Bukefalos 28 år!

"BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

KL

Ladylike,

är inte direkt en vanligtvis förekommande person här på buke. Kan det helt enkelt vara så att det är en person som skaffar en identitet och vill ha uppmärksamhet? Vad tror ni andra seriösa om att samla till en hamster? Det är ju inte fel med en hobby...

Stackars hamstern, då får den bara gå i skrittmaskin. :mad::angel::rofl:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Nu har jag bara läst sida ett men jag väljer att kommentera lite av det du skrivit hittills.

Och jag måste ju påpeka att det du skriver kanske egentligen inte är så smart, eftersom du får internationellt tävlande ryttare att framstå som renodlade puckon som inte öht tänker på sina hästar.
Och ge hästen "det där lilla extra" (solarie, massage, osv) är ju givetvis ett tecken på GOD hästhållning, men att sen komma och mer eller mindre påstå att hästarna behöver medicin för att klara av att tävla visar ju på att någonstans brister tänkandet.
Man kan inte säga att man har god hästhållning för att i nästa sekund säga att man måste ge hästen smärtlindrande för att kunna rida på den. Det är två helt skilda saker.

En häst som behöver butta är INTE i tävlingsmässigt skick, och om det är så att den inte klarar av ett meeting så kanske det är dags för ägaren/ryttaren att ÖKA motionen så hästen orkar med det.
En häst ska inte få sjukt mycket träningsvärk efter en tävling, och en person som tävlar på elitnivå borde väl själv veta att träningsvärk kommer utav att man presterar för mycket/är för otränad - och med tanke på att hästarna inte kan motionera sig själva när de står ute 1 timme i småhagar, så måste man ju som hästtränare se till att hästen får den motion som krävs för att klara av det man förväntar sig av den.

Skulle vara intressant hur ni ställer er till detta med utdömning och avlivning av hästar??? Har har utomlands berättat om det systemet för både veterinärer och ryttare och dom är minst sagt CHOCKADE!
Jag förstår också om de är chockade om det är så att du har överdrivit det så extremt som du har gjort på bara två meningar här i tråden :cool:
Om det är någon som "åker till klinik efter klinik" för att få sin häst utdömd så är det ju isåfall ryttare på HÖG nivå med DYRA hästar.
En hobbyryttare som får ut 50 000 på försäkringen skuller med 99%sannorlik inte göra det, eftersom halva försäkringsbeloppet skulle ju gå till klinikbesöken.

Jag tror att det är du som har missuppfattat ett och annat. Det som är VANLIGT är att ryttare tar hästen till olika kliniker för att hitta något som ingen kan hitta, sas. De flesta ställer av sina hästar och letar förtivlat efter fel (som kanske inte ens finns) medan folk som dig (?) stoppar i hästen smärtlindrande.

För att säga min åsikt i det hela, om det nu hade varit så som du tror så är det ju betydligt bättre att få ene häst avlivad än att fortsätta plåga den.
En död häst lider inte , men en häst som måste användas med smärtlindring lär ju på något sätt lida när det går ur kroppen...
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

jag har inte läst alla inlägg, men en sak undrar jag? Hur i hela friden törs man rida en häst som är påverkad av medicin????

För självklart blir hästen påverkad mentalt av smärtstillande!

Jag vill rida en häst som e nykter och som kan avgöra sin kapacitet i opåverkat tillstånd!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

NSAID har ingen sådan påverkan alls. Hästen mår som du gör efter att ha ätit en Magnecyl eller Voltaren. Det är inga opioider som diskuteras.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Tack för alla intressanta inlägg!!!
Inser att det är en gigantisk skillnad att rida/tävla för sitt eget nöjes skull och att leva på det på en professionell nivå!! Alla har ju rätt att ha sin egen åsikt, så även jag, men i detta temat har man som hobbyryttare respektive professionell alldeles för olika synvinklar tror jag!
Angående att hästarna måste får mer motion för att orka är bullshit! Våra hästar rids ca. 45 min (jobbas!!) 2 gånger om dagen, går 1 timme i skrittmaskin och går i hagen ca. 1 timme om dagen. OBS! hagvistelse för oss är INTE motion utan "wellness".
Eller är det någon som menar att en svensk häst som står i en lerig hage i regnet och snålblåsten 8 timmar om dagen är topptränad??? (MIN åsikt är att den nog inte njuter så mkt av det heller....)
Precis som någon här precis skrev så är dom här substanserna som vi diskuterar heller inga megadroger som gör hästen helt avtrubbad... Är det det man vill åt får man nog öppna en annan låda i medicinskåpet och då snackar vi saker som inte är tillåtna...
Avslutar med ett citat från Ludger Beerbaum: "Det handlar om sport på elitnivå och inte barnens Zoo...." Tål att tänka på för många...
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ingen skillnad på djurskyddsbestämmelserna på tävlings o hobbyhästar!
Att tävla hästa på NSAID är katastrofalt ur djurskyddssynpunkt!
Vilket land jobbar du i vilken diciplin?
Även när det gäller NSAID snackar vi om saker som inte är tillåtna vid tävling eller träning för tävling i sverige o större delen av västeuropa.
PL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Precis som någon här precis skrev så är dom här substanserna som vi diskuterar heller inga megadroger som gör hästen helt avtrubbad...

Nej, men det är mediciner som definitivt inte är bra för hästens mage i längden! Är det inget man ens funderar över så tycker jag att det är väldigt, väldigt tragiskt!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Sport på elitnivå ska hållas ren. Liksom all annan sport! Annars hamnar man i en gråzon som inte längre kan kallas sport.

Elitsatsningarna ska INTE ske på hästarnas bekostnad och medicinering läggs lämpligen då under vila om det är så att hästen behöver det. Under vila sker bäst återhämtning. Om hästen återkommande blir sliten så att medicinering måste till, som butta, måste man kolla upp om det är något i träningen för just den hästen som behöver ses över. Att bara spilla på butta då i tid och otid är att gömma problemet.

Tiden i hagen har inget med hästarnas kondition och styrka att göra utan det är träningen som avgör den nivån. Mina hästar går ute 12 timmar men tränas 1-2 timmar...och jag pratar om TRÄNING, inga stilla promenader här nej.

Vad de "stora ryttarna" kommer med för uttalande är för mig helt oväsentligt för de talar i egen sak för att få tävla. Riktiga sportsmän/kvinnor värnar om SPORTEN och strävan att hålla all sport REN!!!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Har Ludger Beerbaum verkligen skrivit detta som försvar för doping?
PL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Man nervsnittade oxå o hoppade med dessa hästar.:crazy:

Du Axel..

Det där med nervsnitta...

Har ett vagt minne av att detta gjordes på en barndomsväns ponny, på den tiden då man tävlade ponny.

Nu när jag läste ditt inlägg så ploppade det bara upp, har inte tänkt på det alls tidigare.

Exakt VAD gjorde man, för som jag minns det så tävlades ponnyn med framgång dessutom EFTER ingreppet gjorts.

Nu är ju detta väldigt länge sedan, men ändå intressant, för på den tiden hade man ju inte koll på samma saker som idag.

Görs sådant än idag?
Någon som vet?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Man kapar nerverna som går till bakre delen av hästens hov. Hästen förlorar då känseln i hoven, användes förr en del på strålbenshalta hästar. Tyvärr grymt stor 'biverkning' - hästen känner inte om något annat händer med hoven heller, varken hovböld eller allvarligare grejer. Finn historier, som jag inte vet om de är skräckhistorier eller sanna dock, om snittade hästar som slitit av böjsenan och som tappat hela hovkapseln.

Det görs inte längre vad jag vet (undrar om det är lagligt än?). Det är förbjudet för snittade hästar att tävla dock, tack och lov.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det har jag inte hittat ngn stans. Däremot har han ju erkänt att han tagit till alla medel som inte kan spåras....

Det har han fått kritik för naturligtvis. Jag tycker att det är vansinnigt att godkänna butta då jag sett på en fånghäst hur starkt det kan verka....
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det har han fått kritik för naturligtvis. Jag tycker att det är vansinnigt att godkänna butta då jag sett på en fånghäst hur starkt det kan verka....

Och magsår...? är inte tävlingsryttare mer rädda om sina hästars magar?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Vi skall väl inte dra alla över en kam. TS(troll?) ev arbetsgivare hör förhoppningsvis inte till majoriteten.
PL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det skulle inte förvåna mig om Ts arbetsgivare faktiskt hör till majoriteten, tyvärr.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Tycker att det är en självklarhet att om hästen inte klarar av att tävla utan smärtstillande,så har den INGENTING på tävlingsbanan att göra!!!!

En liten fråga till dig "Ladylike"...ser du ner på oss "vanliga" hästfolk?? Tycker din ton och dina benämningar som typ "blåbär,mullar och barnens zoo-anhängare" låter lite nedvärderande...(vet att barnens zoo inte var ditt uttryck men förstod att du gillade det:grin: )

Är DU en professionell ryttare eller jobbar du med att borsta och ge Butta till hästarna dom rider??
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag tror o hoppas att nationaliteten har en viss betydelse här.
Ts/troll lär nog inte bidra ytterligare.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp