Bukefalos 28 år!

Budgetridbana - Markduk? Grussort?

Ja men varför inte, det är ju kanon att kunna byta tjänster med varandra! Som när min kompis pappa hjälpte mig med en grej på bilen och min kompis sa, när jag tackade så mycket, att det inte var några problem - hon kunde ju ringa min pappa om hon behövde hjälp med att ... böja några tyska verb nån gång :grin: Våra familjer består av idel ädel akademiker, suck :meh:

Hur som haver, om man vill räkna på kostnader för själva grävaren så la vår 12 timmar på att bereda marken (vilket då inte var så särskilt mkt) och sprida gruset.

haha, den var kul :D

Jag tror vår grävare tog ungefär samma tid på sig att gräva fram det som ska bli bana, samt dika. Vi ska ringa honom igen när det är dags för grusspridning.
Just nu väntar vi på att sälja en bil, sen blir det att ringa efter grus ! :)
 
Då skakar jag liv i denna tråden. Dags för oss att anlägga ridbana till våren. Planen är att skala av gräset, ev markduk och sedan stenkross. Banan ska bli 20*40 och vi har tur som har väldränerad sand som underlag. Grannen har bara skalat av gräset och det funkar att rida på men jag tycker det blir lite tungt och ojämnt så vi ska lägga på stenmjöl.
Hur många ton tror ni går åt för vår bana om en räknar med 10-15 cm?
 
Vår "budget"ridbana slutade på lite över 60'000:- :eek: och jag kommer behöva beställa mer stenmjöl i sommar :nailbiting:

Jag var nog lite väl optimistisk när jag tyckte att 20'000:- borde räcka :rofl::banghead:
 
Vår "budget"ridbana slutade på lite över 60'000:- :eek: och jag kommer behöva beställa mer stenmjöl i sommar :nailbiting:

Jag var nog lite väl optimistisk när jag tyckte att 20'000:- borde räcka :rofl::banghead:
Hua, jag kommer aldrig att få en ridbana:nailbiting:!

Vill du skriva upp vad som kostade vad? Hur mkt ni använde osv. Och hur lång tid det tog med de olika momenten? Hur stor blev den? Tusen frågor....

Vår grävmaskin är fortfarande sönder och vi har bestämt oss för att köpa in så någon annan gräver åt oss. Vi ska begära lite offerter så får vi väl se sen hur vi tänker på saken efter det.
 
Då skakar jag liv i denna tråden. Dags för oss att anlägga ridbana till våren. Planen är att skala av gräset, ev markduk och sedan stenkross. Banan ska bli 20*40 och vi har tur som har väldränerad sand som underlag. Grannen har bara skalat av gräset och det funkar att rida på men jag tycker det blir lite tungt och ojämnt så vi ska lägga på stenmjöl.
Hur många ton tror ni går åt för vår bana om en räknar med 10-15 cm?

Det låter som att ni kommer att få en bana som liknar vår! Vi skalade dock aldrig av gräset utan la markduken direkt ovanpå, och sen runt 15 cm stenmjöl sen på det. Jag ska kolla uppåt i tråden och se ifall har skrivit ut hur många ton som det gick åt!
 
Det låter som att ni kommer att få en bana som liknar vår! Vi skalade dock aldrig av gräset utan la markduken direkt ovanpå, och sen runt 15 cm stenmjöl sen på det. Jag ska kolla uppåt i tråden och se ifall har skrivit ut hur många ton som det gick åt!

Hittar inte hur många ton det blev, jag återkommer om jag hittar summan ngnstns!
 
Hittar inte hur många ton det blev, jag återkommer om jag hittar summan ngnstns!

Kollade på räkningen nu - nästan 220 ton stenmjöl tog vi hem! Banan är lite större än 40x20 då ena kortsidan är "sned" (vi följde trädgårdsstaketet där), så ena långsidan blev i alla fall 45 meter lång i stället och banan är nog minst 21 meter bred. Stenmjölet kostade nära 30 000 kr inkl moms.
 
Kollade på räkningen nu - nästan 220 ton stenmjöl tog vi hem! Banan är lite större än 40x20 då ena kortsidan är "sned" (vi följde trädgårdsstaketet där), så ena långsidan blev i alla fall 45 meter lång i stället och banan är nog minst 21 meter bred. Stenmjölet kostade nära 30 000 kr inkl moms.
Tack för info! Det gör ändå att man får en liten hum när man räknar på sin egna!

Hur tycker du det är att rida på stenmjölet?
 
Tack för info! Det gör ändå att man får en liten hum när man räknar på sin egna!

Hur tycker du det är att rida på stenmjölet?

Jag tror att grävaren la det ganska mkt tjockare lager än vad som egentligen behövdes, så snålar man kan man nog komma billigare undan!

Jag tycker den är bra att rida på, den är fast men inte stum och det blir lagom hovspår i den. Vi har medvetet undvikit att riskera att få en för lös bana. Tror den hade mått bra av att "djup"harvas då och då, ska prova att lägga tyngder på mina pinnharvar.
 
Hua, jag kommer aldrig att få en ridbana:nailbiting:!

Vill du skriva upp vad som kostade vad? Hur mkt ni använde osv. Och hur lång tid det tog med de olika momenten? Hur stor blev den? Tusen frågor....

Vår grävmaskin är fortfarande sönder och vi har bestämt oss för att köpa in så någon annan gräver åt oss. Vi ska begära lite offerter så får vi väl se sen hur vi tänker på saken efter det.

Bara gruset och stenmjölet gick på strax över 30'000:- inkl transport. Visserligen var en del till att dika/dränera en bit av hagen också men det mesta var till ridbanan.
Staketet gick på 5'000:-
Mattan 5-6'000:-
Resten grävare.
Kan kolla upp priserna och de andra detaljerna lite mer exakt senare.
Min ridbana är en väldigt liten en, ca15x30 m.
 
Det låter som att ni kommer att få en bana som liknar vår! Vi skalade dock aldrig av gräset utan la markduken direkt ovanpå, och sen runt 15 cm stenmjöl sen på det. Jag ska kolla uppåt i tråden och se ifall har skrivit ut hur många ton som det gick åt!
Tack!
Skönt att få lite input nör en känner sig som värsta nybörjaren. Körde ni högsta klassen på mattan?
 
Kollade på räkningen nu - nästan 220 ton stenmjöl tog vi hem! Banan är lite större än 40x20 då ena kortsidan är "sned" (vi följde trädgårdsstaketet där), så ena långsidan blev i alla fall 45 meter lång i stället och banan är nog minst 21 meter bred. Stenmjölet kostade nära 30 000 kr inkl moms.
Och lite mer frågor . Körde ni 0-8 på stenmjölet?
 
Tack!
Skönt att få lite input nör en känner sig som värsta nybörjaren. Körde ni högsta klassen på mattan?

Jag vet eller minns ärligt talat inte, det var grävaren som köpte in rullarna - men jag tror att det är av en lägre klass. Vi har inga vassa stenar som kommer underifrån. 5000 kostade rullarna inkl moms och jag tror att det räckte rätt så precis till vår bana med ett överlapp på en knapp halvmeter.

Och lite mer frågor . Körde ni 0-8 på stenmjölet?

Japp, 0-8 blev det och det är vi nöjda med än så länge, ett rätt så fast underlag som sagt.
 
Vår "budget"ridbana slutade på lite över 60'000:- :eek: och jag kommer behöva beställa mer stenmjöl i sommar :nailbiting:

Jag var nog lite väl optimistisk när jag tyckte att 20'000:- borde räcka :rofl::banghead:

Haha ja det är som här, vi hoppades på 50.000 men nu har vi lagt 75.000 och fortf väntas det på duk.....stod dock skog på platsen och självklart berg med och bara att spränga kostade 25 lär ta ett bra tag till den är färdig här hemma....
 
Nu had vi haft folk här för att kika på stället för vår tilltänkta ridbana. Fick ett pris på 50 tkr för grus och arbetet med grävare.
Vi kommer att skala av gräs och matjord och använda delar av detta att lägga igen en gång. Resten sprids i en sänka i ena hagen.
Banan kommer att ligga nära vår väg för så kan vi nyttja befintligt staket och dessutom ha en bra tillfart för grusleveransen.
Planerad anläggning blir i början på maj. Grävaren ville låta marken torka upp och sätta sig efter vintern först.
 
Ni som anlagt, har ni gjort något särskilt för att leda bort vatten? Dräneringsrör, dikat, något annat? Försöker samordna allt som behövs för att få till en bana här i sommar. Min tanke är att gräva bort matjorden och använda den för att plana ut banan då det sluttar där just nu. Sedan duk och stenmjöl ovanpå. Staket och enklare belysning. Men det känns så "simpelt", jag kanske missat något?
 
Ni som anlagt, har ni gjort något särskilt för att leda bort vatten? Dräneringsrör, dikat, något annat? Försöker samordna allt som behövs för att få till en bana här i sommar. Min tanke är att gräva bort matjorden och använda den för att plana ut banan då det sluttar där just nu. Sedan duk och stenmjöl ovanpå. Staket och enklare belysning. Men det känns så "simpelt", jag kanske missat något?

Vår grävare skrapade lite för att skapa ett fall ut från medellinjen. Ett litet fall fanns redan naturligt. Sedan lades matta direkt på marken och stenmjöl ovanpå det. Hur mycket det än regnar så blir vattnet inte stående - men, då har vi också mycket genomsläpplig sandjord naturligt.
 
"Drömmen om en ridbana"
Vi har haft en snubbe här och kollat och diskuterat lite med.
Vi har valt ute en plats. Den är ojämn och stenig. Troligtvis inget berg, utan mest bara sten, i alla olika storlekar. Sandjord. Ligger något högre än marken runt omkring och beslutet att dränering ej behövs är tagen.
Grässvålen ska grävas bort. Stora stenar ska tas bort. Ojämnheter ska fyllas ut med sten och sand från vår egna skog. Detta ska vi göra själva med egen grävmaskin, traktor och flak. Allt ska packas ordentligt och det ska vara en lutning på det hela. Ev får vi be om hjälp här.
Markduk klass 1 ska läggas ( vi får se till att det inte är massa sten som sticker upp och så).
Bärlager 10 cm på det.
Topplager 5-7 cm på det (om naturgrus 0/8)
Sen funderar jag på att ha en träram runt allt. Tycker att det är snyggt och håller allt på plats dessutom. Men vi får se när (om:nailbiting:) vi kommer dit.

Men ni som har stenmjöl som topplager. Vad har ni för tankar om det? Det är ju faktiskt billigare än naturgrus. Och vi vill bygga en hyfsat billig och hyfsat bra bana O_o
Är det hårt? Hur ofta harvar ni? Hur djupt harvar ni? Hur tjockt lager har ni? Vilken storlek har ni (alltså på stenmjölet, typ 0/8)?
 
Men ni som har stenmjöl som topplager. Vad har ni för tankar om det? Det är ju faktiskt billigare än naturgrus. Och vi vill bygga en hyfsat billig och hyfsat bra bana O_o
Är det hårt? Hur ofta harvar ni? Hur djupt harvar ni? Hur tjockt lager har ni? Vilken storlek har ni (alltså på stenmjölet, typ 0/8)?

Vi har ju 0-8 som enda lager (16-18 cm kanske?) och det är en fast bana, men ännu har jag inte upplevt den hård. Den har dock bara legat i 8 månader.
Vi rider på den några timmar på den/vecka och sladdar eller harvar var/varannan vecka ungefär (vilket oftare än vad som behövts, mest varit av estetiska skäl och för att det är rogivande att sitta och harva..). När jag harvar så sätter jag fast slättharvarna bakom sladden och jag har tänkt att fixa tyngder att fästa på dem så att jag harva djupare också.¨
Leta upp ngn stenmjölsbana och provrid!

11949581_10153111225823499_739517572_n_zpsjhgeg9ey.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 302
Senast: Angel
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 870
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp