Bukefalos 28 år!

Burkar till sylt.

Jag undrar kring vilka bestämmelser som gller för att sälja sylten? Kan @Jeffery alltså bara sälja den rakt upp och ner? dvs har haft vänner som velat sälja liknande och de var tvungna att få godkänt på en inspektion hemma samt en rad andra saker.

Kan, kan man ju alltid, men då följer man inte de regler som finns kring livsmedel och försäljning av dessa till konsument.

Fö, har jag aldrig någonsin haft en plastburk, speciellt inte såna avsedda för att frysa in saker i som spruckit i frysen.
 
Jag undrar kring vilka bestämmelser som gller för att sälja sylten? Kan @Jeffery alltså bara sälja den rakt upp och ner? dvs har haft vänner som velat sälja liknande och de var tvungna att få godkänt på en inspektion hemma samt en rad andra saker.
https://www.livsmedelsverket.se/glo...a/starta-foretag/forsaljning_sma-_mangder.pdf

Vad gäller för privatpersoner?
Den som enbart producerar primärprodukter, till exempel har biodling, fiskar eller plockar bär och svamp i skogen, för eget bruk omfattas inte av bestämmelserna i livsmedelslagstiftningen. Som privatperson kan du också några enstaka gånger per år och i begränsad omfattning sälja dina produkter, till exempel på torget, till grannar eller släktingar, utan att vara registrerad som primärproducent. De livsmedel du säljer eller ger bort måste dock alltid vara säkra för konsumenten och eventuell märkning och information får inte vilseleda.

Olika sätt att överlåta sina primärprodukter
En primärproducent kan sälja eller ge bort små mängder av sina egenproducerade primärprodukter direkt till konsumenter som kommer till gården eller anläggningen, eller genom till exempel dörrförsäljning, båt- eller bryggförsäljning, samt lokal torg- eller marknadsförsäljning. Små mängder egenproducerade primärprodukter kan också levereras utan mellanhänder direkt till den lokala detaljhandeln, det vill säga butiker, caféer eller restauranger som levererar direkt till konsumenter.
[ ... ]
Om du levererar små mängder av dina primärprodukter direkt till konsumenter eller till den lokala detaljhandeln ska du följa särskilda (nationella) regler. Läs mer om reglerna i avsnittet ”Vilka regler gäller?”.[/]


Vilka regler gäller?
Frukt, bär, svamp, grönsaker och potatis

Du får sälja små mängder frukt, bär, svamp, grönsaker och potatis direkt till konsument utan några specifika krav, förutom att du ansvarar för att maten är säker.



Fast nu rör det ju sig om sylt.
 
Senast ändrad:
Tillägg:

"Kontakta också kommunens miljö- och hälsoskyddskontor innan du börjar med gårdsförsäljning, torgförsäljning eller liknande, oavsett om du är lantbrukare, odlare, jägare eller fiskare. Kommunen bedömer om försäljningen behöver registreras som ett livsmedelsföretag eller inte. Om verksamheten bedöms som ett livsmedelsföretag i ledet efter primärproduktionen ska du leva upp till livsmedelslagstiftningens alla krav, bland annat de allmänna hygienreglerna och regler om spårbarhet som finns i den så kallade hygienförordningen samt kraven på märkning och livsmedelsinformation i den så kallade informationsförordningen. Se avsnittet ”Om du vill veta mer – hygienregler”, samt ”Andra regler”. Om försäljningen inte behöver registreras hos kommunen räcker det med en registrering hos länsstyrelsen. Då gäller istället nationella hygien- och märkningsregler, de så kallade hygienföreskrifterna"

Finns lite att läsa här, för att få ett litet hum om det hela: https://www.livsmedelsverket.se/glo...a/starta-foretag/forsaljning_sma-_mangder.pdf

Ovan är alltså bara ett sammandrag för att få lite koll, alla regler och allt annat viktigt finns inte med i den broschyren.
 
Ja ja.
Det är väl inte värre än att jag får hälla ut sylten, för att få plats med kommande lingonskörd.
 
Tillägg:

"Kontakta också kommunens miljö- och hälsoskyddskontor innan du börjar med gårdsförsäljning, torgförsäljning eller liknande, oavsett om du är lantbrukare, odlare, jägare eller fiskare. Kommunen bedömer om försäljningen behöver registreras som ett livsmedelsföretag eller inte. Om verksamheten bedöms som ett livsmedelsföretag i ledet efter primärproduktionen ska du leva upp till livsmedelslagstiftningens alla krav, bland annat de allmänna hygienreglerna och regler om spårbarhet som finns i den så kallade hygienförordningen samt kraven på märkning och livsmedelsinformation i den så kallade informationsförordningen. Se avsnittet ”Om du vill veta mer – hygienregler”, samt ”Andra regler”. Om försäljningen inte behöver registreras hos kommunen räcker det med en registrering hos länsstyrelsen. Då gäller istället nationella hygien- och märkningsregler, de så kallade hygienföreskrifterna"

Finns lite att läsa här, för att få ett litet hum om det hela: https://www.livsmedelsverket.se/glo...a/starta-foretag/forsaljning_sma-_mangder.pdf

Ovan är alltså bara ett sammandrag för att få lite koll, alla regler och allt annat viktigt finns inte med i den broschyren.
tack @Gnist
Jag tänker också att sylt är en produkt man själv tillverkat och inte samma sak som att ha plockat bär i skogen.

Jag är inte ute efter att sätta dit dig @Jeffery utan är bara intresserad av reglerna för företag då jag funderar själv på att starta.
 
Senast ändrad:
Det förstår du väl att vi kommer med våra invändningar bara för att du ska bli tvungen att ge bort sylten till bukefalister?
Den är ju tyvärr redan fryst i glasburkar, och efter vad jag förstår så kan jag inte annat än kassera den här glaskrossylten. :(
 
Jag inser att det här är en dålig idé,
då den enda möjligheten att ta hand om bären är att koka dem på plats, i fäbodmiljö.

Det betyder utan el men över gaslåga, utan rinnande vatten att diska och tvätta sig i, och med utedass runt hörnet. Alla kunder kommer otvivelaktigt dö dödens död strax efter förtäring, och med en sådan starkt avtagande kundstock kommer en investering på hundra burkar aldrig betala av sig.
 
Men du kan väl inte hälla ut hjortronsylt för att få plats med lingon?:arghh:

Köp en frysbox och behåll sylten så kan du frossa i hjortron, koka om en del och du har gå bort-presenter för kommande år.
Jag har tre frysar, och försöker verkligen att inte att skaffa en fjärde. (Även om jag just nu googlat en minifrys för montering i bil.)

Se'n påpekar jag att det emellanåt kan löna sig att ibland inte läsa all min text så vådligt bokstavligt. Det händer att jag uttrycker åsikter som jag anser vara mer humor än verklighet.
 
Jag har tre frysar, och försöker verkligen att inte att skaffa en fjärde. (Även om jag just nu googlat en minifrys för montering i bil.)

Se'n påpekar jag att det emellanåt kan löna sig att ibland inte läsa all min text så vådligt bokstavligt. Det händer att jag uttrycker åsikter som jag anser vara mer humor än verklighet.

Men du, det där tycker jag inte var ett trevligt svar. Varför inte bara skriva "Nej ingen fara, jag bara skämtar!"
 
Men du, det där tycker jag inte var ett trevligt svar. Varför inte bara skriva "Nej ingen fara, jag bara skämtar!"
Då och då känner jag att det behövs skrivas just så på det här ibland bokstavstrogna forumet - och den här gången skrev jag faktiskt det. Sorry om det var just du som kom i kläm.
 
Jag ska erkänna att det var längesedan jag använda barnmatsburkar överhuvudtaget och locken kan såklart ha blivit sämre men för min del var det aldrig några problem att locken var för dåliga.
Senast jag hade barnmatsburkar så var lockets gängor "små" och gjorda av plast. Det är inte idealiskt för lång hållbarhet.
 
Jag inser att det här är en dålig idé,
då den enda möjligheten att ta hand om bären är att koka dem på plats, i fäbodmiljö.

Det betyder utan el men över gaslåga, utan rinnande vatten att diska och tvätta sig i, och med utedass runt hörnet. Alla kunder kommer otvivelaktigt dö dödens död strax efter förtäring, och med en sådan starkt avtagande kundstock kommer en investering på hundra burkar aldrig betala av sig.

Jag ber om ursäkt att jag visst råkade öppna Pandoras box med min fråga, men det var i all välmening så att du inte skulle stå där med möglig sylt.

Men för att ändå fortsätta på det spåret (nu när asken redan är öppnad): Rent smakmässigt så ser jag ingen anledning till att ha så lite som 10% procent socker i (annat än om man ska äta det till något annat sött, t.ex. glass). Jag tänker därför att det enklaste vore att koka om sylten med mer socker i (det blir fortfarande en väldigt lyxig sylt) och sedan försluta den i finare glasburkar.
 
Jag inser att det här är en dålig idé,
då den enda möjligheten att ta hand om bären är att koka dem på plats, i fäbodmiljö.

Det betyder utan el men över gaslåga, utan rinnande vatten att diska och tvätta sig i, och med utedass runt hörnet. Alla kunder kommer otvivelaktigt dö dödens död strax efter förtäring, och med en sådan starkt avtagande kundstock kommer en investering på hundra burkar aldrig betala av sig.
Åh! Så dramatiskt ! :D
 
Jag ber om ursäkt att jag visst råkade öppna Pandoras box med min fråga, men det var i all välmening så att du inte skulle stå där med möglig sylt.
Fryst sylt möglar extremt långsamt, så det oroar jag mig inte för.

Rent smakmässigt så ser jag ingen anledning till att ha så lite som 10% procent socker i (annat än om man ska äta det till något annat sött, t.ex. glass). Jag tänker därför att det enklaste vore att koka om sylten med mer socker i (det blir fortfarande en väldigt lyxig sylt) och sedan försluta den i finare glasburkar.
Min djupt rotade personliga åsikt är vi i dagens samhälle mördar alldeles för mycket ätbart med socker, så jag har en liten crush på att minimera tillsatt socker omkring mig till förmån för naturliga smaker.
Så 10% är och kommer förbli 10%, sålänge sylten är under mitt våld.
 
Tillägg:

"Kontakta också kommunens miljö- och hälsoskyddskontor innan du börjar med gårdsförsäljning, torgförsäljning eller liknande, oavsett om du är lantbrukare, odlare, jägare eller fiskare. Kommunen bedömer om försäljningen behöver registreras som ett livsmedelsföretag eller inte. Om verksamheten bedöms som ett livsmedelsföretag i ledet efter primärproduktionen ska du leva upp till livsmedelslagstiftningens alla krav, bland annat de allmänna hygienreglerna och regler om spårbarhet som finns i den så kallade hygienförordningen samt kraven på märkning och livsmedelsinformation i den så kallade informationsförordningen. Se avsnittet ”Om du vill veta mer – hygienregler”, samt ”Andra regler”. Om försäljningen inte behöver registreras hos kommunen räcker det med en registrering hos länsstyrelsen. Då gäller istället nationella hygien- och märkningsregler, de så kallade hygienföreskrifterna"

Finns lite att läsa här, för att få ett litet hum om det hela: https://www.livsmedelsverket.se/glo...a/starta-foretag/forsaljning_sma-_mangder.pdf

Ovan är alltså bara ett sammandrag för att få lite koll, alla regler och allt annat viktigt finns inte med i den broschyren.

Fast sylt är inte primärproduktion. Så syltförsäljning ska inte registreras hos länsstyrelsen. I så fall är det bärplockeriet som ska registreras. Och det faller troligen in under mindre mängd så kommer inte heller krävas registrering hos länsstyrelsen.
 
Fryst sylt möglar extremt långsamt, så det oroar jag mig inte för.


Min djupt rotade personliga åsikt är vi i dagens samhälle mördar alldeles för mycket ätbart med socker, så jag har en liten crush på att minimera tillsatt socker omkring mig till förmån för naturliga smaker.
Så 10% är och kommer förbli 10%, sålänge sylten är under mitt våld.

Det framgick inte i ditt första inlägg att sylten var fryst och skulle förbli fryst - därav min (må hända onödiga) omsorg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp