Naturen och miljön

Catsu

Trådstartare
Vad har du gjort för naturen/miljön idag?

Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det blir näring till gräset så småningom.
Tänkte tvätta en 40-graderstvätt idag men väntar tills jag får en full maskin. Jag kan använda andra kläder än de jag hade tänkt.
 
Tror nog jag gör något varje dag.
Är väldigt snål med el. Kör bil endast när det är nödvändigt, sopsorterar minutiöst. Odlar mina egna grönsaker och gödslar med hästgödsel. Flyger inte. Köper knappt nya kläder eftersom jag har så mycket som är fräscht och fint fortfarande. Huset jag bor i är nog kompenserat för länge sedan. Byggt 1882.

Just idag har jag inte gjort något annorlunda utan levt som jag brukar. :)
Det riktigt miljöboviga jag kan komma på (förutom bil och ensamboende etc) är väl att jag slösar med ved eftersom jag är frusen och vill ha varmt inne (vedpanna) Så jag släpper ut den koldioxid som träden lagrat här i grannskapet.
 
Ska jag komma till miljödelen så krattar jag inte heller speciellt ordentligt och löven läggs i lövkompost till våren, det som jag inte eldar. Har kvar två döda äppelträd som numera är mulmholkar. Försöke ha blommor som insekterna gillar, Bekämpar lupiner i närmaste omgivningen.
 
Jag postade detta lite hastigt efter att ha sett "vänner" på Twitter som postade vilka resor de gjort under 2023.
Det var mest folk i USA som hade flugit minst varje månad :eek:
Jag ifrågasatte om de inte tänkte på miljön över huvud taget.

Tänkte att vi här kunde inspirera varandra med de små eller stora saker vi gör varje dag.
För en del är det helt naturligt och en vana medan andra kanske kan bli inspirerade?
 
Trevlig tråd

Ätit våra matrester till lunch och möblerat om, dvs försöker använda gamla möbler på nya ställen i huset och testar hur det blir ist för att köpa nytt :)

Vi ska snart ha höst städning på gemensamma områden där vi bor. Vill skriva i vår fb grupp om vi kan samla alla löv etc och lägga i skogen till igelkottar, har sett en igelkott i området så hoppas på att vi kan fixa vinter bostad till den ☺️
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 819
Senast: Snurrfian
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Zacci
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp