Bukemännen och kvinnorna

Jag är förundrad över människor som tror att serieprogram på tv vars syfte är generera tittarsiffror och reklamintäkter, skulle vara en oklippt och icke-stagead dokumäntär.
Men det är det väl ingen som tror? Är ju skillnad på underhållning och dokumentär. Även fast dokumentärer iofs kan vara underhållande.
Självklart klipps det alltid i en produktion. Det tittarna får se är bara en bråkdel av allt som faktiskt sker. Och hur lång tid det tar att spels in något, en liten grej kan ta superlångtid. Så där måste jag ändå säga att mandelmanns har väldigt gott humör hela tiden, säkert ett bra team bakom kamerorna. Men ändå som tittare får man ändå ett litet hum om deras inställning och skötsel av djuren. Jag tycker de (Marie egentligen) är den som verkar kunna och växer och vad man kan göra av olika saker. Det är själva djurbiten som känns märklig eftersom det snarare vinklas till att det är så "naturligt" och bra för djuren när man ändå ser stress (tex Saffran) och märkliga ageranden vid krissituationer som exempel.
 
Finns den scenen att titta på på nätet?
Det är inte alltid så att det som händer på riktigt är det som händer på tv. Inte ens i dokumentärer är det så.
Programmet går på tv 4 så finns säkert där.
Tackan kanske var en bra skådis. :)
Däremot tycker jag Mandelmanns verkar vara härliga personer förutom delar av djurhållningen då jag tycker de verkar vara lite "Hoppsan Kerstin" gällande den. Tex vid lamningen kändes det för mig som han bara drog lite hursom.
 
Senast ändrad:
Bra idé! "Återvänd till rutten" skulle låta mycket snällare på finlandssvenska (jag kör inte sällan vilse trots GPS :meh:). På norska skulle det väl bli "Återvänd till Hurtigrutten" :D

Siri har jag gett upp sedan mitt "Ring mamma&pappa" besvarades med "Vad heter din mamma?" och jag hade lust att gorma "Det ska du skita i".
Jag med sällskap kom till Stavanger - där blev vi oerhört osams och gick till turistbyrån för att fråga hur vi skulle ta oss tillbaka Oslo. Vi hade glömt det där med hurtigrutten. Man ber om den "hurtigeste rutten". De söta flickorna ledde ut oss på något som hette typ sulasarve-vägen. Någon form av turistväg, dvs en bitvis snötäckt, getinfesterad grusväg tvärs över bergen (det var juni :meh:)
 
Man får en heeeeelt annan respekt och vördnad för tegel och tegelpannor efter att ha sett det. Satan vilket jobb och vilken energiåtgång :eek:
Tegel är ju bara naturliga material, så miljövänligt så.
Sen att det är ett trevligt material på andra sätt är någon annat!
 
Jag med sällskap kom till Stavanger - där blev vi oerhört osams och gick till turistbyrån för att fråga hur vi skulle ta oss tillbaka Oslo. Vi hade glömt det där med hurtigrutten. Man ber om den "hurtigeste rutten". De söta flickorna ledde ut oss på något som hette typ sulasarve-vägen. Någon form av turistväg, dvs en bitvis snötäckt, getinfesterad grusväg tvärs över bergen (det var juni :meh:)

Haha, fast Suleskarvegen ÄR snabbaste vägen från Stavanger till Oslo. :rofl: Dvs om man inte träffar på för många getter och sauer.... (va f heter sau på svenska? Alltså tackor, lamm och lammens pappor) :p
 
Har du erfarenhet av lamningar? Det har jag. Det han gjorde var så helfel så det skrek om det.
Nej, jag har inte det.
Jag har inte erfarenhet av någon Mandelmann heller.

Men mer intressant än min eventuella erfarenhet vore att veta hur mycket erfarenhet av lamningar seriens producent har, hur mycket erfarenhet av lamningar seriens redigerare har, hur mycket erfarenhet av lamningar seriens kameramän har?

För hur det än är så står aldrig en hoper av kameramän stand by 24/7/365, och filmar allt som händer hela tiden, från alla möjliga och omöjliga vinklar.
Inte bara i serier, utan även i dokumentärer försöker man återskapa spännande händelser som hänt - och som missats, ex. beroende på arbetstidsavtal - genom att klippa ihop andra bilder från andra tillfällen, gärna med efterbilder till den aktuella, akuta händelsen.
Därför hade det varit spännande att se scenen vi talar om, för att själv bilda sig en uppfattning om hur autentiskt det de vill förmedla är.

Om nu människorna bakom tv-produktionen inte riktigt vet vad de vill/bör/ska förmedla, då blir det oftare fel än rätt. Det ser vi alla då någon tv-serie behandlar våra egna specialområden.
Ovanstående vet ju redan människor. Men ändå väljer man att tro blint på vad som visas i den färdigproducerade sändningen.
 
Nej, jag har inte det.
Jag har inte erfarenhet av någon Mandelmann heller.

Men mer intressant än min eventuella erfarenhet vore att veta hur mycket erfarenhet av lamningar seriens producent har, hur mycket erfarenhet av lamningar seriens redigerare har, hur mycket erfarenhet av lamningar seriens kameramän har?

För hur det än är så står aldrig en hoper av kameramän stand by 24/7/365, och filmar allt som händer hela tiden, från alla möjliga och omöjliga vinklar.
Inte bara i serier, utan även i dokumentärer försöker man återskapa spännande händelser som hänt - och som missats, ex. beroende på arbetstidsavtal - genom att klippa ihop andra bilder från andra tillfällen, gärna med efterbilder till den aktuella, akuta händelsen.
Därför hade det varit spännande att se scenen vi talar om, för att själv bilda sig en uppfattning om hur autentiskt det de vill förmedla är.

Om nu människorna bakom tv-produktionen inte riktigt vet vad de vill/bör/ska förmedla, då blir det oftare fel än rätt. Det ser vi alla då någon tv-serie behandlar våra egna specialområden.
Ovanstående vet ju redan människor. Men ändå väljer man att tro blint på vad som visas i den färdigproducerade sändningen.
Troligtvis inte mycket. Eller jag har mycket svårt att tro det iaf.
Jag har varit med i några större produktioner samt reklamfilmer bakom kulisserna som djurskötare. Har sas inte synts i rutan men varit precis bredvid/bakom så att inte gässen ska springa åt fel håll eller nån höna smita iväg (vilket givetvis ändå händer :rofl:).
 
Nej, jag har inte det.
Jag har inte erfarenhet av någon Mandelmann heller.

Men mer intressant än min eventuella erfarenhet vore att veta hur mycket erfarenhet av lamningar seriens producent har, hur mycket erfarenhet av lamningar seriens redigerare har, hur mycket erfarenhet av lamningar seriens kameramän har?

För hur det än är så står aldrig en hoper av kameramän stand by 24/7/365, och filmar allt som händer hela tiden, från alla möjliga och omöjliga vinklar.
Inte bara i serier, utan även i dokumentärer försöker man återskapa spännande händelser som hänt - och som missats, ex. beroende på arbetstidsavtal - genom att klippa ihop andra bilder från andra tillfällen, gärna med efterbilder till den aktuella, akuta händelsen.
Därför hade det varit spännande att se scenen vi talar om, för att själv bilda sig en uppfattning om hur autentiskt det de vill förmedla är.

Om nu människorna bakom tv-produktionen inte riktigt vet vad de vill/bör/ska förmedla, då blir det oftare fel än rätt. Det ser vi alla då någon tv-serie behandlar våra egna specialområden.
Ovanstående vet ju redan människor. Men ändå väljer man att tro blint på vad som visas i den färdigproducerade sändningen.
Men det är väl bara att du går in på tv4 hemsida och kolla på avsnittet?
 
Nej, det är inte bara.
Det är ju svårt att diskutera ett avsnitt som du inte har sett.
Att detta inte är en dokumentär fattar vi alla. det är ett trevligt underhållningsprogram där saker garanterat har tillrättalagts

Men en lamning är ju en lamning. Den sker ju när den sker. Och när han bara drar lite hursomhelst så gör han ju det i verkligheten.
Eller hur skulle denna lamning inte vara på riktig?
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
344
Senast: Glimra
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp