Bukefalos 28 år!

Bukehästar i Västernorrland!

Sv: Bukehästar i Västernorrland!

Boe och Byund, åt vilket håll?

Mina står i Fors! :)

(P.S om ni vet någon som skulle vilja rida lite så hojta gärna till!)
 
Sv: Bukehästar i Västernorrland!

Ja här på Närsta Ranchen rullar det på med hästarna mina tre 3-åringar är inridna och förbereds inför 3 års testet i Maj, Ligger lite efter med hoppningen på min äldre tävlingshäst och tror att jag kommer börja tävla i April/Maj =)

Funderar på att betäcka 3 års-stona i år men är inte riktigt säker =)
Mina gamla ponnysar går på lösdriften och vaktar unghästarna äter,sover och skiter är vad dom gör :p

1798861_10152002882283460_971310186_n.jpg

Magnus 3 år e.Guido ue Island Reef xx
1898246_10151991581368460_1052543957_n.jpg

Roxi 3 år e.Bravour ue Mio de baugy ( egen uppfödning )
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1/1604380_10151980203498460_1993750996_n.jpg
Tummen 3 år Knabstrupp =)
1474532_10151864343333460_283255973_n.jpg

Prisse d-ponny 17 år
1781978_10152013855008460_198733808_n.jpg

Och min trogna springare sen 17 år tillbaka! Tolle 19 år shettis =)
1040481_10151524589558460_397730243_o.jpg

Och sist min tävlingskompis Farbror Bruno 15 år e Robin z ue Jasper =) Uppfödd här på gården.
 
Hur är hästlivet kring Ö-vik?
Jag har sökt jobb där.

Har (hade) en dressyrhäst, men den är numera skadad. Antingen följer den med och hoppas på att bli frisk, eller så tar jag med mig ett stycke ungponny upp. Eller båda. Eller ingen och skaffar mig nåt under tidens gång.

Hur är träningsmöjligheterna? Vad finns det för olika stall? Vad är en normal stallhyra? Tillgång på veterinärer och hovslagare?

Jag behöver inte stå på en träningsanläggning, men vore kul om det finns ridbana och bra uterittsmöjligheter. Helst lösdrift.
 
Det är nästan bara träningsanläggningarna som har bra träningsmöjligheter. men det går ju att stå i ett inackorderingsstall i närheten också om så önskas.jag tror att mellan 1500-3500 kr är normal stall och lösdriftshyra i närheten av stan billigare längre i från. Jag tycker det finns ok privatveterinärer här och några bra hovslagare. så det beror på vart du tänker bo vart stallet är lämpligast. och grattis till jobbet ifall du fått det :)
 
Jag kommer bo i stan till en början. Men hyrs det ut bostäder i närheten av nåt stall utanför vore det ju trevligt.

Vilka inackorderingsstall finns och vart? Är det ridavstånd till ridhus eller nära med transport? Dyrt? Ridvägar osv? Är verkligen helt okunnig på hästmöjligheterna i området :o

Finns det lösdrifter? Har bara hört talas om den i Fors. Det är väl en bit bort, men verkar väldigt fint.
 
Dyrt är ju svårt att säga. Prisbild har jag angivit tidigare så det beror ju hur dyrt det är där du flyttat i från. Jag vet inga fler som har en välordnad lösdrift än Fors. Men finns flera som har hagar med ligghall osv. Om du inte är beroende av kollektivtrafik finns det många ställen att ha häst på. PM:a om du vill :)
 
Oj vad glad jag blev när jag hittade denna tråden! Inte så mycket till liv i den men ändå :D

Jag och min lilla familj (sambo och dotter) flyttade från Skåne upp till Västernorrland för ca ett år sedan, bor ca 1,5 mil utanför Bollstabruk. Har inte läst så mycket i tråden men visst fanns det det några här ute i närheten? :)

Vi har en shettis på tre år som är nyinkörd och som jag försöka komma ut med några gånger i veckan.
Sen har vi en nordsvensk bruks på 4 år som är inriden men inte gör nåt för tillfället, tyvärr. Har honom till salu men det går sådär. Får väl se vad jag gör med honom, han behöver ju ridas. Någon som är sugen?;)
Och sen väntar vi på ett stoföl på sex månader som ska komma nästa vecka. En tinker eller tinkerkorsning, ingen vet :angel::p Mamman är importerad från Irland (ingen visste att hon var dräktig) men med okänd härstamning, ser dock ut som en tinker och fölis med.

Jahapp, det var mina pållar det. Hur går det för er andra och era hästar? :)
 
Oj vad glad jag blev när jag hittade denna tråden! Inte så mycket till liv i den men ändå :D

Jag och min lilla familj (sambo och dotter) flyttade från Skåne upp till Västernorrland för ca ett år sedan, bor ca 1,5 mil utanför Bollstabruk. Har inte läst så mycket i tråden men visst fanns det det några här ute i närheten? :)

Vi har en shettis på tre år som är nyinkörd och som jag försöka komma ut med några gånger i veckan.
Sen har vi en nordsvensk bruks på 4 år som är inriden men inte gör nåt för tillfället, tyvärr. Har honom till salu men det går sådär. Får väl se vad jag gör med honom, han behöver ju ridas. Någon som är sugen?;)
Och sen väntar vi på ett stoföl på sex månader som ska komma nästa vecka. En tinker eller tinkerkorsning, ingen vet :angel::p Mamman är importerad från Irland (ingen visste att hon var dräktig) men med okänd härstamning, ser dock ut som en tinker och fölis med.

Jahapp, det var mina pållar det. Hur går det för er andra och era hästar? :)

Välkommen hit! Jag bor utanför Sollefteå, men åt "fel" håll sett från Bollsta.

Jag har också häst till salu, en ettårig fjording, men det är lite trögt just nu på marknaden.

Annars rullar livet på rätt bra, planerar 2015 för fullt, det blir ett spännande hästår med tävlingar för mina vuxna hästar och hingstpremiering för mina små. :)
 
@Habina
Tack så mycket!:)
Vad glad jag blev när jag såg att du hade svarat :D Föder du upp fjordingar? Vad är det du tävlar i? *nyfiken*

Ja det går verkligen trögt, funderar på att plocka bort annonsen och behålla honom ett tag till.
Vet bara inte riktigt vad jag ska göra med honom, hade ju gärna sett att han kom igång med ridningen igen, åtminstone att han gjorde någonting och inte bara vara haghäst.
Själv är jag gravid och varje gång jag blir det då händer något i min hjärna så jag blir otroligt mesig av mig, så därför vill jag inte rida nu för jag är rädd att jag påverkar hästen. Och tömköra funkar inte heller så bra pga foglossning. Funderar på att lära mig lite nh-övningar och kanske trickträna lite, då blir han ju åtminstone lite hanterad.
 
@Habina
Tack så mycket!:)
Vad glad jag blev när jag såg att du hade svarat :D Föder du upp fjordingar? Vad är det du tävlar i? *nyfiken*

Ja det går verkligen trögt, funderar på att plocka bort annonsen och behålla honom ett tag till.
Vet bara inte riktigt vad jag ska göra med honom, hade ju gärna sett att han kom igång med ridningen igen, åtminstone att han gjorde någonting och inte bara vara haghäst.
Själv är jag gravid och varje gång jag blir det då händer något i min hjärna så jag blir otroligt mesig av mig, så därför vill jag inte rida nu för jag är rädd att jag påverkar hästen. Och tömköra funkar inte heller så bra pga foglossning. Funderar på att lära mig lite nh-övningar och kanske trickträna lite, då blir han ju åtminstone lite hanterad.

Föder upp kan jag inte riktigt säga längre. ;) Jag tog föl på mitt sto -13, men hon blev så sjuk att jag inte vågar betäcka igen. Så hon och jag har börjat tävla lite dressyr, hoppning och bruksridning. :)

Valacken hoppas jag få i form till en distansritt i maj, men just nu har jag noll motivation och vill bara sitta i soffan och slöa. :p

Förstår att du inte vill riskera något när du är gravid, men hästen mår ju inte dåligt av att gå i hage, det är bara vi människor som får för sig att de måste hållas igång. Så släpp det dåliga samvetet säger jag. :)
 
Jag har bytt häst sedan trådstarten, men är fortfarande Västernorrlandsbo (håller numera till mot Norrhassel). Min nuvarande ska ut på banorna nästa år hoppas jag. Kul att återupptäcka tråden, känner igen ett par stycken av er från tävlingarna som varit! Någon som tänkt visa upp sig offentligt till våren/sommaren man kan hålla lite koll på?
 
@Habina
Jo, han trivs ju alldeles utmärkt med att bara gå i hagen, det är mest jag som tycker det blir för lång tid totalt som han kommer gå så. Men nu är det som det är, orkar inte göra nåt åt det just nu.
Är det en fjording du tävlar distans med?

@Bluefish
Vad har du för häst nu då? :)
Norrhassel, i vilken ände ligger det? Låter inte som så nära mig :D


Förra torsdagen flyttade lilla fölis hem till oss! Hon är så söt och så himla lugn och cool med allt! Inte för att vi har gjort mer än att gå till och från hagen och myst lite, men ändå :D Är så glad över henne:love:
 
Är det en fjording du tävlar distans med?

Ja, jag har fyra fjordhästar. Min valack född 97 som jag fött upp själv, mitt sto född 07 som jag köpte som åring, hennes son född 13 och så hans jämnåriga lekkompis som jag köpte som åring.

Just nu är stoet inackorderad i ett annat stall, då de blivande tvååringarna är hingstar fortfarande. Om de fortsätter vara så lättsamma som de är nu, så kommer jag visa dem för godkännande till hösten. :)
 
@mizzmaria Hehe det ligger upp mot Hassela. Ca 2 mil från Matfors, 3 från Sundsvall.
Har en sånhär häst nu:
rdh.jpg

Minst tre storlekar större, lite mer omständlig men väldigt mycket mer människoälskande. Köpte henne från handlare förra året, ursprungligen från ett litet stuteri i Holland.
 
@Bluefish Mina två 11:or ska ut till våren/sommaren på tävlingar =) Fin häst du har! Jag kommer känna igen henne om ni är ute på tävling =)

Tanken är att vi ska rida lite LB nästa år, så jag ska memorera även dina och vinka vid tillfälle :D

Edit: Dina förra bilder syns inte längre, du får lägga ut nya ;)
 
Men hej! Har missat den tråden helt, jag och min islänning Herkules finns i Bergsåker, Sundsvall! Kul att se alla Väster-norrlandshästar! :D

DSC_0174.jpg


IMG_1725.jpg


herkulesnysadel-060.jpg
 
Här kommer lite nya foton =)
10487190_10152574611083460_8564756536658116303_n.jpg

Mina 3 unghästar alla födda 2011 =) Fuxen heter Magnus, Bruna heter Roxi och Knabstruppern heter Tummen och är dräktig, fölar i slutet på April.
10646693_10152443328068460_5243313877284463006_n.jpg

Här är stallets kung ;) 19 åringa shettisen Tolle, och han har varit här i 17 år nu =)
1474532_10151864343333460_283255973_n.jpg

Och min gamla d-ponny Prisse som jag hade på ponnytiden,han försvann men jag lyckades hitta igen han på Ljusdals ridskola, och då köpte jag tillbaka han =) Nu blir han kvar tills han ska vandra vidare =)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 490
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 059
Senast: MiaMia
·
Träning Måste erkänna att jag varit en riktig torrboll efter depritionen jag hade för ett par år sedan. Jag gör ingenting spännande längre...
2
Svar
29
· Visningar
2 303
Senast: Yrja
·
K
Hästvård Hej! Jag vet inte om frågan varit uppe tidigare, har sökt lite men hittar så otroligt mycket, så om det blir tjatigt ber jag om ursäkt...
Svar
11
· Visningar
1 008
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp