Bukefalos 28 år!

"bufflig" häst

G

gymnastique

jag postar här men det gäller även hästhantering rent allmänt (förflytta?) - är första gången jag skriver något i det här forumet för övrigt, med frågan hur ni hanterar framfusiga hästar? det har såklart delvis med läggning och delvis med ras att göra också (halvblod är väl generellt sett mer gåpåiga än fullblod, som är lite försiktigare, såvitt jag förstått), men jag ogillar när hästar knuffar iväg en med nosryggen eller är allmänt näsvisa. har haft tur under min hästverksamma tid och inte utsatts särskilt mycket för sådana indvider (eller tur och tur, har ju uppenbarligen inte lärt mig något nytt...) men jag träffade en häromdagen, vänlig, väluppfostrad men lite bufflig häst och jag visste inte riktigt hur jag skulle bemöta henne. jag är rätt känslig och anser att så länge jag respekterar hästens integritet (genom att inte skrika, vara våldsam, oberäknelig, hastig eller ur en hästs synvinkel på något sätt besvärlig i dess närvaro) så bör även den respektera mig i gengäld, genom att, exempelvis, inte "vänligt" buffa på mig som är tunnviktare så att jag flyger åtskilliga meter. fick inget riktigt tillfälle att bekanta mig med hästen vidare, men ifall det uppstår så vill jag veta hur ska jag avvisa beteendet? för det är ju ingen riktig synd egentligen, jag vill bara markera att just jag inte är med på noterna. fungerar det ö.h.t?

tacksam för svar,

gymnastique
 
Sv: "bufflig" häst

Kan bara tala för mig själv och mina valacker-utan-medfödd-känsla-för-personliga-gränser... Det är ganska respektlöst i hästvärlden att putta på någon, så det bästa man kan göra är att putta tillbaka. :smirk:
Vänligt men bestämt ta tag i hästens nosrygg och vända bort hästens huvud från min kropp. Att ta och böja i hästen på det viset är väldigt dominant så det brukar räcka med en eller högst två gånger och sen har hästen fattat vinken.
 
Sv: "bufflig" häst

min travar gör så ibland precis efter ridtur och vill klia sig mot mig som oxå är respektlöst....vad jag brukar göra då är att jag pötter tillbaka och säger nej med bestämmd röst (inte höjd) ibland gör hon det fortfarande men då är det bara att upprepa "behandlingen" och så slutar hon kanske funkar för dig oxå
 
Sv: "bufflig" häst

pellen skrev:
Vänligt men bestämt ta tag i hästens nosrygg och vända bort hästens huvud från min kropp. Att ta och böja i hästen på det viset är väldigt dominant....

ok men om man inte får ta i nosryggen på hästen då???
 
Sv: "bufflig" häst

Du kan använda repet/grimskaftet och vifta med det mot hästen för att få den att backa undan. På så sätt visar du att den ska hålla sig på lite avstånd.
 
Sv: "bufflig" häst

DiscoveryGirl skrev:
ok men om man inte får ta i nosryggen på hästen då???

Då är hästen oftast känslig nog att reagera på att man viftar lite med grimskaftet eller buffar bort mulen med handen.
 
Sv: "bufflig" häst

Jag håller med Marcolio!
Min häst är lite påflugen mot andra människor, då han har svårt att hålla sin nyfikenhet i styr...
Det enklaste att göra när han puttar med nosen eller plockar i kläderna, är att backa upp honom.
Jag vänder ryggen till honom och backar mot och då går han undan. Gör han om det upprepar jag proceduren och om vi är ute i hagen så skickar jag helt enkelt iväg honom. -Han får inte vara med i gemenskapen om han inte kan uppföra sig.
Han kommer tillbaka, men behärskar sig en stund.
Mot mig gör han aldrig såna saker, men han känner direkt om det är någon som är lite osäker, då skrider han till verket.

Ps: han är värre om han har stått några dagar, då han får för mycket överskottsenergi. Ds.

Enar.
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Rubriken var svårvald, men jag undrar om fler än jag har drömt om, eller känt av närvaron av en häst ni stått nära, och som gått bort? I...
2
Svar
25
· Visningar
3 922
Senast: Studsbollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp