Bukefalos 28 år!

Budgetridbana - Markduk? Grussort?

Om marken är ojämn, och man behöver fylla ut något hörn eller så. Vad kan man då använda som rem/mur för att hålla allt på plats?
Och ang markduken, om ridbanan ska vara 20 m bred, ska man ha duken bredare? Så det typ är 20 cm extra på sidorna? Eller är det onödigt, brukar den ligga kvar eller kryper den när ridbanan används?
 
Tycker inte att 6-7 kr /kvm är speciellt "billigt". Alltså jag menar att jag inte tycker att markduk är speciellt billigt. . Hade jag kommit undan med 3-4000 för en markduk, så hade jag tyckt det var ett ok pris. Men det är bara vad jag tycker :D. Sen kan ju 6-7kr vara billigt om man jämför med andra leverantörer. Men fortfarande dyrt tycker jag :p.

Jag har inga (nära) kontakter inom byggbranschen. Som helt vanlig privatperson, vart får man tag på billig markduk då?
 
N1 får du runt 6-7 kr/kvm, exkl. moms. Det tycker jag är rätt prisvärt, men det beror också på vad man har för budget och förväntningar på slutresultatet.

Själv har jag möjlighet att köpa loss billigt (för en kaka) från olika byggen.
N1? Har bara lyckats läsa mig till att det ska vara klass 3 på den och då hamnar det på ca 15tkr för min tex.
 
Jag har hittat ett pris på 5:50 kr/kvm exkl moms för N3. Men jag tänkte nog bara ta N2, eller tror ni att den kan vara för klen och gå sönder?
Vart ? Beror nog på underlaget med, jag har sprängsten under så för mig finns inget alternativ antagligen tyvärr...
 
Hur blir ni att göra med underlag, markduk och så? :)
Vad blir det för storlek?

Det blir markduk och hur dessa kan läggas omlott får styra om banan blir 20 (minst) eller ca 22 meter bred. 40 meter lång. Grävaren ska jämna till marken något så att det blir ett lätt fall utfrån medellinjen, men i övrigt ska det inte grävas så mycket. På detta vill jag börja med ett så tunt lager stenmjöl som det går att lägga på en matta - 15 cm sa grävaren först, men 10 cm hoppas jag ska kunna gå.. (?)

Staket och belysning får bli en senare fråga! Frun tränar rallylydnad med hundarna och hon vill ha det så att det är hundrymningssäkert och jag funderar på hur det ska gå att kombinera på ett säkert sätt med själva hästverksamheten...

Nu går vi här och trampar och väntar.. Grävaren har haft fullt upp med annat tyvärr. Han räknar med en dags arbete hos oss och då fixar han med allt - beredning, köpa o lägga ut matta, beställa och sprida ut gruset.
 
@FlipTheFrog Jag är nyfiken på hur det går med ridbanan ? ! :)

Nu så är ridbanan äntligen på plats!!

DSC_00271_zpsneuwlkza.jpg


DSC_00291_zps24epah1o.jpg
 
Så kul!
Vad blev det att kosta till slut ?

Vi har också haft grävare här, markduk är inköpt, och nu måste vi bestämma oss för vilket underlag vi ska ha :)

Vi har inte fått fakturan på gruset ännu, men jag vet att det blev mer än vad vi hade räknat med och dessutom dyrare än vad vi tänkt oss då de fick köra med lastbil utan släp. En bit över 40 000 lär det nog sluta på... och sen ska det ju bli staket och belysning också :crazy: Men, jaja :grin:
 
Tycker inte att 6-7 kr /kvm är speciellt "billigt". Alltså jag menar att jag inte tycker att markduk är speciellt billigt. . Hade jag kommit undan med 3-4000 för en markduk, så hade jag tyckt det var ett ok pris. Men det är bara vad jag tycker :D. Sen kan ju 6-7kr vara billigt om man jämför med andra leverantörer. Men fortfarande dyrt tycker jag :p.

Ca 5000 kostade fiberduken som användes till vår bana, som som sagt är 40 m lång och kanske 22 m bred (vi har inte mätt det färdiga resultat ännu). Eftersom vi inte har några stenar hos oss utan la fiberduken för att hålla materialet från att ev ge sig ner i marken, så tog vi den med lägst klass.

Fiberduken var 5 m bred och överlappades en del, kan dock inte säga hur mkt. Grävaren har lagt gruset så att den täcker hela mattan ut mot sidorna.
 
Vi har inte fått fakturan på gruset ännu, men jag vet att det blev mer än vad vi hade räknat med och dessutom dyrare än vad vi tänkt oss då de fick köra med lastbil utan släp. En bit över 40 000 lär det nog sluta på... och sen ska det ju bli staket och belysning också :crazy: Men, jaja :grin:

Det blir aldrig så billigt som man önskar :D

Usch, bävar faktiskt lite för gruskostnaden...!

Men staket hålls på minimumkostnad i år så får jag ta det nästa år istället.
Och med strålkastargalen elektrikermake så hoppas jag kunna hålla ljuskostnaderna nere.
 
Och med strålkastargalen elektrikermake så hoppas jag kunna hålla ljuskostnaderna nere.
Det där lät ju smidigt! Om han har några billiga tips är det välkommet :D

Vi håller fortfarande på med att bygga stall. Men när boxarna är färdiga så ska det börja grävas för en framtida paddock, den är högre prioriterad än sadelkammare just nu iaf. Lite typiskt bara att grävmaskinen gick sönder i veckan. Hoppas svärfar lyckas laga den.

@FlipTheFrog ridbanan ser mkt trevlig ut! Är sådär lagom avundsjuk och längtar tills jag oxå har en! Är det sand eller stenmjöl som topplager?
 
Det blir aldrig så billigt som man önskar :D

Usch, bävar faktiskt lite för gruskostnaden...!

Men staket hålls på minimumkostnad i år så får jag ta det nästa år istället.
Och med strålkastargalen elektrikermake så hoppas jag kunna hålla ljuskostnaderna nere.
Den sista meningen lät inte helt fel :up: Dock är jag mer än nöjd med en grävmaskinist till make, också ett bra sätt att hålla nere priset på ridbanetillverkningen :D
 
Den sista meningen lät inte helt fel :up: Dock är jag mer än nöjd med en grävmaskinist till make, också ett bra sätt att hålla nere priset på ridbanetillverkningen :D
Tillgång till grävmaskinist är en stor fördel vid tillverkning budgetbana ! :up:

Undrar om man skulle ha lånbytt ut sambon lite då och då :angel:
 
Tillgång till grävmaskinist är en stor fördel vid tillverkning budgetbana ! :up:

Undrar om man skulle ha lånbytt ut sambon lite då och då :angel:

Ja men varför inte, det är ju kanon att kunna byta tjänster med varandra! Som när min kompis pappa hjälpte mig med en grej på bilen och min kompis sa, när jag tackade så mycket, att det inte var några problem - hon kunde ju ringa min pappa om hon behövde hjälp med att ... böja några tyska verb nån gång :grin: Våra familjer består av idel ädel akademiker, suck :meh:

Hur som haver, om man vill räkna på kostnader för själva grävaren så la vår 12 timmar på att bereda marken (vilket då inte var så särskilt mkt) och sprida gruset.
 

Liknande trådar

Anläggning Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 302
Senast: Angel
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 870
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp