Bukefalos 28 år!

"BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag ryser när jag ser vad du har skrivit, detta får mig osökt att minnas en händelse för många år sedan då en islandshäst INTE var fräsch till landsmot vilket är en oerhört stor tävling och på den tiden anordnades den endast vart 4:e år. Detta skedde på Island, och kunde lika gärna hända precis var som helst om tävlingen är stor nog.

Hästen var som sagt inte fräsch, men fick typ butta. Tävlades i uttagningen och kom med i final, under finalen går benet av på hästen. Att hästen inte kände smärta hängde samman med medicinering, samt höga adrenalinnivåer. Tro mig, den mannen fick stå i skamvrån i många år efter denna händelse och han var inte välkommen på några tävlingar under många många år.

Varför händer sådant, jo pga felbedömningar när lekmän tar ett felaktigt beslut. Vad ska det bli härnäst, kanske vi borde släppa lite på antibiotikan också för självmedicinering. Det vore väl bra om man kunde ge pållen lite PC om den har blivit snorig, så den inte missar sin stora tävling.

Sen kan ju alla veterinärer gå och hänga sig, ni märker väl själva hur överflödiga ni börjar på att bli.;)
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Men hur skulle det kunna kontrolleras, när man ger buttat- sålänge gränsvärdet inte överstigs? Om det ges några dagar innan tävling eller som TS förslag, lite under ett meeting?

Finns väl eg bara två sätt. Endera att den som medicinerar blir påkommen 'in action', eller att gränsvärdena är för höga. Gränsvärdena är ju enligt listan satta så att 1 påse/24 h, och senast 12 h innan tävling ska innebär att man är under gränsvärdena.

Om man då ger på tävling och sen provtas 'för tidigt' kommer det ju ligga över gränsvärdena.

Rent teoretiskt däremot blir det ju knivigt, om det är ett 3-dagarsmeeting, som börjar en fredag kl 12 säger vi. Då kan hästen enligt förslaget ha fått 1 påse butta kl 00.00, och ska klara gränsvärdet. Sen ges hästen 1 påse på lördagen kl 18. Tas ett dopingprov innan lördag kl 18 eller efter söndag kl 06 ska det ju dock om man ska tro 'doseringsuttalandet' ordagrant att hästen kommer vara ren när den provtas ändå. Provtas den däremot kl 22 på lördagen då är det klippt.

Jag tror som jag skrev i den andra tråden, att går det igenom kommer vi få ett antal fall där det svärs på att hästen inte fått mer/oftare/senare än reglerna säger, så det är obegriiipligt hur den kan ha för höga värden.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

I den internationella sporten är hästen ett redskap för tävling och inte Brunte som går i skogen när solen skiner!!! Därmed måste den prestera på tävling eller tror ni kanske att omhoppningen i Falsterbo kan gå på tisdagen nästa år så hästarna hinner återhämta sig?? Och det finns nog ingen häst som inte har några problem någonstans, om du tror det har du nog bara inte undersökt din häst tillräckligt...
Vill också påpeka att den internationella toppsporten och blåbärshoppningarna i lilla Svedala är två skilda universum, oich den som tycker att det är så hemskt med toppsportens sätt att sköta sina hästar ska nog inte jubla så högt nästa gång det går bra för Malin, Roffe och Helena, för det är inte med socker och klapp på halsen som dom är där dom är!!!

Intressant att Malin är emot den nya praparat-listan då....
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag har sett mycket av just det där att vända sej till olika för att få hästen utdömd. Det är vädligt vanligt. Eller om EN klinikbesiktning visar att det är ngt fel på hästen vid försäljing vill ägaren prova annan klinik som inte är så "griniga". Jodå, det stämmer verkligen som säger ts säger att folk får hästar utdömda på begäran för att dom inte orkar vänta ut en skadad häst.:(

Då är jag nog helt enkelt "uppfostrad" i en annan hästmiljö än andra, för mina erfarenheter säger mig nåt annat :) Sen tror jag säkert att det förekommer, det finns alla slags folk i hästvärlden. Men jag har aldrig mött det själv, däremot har jag träffat många som haft hästen inne på klinik utan att kunna få nåt riktigt svar och därmed vänt sig till en annan klinik för att se om de kan hitta problemet. Veterinärer är ju människor och har olika erfarenheter.

Men det kanske har stor betydelse också att jag hör hemma i ridskole- och hobbyhästvärlden.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag tycker man ser mer långdragna behandlingar än utdömningar, samtidigt så kan det helt bero på vilka 'kretsar' man rör sig i. För mig och de flesta kring mig är det inget 'värde' i en utdömning så rent ekonomiskt. Handlar om 'billiga' hästar med lågt livvärde, och om man får ut livvärdet så måste man ut i hästletardjungeln igen - och den är inte rolig alls nere på 'budgetnivå', det känns stundtals att leta efter en nål i en höstack att hitta en lämplig häst som är 'sund och fräsch' med för den lilla budgeten.

Dessutom är det känslomässiga värdet enormt. Så där är det om man ska vara gnällig ang försäkringskostnader snarare så att det provas att behandla och vila och så vidar i 'ett extra år' istället för att slå ut så fort dte går. Vilket ju också påverkar premierna då det formligen rinner iväg pengar i vetvård.

När de hästägarna - vilka JAG är fullt medveten om att jag tillhör, att inte ge upp förrän det är kört - väl vill döma ut jublar snarast bolagen. Där är ju djurförsäkringar unika, man kan 'laga' för många gånger mer än vad hästen är värd.

T ex om jag efter 2 månader och en hältutredning och 3 ledsprutningar skulle vilja döma ut, och bolaget måste betala ut 10 - 15 - 20 tusen i livvärde, så är det en mkt bättre 'affär' för dem än om jag väljer den där operationen och ett halvårs vila. För bara operationen kostar mer än livvärdet. Samma sak nu sist, hästen hann knappt in genom dörren på Ultuna så var räkningen uppe i mer än livvärdet. Om jag dag 2 hade känt att 'nä, för tveksam prognos, jag vill inte', och ringt bolaget så hade de gladeligen tyckt 'ge upp du, vi betalar ut liv', enligt klausulen att om prognosen inte är bra, och undersökning/behandling vida överstiger livvärdet kan djurägaren välja att avliva utan vidare behandlingsförsök, och få ut liv. Istället fick de nu betala ut fruktansvärt mycket pengar, plus livvärdet. Och de hade nog gärna valt att betala ut 15 K i liv istället för 100 K i vetvård + 15 K i liv.

Och 90% av mina vänner som har häst har sin häst ganska lågt försäkrad (lågt = 50 och under). Och lika stor procent (dock inte nödvändigtvis exakt samma individer) skulle om de fick välja mellan 'ta pengarna' eller att 'vila X månader' tycka 'vi åker hem och vilar' alt om vila inte var ett alternatv men operation med 6 - 12 mån konv var det, ta op + vila.

Pratade faktiskt om det med en kompis häromdagen. Att när man åker in med en häst 'förutsätts' det att det är 'full funktion'' som är målet, medan på smådjur förutsätts det att det är okej med en 'soffvärmare' som mål. Men för många, många på den lägre nivån iaf är inte 'full funktion' det enda godtagbara, utan snarare 'någon funktion vore ju bra'. Och de bahdnlar/vilar/opererar/vad som nu kan hjälpa många ggr hellre än slår ut. Slå ut är SISTA alternativet. På gott och ont givetvis.

Däremot om man har en 150 000 kronorshäst så TEORETISKT så antar jag att det är lättare att 'ta pengarna och köpa en ny' om den inte håller för det man vill. OBS att jag inte alls vill påstå att folk gör så - det vet jag inte, och jag antar kallt man älskar en häst lika mkt oavsett vad den kostade. Men om man har en 150 000 kronorshäst har man ANTAGLIGEN ett mycket, mycket större tävlingsintresse än vad jag har, och 6 mån konvalescens t ex slår mycket 'hårdare' än det gör mot någon som enbart 'skogsmullar för sitt eget höga nöjes skull'?

Men BÅDE användbarhetsdelen i livförsäkringen OCH veterinärvårdsförsäkringen har ju skenat i prisutveckling senaste åren, och det är användbarhetsdelen i livförsäkringen som står för det DYRA. Så jag antar att båda kategorierna måste finnas, i kombination med mer trasiga hästar (pga materialet, okunskap e dyl)
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ja, det var nåt åt det hållet jag menade men jag är inte lika bra på att formulera mig som du :p

Där jag rör mig är ju hästen mer kompis/familjemedlem än nåt annat. Vi som tävlar gör det ju bara i lätta klasser där man knappast blir rik (förutom på grimmor och hovkratsar då ;)). De flesta i min närhet har inte så dyra hästar utan de är just hobbyhästar (allt är ju relativt, men sällan har någon köpt häst för mer än 40 - 50 000 :- vilket inte jämförelsevis är så mycket om man kollar hästannonser).
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

KL

Ladylike,

är inte direkt en vanligtvis förekommande person här på buke. Kan det helt enkelt vara så att det är en person som skaffar en identitet och vill ha uppmärksamhet? Vad tror ni andra seriösa om att samla till en hamster? Det är ju inte fel med en hobby...

Buke är ett forum som jag verkligen gillar. Man kan bolla teorier, kunskaper och erfarenheter med likasinnade. Jag bidrar med det jag kan, andra kan bidra med sådan erfarenhet som jag ej har. Tummen upp!
 
Senast ändrad:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Håller med! Butta är inget jag skulle ge till en häst regelbundet och utan att tänka på konsekvenserna...:crazy:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Har inte läst hela tråden men om butta sak va lagligt så ska väl grisfösare va det åxå :devil: (hoppas Å S blir dömd om han gjort det :devil::devil:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

KL

Ladylike,

är inte direkt en vanligtvis förekommande person här på buke. Kan det helt enkelt vara så att det är en person som skaffar en identitet och vill ha uppmärksamhet? Vad tror ni andra seriösa om att samla till en hamster? Det är ju inte fel med en hobby...

Vad hjälper det sporten att börja samla till hamstrar såfort någon säger, även om personen kan vara fiktiv, det som många toppryttare gör eller önskar.

Fördelen med denna ladylike är att hon?;) öppnar ögonen på de som inte vet hur vanligt det är med olika sorters behandlingar.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Har inte läst hela tråden men om butta sak va lagligt så ska väl grisfösare va det åxå :devil: (hoppas Å S blir dömd om han gjort det :devil::devil:

Grisfösare ihop med butta kanske är en ännu sämre kombination än enbart butta.:devil:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Dessutom är det känslomässiga värdet enormt. Så där är det om man ska vara gnällig ang försäkringskostnader snarare så att det provas att behandla och vila och så vidar i 'ett extra år' istället för att slå ut så fort dte går. Vilket ju också påverkar premierna då det formligen rinner iväg pengar i vetvård.


Samma sak nu sist, hästen hann knappt in genom dörren på Ultuna så var räkningen uppe i mer än livvärdet. Om jag dag 2 hade känt att 'nä, för tveksam prognos, jag vill inte', och ringt bolaget så hade de gladeligen tyckt 'ge upp du, vi betalar ut liv', enligt klausulen att om prognosen inte är bra, och undersökning/behandling vida överstiger livvärdet kan djurägaren välja att avliva utan vidare behandlingsförsök, och få ut liv.


Nej, ägaren kan inte i sådana frågor besluta själv, inte ens om prognosen inte är bra o det kostat mer än livvärdet.

Och det är väl jättebra med försäkringsbolag som ser till att hästarna får rejäla vilor, jag själv är rätt trött på alla de här faktiskt inte sällan, fungerande triangelmärkta hästar där ägarna både tränar som vanligt och försöker få dem till tävling.
Hur länge vilade du din engradiga på böjprov halta häst innan du började rida igen?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Nej, ägaren kan inte i sådana frågor besluta själv, inte ens om prognosen inte är bra o det kostat mer än livvärdet.

Och det är väl jättebra med försäkringsbolag som ser till att hästarna får rejäla vilor, jag själv är rätt trött på alla de här faktiskt inte sällan, fungerande triangelmärkta hästar där ägarna både tränar som vanligt och försöker få dem till tävling.
Hur länge vilade du din engradiga på böjprov halta häst innan du började rida igen?

Jo det kan man, med försäkringsbolagets godkännande såklart. Men alla de stora bolagen (utom ev Folksam, det vet jag inte) har det inskrivet. Att i fall där prognosen är dålig och behandlings och/eller undersökningskostnaderna vida överstiger livvärdet så kan bolaget medge avlivning och utbetalning av livvärdet istället för fortsatt behandling. Intitiativet måste dock komma från djurägaren, bolaget tvingar inte djurägaren.

Vill du jag tar fram villkorstexterna eller litar du på mitt ord?

Valacken med engradig hälta hade en stor defekt i sin hasled. Han reagerade när vi var uppe och nosade på LB-nivå, träningsmässigt. Dressyr, han var aldrig hoppad. Engradig hälta hasen VB och en rörelsestörning VB ffa i höger galopp (kors, omslag, kråkhopp). Jag hade tidigare sökt för att jag inte tyckte VB var riktigt med och han hade svårare med hö galopp, men då inte visat ngt på böjprov/rörelsekontroll.

Behandlades i augusti 2003 första gången, sedan i september 2003. Sedan skulle han sättas igång (2 v skritt, 2 v trav, sen galopp), men jag tog det mycket försiktigare med igångsättningen, och vi skrittade året ut (2 mån).
Började trava vid nyår, i februari 2004 första uppsuttna galoppen. Allt på rakt spår. Galoppen var skit. Jag bokade ny tid.

På återbesöket samma lika som innan, samma eftermiddag gick de in i leden med kamera, rent diagnostiskt, de visste redan innan att de inte kunde 'göra något' men ville se hur illa det var, var det slipspår i leden etc ansåg de det inte vara ide. Inga slipspår men defekten som var STOR på rtg var ännu större i verkligheten.

8 veckors boxvila, första 4 v strikt, sen utökade promenader. Sjukbeslag direkt efter op. Behandlad i leden vid stygntagningen 2 v efter op. Ledtillskott, equiatriker, magnetskydd. Jag provade allt både under konv och efter. Efter boxvilan sjukhage och sen stor hage. Återbesök i maj, innan igångsättning, sämre än innan, nu för första gången halt rakt ut. Han dömdes ut, jag triangelmärkte och behöll.

Vilade i stor hage maj - december. Sen började jag prova sätta igång, långsamt. Bara rakt fram, skritt i ett halvår. Han fick ledtillskott, specialskoning etc. Jag började trava. Med en snigels hastighet satte jag igång. Han hade fortfarande den engradiga böjreaktionen men rörde sig rent rakt ut. På böjt spår var det bra dagar och dåliga dagar.

För att förkorta en lång historia så såfort han närmade sig LC-nivå kraschade det igen. Dock genom en massa pyssel, dutt och så (nämnda ovan, han var spoilt rotten) så fungerade han som glad förtidspensionär, rakt fram i skogen. Han valde, bra dagar alla gångarter, om galoppen trasslade hoppade vi över den, kom han inte fram i hagen en dag hoppade vi över det osv. Perioder när det var jobbigt för hasen (tungt underlag ffa, lera, djupsnö etc) fick han i samråd med veterinär en pronaxenkur (funkade bättre än butta på honom). På det viset höll han sig på rätt sida gränsen, så att han kunde njuta av livet som skogsmulle, unghästmentor och hagspelevink och han fick 2006 till och börja hoppa lite med faktiskt, på låg nivå, dock bara på rakt spår, sällan och inga breddhinder. Han älskade att hoppa, och jäklar vad han kunde hoppa :love: Men även där var det hans dagsform som bestämde.

Dock, han höll inte för mer än just skogsluff och lite sparsam hobbyhoppning, hur mkt han än vilade/hur långsamt han än sattes igång. Men i hans fall fanns ju en stor defekt, enkelt förklarat saknades det massa brosk i leden - på rullkammen, och den retade rent mekaniskt leden genom att 'haka i' och skapade en mer eller mindre ständig hasledsinflammation, och böjda spår så blev det genast för mkt tyvärr.

Men han T-märktes 2003, och ansågs då aldrig kunna bli mer än hagtomte och 'skritthäst'. Och han fick flera fina år som glad skogsmulle som sagt, på sina villkor. Men han klarade inte ens LC-nivå igen, i någondera disciplin, så T-märkningen var inte fel, även om han spöade oddsen. Han togs bort 2008, då hade han spöat oddsen 2 ggr till efter att ha fått en traumatisk senskada på djupa böjsenan bak på samma bakben, samt utvecklat spatt men som vi med behandling fått inaktiv igen. Dock så strax innan nyår 2007/2008 så blossade mest troligt spatten upp igen, han blev besvärad i sin has igen, och även i hagen. Jag funderade en vecka och beslöt sedan att tacka honom för allt genom att låta honom slippa mer, och han avlivades 8 januari 2008.

Han var btw en sådan häst som man med 1 påse butta/dag kunnat 'klämma ur' några extra år av 'full ridning' på där istället för utdömning och T-märkning, men jag skulle aldrig ha drömt om det.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jo det kan man, med försäkringsbolagets godkännande såklart. Men alla de stora bolagen (utom ev Folksam, det vet jag inte) har det inskrivet. Att i fall där prognosen är dålig och behandlings och/eller undersökningskostnaderna vida överstiger livvärdet så kan bolaget medge avlivning och utbetalning av livvärdet istället för fortsatt behandling. Intitiativet måste dock komma från djurägaren, bolaget tvingar inte djurägaren.

Vill du jag tar fram villkorstexterna eller litar du på mitt ord?

Valacken med engradig hälta hade en stor defekt i sin hasled. Men han klarade inte ens LC-nivå igen, i någondera disciplin, så T-märkningen var inte fel, även om han spöade oddsen.


Jag skrev bara att ägaren inta kan besluta själv, vilket du också håller med om.

Sedan, min fråga om hur länge din häst fick vila efter hälsokollen, var nyfiken hur länge veterinär anser, syftade jag på den valacken du beskrev i denna tråd, inlägg 78, alltså inte den som du beskrivit ovan:
Däremot så t ex fblvalackens första koll, så det kändes INGET, det SYNTES inget (för vet heller) etc, men han reagerade ca en grad på lågt böjprov BB. Han gick ren genom vetbes 6 mån tidigare.

Och angående T-märkning, som jag skrev, det finns gott om människor som med sin t-märkta häst "ska försöka" få dem i tävlingsskick-jag fattar inte varför.
En t-märkt häst ska om möjligt kanske kunna fungera som skogsmulle av lättare slaget eller bara hagkompis.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag skrev bara att ägaren inta kan besluta själv, vilket du också håller med om.

Sedan, min fråga om hur länge din häst fick vila efter hälsokollen, var nyfiken hur länge veterinär anser, syftade jag på den valacken du beskrev i denna tråd, inlägg 78, alltså inte den som du beskrivit ovan:


Och angående T-märkning, som jag skrev, det finns gott om människor som med sin t-märkta häst "ska försöka" få dem i tävlingsskick-jag fattar inte varför.
En t-märkt häst ska om möjligt kanske kunna fungera som skogsmulle av lättare slaget eller bara hagkompis.

Ah, då missförtod jag. Ang T-märkning generellt så tror jag det är att många lockas/luras av att hästen inte 'verkar halt'. Vilket ju liksom är grundtanken med att just T-märka och inte avliva. Min trivdes inte med att bara loda i hagen, så där var ju prio både från mig och vet att hitta en nivå han trivdes OCH höll på.

Fbl med böjreaktionerna vilade ingenting, vilket också vad var vet rek. Han var som sagt helt u.a. i ALLT utom böjprov, och både kändes och såg ut som en liten miljon i arbete, så han vet rek förlängd traktarm och det var det. Fick förlängd traktarm på skorna och böjdes om efter 2 - 3 veckor och var då u.a.

Slapp dock upp/nedhopp på fälttävlanskursen då den kom bara en månad efter första böjprovet och strax efter omböjning men i övrigt inga 'inskränkningar' iom att han var oberörd av det utom vid just böjprov. Han böjdes om efter kursen och var då u.a., och även framtida koller.

Men han behandlades alltså ingenting med medikamenter, och heller ingen direkt vila, vilket inte vet tyckte heller. Så rek från vet och det jag gjorde var enbart just förlängd traktarm på skorna, för att ta bort den utlösande grejen tills han stärkt upp sig mer bak. Jag behöll dock förlängd traktarm bak, då han mådde bra av det och jag är sån som ogärna ändrar på något som fungerar utmärkt.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ah, då missförtod jag. Ang T-märkning generellt så tror jag det är att många lockas/luras av att hästen inte 'verkar halt'. Vilket ju liksom är grundtanken med att just T-märka och inte avliva. Min trivdes inte med att bara loda i hagen, så där var ju prio både från mig och vet att hitta en nivå han trivdes OCH höll på.

Då du tar upp det själv så.
Den skadan du beskrev den hästen hade, hur stor ide är det för skadans skull arr rida öht, det måste vara bättre att gå med den om den nu vantrivs i hagen?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Då du tar upp det själv så.
Den skadan du beskrev den hästen hade, hur stor ide är det för skadans skull arr rida öht, det måste vara bättre att gå med den om den nu vantrivs i hagen?

INte vantrivs i hagen, men gillade inte att inte jobba sas. Och med tanke på att han i 8 år, innan vi gick över gränsen där, fungerat med skadan, så ansåg både veterinären och jag att gick det att hitta en nivå som fungerade där han inte kände av det så var ju det utmärkt.

Det handlade ingenstans om att göra tävlingshäst av honom eller ens tänka tanken att han skulle funka som 'vanlig ridhäst' igen? Han var och förblev förtidspensionär, men ju roligare och mer omväxlande liv han kunde få ha, dessto bättre, och det vi strävade efter. När han T-märktes var det maj, och min tanke var att ge honom en sista sommar, men när han lessnade ur på att gå som sällskap låta honom somna. Veterinären tyckte dock att jag skulle 'göra det hästen tål och är glad av, och ha roligt tillsammans så länge det varar'. Så när han började tycka det var tradigt där efter ett halvår gå och loda (promenader tillhörde loda-kategorin för honom), så började jag tömköra lite, och hela hästen lyste upp. Sen inblandat med skritturer uppsuttet (han var en sån häst som älskade att bli riden) och sen som sagt så var det på hans villkor och hans dagsform.

Jag vet inte vad du vill klaga på eg? T-märkningen var rätt, han tålde inte ens träning på lättklassnivå, men vi haddde ett sätt där han fick vara glad och lycklig förtidspensionär, och bli riden och få göra roliga saker utefter sina förutsättningar och sin dagsform, och han mådde bra av det (både mentalt men menade ffa fysiskt).

ANg ridning, så defekten påverkades inte mer eller mindre om man satt på, åkte bakom eller gick bredvid. Det var enda sak som var 'positiv' med den, den påverkade när benet INTE var viktbärande, på upplyft ben. Nackdelen var ju att det inte hjälpt att t ex omskola till körhäst, för oavsett så påverkade den lika mycket. Samma sak i hagen, den störde ju lika mkt i hagen som under ridning, under förutsättning såklart att man inte bad honom om mer i ridningen. Samling och böjda spår t ex var ju uteslutet.

Så vad är det du 'far' efter, jag förstår faktiskt inte det?
 
Senast ändrad:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Grisfösare ihop med butta kanske är en ännu sämre kombination än enbart butta.:devil:

En toppen kombo!!!!!!! Banrekord varje gång! :cool:

Seriöst talat så tycker jag butta ska användas som den medicin den är. Inte i syfte att hästar med "skavanker" ska kunna tävla. Inte rätt mot hästen eller medtävlande.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

*KL*

Det stor i, var det ridsport - jag tror det, om något studie man gjort med aktiva galoppörer, om att det utefter vad man kunde se fick högre skadefrekvens om de tränade/tävlade medicinerade. Och det är ju som jag ser det den stora risken hälsomässigt, oavsett diskussionen om tävla på lika villkor, tävla behandlad osv. Att hästen inte känner av de varningssignaler som kroppen skickar ut, utan fortsätter 'ta i' lika mycket pga medicineringen. Och så blir det en stor, i värsta fall fatal, skada.

Är det någon som vet om det går att läsa mer om den där studien/undersökningen någonstans?
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp