Bukefalos 28 år!

"BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Verkar det vara det sista. En stackars hjäntvättad skötare utan andra alternativ. Eller troll.
PL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Inser att det är en gigantisk skillnad att rida/tävla för sitt eget nöjes skull och att leva på det på en professionell nivå!! Alla har ju rätt att ha sin egen åsikt, så även jag, men i detta temat har man som hobbyryttare respektive professionell alldeles för olika synvinklar tror jag!
Den största skillnaden är att majoriteten på hobbynivå värnar om HÄSTEN, medan (enligt Dig i det du skriver) så bryr sig inte toppryttarna öht om vad som händer med deras hästar, så länge de kan "jobba".
Sen kan du inte redigt jämföra dig själv (som är hästSKÖTARE) med de proffesionella ryttarna.

Jag har själv varit i galoppstall (där man verkligen är beroende av att hästarna är bra) , och i ett tävlingsstall utomlands och inte i något av dessa stallen har ryttarna/hästägarna/skötarna haft de åsikter som du har.

Angående att hästarna måste får mer motion för att orka är bullshit! Våra hästar rids ca. 45 min (jobbas!!) 2 gånger om dagen, går 1 timme i skrittmaskin och går i hagen ca. 1 timme om dagen. OBS! hagvistelse för oss är INTE motion utan "wellness".
Det var ju vad du hävdade. Att det iprincip krävs medicinering för att hästarna får träningsvärk av en tävlingsstart.
OM det är så att hästen inte klarar av två tävlingsstarter (dag 1, för att orka dag två) så är den ju definitivt inte i tillräckligt god kondition. kanske man måste ändra träninssystem :cool:

Eller är det någon som menar att en svensk häst som står i en lerig hage i regnet och snålblåsten 8 timmar om dagen är topptränad??? (MIN åsikt är att den nog inte njuter så mkt av det heller....)
Jag tror inte du fattade poängen öht. :cool:
En häst som går ute dygnet runt, den har möjligheten att få en grundkondition, stärka sig och bygga muskler.
Står hästen inne hela dagen så har den inte den möjligheten så måste man ersätta utevistelsen.
Att sitta och rida dressyr 2x45 minuter oich skrittas på en volt 1 timme ger inte direkt den sortens styrka.

Din ÅSIKT i frågan är ganska oviktig. Hästar är gjorda för att vara ute och har man en BRA hage så mår hästen miljoner ggr bättre av att stå ute 8 timmar i lite duggregn än om den står inne 8 timmar och stirrar i en vägg.
Om du aldrig har sett en riktig hage så kan jag väl dock förstå om du tror att det är bättre för dem att stå inne :grin:

Avslutar med ett citat från Ludger Beerbaum: "Det handlar om sport på elitnivå och inte barnens Zoo...." Tål att tänka på för många...
Jag tror inte att så många här inne har sina hästar på zoo :angel:

Dessutom är det ju trevligare att föra diskussion med folk som kan tänka själva och inte tar ord från andra :cool:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

KL Undrar hur många veterinärer Ts kan hitta som håller med om detta.
En belgisik tokstolle känner vi alla till men han lär nog snart få problem med sin födkrok även om han hoppas på motsatsen.
PL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Inser att det är en gigantisk skillnad att rida/tävla för sitt eget nöjes skull och att leva på det på en professionell nivå!! Alla har ju rätt att ha sin egen åsikt, så även jag, men i detta temat har man som hobbyryttare respektive professionell alldeles för olika synvinklar tror jag

Avslutar med ett citat från Ludger Beerbaum: "Det handlar om sport på elitnivå och inte barnens Zoo...." Tål att tänka på för många...

Du arbetar som hästskötare och inte som internationell toppryttare efter vad jag förstår!
Delar man inte din och din arbetsgivares liberala inställning till diverse preparat och behandlingsformer är man ett naivt blåbär alternativt enbart trångsynt typisk Svensk!!

Personligen har jag hela mitt yrkesverksamma liv arbetat professionellt med hästar, som hästutbildare (ridit in i runda slängar drygt 300 hästar), uppfödare och numera heltid som hovslagare!
Du får gärna kalla mig hobbyryttare som inte förstår bättre, men jag tävlar fortfarande hyfsat aktivt, för nöjes skull, med placeringar i 1,40 på nationell nivå med egna uppfödningar varav en av dem nästa säsong, om allt går bra, eventuellt debuterar 1,50.

Jag anser som sagt mig vara hobbyryttare och jag undrar vad du själv har för meriter inom sporten förutom hästskötare?

Jag sover gott om nätterna, stolt över att aldrig ha behövt behandla en enda häst, varken med ledinjektioner eller butta!

Angående Beerbaums och hela det Tyska landslagets inställning till doping/otillåten medicinering så är ju inte Tysk Television och därmed även sponsorerna med bla Rolex i spetsen inte så imponerade av denna inställning.
Stoppas TV sändningarna lär ju även sponsorerna tappa intresset och med dem pengaflödet till sporten.

Om det inte finns några pengar i sporten lär de proffesionella ryttarna få det tufft!!
De gräver med andra ord sin egen grav med med sina uttalanden och sin inställning!!

Och de lär dessutom inte ha råd med alla dessa behandlingar i framtiden :angel:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Långt ifrån alla i det högre skiktet har din inställning.

Sedan är Tyskland inte störst-USA trycker på, där finns mer pengar.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ledsen jag blir när jag läser att hästarna bara går ute en timma om dagen. Stackars djur. Våra hästar går ute 12 timmar och jag tycker att det är för lite... :(
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag var med om att nervsnitta en av våra tävlingshästar för ungefär ett år sedan då h*n fått en ordenligt skada och skulle aldrig kunna tävla igen. Så det var frågan om avlivning eller nervsnitta och se om h*n kunde gå i hagen utan att ha ont.

Som tur var blev det det senare och h*n går nu bara i hagen som en pensionär =)
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Långt ifrån alla i det högre skiktet har din inställning.

Sedan är Tyskland inte störst-USA trycker på, där finns mer pengar.


Det är sant att det finns mer pengar i USA och även i vissa oljeproducerande länder!
Däremot har dessa länder ingen egen avel inom dressyr och hoppning att tala om, utan de köper sina hästar från de största/bästa uppfödarländerna, Tyskland och Holland.

Europa är världsledande på många sätt inom sporten och dalar intresset i Europa lär det märkas även i övriga länder!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

OBS! hagvistelse för oss är INTE motion utan "wellness

Öh, det är det väl i Sverige med ?! Vem har sagt att man motionerar hästen i hagen ? Är ni så lata i det land du är så ni måste låta hästarna skritta runt i en maskin ? Varför har ni hästar på ERA villkor och inte på hästarnas ?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Och magsår...? är inte tävlingsryttare mer rädda om sina hästars magar?

TYvärr så tror jag inte just det argumentet biter, det går ju att medicinera mot det med, samtidigt. Dvs man ger en medicin för att motverka biverkningarna av den andra medicinen som man i sin tur ger för att det är enklast och bekvämast så :(
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Tror ni på allvar att vi skulle göra allt detta 24 timmar om dygnet för att befara hästarnas hälsa med smärtstillande???

Jag vet inte, jag känner väl inte dig. Men jag kan ställa en fråga ur mitt perspektiv: Tror du på allvar att alla hästägare kommer sköta detta på ett bra sätt? Bara för det finns EN som sköter sig betyder det då rakt inte att fler gör det!

Vad proffsen vill med dessa substanser är att kunna HJÄLPA sina hästar att lättare kunna prestera det dom ändå måste prestera!

Måste?? :eek: För vems skull? Uppenbarligen inte för hästarnas egen skull :devil:

Om det är tillåtet att ge en påse Butta eller lite Aspirin på tävling skulle hästarna mycket snabbare kunna återhämta sig och slippa så mycket träningsvärk.

Är det bara jag som tycker att om hästen nu får så himla mycket träningsvärk att man måste ge den smärtstillande så är den nog inte rätt tränad/tävlar för höga klasser.. Men jag måste erkänna att det var den dåligaste bortförklaringen jag hört på väldigt länge!

För att det är hårt för dom kan man inte sticka under stol med!!!

Nej verkligen inte, det vore att skämma ut sig totalt. Men är det så hårt att dom ska behöva en smärtstillande medicin för att klara det? Då är det FÖR hårt!

Klart att det är jobbigt, men varför inte hjälpa dom när man kan???

Finns en mycket enklare lösning än så: Tvinga inte hästen gå klasser som deras kropp inte klarar utan doping!


Om man är någorlunda proffsig ger man inte Butta för att dölja skada, det är hästarna för värdefulla för och Grand Prix-hästar växer ju inte på träd.

Lever du i din egna lilla bubbla? Att folk skulle vara någorlunda proffsiga är sällsynt. Hästarna är deras maskiner, många gör ALLT för att dessa maskiner ska ta dom till ära och berömmelse..

Dessutom tror jag personligen inte att en påse Butta hjälper för att dölja en senskada eller en riktig hälta men det gör det lättare för hästen att kunna gå med småskavanker som den ändå har, med eller utan butta!!!

Jag fattar inte att du skrivit detdär :O Var är småskavanker för dig? Ska jag kanske ta och träna min spatt-häst på hög nivå, jag menar om jag trycker i honom massa butta så känner han ju inte att jag sakta men säkert FÖRSTÖR HONOM! Om hästen har skavanker som kräver anti-inflammatoriskt eller smärtstillande har den inte på tävlingsbanorna att göra!! Att ge tex butta för att hästen inte ska känna av dessa skavankerna, är just DOPING! Eller misskötsel av djur.


Vad jag absolut inte har någon förståelse för är att ni blir så otroligt upprörda över att vi vill ge våra hästar lite Butta, när ni själva kan åka till fem olika veterinärer med er ordentligt försäkrade häst för att få den UTDÖMD, SLAKTAD och KÖPA EN NY FÖR FÖRSÄKRINGSPENGARNA???

Jag skulle bli minst lika upprörd om jag fick höra om någon som gör så. Min häst är försäkrad utan livvärde, när det är dags för honom att somna så gör han det, med eller utan utdömning. För för att det finns andra som gör illa saker, betyder väl det ändå inte att det är mer ok att dopa?


Är det då inte bättre att kanske kunna ge lite smärtstillande ibland och på så sätt ha kvar samma häst på tävlingsnivå några år längre???

Definitivt inte!! :eek: :mad: När hästen/hästens kropp är färdig på tävlingsbanorna så märks det, den säger ifrån. Resultaten blir sämre osv. Detta märks dock inte med butta, då sliter man istället sönder hästen. Tänk sen när den inte går på butta, vilken smärta :(

Nä, bort med den svenska slit och släng-metoden och fram för lite proffsig SPORTHÄST-hållning!!!

Den proffsiga sporthäst-hållningen skulle jag också gärna få fram. Trots att jag jobbat i flera tävlingstall har jag ännu inte sett någon sådan.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Precis som någon här precis skrev så är dom här substanserna som vi diskuterar heller inga megadroger som gör hästen helt avtrubbad... Är det det man vill åt får man nog öppna en annan låda i medicinskåpet och då snackar vi saker som inte är tillåtna...

Bara för att klargöra en sak: ALLA NSAID (non-steroida antiinflamatoriska droger) har två effekter - dels smärtstillande, men huvudeffekten är antiinflammatorisk, dvs minskar inflammationen, vilket i sig också är smärtstillande. Och man får ofta en rejält kraftig effekt. Det är bla därför veterinärer många gånger inte vill ge tex Finadyne eller liknande till en kolikhäst, eftersom den smärtstillande effekten är så kraftig att den kan dölja en försämring, tex en omvridning av tarmen. Så man har en smärtstillad häst som snart är en död häst pga bukhinneinflamation istället. NSAID är inga små gulliga huvudvärkspiller man kan köpa över disk på tex macken här hemma, det är preparat som skall användas med stor försiktighet och endast på strikta indikationer. Om en häst behöver så mycket smärtlindring är det inte en frisk häst, och en frisk häst ska inte tävla. Dessutom - hur skall besiktningsveterinären före start kunna avgöra om hästen är i skick att starta om den har smärtstillande i kroppen?

Som tidigare sagts - ut med ridsporten ur OS om det inte kan vara en REN sport! Kom också ihåg djurskyddslagen "Djur ska behandlas väl och skyddas mot sjukdom och onödigt lidande" - det är ledstjäran i Sverige,men som det verkar inte ute på kontinenten.
Att "proffsen" skulle sköta det snyggtmed medicineringen är ju tuidernas bulls**t - André Hansen, Beerbaum, irländarna mfl har ju alla åkt dit på otillåtna preparat/doping, ibland flera gånger, och just på typ VM eller OS..allt för hästens bäst, i synnerhet de värdefulla GP-hästarna som de är SÅÅ måna om...:angel:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Magnecyl, Ipren, Ibumetin, Voltaren m fl = NSAID.

Men de har absolut en betydande effekt, men det finns mer potenta smärtstillare. NSAID påverkar däremot inte hästens vakenhetsgrad, som någon tidigare i tråden trodde.

Jag tycker fö inte heller att det är ok att tävla smärtlindrade hästar. Eller träna. Kanske skulle LLs resonemang fungera i den bästa av världar, men naturligtvis kommer bruket av NSAID att missbrukas. Pengar, ära och girighet betyder en hel del på alla nivåer.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp