Buller stör ev flytta?

isis

Trådstartare
Har en väninna som bor in till en mycket bullrande företag. De har klagat på buller men inget händer mer än att det blir osämja mellan boende och företaget. Nu har det gått så långt att väninnan tittar efter annan bostad. Bostäderna i området är svårsålda pga buller. Tar 3-4 år att få dom sålda. Nu verkar det som företaget är villiga att köpa väninnans bostad men till mycket lågt pris. Har någon här på Buke någon kunskap om hur det brukar gå till? Man behöver få betala sin lån, skatt på försäljning och ha till handpenning till ny bostad och i mitt tycke och en slant för att man lämnar sin bostad. Nu kommer väninnan inte ha råd med ny bostad i samma kommun. Priserna är sky höga i den kommunen. Så det blir längre till jobb o familj, vänner och bad. Så då tvekar väninnan fast de har otroliga besvär av bullret. Hur skall jag peppa henne? Det handlar om att flytta från 3mil till 10 mil från boendet de har nu. Beroende på vad de finner för ny bostad som kan passa dom. Råd o synpunkter tas göra i mot.
 
Man behöver få betala sin lån, skatt på försäljning och ha till handpenning till ny bostad och i mitt tycke och en slant för att man lämnar sin bostad.

Helt orimlig beräkning. Bostaden har ett marknadsvärde. Det har inget med att göra hur högt eller lågt belånad den är.

Känner väninnan att budet är för lågt är det bara att avslå det. Men det går inte att räkna med att få komma tillbaka och anta det senare. Tar det så långt tid att sälja och besvären upplevs som så stora, hade jag absolut övervägt ett seriöst bud.
 
Jag håller med Loviseleonora här. Vad hon har för lån på fastigheten säger ju ingenting om vad den är värd idag? Be en mäklare att värdera den, så har ni någonting att utgå ifrån istället.
 
Skriver inget om vad för lån de har? Utan att det skall räcka till lån, skatt och handpeng på ny bostad. Det är ljust det som är att det blir svårt att köpa ny bostad utan att ha ny handpeng.
Huset är värderat av mäklare och utan störningar skulle utan tvekan få en större slant vid försäljning enligt mäklaren än vad företaget givit dem i bud.
Jag gå inte in på summor utan vad har ni för erfarenhet av detta ? Det var det som var min fråga.
Inte att gilla läget för att man störs av ett mycket bullrande företag o för att man får ett mycket lågt bud som inte är på långt när mäklarens värdering av bostaden!
De har några dagar att änka igenom budet från företaget.
Har någon ute på Buke någon erfarenhet av detta?
 
.
Huset är värderat av mäklare och utan störningar skulle utan tvekan få en större slant vid försäljning enligt mäklaren än vad företaget givit dem i bud.

Inte att gilla läget för att man störs av ett mycket bullrande företag o för att man får ett mycket lågt bud som inte är på långt när mäklarens värdering av bostaden!

Jag förstår inte riktigt detta - vad har mäklaren egentligen värderat fastigheten till? Mäklaren måste ju värdera fastigheten utifrån hur den ser ut idag, det går ju inte att sätta en "fantasi-värdering" på vad fastigheten skulle vara värd om xxx inte fanns (xxx kan vara buller, eller xxx kan vara en järnväg eller xxx kan vara ett industriområde, eller vad som helst som sänker värdet på en fastighet). Har mäklaren inte gjord en värdering av vad fastigheten är värd idag, MED buller och allt?
 
Skriver inget om vad för lån de har? Utan att det skall räcka till lån, skatt och handpeng på ny bostad. Det är ljust det som är att det blir svårt att köpa ny bostad utan att ha ny handpeng.

Säg så här: jag har inget lån på min bostad. Skulle den vara MINDRE värd för att jag INTE har lån? Nej, självklart inte. Värdet har inget med lånet att göra.

Tycker väninnan att budet är för lågt, kan hon försöka förhandla upp det. Vilket brukar vara enormt svårt. Annars återstår att försöka på öppna marknaden, men det har ju redan konstaterats vara ännu svårare, ta långt tid och det kan ju vara en enorm nackdel om man vantrivs i sin bostad.

Köparens bud tar inte hänsyn till säljarens ekonomi. Har man inte sparat ihop till handpeng, har hög belåning och vilja att flytta är det tufft, men inget som påverkar marknadsvärdet. Möjligen nedåt, då säljaren kan vara desperat och släppa till lägre pris för att komma därifrån.

Viktigt är att mäklaren inte värderar för försäljning (fantasipriser inte ovanligt) utan för ett skriftligt värderingsintyg (vilket kostar en slant).
 
Skriver inget om vad för lån de har? Utan att det skall räcka till lån, skatt och handpeng på ny bostad. Det är ljust det som är att det blir svårt att köpa ny bostad utan att ha ny handpeng.
Huset är värderat av mäklare och utan störningar skulle utan tvekan få en större slant vid försäljning enligt mäklaren än vad företaget givit dem i bud.
Jag gå inte in på summor utan vad har ni för erfarenhet av detta ? Det var det som var min fråga.
Inte att gilla läget för att man störs av ett mycket bullrande företag o för att man får ett mycket lågt bud som inte är på långt när mäklarens värdering av bostaden!
De har några dagar att änka igenom budet från företaget.
Har någon ute på Buke någon erfarenhet av detta?

Din fråga var även hur du kan peppa din väninna. :) Då är det väsentligt att ta upp sådant som rör rimliga förväntningar. Att måla upp orimliga förväntningar (som att hon har rätt att få ersättning så att det täcker lån, skatt (vilket i och för sig inte är relevant om hon säljer med förlust) och handpenning på ny bostad) kan vara kontraproduktivt.

Jag vill lyfta @Lovisaleonoras fråga hur man har lyft frågan om buller i övrigt? Ligger det inom godtagbara gränser? Har företaget/industrin gjort något för att minska störningarna?
 
Men vad säger typ Miljö och Hälsa om bullret? Det finns ju faktiskt gränser.

Jag kan säga att det ska väldigt mycket till innan det blir respons därifrån. Vi har fått en kraftig försämring på förslag, vägen flyttar närmare, vi får en tätortsportal inpå knuten (ökat buller med gatsten och fartdämpande åtgärder). Detta innebär också att vi kommer att få mer inbromsningar och därmed kraftigt ökad ljudnivå i bostaden.

Det ligger med stor marginal inom tillåtna gränser, och dagtid knappt ens underlag för mätning - trots att det är en gigantisk försämring för oss.

Självklart ska man kontrollera och be dem mäta, men att sätta stora förhoppningar till detta är nog fog för att bli besviken.
 
Jag kan säga att det ska väldigt mycket till innan det blir respons därifrån. Vi har fått en kraftig försämring på förslag, vägen flyttar närmare, vi får en tätortsportal inpå knuten (ökat buller med gatsten och fartdämpande åtgärder). Detta innebär också att vi kommer att få mer inbromsningar och därmed kraftigt ökad ljudnivå i bostaden.

Det ligger med stor marginal inom tillåtna gränser, och dagtid knappt ens underlag för mätning - trots att det är en gigantisk försämring för oss.

Självklart ska man kontrollera och be dem mäta, men att sätta stora förhoppningar till detta är nog fog för att bli besviken.
Jo, jag är medveten om det, mina föräldrar bor bredvid en industritomt. Men de har fått igenom flera punkter, iofs genom miljödomstolen, men bland annat fasta tider när bullret får förekomma.
 
Skriver inget om vad för lån de har? Utan att det skall räcka till lån, skatt och handpeng på ny bostad. Det är ljust det som är att det blir svårt att köpa ny bostad utan att ha ny handpeng.
Huset är värderat av mäklare och utan störningar skulle utan tvekan få en större slant vid försäljning enligt mäklaren än vad företaget givit dem i bud.
Jag gå inte in på summor utan vad har ni för erfarenhet av detta ? Det var det som var min fråga.
Inte att gilla läget för att man störs av ett mycket bullrande företag o för att man får ett mycket lågt bud som inte är på långt när mäklarens värdering av bostaden!
De har några dagar att änka igenom budet från företaget.
Har någon ute på Buke någon erfarenhet av detta?
Jag hänger inte med här- varför ska man sälja till företaget om man tycker de ger ett för lågt pris? om man som säljare tror att en vanlig försäljning med mäklare ger mer så väljer man väl det?
Men det låter som du tycker företaget är skyldigt att köpa bostaden?
 
Senast ändrad:
Har en väninna som bor in till en mycket bullrande företag. De har klagat på buller men inget händer mer än att det blir osämja mellan boende och företaget. Nu har det gått så långt att väninnan tittar efter annan bostad. Bostäderna i området är svårsålda pga buller. Tar 3-4 år att få dom sålda. Nu verkar det som företaget är villiga att köpa väninnans bostad men till mycket lågt pris. Har någon här på Buke någon kunskap om hur det brukar gå till? Man behöver få betala sin lån, skatt på försäljning och ha till handpenning till ny bostad och i mitt tycke och en slant för att man lämnar sin bostad. Nu kommer väninnan inte ha råd med ny bostad i samma kommun. Priserna är sky höga i den kommunen. Så det blir längre till jobb o familj, vänner och bad. Så då tvekar väninnan fast de har otroliga besvär av bullret. Hur skall jag peppa henne? Det handlar om att flytta från 3mil till 10 mil från boendet de har nu. Beroende på vad de finner för ny bostad som kan passa dom. Råd o synpunkter tas göra i mot.

Angående att peppa dom handlar nog om att be personen fundera över sin situation. Mår man så dåligt av bostaden att det påverkar ens liv? Vad är viktigast?

Jag undrar dock över en sak- var det lika bullrigt/ dåligt läge då hon köpte?
 
Skriver inget om vad för lån de har? Utan att det skall räcka till lån, skatt och handpeng på ny bostad. Det är ljust det som är att det blir svårt att köpa ny bostad utan att ha ny handpeng.
Huset är värderat av mäklare och utan störningar skulle utan tvekan få en större slant vid försäljning enligt mäklaren än vad företaget givit dem i bud.
Jag gå inte in på summor utan vad har ni för erfarenhet av detta ? Det var det som var min fråga.
Inte att gilla läget för att man störs av ett mycket bullrande företag o för att man får ett mycket lågt bud som inte är på långt när mäklarens värdering av bostaden!
De har några dagar att änka igenom budet från företaget.
Har någon ute på Buke någon erfarenhet av detta?

Det enda som hon kan göra är att antingen tacka ja eller nej till budet. Tycker hon att det är för lågt så tackar hon nej. Sen att hon vill att pengarna ska räcka till lån, skatt och handpeng har ingenting med budet i sig att göra. Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig.

Flyttade företaget dit efter att hon köpt sitt hus?
 
Jag kan säga att det ska väldigt mycket till innan det blir respons därifrån. Vi har fått en kraftig försämring på förslag, vägen flyttar närmare, vi får en tätortsportal inpå knuten (ökat buller med gatsten och fartdämpande åtgärder). Detta innebär också att vi kommer att få mer inbromsningar och därmed kraftigt ökad ljudnivå i bostaden.

Det ligger med stor marginal inom tillåtna gränser, och dagtid knappt ens underlag för mätning - trots att det är en gigantisk försämring för oss.

Självklart ska man kontrollera och be dem mäta, men att sätta stora förhoppningar till detta är nog fog för att bli besviken.

Det är skillnad på buller från en enskild industri och gatuljud. En industri har bestämda dB dagtid, helger och nattid att förhålla sig till, och är skyldiga att göra bullermätningar vid huset för att visa att de håller sig inom gränserna.

Jag undrar liksom @lady_vip om ni varit i kontakt med den myndighet som gett tillstånd till industriverksamheten? Det kan vara miljökontoret men även (om det är en större industri) länsstyrelsen eller miljödomstolen. Begär ut verksamhetens miljötillstånd och ansökningshandlingarna för att se vad de åtagit sig i bullerfrågan egentligen.
 
Om det är en så pass bullrande industri är det med all sannolikhet en anmälningspliktig eller tillståndspliktig verksamhet. Det finns då förhållningsregler både angående bullernivåer, tider de får hålla på, ev utsläpp osv.

Det man kan göra är ju att kolla upp dels vilka regler som finns (Kommunens miljö och hälsa alt. Länsstyrelsen) och sen kolla om företaget håller sig inom de värdena.

Om företaget håller sig inom värdena och de har rätt att vara där finns det ju ingen som helst anledning för företaget att köpa ut väninnan annat än att slippa omaket med klagande grannar, alternativt ren goodwill. Är de inte tvungna är det ju inte heller konstigt att budet är lågt.

Så kolla upp att allt är rätt och riktigt. Om det är det välj sen att antingen ta företagets bud eller sälja på vanliga marknaden.

Vad har tillkommit först, bostäderna eller industrin?
 
Jag kan säga att det ska väldigt mycket till innan det blir respons därifrån. Vi har fått en kraftig försämring på förslag, vägen flyttar närmare, vi får en tätortsportal inpå knuten (ökat buller med gatsten och fartdämpande åtgärder). Detta innebär också att vi kommer att få mer inbromsningar och därmed kraftigt ökad ljudnivå i bostaden.

Det ligger med stor marginal inom tillåtna gränser, och dagtid knappt ens underlag för mätning - trots att det är en gigantisk försämring för oss.

Självklart ska man kontrollera och be dem mäta, men att sätta stora förhoppningar till detta är nog fog för att bli besviken.

Fast det beror nog på vilken kommun man bor i. På mitt jobb fick vi ett (1) klagomål från en (1) person vars bostad ligger på gränsen till industriområdet, och genast krävdes att man gjorde en bullermätning. Mätningen visade att gränsvärdet överskreds vid något enstaka tillfälle, och då kom omedelbara krav på åtgärder från kommunen. Inte tal om att fastighetsägaren skulle behöva acceptera någonting oavsett om industriområdet legat där mycket längre än villaområdet och att bullret den större delen av tiden låg under gränsvärdet. Så i vår kommun är de på hugget i detta avseende i alla fall (mitt jobb en tillståndspliktig verksamhet med höga tillsynskrav, så jag låter det vara osagt om de är lika ettriga när det gäller övrig verksamhet).

Till TS: Har din väninna "bara" klagat hos företaget kanske det kan vara idé att lyfta frågan till kommunens miljö- och hälsoskyddsavdelning och höra sig för om bullermätningar, gränsvärden etc.
Om jag hade varit i samma situation så hade jag nog hellre valt att sälja huset med viss förlust, än att bo kvar ovisst hur länge men kanske i flera år, och vantrivas kraftigt under tiden. Att trivas hemma är jätteviktigt för mig, och har man ingen "fristad" någonstans så blir tillvaron åtminstone för mig väldigt jobbig.
 
Jag kan säga att det ska väldigt mycket till innan det blir respons därifrån. Vi har fått en kraftig försämring på förslag, vägen flyttar närmare, vi får en tätortsportal inpå knuten (ökat buller med gatsten och fartdämpande åtgärder). Detta innebär också att vi kommer att få mer inbromsningar och därmed kraftigt ökad ljudnivå i bostaden.

Det ligger med stor marginal inom tillåtna gränser, och dagtid knappt ens underlag för mätning - trots att det är en gigantisk försämring för oss.

Självklart ska man kontrollera och be dem mäta, men att sätta stora förhoppningar till detta är nog fog för att bli besviken.
Mm o nu ska lagen ändras till att vi ska få tåla ännu mera buller....
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp