Bukes jul 2017

SaraXX

Trådstartare
Det har ju framkommit i diverse trådar att vi är några som firar julen själva, på eget initiativ eller inte. Jag tänkte någon kanske ville tjôta lite.

Mina barn åkte med sin far till julfirandet i förmiddags, kommer tillbaka på torsdag. Första julen själv. Konstigt men inte katastrof.
Jag har hittills spelat Minecraft, sprungit (en oerhört kort bit), kollat på På spåret och två avsnitt av Elementary, pratat med mamma i telefon, ätit kycklingsoppa, druckit vin och gjort svartkålschips (de var inte lika goda som grönkålsdito).
I morgon ska jag tomta hemma hos två vilt främmande familjer. I övrigt inte mycket planer.

Ni?
 
Jag ska som björnen, vila i mitt lugna bo. Fikade ett par timmar hos en granne idag. I övrigt räknar jag med att vara helt själv hela julen.

Avkomman har dragit söderut med sambo till gemensamma kompisar som köpt hus och samlar kompisskaran som spritts över hela landet.
Onsdag är det jobb igen och sedan blir det nyår.
 
Senast ändrad:
Jag ska också jobba igen på onsdag. Jag har precis varit och kollat läget i ett stall där jag hade häst för fyra år sen (tror jag att det var), jag ska hjälpa dem lite när de åker bort i jul. Himla trevligt folk, det kändes bra att vara tillbaka. Jag är hästlös sen 2,5 år så det är skönt att bara åka och greja lite.
Det är nog tur att jag ska tomta och släppa ut hästar, annars hade det bara blivit framför datorn tror jag.
 
Jag ska ÄNTLIGEN ha en egen jul igen. Sist var 2013 och det var bästa julen hittills.

Jag har fyllt min pyttelilla kyl med alla godsaker som jag vill ha på mitt julbord (tom dopp i gryta!) och ser fram emot att varva mys med hästarna (inkl den traditionella julritten) med tv-tittande. Blir perfekt med lite buke-häng också.

Har fått tre olika erbjudanden om att fira jul med andra och blivit lika glad varje gång, men tackat nej för jag vill vara själv. :)
 
Jag har precis kommit hem och håller på att koka skinkan. Pga jobb har jag inte hunnit göra godis så jag köpte en lyxig Lindt-ask på affären med minipraliner, det passar mig utmärkt. Jag har förberett älgköttbullar och baket (lusseblobbar och rågsiktsbröd) så bara skinkan är klar är jag nöjd. Ingen gravad lax har jag hunnit med heller men jag syndade på Maxi i Östersund och köpte rökt regnbåge från Börtnan. Hade egentligen inte råd men den är vansinnigt god :d Rödbetssalladen gör jag imorgon förmiddag tänkte jag.

Imorgon blir det att öppna Secret Santa-paket, hälsa på pappa i minneslunden, hänga här och ta det lugnt i soffan med kisse (hon kommer att få lite räkor som julmat).
 
Jag kommer att åka till en närbelägen herrgård och käka jul-lunch i morgon. Sen kommer jag hänga hemma. Jag har köpt en varmrökt regnbågslax som jag kan ha till middag med egenodlad kokt potatis. Lite sillsallad ska det väl också bli. Sen är väl julen komplett för min del.
 
Här är en till som firar julen själv i år och det ska bli heeelt underbart!

Idag har jag spelat PoGo och levlat upp till 40 - min julklapp till mig själv ;)
Var förbi bokhandeln och köpte tre böcker i julklapp till mig själv, bland annat Hans Roslings. Har sedan handlat det jag vill ha på julbordet och just nu så står revbensspjällen i ugnen :)
 
Jag och katten firar för oss själva. Jo vi har fått inbjudningar men föredrar en stilla jul med god julmat :d och gärna Bukehäng ikväll/imorgon. Dock, ikväll ska det städas och ffa bakas mandelmusslor. Har gjort en alldeles för stor deg för en person utan möjlighet att frysa in. Bah. Men musslorna ska intagas imorgon med grädde och hemgjord blåbärssylt som jag fått i julklapp av en snäll vän.

Just det, imorgon öppnas julklappar till katten som ligger under granen. Sista julklappen, en påse Dreamies ska slås in men läggs inte dit förrän det är dags att öppna :up:
 
Jag undviker allt juligt i år. Förra året hängde jag upp en stjärna i fönstret och tyckte det var mysigt att ha den tänd men i år har jag inte tänt den, känns ångestigt. :(
Har ätit paradis, har bara de dåliga pralinerna kvar nu, funderar på att slänga dem.
Det är stökigt och jag behöver städa, kanske gör det i morgon.
Ingen julmat men har pumpasoppa, pasta, pesto och sojakorv. Funderar på att kolla om pizzerian har öppet i morgon. :d
 
tack för delningen @athena_arabians , är lite less på Spotifys jullista så det blir kul med en ny blandning :)

Jag tycker den är lite lätt personlighetskluven men jag gillar den :D Lite sekulärt, lite traditionellt heligt och lite kitsch :rofl:

De mer sakrala varianterna får mig att rysa och minnas de som fattas mig. Hur det än är, helig musik är något som berör oavsett om man är troende eller ej. De har ju övat på det i några år ;) O Helga Natt med Jussi Björling är med för min morfars skull. Han hatade kyrkan men var kristet andlig och det var hans julfavorit.
 
Åh, glömde nämna glöggen! Givetvis blir det glögg till lusseblobben på kvällen :love:

Givetvis blir det glögg! Haha, själv skiter jag i ätandet och går direkt på drickat! ^^ Fast det ska bli trevligt att se hundarna öppna sina paket, de har tydligen fått hundanpassat torkat renkött hela vägen från hemlandet. :heart Släkten har skvallrat och jag har låst in paketet så länge.
 
Jag tycker den är lite lätt personlighetskluven men jag gillar den :D Lite sekulärt, lite traditionellt heligt och lite kitsch :rofl:

De mer sakrala varianterna får mig att rysa och minnas de som fattas mig. Hur det än är, helig musik är något som berör oavsett om man är troende eller ej. De har ju övat på det i några år ;) O Helga Natt med Jussi Björling är med för min morfars skull. Han hatade kyrkan men var kristet andlig och det var hans julfavorit.
det är just blandningen med det sakrala och sedan kitschen som är så väldigt bra och gör mixen intressant - hur kul är en hel julskiva med Peter Jöbäck lixom ;)

Sedan är det kul att du har fler referenser och att låtarna betyder mer för dig, jag har inga direkta minnen till mina jullåtar - förutom att de är bra eller dålig i mina öron ;)
 
det är just blandningen med det sakrala och sedan kitschen som är så väldigt bra och gör mixen intressant - hur kul är en hel julskiva med Peter Jöbäck lixom ;)

Sedan är det kul att du har fler referenser och att låtarna betyder mer för dig, jag har inga direkta minnen till mina jullåtar - förutom att de är bra eller dålig i mina öron ;)

Helt ärligt, jag minns faktiskt mina saknade mer på jul än Allhelgona... min morfar var speciell och inte helt okomplicerad som person (det har gått i arv :angel:) :D Han älskade att tejpa barnbarnens paket ordentligt men älskade också att se oss bli glada. En jul fick jag en järnväg som han byggt själv åt mig och ett annat år en vagn och sele åt en Barbie-häst som han också hade tillverkat själv. Han hade moddat hästen så det gick att använda bett också :love:

Jag kommer aldrig att få en riktig julkänsla igen. Jul för mig var när jag och pappa åkte runt till vänner och bekanta med häst och släde och önskade god jul med en julkärve. På senare år har jag insett att en del av de vi besökte var rätt ensamma och det var pappas sätt att bry sig om dem så de inte kände sig ensamma på jul. Min pappa var en otrolig människa :heart
 
Helt ärligt, jag minns faktiskt mina saknade mer på jul än Allhelgona... min morfar var speciell och inte helt okomplicerad som person (det har gått i arv :angel:) :D Han älskade att tejpa barnbarnens paket ordentligt men älskade också att se oss bli glada. En jul fick jag en järnväg som han byggt själv åt mig och ett annat år en vagn och sele åt en Barbie-häst som han också hade tillverkat själv. Han hade moddat hästen så det gick att använda bett också :love:

Jag kommer aldrig att få en riktig julkänsla igen. Jul för mig var när jag och pappa åkte runt till vänner och bekanta med häst och släde och önskade god jul med en julkärve. På senare år har jag insett att en del av de vi besökte var rätt ensamma och det var pappas sätt att bry sig om dem så de inte kände sig ensamma på jul. Min pappa var en otrolig människa :heart
Underbara minnen och vilken fantastisk människa din pappa var :heart
 
Maken och sonen försvann norrut igår till farmor och farfar. Så jag sitter här själv hela helgen. Sååå skööönt!

Idag har jag ridit i flera timmar i halv storm, men med mycket trevligt sällskap. Kvällen spenderades i soffan med broderiet och musik som JAG tycker om, inget juligt! Började med Beatles och slutade på Scooter...

Imorgon tillverkar jag massa julgodis och det är osäkert om det blir någon annan mat :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp