Bur i bilen?

J

julia_v

Nu har jag tjatat om detta med bur i bilen till hundarna så nu tar jag upp en egen tråd i ämnet :)

Har ni bur i bilen till hunden?

Om ni har varför?

Om ni inte har varför inte?

Svarar själv ;)

Ja, vi har bur i bilen.

Varför:
*Jo, för att det är en säkerthetsrisk att ha hunden i hela bilen,
krockar man så kan man tänka sig vad som händer med hunden..

* Man slipper ha en bil full i smuts, för det är sällan hundarna håller sig enbart på anvisad plats.

* Hunden känner sig i regel tryggare när de har en plats som är deras
egen

* Man slipper riskera att få bilen söndertuggad..

* Buren kan vara ett bra ställe att öva hunden att vara ensam på kortare stunder, dels för att de ofta känner sig trygga där, dels för att de inget kan förstöra.

*På sommaren när det är varmt kan man ha hela luckan öppen, det blir bättre luft.

* Man kan lättare ha en vattenskål till dem i en bur, än i ett baksäte..

* Man kan ha gäster i sin bil som inte har lust att få hela kläderna fulla i hundhår..

* Jag inbillar mig att det är lättare för hunden att bli åksjuk när de ligger i baksätet.

Så, nu är det eran tur att svara! :)
 
Sv: Bur i bilen?

Ja, vi har en avdelad bur till våra två hundar. Jättebra och jättepraktiskt. Den enda nackdelen är väl att den tar upp hela vårt bagageutrymme. Men det är viktigt att hunden/hundarna verkligen får plats i buren tycker jag.
 
Sv: Bur i bilen?

Ja, jag har bur i bilen. Tycker att det känns säkert att ha valpen där, både om det skulle hända nåt och att man kan lämna henne en stund om det behövs utan att bekymra sig om hur bilen ser ut när man kommer tillbaka :p samt att hon känner sig trygg i den.
 
Sv: Bur i bilen?

Har ni bur i bilen till hunden?
Ja det har vi.

Om ni har varför?
Dels känns det säkrare vid en ev krock, dels slipper hunden trängas med övrigt bagage, vi har ju barn så barnvagnen är ofta med... Sen kan man lämna honom själv i bilen utan att behöva bekymmra sig om inredningen, matkassar osv. Det går att öppna upp bilen helt utan att behöva bekymmra sig om var hunden tar vägen eller att andra hundar eller barn kan ta sig in till honom.
Dessutom är det bra att han känner sig hemma i buren då det kan hända att han kommer vilse vid jakt och då kan man ställa ut buren med dörren öppen och presening över så har han något tryggt ställe om han återvänder till samma plats.
 
Sv: Bur i bilen?

Har ni bur i bilen till hunden?
Ja, vi har bur till våra.

Om ni har varför?
Säkert för oss, säkert för hundarna.
 
Sv: Bur i bilen?

tack för era svar!

men min slutsats är ändå att det är fler som INTE har, än de som har
bur..
 
Sv: Bur i bilen?

Just nu får valpen åka i sin bur när han åker bil - för att han inte ska härja runt, bita på inrednignen, kissa i sätena, distrahera mig och för att han ska sitta lite säkrare. Men jag har en liten bil (ej kombi), och köpte en så stor bur jag kunde som jag skulle kunna få in i baksätet. När valpen blir stor är det inte riktigt säkert att han kommer rymmas bekvämt i den buren, och större bur kan jag inte köpa. I så fall kommer han få åka i bilsele.
 
Sv: Bur i bilen?

Jag har bur i bilen med uttagbar mellanvägg, då vi ofta har svärföräldrarnas hund här.

Min hund väger 40 kg och det vill jag inte ha i nacken vid en krock. Altså är hundburen krocktestad oxå. Den är även öppningsbar på sidorna så att om jag blir påkörd bakifrån så kan man få ut hundarna från sidan.

Man kan lämna bakluckan helt öppen för bra ventilation på träningar mm

Sen är det faktiskt så att det skitnar inte ner lika mkt av själva bilen. Har en kombimatta under m lite högre kanter så att det mesta ligger där. Sen blir det lite hår på baksidan av ryggstödet.
 
Sv: Bur i bilen?

Vi har bur, en vanlig utställningsbur för att den är billig och för att den är lätt att fälla ihop om man behöver lastutrymmet.

Varför;
Hundarna är ofta skitiga och ofta skitiga i ordets rätta bemärkelse efter att ha rullat sig i koskit i någon hage för att dölja sin lukt innan jakten.

Bekvämt att kunna ställa upp bakluckan och ha ventilation utan att oroa sig att de ska komma på att rymma.

Om man har en bättre (riktig bilbur) bur så har man förståss aspekten säkerhet vid en eventuell krock också, men då tror jag personligen mer på dom där nya varianterna som fästes i säkerhetsbältet i baksätet; "tuber" med hyffsat lite utrymme som garranterar även hundens säkerhet vid en krock.

Mvh
Björn
 
Sv: Bur i bilen?

Nej, ingen bur.

Har två hundar varav den ena en stor leonberger. Har alltid baksätet nerfällt för att hundarna skall få plats, utrymmet behövs trots att vi har en rymlig V70. Jag har istället valt att modifiera Volvos rejäla lastgaller som skall sitta bakom bakstolarna. Nu fäster jag det istället i hållarna som eg. är till för lastnät bakom framstolarna = ingen hund i nacken. Sen har vi grindar bak så luckan kan stå öppen även fast vi inte har bur.

Apropå hundar i bil - jag har använt smarta ventilationsgaller i åtskilliga år. Dem skulle jag inte vilja vara utan. Träs över nervevade rutan och sen kläms gallren fast i dörren upptill när man vevar upp fönstret. Det betyder att man kan ha rutan nere ca 15-20 cm utan att hunden kan sticka ut huvudet eller folk sticka in handen. Sitter mycket stadigt.
9070.jpg
 
Sv: Bur i bilen?

Har ni bur i bilen till hunden? nej

Om ni inte har varför inte? sambons bil och han vill inte ha någon bur. det är dessutom bara en halvkombi, men jag tror att det hade gått att få in en dubbelbur i alla fall. nu har han på nåder givit mig lov att skaffa hopfällbara, men de med sned front är inte såå lätta att få tag på. jag har sett att det finns ett märke som heter dogman professional som har den typen, men min storlek går på runt 1400 x 2 = 2800 = dyrare än en krocktestad fin begagnad... hittar jag nåt bra jobb i sommar (verkar kört) så får det väl bli ett par såna. har provat selar, men loke trasslar in sig på nolltid och verkar mycket obekväm med den. nu sitter de löst i "bagageluckan" (hatthyllan borttagen) eller i baksätet, men vi åker sällan med den bilen. lämnar bara mycket korta stunder. tränaren har en jeep med fällda baksäten, där kan de ligga länge och ha det bekvämt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 230
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 665
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
11 715
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp