpte inte alls.
När vi till slut var en på varje sida med varsitt grimskaft för att försöka hålla i honom och få honom att sluta fara runt och gå rakt fram fick jag nog. Det var farligt att hantera honom, så jag slängde helt enkelt på sadeln och satt upp. Hästen blev som förbytt och kunde helt plötsligt skritta normalt igen.
Veterinärerna pratade jag med såklart men de höll med. Bättre att han faktiskt skrittar lugnt med kanske lite tyngd på ryggen än att han hoppar runt som en galning och till slut sliter sig och gör sig mer illa.

Håller tummarna att det ordnar sig!
 
Usch va tråkigt :( beklagar

Ja en huva kanske vore nått?
Ska även göra som du sa att ställa fram koner, bommar och ha mer en plan vad vi ska göra när jag går till paddocken!

Tack :heart
Finns grader i helvetet och på så sätt har jag det inte så illa men det tar emot varje dag. Mycket pga jobbet med men har inte råd att vara sjukskriven heller.
Tar nya tag denna vecka!

Hoppas det har gått bra och att du fick bra svar av veterinären :heart

Självklart finns det precis som du säger grader i helvetet men hjälp vad du fått slita och kämpa. Det är inte roligt när man är mitt upp i det, det är ju så tufft. Det är ju just ens eget helvete som tär på en, oavsett grad :heart
När det tog emot riktigt mycket för mig att åka till stallet så hade jag sån tur att jag hade vänner och sambo som faktiskt åkte med rätt ofta. Blev så mycket enklare att komma iväg då och kändes inte alls lika jobbigt.
 
Vår veterinär skriver alltid ut lugnande att ge oralt, för att stökiga hästar inte ska skada sig själv eller andra under igångsättning. H*n vill inte vara medansvarig till skador på varken folk eller fä.

Vettigt och relevant tycker jag.

Har redan lugnande men det hjälper inte tyvärr.
Hon kastar sig, hoppar, sparkar ändå utan koordination så därför större risk för skador än utan.
 
Förövrigt vet jag inte om jag vågar rida heller.. det tar emot att ta in henne från hagen och imorse hade de haft svårt att ta ut henne. De var två st och hagen ligger ca 20meter från boxen
 
Jag har haft hästar på box som inte svarat bra precis som din på lugnande.
Dom har fått valeriana och kamomill morgon och kväll i stället för att inte skada varken sig själva eller andra under konvalecens och rehab.
Så klart har veterinär varit informerad i båda fallen då vi testat allt annat innan. Vill du veta mer så skicka pm. Annars önskar jag dig lycka till. Det är ett elände att sitta där du sitter just nu.
 
Jag har haft hästar på box som inte svarat bra precis som din på lugnande.
Dom har fått valeriana och kamomill morgon och kväll i stället för att inte skada varken sig själva eller andra under konvalecens och rehab.
Så klart har veterinär varit informerad i båda fallen då vi testat allt annat innan. Vill du veta mer så skicka pm. Annars önskar jag dig lycka till. Det är ett elände att sitta där du sitter just nu.

Hon får redan en örtblandning med kamomill som hon ätit 2 månader. Verkar inte påverka henne så mycket tyvärr. Fick de tipset i början av tråden :) hon äter det och mineraler bara utöver höt
 
Har en liten tanke jag ska ventilera med veterinär imorgon.
En hage med lugnt sällskap utan lera och gräs.
De kan gå åt helvete men det är de alternativet jag kommit fram till.
Återkommer imorgon
 
Hon får redan en örtblandning med kamomill som hon ätit 2 månader. Verkar inte påverka henne så mycket tyvärr. Fick de tipset i början av tråden :) hon äter det och mineraler bara utöver höt
Okej. Kolla hur mycket det innehåller av det. Ren kamomill ges i 2 dl. Kan även gå upp till 3 dl om man delar upp det på morgon och kväll. Valeriana 0,5 dl 1-2 ggr per dag. Örtblandningar brukar dessvärre bara innehålla en liten gnutta som knappt ens gör verkan i många fall :cautious:
Jag kör alltid med rena örter.
 
Okej. Kolla hur mycket det innehåller av det. Ren kamomill ges i 2 dl. Kan även gå upp till 3 dl om man delar upp det på morgon och kväll. Valeriana 0,5 dl 1-2 ggr per dag. Örtblandningar brukar dessvärre bara innehålla en liten gnutta som knappt ens gör verkan i många fall :cautious:
Jag kör alltid med rena örter.

Jaha! :crazy: den heter grumpy mare och innehåller fler örter och jag ger bara 1dl så det förklarar ju varför de inte gett nån verkan.
 
Hon är villkorligt frigiven nu med lugn kompis och allt har gått bra. Trodde hon skulle leva runt mer men hagen är uppbyggd på ett sånt sätt att hon inte kan ta fart.
24991040_10155084467321099_202491944463821493_n.jpg

25348401_10155084467516099_2620719921909505249_n.jpg

Ska ut efter jobbet igen
 
Uppdaterar lite!
Kom inte iväg i fredags då all snö och att de inte plogat gjorde att jag bokade om tiden till kliniken istället.
Så på onsdag kl 14.30 har vi tid istället :) om de kommit snö då har de iaf hunnit ploga.

Blanca går ute dygnet runt nu med sin kompis :heart de har hus och fri tillgång till mat. Hon är sig själv i hanteringen redan och jag kan leda med långt grimskaft utan att hon hoppar och studsar. Stod och njöt när jag masserade henne :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 518
Senast: caballus
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 714
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 613
Senast: höstmåne
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 145
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp