Brutet griffelben och djupt sår

Åh, en gång om året :o hoppas inte min är likadan
Får se sen när hon ska släppas ut till de andra. För den nya hästen som kom i somras, innan Blanca skada sig hatade hon och nu har hon tagit över i hagen och sparkar åt alla de andra hästarna...
Det är en kalkylerad risk, jag skulle inte ha släppt ihop med en sån :)
 
Pinsamt känns det men jag känner mig osäker/rädd för att gå med Blanca :(
Vardagarna är det mörkt och jag ser dåligt, så när hon hoppar till för saker blir jag också rädd.
När jag ger lugnande blir hon bara ännu mer otydlig i sina reaktioner och kan liksom bli rädd för sig själv.

Gick några varv på banan idag men hon exploderar liksom och hoppar rätt upp o kontrar med att sparka bakut direkt. Sen ena stunden snubblar hon på sina egna fötter. Och då har hon alltså fått lugnande.
 
Det är inte alls pinsamt. Jag blir också rädd i såna situationer. Finns det någon som kan gå med ett par dar?

Min syster gick med idag men de slutade me att vi gick i paddocken några varv bara.
Får dåligt samvete med för hon behöver ju röra sig. Veterinären har sagt 2 gånger per dag men jag vet inte hur jag ska hinna det. Speciellt inte nu när jag drar mig för att gå med henne..
 
Min syster gick med idag men de slutade me att vi gick i paddocken några varv bara.
Får dåligt samvete med för hon behöver ju röra sig. Veterinären har sagt 2 gånger per dag men jag vet inte hur jag ska hinna det. Speciellt inte nu när jag drar mig för att gå med henne..
Hur länge ska hon promeneras? Blir det farligt - låt bli.
 
Hur länge ska hon promeneras? Blir det farligt - låt bli.
Till den 15de December då vi ska till veterinären igen.

Tänkte mest hur jag ska bygga upp henne inför eventuell vanlig hage igen?

Hon ska gå ensam i en hage med gräs som är relativt platt är tanken.
Om hon är lugn annars får hennes bästis gå där med henne
 
Till den 15de December då vi ska till veterinären igen.

Tänkte mest hur jag ska bygga upp henne inför eventuell vanlig hage igen?

Hon ska gå ensam i en hage med gräs som är relativt platt är tanken.
Om hon är lugn annars får hennes bästis gå där med henne
Jag har glömt skadorna lite, fraktur plus sår?
Är frakturen läkt så är den, tänker jag? Släpp lös på ridbanan, så den får springa av sig på säkert underlag, dar ut och rid och sen in i större hage? Vad säger vet?
 
Jag har glömt skadorna lite, fraktur plus sår?
Är frakturen läkt så är den, tänker jag? Släpp lös på ridbanan, så den får springa av sig på säkert underlag, dar ut och rid och sen in i större hage? Vad säger vet?
Såret är läkt :) men griffelbenet har varit av. När vi var på kliniken 15de november såg de bra ut men de ville att hon ska stå på box/sjukhage en månad till + promenader två gånger per dag.
Sen får vi se. De kommer röntga igen o ge nya förhållningsregler 15de december.
Mest jag som drömmer mig bort till att hon snart ska få gå på hage. Men egentligen vet jag inte alls
 
Ett tips för att stärka henne inför större hage:
Gör en sjukhage i den hon sen ska gå i. Flytta staketet ett par meter i veckan så att den blir gradvis större. Då får hon röra sig mer och mer utan att du kommer till skada, och utan att hon får chansen att dra fullt ös innan hon läkt.
 
Ett tips för att stärka henne inför större hage:
Gör en sjukhage i den hon sen ska gå i. Flytta staketet ett par meter i veckan så att den blir gradvis större. Då får hon röra sig mer och mer utan att du kommer till skada, och utan att hon får chansen att dra fullt ös innan hon läkt.

Tack :) bra ide!
 
Pinsamt känns det men jag känner mig osäker/rädd för att gå med Blanca :(
Vardagarna är det mörkt och jag ser dåligt, så när hon hoppar till för saker blir jag också rädd.
När jag ger lugnande blir hon bara ännu mer otydlig i sina reaktioner och kan liksom bli rädd för sig själv.

Gick några varv på banan idag men hon exploderar liksom och hoppar rätt upp o kontrar med att sparka bakut direkt. Sen ena stunden snubblar hon på sina egna fötter. Och då har hon alltså fått lugnande.
Det är väl inte pinsamt, det är väl toppen att du är medveten om att en överladdad häst är en säkerhetsfara!
Vet inte vad hon får för foder,men ta bort allt som öht ger extra energi och ge henne bara grovfoder. Och inse att det är helt okej att hon får vara i paddocken när omständigheterna är som de är. Är ju ingen höjdare om hon skadar dig ute och sticker. Det är mörkt och ruggigt ute, ta det säkra före det osäkra, ni har tiden framför er! :)
 
Det är väl inte pinsamt, det är väl toppen att du är medveten om att en överladdad häst är en säkerhetsfara!
Vet inte vad hon får för foder,men ta bort allt som öht ger extra energi och ge henne bara grovfoder. Och inse att det är helt okej att hon får vara i paddocken när omständigheterna är som de är. Är ju ingen höjdare om hon skadar dig ute och sticker. Det är mörkt och ruggigt ute, ta det säkra före det osäkra, ni har tiden framför er! :)

Jag brukar inte vara rädd av mig därför jag skäms men du har rätt. Bra att vara medveten om farorna!
Hon får bara hö och mineraler och har bara fått under hela sjukperioden.

Går nu bara i paddocken men blir rädd där med. Hon går normalt och sen från ingenting exploderar hon. Hon ser förvånad ut själv efteråt.
Provat med lugnande också men hon hoppar ändå, mer okontrollerat dock och jag är rädd att hon ska ramla.

Provade idag med tömkörning men hon fick spelet och 3dje gången ville jag bara gråta o gå in med henne.

Hon äter inte sitt hö ute längre heller...

Ska ringa veterinären imorgon och rådfråga
 
Det är ju inte bästa årstiden, annars hade jag rekommenderat att vara i paddocken dygnet runt så hon får lite mer intryck som tröttar ut henne. Antar att hon är uppless på vilan nu.., Jag hade en häst som inte heller klarade boxvilan, det var bedrövligt jobbigt...:( Hade en liten shettis som var sällskap åt henne dygnet runtt, både inne i boxen och i sjukhagen (shettisen stod i Box bredvid och gick i en liten hage bredvid), SMHN med foder i hela tiden, en sån där aktivitetshall för hundar med godis i i krubban som hon kunde greja med. . Men hon blev också nästan farlig till slut... :(
 
Tyvärr är det fler i stallet som vill vara i paddocken och sällskap har hon runt sig hela tiden :)

Paddocken är ganska stor med så vet inte om jag vågar ha henne lös där.
När hon slet sig rusade hon runt och såg livrädd ut som hon var jagad och sen alla hopp/bock

Ska försöka ta ut henne varje kväll nästa vecka i paddocken iaf
 
När jag hade häst som stått i först sjukruta 2 mån och sedan total boxvila (alltså inte ens gå ur boxen när jag mockade boxvilaO_o) i ytterligare 3 mån så var det riktigt jobbigt för oss att börja promenera. Det var under vintern dessutom och snorhalt jämt. Det var verkligen skitjobbigt för hon vart alldeles för pigg och blev liksom farlig för sig själv ute i halkan.

Vi hade alltid haft repgrimma vid hantering och träning sedan hon var liten så hon visste liksom att det var dags för arbete när den kom på. Så jag använde den vid våra promenader. Och så långt ledrep ifall hon skulle dra iväg så hann man reagera och lyckas få stopp på den första busimpulsen. Hon coolade sig också om hon fick på sig tömkörningsgjord eller bara täckesgjord och en pad, mer inställd på att lyssna och arbeta då.

Vi körde en del stretchövningar med morot, plocka upp spön, höpåsar och vantar och sånt och mycket flytta bakdel ett steg, framdel ett steg osv. Likaså funkade det ofta bra för oss om vi kom in i paddocken och där låg ett par bommar och stod några koner i slalom eller något, så kunde vi promenera över/mellan dem och hon fick något att fokusera på. Det var ju arbeta hon ville och det kändes som att rena promenader inte riktigt gjorde det för henne, hon fick lättare att hamna i ett lugnare och mer fokuserat läge på detta viset.

En av veterinärerna (jätteerfaren) vi träffade på kliniken sa för övrigt att man ofta är säkrare på ryggen än bredvid när hästen börjar bli för pigg för alla inblandades bästa. Han tyckte det var bäst att sitta upp och bara börja skritta och i nödfall ha en person med ledrep som går med som nödbroms. Speciellt första traven tyckte han var bra att göra uppsuttet.
Trots lätt hälta ska tilläggas. Han sa att det viktigaste är att hästen kommer igång och får väckt blodcirkulation och muskler och att man själv inte blir mos på kuppen.
Nu satt jag aldrig upp då min häst blev sämre men tänkte nämna det han sa iaf :)
 
När jag hade häst som stått i först sjukruta 2 mån och sedan total boxvila (alltså inte ens gå ur boxen när jag mockade boxvilaO_o) i ytterligare 3 mån så var det riktigt jobbigt för oss att börja promenera. Det var under vintern dessutom och snorhalt jämt. Det var verkligen skitjobbigt för hon vart alldeles för pigg och blev liksom farlig för sig själv ute i halkan.

Vi hade alltid haft repgrimma vid hantering och träning sedan hon var liten så hon visste liksom att det var dags för arbete när den kom på. Så jag använde den vid våra promenader. Och så långt ledrep ifall hon skulle dra iväg så hann man reagera och lyckas få stopp på den första busimpulsen. Hon coolade sig också om hon fick på sig tömkörningsgjord eller bara täckesgjord och en pad, mer inställd på att lyssna och arbeta då.

Vi körde en del stretchövningar med morot, plocka upp spön, höpåsar och vantar och sånt och mycket flytta bakdel ett steg, framdel ett steg osv. Likaså funkade det ofta bra för oss om vi kom in i paddocken och där låg ett par bommar och stod några koner i slalom eller något, så kunde vi promenera över/mellan dem och hon fick något att fokusera på. Det var ju arbeta hon ville och det kändes som att rena promenader inte riktigt gjorde det för henne, hon fick lättare att hamna i ett lugnare och mer fokuserat läge på detta viset.

En av veterinärerna (jätteerfaren) vi träffade på kliniken sa för övrigt att man ofta är säkrare på ryggen än bredvid när hästen börjar bli för pigg för alla inblandades bästa. Han tyckte det var bäst att sitta upp och bara börja skritta och i nödfall ha en person med ledrep som går med som nödbroms. Speciellt första traven tyckte han var bra att göra uppsuttet.
Trots lätt hälta ska tilläggas. Han sa att det viktigaste är att hästen kommer igång och får väckt blodcirkulation och muskler och att man själv inte blir mos på kuppen.
Nu satt jag aldrig upp då min häst blev sämre men tänkte nämna det han sa iaf :)

Tack för ditt svar!
Skönt o höra från fler i samma situation.

Jag använder också repgrimma, alltid. Hon hoppar liksom iväg och sen när de tar emot ger hon ju efter men kommer då mot mig eller byter håll.

Tömkörningen idag kändes jättebra först men sen höll nån på med ett släp vid sitt hus bredvid o då drog hon iväg. Då ville jag inte hålla emot så jag gick med så att säga.

Hade kännt mig tryggare på ryggen (de har jag aldrig ansett innan utan hoppar oftast av när hästen blir svår att få kontakt med/rädd)

Nu har veterinären sagt att hon bara får promeneras så måste höra med dem vad de tycker.
Tråkigt när man bara misslyckas.
 
@Nethril Vad hade hänt din häst och varför blev hon inte bra? :(

Hon hade en lös benbit i hasen som satt lite smådumt till och gav hälta. Så den behövde plockas ut. Det var en rutinoperation men något gick snett i läkningen och hon fick inflammation i leden som vägrade ge sig. Till slut var hasen nästan stor som en handboll och svullnaden vägrade gå ner vad vi än gjorde.
Hon hade dessutom en muskelsjukdom (pssm1 - Polysaccharide Storage Myopathy) som gjorde henne väldigt dålig av att stå stilla (och hon skulle ju stå blick stilla enligt vet) så det blev verkligen moment 22 där. När hon sedan fick anfall efter anfall av sin sjukdom (blir som kramper, typ korsförlamning), bet efter folk, stressade och bara stod och stampade och sparkade av obehag i boxen (såg ut som hon sparkade efter bitande insekter som inte fanns där ungefär) och hon kändes så personlighetsförändrad så kände jag bara att det här är inte okej.
Bestämde mig då för att det fick vara nog och lät henne somna in.
Hade det inte varit för pssm:en så tror jag vi hade fixat det.

Hoppas verkligen det går vägen med din häst, du har kämpat så himla tappert och jag tror verkligen att bara ni kommer förbi den här första bomb-perioden så kommer det bli lättare och lättare.

Sån himla otur med släpet, man behöver ju verkligen bara få lyckas någon gång för att allt ska kännas så mycket bättre. Är hon ljudkänslig? Tänkte om det snarare var lätet av att någon grejade med släp som drog igång henne än åsynen av släpgrejaren? Då kanske typ vadd och huva kan funka för att dämpa impulserna lite extra en period?
Förslaget om att utöka lilla hagen inuti större hagen successivt tycker jag lät superbra.
 
Hon hade en lös benbit i hasen som satt lite smådumt till och gav hälta. Så den behövde plockas ut. Det var en rutinoperation men något gick snett i läkningen och hon fick inflammation i leden som vägrade ge sig. Till slut var hasen nästan stor som en handboll och svullnaden vägrade gå ner vad vi än gjorde.
Hon hade dessutom en muskelsjukdom (pssm1 - Polysaccharide Storage Myopathy) som gjorde henne väldigt dålig av att stå stilla (och hon skulle ju stå blick stilla enligt vet) så det blev verkligen moment 22 där. När hon sedan fick anfall efter anfall av sin sjukdom (blir som kramper, typ korsförlamning), bet efter folk, stressade och bara stod och stampade och sparkade av obehag i boxen (såg ut som hon sparkade efter bitande insekter som inte fanns där ungefär) och hon kändes så personlighetsförändrad så kände jag bara att det här är inte okej.
Bestämde mig då för att det fick vara nog och lät henne somna in.
Hade det inte varit för pssm:en så tror jag vi hade fixat det.

Hoppas verkligen det går vägen med din häst, du har kämpat så himla tappert och jag tror verkligen att bara ni kommer förbi den här första bomb-perioden så kommer det bli lättare och lättare.

Sån himla otur med släpet, man behöver ju verkligen bara få lyckas någon gång för att allt ska kännas så mycket bättre. Är hon ljudkänslig? Tänkte om det snarare var lätet av att någon grejade med släp som drog igång henne än åsynen av släpgrejaren? Då kanske typ vadd och huva kan funka för att dämpa impulserna lite extra en period?
Förslaget om att utöka lilla hagen inuti större hagen successivt tycker jag lät superbra.

Usch va tråkigt :( beklagar

Ja en huva kanske vore nått?
Ska även göra som du sa att ställa fram koner, bommar och ha mer en plan vad vi ska göra när jag går till paddocken!

Tack :heart
Finns grader i helvetet och på så sätt har jag det inte så illa men det tar emot varje dag. Mycket pga jobbet med men har inte råd att vara sjukskriven heller.
Tar nya tag denna vecka!
 
Hade kännt mig tryggare på ryggen (de har jag aldrig ansett innan utan hoppar oftast av när hästen blir svår att få kontakt med/rädd)

Nu har veterinären sagt att hon bara får promeneras så måste höra med dem vad de tycker.
Tråkigt när man bara misslyckas.


Stackare :( fy vad länge du slitit med detta - det är nog att verkligen knäcka den starkaste ifråga om ork !

Jag hade definitivt kollat med veterinären om du istället för att gå från marken kan skritta hästen uppsuttet !

De flesta moderna veterinärer idag vet att en konvalescens plan sällan bara har en enda utformning, att man kan behöva göra kompromisser, välja mellan två mindre bra ting, och har även en sund syn på att i största möjliga mån även se till säkerhet både för människan och hästen!
Fråga :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 518
Senast: caballus
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 714
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 613
Senast: höstmåne
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 145
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp