Bukes jul 2017

Jag sitter här ensam, övergiven och bitter, ingen har hört av sig,,,,,,,,,gnäll,,,,gnäll,,,,YYYYL! :cry:

Eller, nää, eftersom jag varit sjuk en vecka så vill jag inte sprida mina baciller runt bland folk så jag har avbokat allt, ska jag åka nånstans så ska jag vara frisk och inte halvdan.
Jag har fortsatt pyssla med min spa-renovering som stått still 2 veckor när jag varit sjuk och nu har jag käkat och sitter och fikar och tände just sista ljuset i adventsstaken.

eZSpUMr.jpg

Bästa adventsljushållaren jag sett
 
Bara nyår? Jag tror min skinka lär räcka ända fram till påsk!!
Å ändå köpte jag den allra minsta färdigkokt jag kunde hitta. Tror det får blir färdigskivad skinka nästa år. Sillen var iaf så bra planerad att jag köpte den över disk och sa att jag ville ha minsta burken för det var bara jag som skulle äta - så den blir jag av med i morgon.
Revbensspjällen var så otroligt goda så där blev det precis två nattamackor gjorda :o

Men du, potatisen är inget problem! Lär ju gå åt på ett nafs! Var det inte Laila Bagge som sa att varje svensk äter typ 100kg potatis om dagen... :angel:

Då är jag ytterst osvensk, äter sällan potatis. ;) Har ingen aning om vad jag ska göra med all potatis, utom till julbordet och en fry-up en gång i månaden ungefär. Jag köpte också min sill över disk, men även med minsta burken så är fyra olika sorter, fyra olika sorter :D

Jag är fortfarande på sill/lax/ägg och är redan mätt. :crazy:
 
Fjordan jag hade innan Madam var "hushållsgris", hon åt precis allt utom råa kålrötter och jag sa att hon var en förvuxen labbe för dom har ju också bara mat på hjärnan. :D

När Madam fick kvälls morötterna (naturligtvis handmatades hon ju alltid) :angel: så "missade" hon moroten och "råkade" ta ett finger istället,,,,,,,som hon sen inte släppte direkt. :laugh:

Min är fjord, trots detta lite kräsen med vad hon äter som "godis". Päron vill hon inte ha, och inte rödbeta. Kålrot skulle hon nog inte ens lukta på. :laugh: Men mina svindyra "energy bars" av dadlar vill hon gärna dela med mig... Det där med hudflängda fingrar upplever jag också regelbundet, närmare bestämt varje gång vi övar bugning från marken och jag är för långsam med moroten...
 
Då är jag ytterst osvensk, äter sällan potatis. ;) Har ingen aning om vad jag ska göra med all potatis, utom till julbordet och en fry-up en gång i månaden ungefär. Jag köpte också min sill över disk, men även med minsta burken så är fyra olika sorter, fyra olika sorter :D

Jag är fortfarande på sill/lax/ägg och är redan mätt. :crazy:
potatis håller sig betydligt längre än vad man tror, men i övrigt så är både potatis&purjo soppa jättegott, å man kan göra krossad potatis, potatismos och pommes eller varför inte potatisomelett! :D

Well, du började ju äta senare än mig ;)
 
potatis håller sig betydligt längre än vad man tror, men i övrigt så är både potatis&purjo soppa jättegott, å man kan göra krossad potatis, potatismos och pommes eller varför inte potatisomelett! :D

Well, du började ju äta senare än mig ;)

Potatis är mitt favoritlivsmedel, om jag bara fick äta en enda sak resten av livet skulle jag tveklöst välja potatis! :D
 
NU mina bukevänner har jag slängt ihop min allra första någonsin: ris a la malta!
Jag vet ju såklart inte hur det SKA smaka eller så, så jag kan inte säga om det smakar "rätt", men gott blev det iallafall. Tror dock jag skulle haft lite mindre grädde och lite mer gröt.
På den negativa sidan lite väl tungt med både gröt och grädde, och risgrynsgröt är lltid bäst varm.
Skulle jag rekommendera andra att prova? Ja.
Kommer jag göra igen? Kanske, kanske inte. Oklart.
Slutbetyg: 3,5/5.
Här blev det ingen ris a la Malta idag ska göra imorgon istället. Var för mätt efter julmaten idag och skulle inte kunnat njuta av det. Imorgon ska jag nog äta kycklingsallad och sen det till efterrätt.
 
Jag har varit ensam idag. Började med att tvätta, sedan gå långpromenad med hundarna, slappa i soffan med bra tv-program och därefter tog jag en 2 timmar lång cykeltur. Kvällen har ägnats åt facebookchatten och shopping på nätet... Nu dricker jag te och hoppas på att någon gång bli trött nog att sova :p
 
Jag tänkte försöka mig på stuvad grönkål till revbensspjällen. Är det någon som brukar göra det? Jag har bara ätit grönkål i form av chips innan, men det är ju vansinnigt gott.

Nu är det ju lite sent idag kanske, men är det kanske finns revben imorgon också. Bästa sättet att tillaga grönkål enligt mig är:

Koka grönkålsbladen (rivna i mindre bitar) i buljong i 7-10 minuter. Stek sedan i lite smör och addera grädde, mörk sirap och salt efter behag, peppar om man vill och låt puttra ihop till lagom konsistens :d

—-

Skinkan och grönkålen var det enda som var bra på julbordet i år. För IGEN lejdes revbenen ut och fick därmed fel kryddning. Jag vet att jag är löjlig och kinkig men det är viktigt för mig och... tja. Det blir bara inte jul såhär :(
 
Nu kryper jag ner under täcket och säger godnatt. Min julafton har varit precis så som jag vill ha den (bortsett från att jag hade viljat ha lite mindre is så jag kunnat ta en ridtur i morse, men man kan ju inte få allt) men det är ändå med rätt tunga känslor jag somnar ikväll.
Jag saknar de som inte finns längre, ända sedan första julen utan pappa har jag varit kluven och nu är det fler som saknas, både två- och fyrbenta. Många minnen som kommer upp just idag och gör allt lite jobbigare.

Det i kombination med att jag senaste åren mått väldigt dåligt vid jul, t.ex. förra året sov jag mig genom hela julafton med hjälp av starka ångestdämpande mediciner... Men ja, julen är helt enkelt förknippad med mycket jobbiga och svåra minnen. Julkänslan finns liksom inte längre.

Som tur är delar vi upp julfirandet lite, så det blir julklappar imorgon, julmat en annan dag osv. Och i små portioner utan all hysteri kring att få till den "perfekta" julen kan jag faktiskt både uppskatta det och vara glad!

Nu dags att sova, godnatt och god jul!
 
Jag har använt diesel istället för papper när jag tänder i spis, panna och kamin och det har jag gjort i över 30 år. En gammal diskmedelsflaska med sprutkork är perfekt att ha den i. :up:
Och har du provat att torka taket med en vit trasa för att se effekten av det :yuck::eek:
Så hade gubben gjort som jag köpte ett hus av 2004,allt som inte gick att riva ner fick spärrmålas 2 ggr.efter att det skurats med något svindyrt rengöringsmedel.
 
Min är fjord, trots detta lite kräsen med vad hon äter som "godis". Päron vill hon inte ha, och inte rödbeta. Kålrot skulle hon nog inte ens lukta på. :laugh: Men mina svindyra "energy bars" av dadlar vill hon gärna dela med mig... Det där med hudflängda fingrar upplever jag också regelbundet, närmare bestämt varje gång vi övar bugning från marken och jag är för långsam med moroten...
Ingen av mina har skadat mina fingrar utan bara hållit så där lagom så jag inte kommer loss och med full-i-fan-blicken, där har jag fått bara för att jag aldrig kan låta bli att busa med djuren. :p
Grannens sura arab går bakom mig och "hugger" mig i ryggen om jag ler honom :o och jag brukar passa på och vända mig snabbt och ge honom en puss då och han låssas bli skitsur och jättefarlig. :rofl: Andra har han bitit,,,hårt, men aldrig mig för vi bara jävlas med varann. :devil:
Allting är tillåtet som inte skadar nån eller gör nån ledsen. :)
 
Och har du provat att torka taket med en vit trasa för att se effekten av det :yuck::eek:
Så hade gubben gjort som jag köpte ett hus av 2004,allt som inte gick att riva ner fick spärrmålas 2 ggr.efter att det skurats med något svindyrt rengöringsmedel.
Man måste ju naturligtvis ha drag i skorstenen och får absolut INTE tända så i öppna eldstäder som öppna spisar och dylikt, här gäller fö. bara lite diesel i askan och torr ved och igen med luckorna när man tänt annars har man oljesot överallt. Det är inte alla som KAN elda.
 
Då är jag ytterst osvensk, äter sällan potatis. ;) Har ingen aning om vad jag ska göra med all potatis, utom till julbordet och en fry-up en gång i månaden ungefär. Jag köpte också min sill över disk, men även med minsta burken så är fyra olika sorter, fyra olika sorter :D

Jag är fortfarande på sill/lax/ägg och är redan mätt. :crazy:

Potatis har man till maten i stället för ris o pasta. Vi äter runt 10-15 kg potatis i månaden i vårt hushåll. Potatis serverar vi kokt, stekt, potatismos, klyftor i ugen, hasselbacks potatis , potatisgratäng, i sopor och potatis sallad.Billigt och bra bas livsmedel tycker vi. Ris äter vi någon gång i månaden och pasta någon gång i veckan. Övrigt är det potatis till maten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp