Bukefalos 28 år!

Buga och ligga ned

S

salwi

Hur har ni lärt era hästar att buga och så småningom ligga ned?
Jag har läst en hel del om det, men det skulle vara intressant att läsa hur ni har gjort.
 
Sv: Buga och ligga ned

Min häst kan bara buga, har lärt henne det med godis även om jag läst efteråt att det inte är bra, så vill liksom vänja av henne med godiset ;S Jag lärde henne det genom att använda godis och locka ner henne mellan frambenen. Hon kunde redan lyfta hoven bara man knackade så det blev inte så svårt :) Även om jag inte kommit så långt riktigt än så jag kan lära henne att ligga vore det kul att veta hur man gör!
 
Sv: Buga och ligga ned

vi har fyra hästar och 3 av dem kan buga och en kan ligga ner på kommando ;)
jag var inte född när mamma lärde shettisen och en av nordsvenskarna att buga så har ingen aning om hur hon gjorde men vi använder morötter :P mumms xd

och vår 4åriga nordsvensk lärde mamma ligga ner när hon var liten, eller iaf började lära henne då, hon var kanske en månad när mamma började.
Hon la henne ner varje gång vi var i stallet ( hade hästarna inackoderade då) med hjälp av att ta tag i hennes bakben och putta henne så la hon sig ju ner för att hon tappade balansen, sen efter det fick man gosa jättemycket med henne när hon låg ner.
när hon blev större typ ett år kunde man inte längre putta henne så nu får man hålla i pannluggen/grimman/tyglarna så går hon i en cirkel runt en och sen drar man i manen så lägger hon sig ner.. men det är nog ganske komplicerat att lära en vuxen häst :s vet inte ..


LYCKA TILL!
 
Sv: Buga och ligga ned

delvis kl
Oj, denna tråden hade jag glömt av. :p

Tack för svaren, jag har tänkt att träna på sådana här saker, men då för att hästen vill och inte under mutning, ska läsa länken också.
 

Liknande trådar

Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: snorp
·
  • Artikel
Dagbok Tittar på "Kan vi bara få njuta" på SVT och slås av tanken av att bara skära ner på allt som inte är nödvändigt och bara njuta. Sluta...
Svar
18
· Visningar
2 191
Senast: RedQueen
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har gått nästan 20 år sedan Erika Lickhammer-Van Helmond flyttade till Holland för att så småningom starta upp VHL Stables med maken...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp