Bukefalos 28 år!

Budgetridbana - Markduk? Grussort?

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på att anlägga en budgetridbana där. Tankarna går så här ungefär:

alt 1) Lägga lämpligt topplager-grus direkt på grässvålen och kanta med slipers

alt 2) Gräva bort grässvål och lite till och sedan lägga på grus

alt 3) Annat förslag?

Vi vill ha en bana som hellre är lite hård än lös. Den ska fungera rida på ett par ggr i veckan och den får inte vara dyr att anlägga. Att gräva bort mängder och lägga grus i flera olika lager är alltså inte aktuellt. Det har fungerat bra för oss att rida i hagen som den är, men eftersom det blir lite halt när det är blött så har vi funderat toppdressa eller lite mer för att kunna använda den även nu på vintern.

Vad säger ni om markduk i fall 1 och 2 ovan? Bu eller bä?
Vilka grussorter och vilken tjocklek på lagren rekommenderar ni?
Annat att tänka på?

Tack för input!
 
i ett stall där jag hade häst så har de sandmark. De grävde bort "det översta, jorden", och under fanns en "färdig ridbana". Den funkar bra förutom om det regnat väldigt mkt (så finkornig sand blir som välling..). På vintern fryser den som "vilken annan bana som helst".
 
i ett stall där jag hade häst så har de sandmark. De grävde bort "det översta, jorden", och under fanns en "färdig ridbana". Den funkar bra förutom om det regnat väldigt mkt (så finkornig sand blir som välling..). På vintern fryser den som "vilken annan bana som helst".

Våra grannar har gjort så och den ridbanan blev för djup och lös, så jag tror tyvärr inte att det hade fungerat hos oss heller. Men tack ändå för förslaget! :)
 
Jag hade tagit bort grässvålen, lagt slipers och sen toppat med stenmjöl, 0-8. Ingen markduk, det försämrar dräneringen.
 
Vi tog bort grässvålen, men sopade inte helt rent, lite lite jord som fanns under gräset fick vara kvar. Det binder sanden så det inte blir löst. Sen hade jag stenmjöl på det. Min ridbana tål hur mycket vatten som helst! men blir däremot stum och dammig på sommaren. Den är absolut inte tung, utan ganska fast. Nu är det några år sedan vi lade på stenmjölet så kanske dags att fylla på lite till våren.
 
Kommer du ihåg hur mycket (cm) stenmjöl du la på sassiball?
Det var bara ett tunt lager, vet när jag ringde och beställde att det lät väldigt lite, men killen som sålde sa att det brukade bli bra och det blev det. Kostade då 3000 kr. Priset kommer jag ihåg för jag har fått en väldigt bra ridbana för de pengarna, även om den inte funkar just när det är torrt mitt i sommaren.
 
Låter lovande! :)
Varifrån beställde du gruset? Vi brukar beställa från Veinge Betong, men det finns ngt grusställe i Våxtorp också har jag för mig?
 
Det var bara ett tunt lager, vet när jag ringde och beställde att det lät väldigt lite, men killen som sålde sa att det brukade bli bra och det blev det. Kostade då 3000 kr. Priset kommer jag ihåg för jag har fått en väldigt bra ridbana för de pengarna, även om den inte funkar just när det är torrt mitt i sommaren.

Hur stor är din ridbana?
 
Jag har fått ett pris på ca 25 000 kr hemkört stenmjöl som ska räcka till 20 * 60 bana och tyckte det lät billigt. Först Roundup för att ta död på gräset och sen bara stenmjöl.
 
Våra grannar har gjort så och den ridbanan blev för djup och lös, så jag tror tyvärr inte att det hade fungerat hos oss heller. Men tack ändå för förslaget! :)

Den ridbanan jag berättade om är faktiskt inte lös osv, vilket var min farhåga när jag hörde om vad det var för underlag :) Men risken är ju att "din" blir tung och lös ändå.
 
Grävde bort svålen, lade på 100 ton grus, nu minns jag inte storleken längre. Har gammal sjöbotten i hagen men sanden ligger på ca 50m djup.

Första året blev den lite djup i ena änden.

I år har det vuxit upp lite tjockbladiga växter som håller ihop banan perfekt, den tålde tom hela höstens regn och blötväder.

Just nu är den tyvärr frusen med ett lager is men det skedde först för kanske två veckor sedan.

Kostade ca 10.000kr plus diesel. 20*40.
 
@lady_vip Hade du grävt bort all matjord ner till sanden, eller lagt stenmjölet på jorden?

Står inför precis samma problem. Har 3-4 dm matjord och under det sand. Funderar nu på hur man bäst (och billigast!) får till en bra ridbana där.
 
@lady_vip Hade du grävt bort all matjord ner till sanden, eller lagt stenmjölet på jorden?

Står inför precis samma problem. Har 3-4 dm matjord och under det sand. Funderar nu på hur man bäst (och billigast!) får till en bra ridbana där.
Jag hade tagit bort så mycket matjord som möjligt. Men även det är ju en ekonomisk post, för det måste läggas nånstans.
 

Liknande trådar

Anläggning Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt...
Svar
12
· Visningar
1 197
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 273
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 308
Senast: Angel
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 872
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp