Budget regntäcke som håller tätt!

SarmirBebis

Trådstartare
Hej! Är edt någon här som har tips på liite billigare hästtäcken!?
Jag letar regntäcke, och tänkte lägga de lite dyrare pengarna på vintertäcke istället.
undrar om detta märke är någe bra!?:
Regn-/Flugtäcke Raiden FairField®
Ja, jag vet att det är regn och flug täcke. Kanske man ska satsa på ett utetäcke med hög vattenpelare!? Men man vill ju kunna lägga på den under sommarregn också (om man behöver hästen torr, innnan tävling eller något)
 
Håller med ovanstående. Himalaya från Börjes har hållit torrt trots att stallkompisarnas dyrare täcken läckt igenom.

Ett regn/flugtäcke skulle jag inte köpa för den här årstiden, eftersom dom ofta bara är regntäta över ryggen och har nät på sidorna.
 
Håller med ovanstående. Himalaya från Börjes har hållit torrt trots att stallkompisarnas dyrare täcken läckt igenom.

Ett regn/flugtäcke skulle jag inte köpa för den här årstiden, eftersom dom ofta bara är regntäta över ryggen och har nät på sidorna.
precis, lite därför jag tvekade på den..
 
precis, lite därför jag tvekade på den..

Köpte FairFields rena regntäcke. Läckte första gången det regnade ordentligt. På tre olika ställen (och då inte i närheten av söm eller så, utan mitt på bogen, på vänster sida rygg och på höger flank/lår. Försökte få det bytt men det var "handhavandefel"* från min sida enligt butikspersonal.

Har dock andra hästvänner som är nöjda med märket.

* Jag hade regntäcket på hästen när det regnade???
 
Hej! Är edt någon här som har tips på liite billigare hästtäcken!?
Jag letar regntäcke, och tänkte lägga de lite dyrare pengarna på vintertäcke istället.
undrar om detta märke är någe bra!?:
Regn-/Flugtäcke Raiden FairField®
Ja, jag vet att det är regn och flug täcke. Kanske man ska satsa på ett utetäcke med hög vattenpelare!? Men man vill ju kunna lägga på den under sommarregn också (om man behöver hästen torr, innnan tävling eller något)
Jag har kört på regntäcken från Ullared. Dom har hållt i flera år. Onehorse tror jag märket heter
 
Ullared eller Himalaya från Börjes säger jag om man inte vill lägga så mycket pengar. Alla mina Höökstäcken har läckt igenom :( Vill man lägga liiite mer pengar så är Horseware överlägset enligt mig :)
 
Håller me de andra, Börjes Himalaya och Ullared Onehorse är outstanding. När hästarna har gått ute i minst 12 timmar och det har hällregnat hela dagen och de är torra under, då är det bra täcke (då hade dem Börjes täckena) :D Håller torrt så mycket bättre än höökstäckena jag haft :up:
 
Senast ändrad:
Hööks Fairfeldtäcke har designats av någon som inte vet hur en häst ser ut. Ingen passform alls och sitter helt vidrigt dåligt när hästen rör sig. Överlag är jag inget fan av höökstäcken. Jag hade regntäcken som satt perfekt men i gengäld blev yttertyget som en sugande svamp efter en enda tvätt så de är bara att slänga. Redan innan första tvätten läckte de igenom här och var och impregnering hjälpte inte. Ett tyg på ett täcke som säljs som regntäcke ska inte bli som ett vanligt bomullstyg efter en enda tvätt enligt konstens alla regler.

Titta på börjes himalaya istället. Mitt ena hade jag i över tio år och då var det kardborren som gav upp och jag tyckte inte att det var värt att sy dit en ny.
 
Hööks Fairfeldtäcke har sytts av någon som inte vet hur en häst ser ut. Ingen passform alls och sitter helt vidrigt dåligt när hästen rör sig

På min sticka till Fröken sitter täcket jättebra :rofl:. Ngt kort hals, men det överlever jag då Fröken typ hamnar innom spannet för "ponnystorlek".

Men tyget suger, ja.
 
Hej! Är edt någon här som har tips på liite billigare hästtäcken!?
Jag letar regntäcke, och tänkte lägga de lite dyrare pengarna på vintertäcke istället.
undrar om detta märke är någe bra!?:
Regn-/Flugtäcke Raiden FairField®
Ja, jag vet att det är regn och flug täcke. Kanske man ska satsa på ett utetäcke med hög vattenpelare!? Men man vill ju kunna lägga på den under sommarregn också (om man behöver hästen torr, innnan tävling eller något)
Hade gjort tvärtom - investerat i ett riktigt bra och tätt regntäcke - ofta är det vätan som är det stora problemet och alltid de täcken man använder höst och vår i leran som ser ut som om de varit med om krig.
En snöig vinter klarar de allra flesta täcken.
En blöt vinterdag? Dubbla med regntäcket ytterst.
 
Hade gjort tvärtom - investerat i ett riktigt bra och tätt regntäcke - ofta är det vätan som är det stora problemet och alltid de täcken man använder höst och vår i leran som ser ut som om de varit med om krig.
En snöig vinter klarar de allra flesta täcken.
En blöt vinterdag? Dubbla med regntäcket ytterst.
Håller med!:bow:
 
Hade gjort tvärtom - investerat i ett riktigt bra och tätt regntäcke - ofta är det vätan som är det stora problemet och alltid de täcken man använder höst och vår i leran som ser ut som om de varit med om krig.
En snöig vinter klarar de allra flesta täcken.
En blöt vinterdag? Dubbla med regntäcket ytterst.
Köper man på börjes så behöver man inte ens satsa på det ena eller det andra. De har såpass billiga både regn och vintertäckena att det inte gräver djupa hål i plånboken även om man köper båda.
Sedan är det inte överallt som vintrarna är snöiga. Här ställs det lika stora krav på vinter som på regntäckena att de måste hålla tätt. Blötsnö, snöblandat regn och hård vind är vanligare än snö här och det är en än otrevligare kombo om täckena inte håller ute vätan.
 
Håller med om Himalaya. Bor där vintrarna är regn, regn, regn, snålblåst, möjligen blötsnö och lite mer regn. Min har alltid gått ute mycket (lösdrift en period dessutom), och täcket har klarat det riktigt bra till det priset. Första täcket kasserades på grund av att en annan häst slet sönder svansflärpen så pass att det inte gick att laga (och läckte då lite i ryggen), andra för att spännet i bogen gick sönder och jag är så opraktisk att jag aldrig skulle kunna få dit en ny. Hästen som tog sönder täcket var dessutom vidrig, har aldrig varit med om en sån enveten täckesförstörare. Ganska tacksam att mitt var så billigt, han slaktade tre (!!) Horseware-täcken på en vecka för en annan hästägare
 
Jag har många bekanta som gillar Biltemas regntäcken, de är inte heller speciellt dyra.
Jag hör också till de som försökt reklamera ett täcke från Hööks som läckte...
"Nej, det håller tätt, vi har gjort vårt vattentest och det var inga problem." :meh:
Jädrigt surt när täcket kostade 800 kr, var använt i två månader och såg ut som nytt! (Hästen hade inte ens rullat sig i hagen med det på och jag hade inte tvättat det.)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 410
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp