Bukefalos 28 år!

Sv: BVC-tråd

Oj vad långt bak jag fick leta upp den här tråden då!

Såg då också att jag inte skrev in Chelseas uppgifter vid 8 mån. :p

Men här följer iaf måtten för exakt 10 månader: (inom parantes = 8mån)
Längd: 73 cm (vuxit nästan 2 cm)
Vikt: 10400gr (gått upp knappt 100gr!)
Huvud: 47cm (1 cm mer)

Hon har ju alltid legat högt över "nomal"kurvan. Nu hade den vänt rakt nedåt, men ligger fortfarande liite i överkanten av kurvan :D. Har nästan slutat amma helt, så det berodde på det och var helt normalt. Dessutom kryper hon hela tiden och reser sig mot allt allt ;)
Hade läkarkontroll också och allt var precis som det skulle!
 
Sv: BVC-tråd

KL

Idag har vi vart på försenad 15-mån kontroll (15,5 mån)

Längd: 84 cm
Vikt: 12 125 g
Huvud: 48 cm.

Följer sina kurvor jättebra, men nu börjar längden sticka iväg igen. BVC-ssk blev väldigt imponerad av Ludwig och alla hans djurljud, han är tydligen ganska tidig med sånt. Mammas fina kille! :love:
 
Sv: BVC-tråd

Vilken stor kille du har, bra att han följer sina kurvor :)
Visst är det härligt med djurljud, min Emilia later hela tiden som ett djur men hon har lite svart att skilja pa häst, asna och ko (iaf pa bild). En kängru fick vara asna häromdagen ocksa :)
 
Sv: BVC-tråd

Haha, nej det är inte lätt.

Än så länge kan Ludwig: häst, hund, katt, ko, uggla, tiger, isbjörn, höna, kyckling, anka, apa, get, får och lejon. Och han känner igen de flesta även på bild. Han är för söt när han sitter i soffan med en bok och härmar alla djuren helt för sig själv! :love:
 
Sv: BVC-tråd

knapp.

Molly 8½ månad:
Längd: 70,5 cm
Vikt: 8700 g
Huvud: 45cm

Molly 12 mån(om en vecka :D )
Längd: 76 cm
Vikt: 9700 g
Huvud: 47

Läkare och ssk tyckte att allt såg fint ut :).
Frågade om hon går och det har hon gjort ett par veckor nu (sen hon blev 11 mån).
Säger titta, mamma, pappa, kisse, hej, hejdå, tack, här, där och härmar några djur och motorläten.
Säger brrrrr brrrrr när hon kör med leksaksbilarna :laugh:.

Och nu kan hon pussas riktigt, utan öppen mun och massor av saliv :love:.
 
Sv: BVC-tråd

*KL*

BVC-besök i måndags. Theo är 1½ år + några dagar.

Vikt: 11 450 g
Längd: 82 cm
Huvud: 47,8 cm (tror jag...)

Han följer sin egen kurva helt perfekt! Ligger lite under normalkurvan, det har han gjort hela tiden, men på längden var han nästan ikapp nu.

Det var även läkarkontroll och läkaren tyckte att han verkade vara ett alldeles "normalt" barn! ;) Han var dock lite för förkyld för att få vaccin (Röda Hund mm) så vi ska tillbaka nästa torsdag.
 
Sv: BVC-tråd

Åh vi fick nästan samma siffror på E´s 18 månaders kontroll, fränt.

1 cm kortare och några gram tyngre ;-)

E gjorde 18 månaders kontrollen redan då hon var 12 mån pga av virrig sköterska ( vi hade nyss bytt bvc ) så vi bara pratade lite om hur livet i allmänhet var nu. Sedan fick hon vaccinationen och gav läkaren arga ögat.
 
Sv: BVC-tråd

*kl*

lite sent, men här är Majas 18-månaders kontroll:

längd 90cm (...)
vikt:10,8

Hon följer sin vikt kurva exakt sen födseln, men längd kurvan skenar rakt upp :D

hon ligger väldigt långt framme vad gäller tal och leker. Hon pladdrar på som attans, 90% är dessutom fullt förståligt, har dessutom börjat sätta ihop ord, som "Maja ont" när hon slagit sig.
Läkaren trodde först att hon var där för 2 års kontroll :D
 
Sv: BVC-tråd

kl


1årskoll för Moa häromdagen

9950 g
46cm huvud och..

79 cm lång.
Men det måste vara felmätt, vi kollade hemma och 77 cm verkar stämma mer.

Sköterskan fick en ovän för livet efter vaccinationerna! det var INTE populärt av lilla damen:D
 
Sv: BVC-tråd

Vår lille fick också nästan samma som era små :)

18-månaderskontroll igår. Han blir 17 månader idag, så det var lite tidigt, men vi skall utomlands om 2,5 vecka, så kontrollen lades tidigare för vaccinationernas skull.

Av någon anledning så har han senaste 2 gångerna på BVC tyckt att det varit superläskigt att bli vägd och mätt, han som annars alltid är så glad :( Vi har nyligen bytt BVC efter att ha flyttat och det är alltså sedan dess han får fullständig panik när han skall sitta på vågen eller få huvudet mätt :( Han som alltid varit sprudlande glad på BVC och älskat att vara där (på förra stället då)!! Tur att det är långt till nästa koll...lilla hjärtat. Jag misstänker att hans RS-virus i våras är del av orsaken, då var det många olika läkare och sjuksystrar som tittade på honom, inhalerade honom och annat, och sedan dess verkar han ha blivit rädd :cry:

Nåväl, vi fick till alla mätningar, till slut...

Vikt: 11 300g
Längd: 82,5cm
Huvud: 50,5cm

Följer sina kurvor perfekt. Vi tycker dock att han är lite smal, och har alltid petat i extra fett i allt som går på uppmaning av BVC, men han springer bort allt (fick mycket beröm för sina motoriska färdigheter igår, som vanligt ;) ) Äter som en häst, men har uppenbarligen ärvt sin fars ämnesomsättning...normalbyggd men kan äta för 3 utan att något fastnar...

Övriga kontroller var också ok :)
 
Sv: BVC-tråd

Här är en till som får panik vid vägning o mätning. Lillplutten :(

Vi var iaf på 18-mån (+20 dgr) kollen idag.

Vikt: 12,3 kg
Längd: 88 cm

Hm vad mer, jo han pratar väldigt bra. Börjar sätta ihop ord o man förstår det mesta :) Ja just det, pekade på alla kroppsdelar på beställning osv. Ni skulle sett hur stolt jag var haha!
 
Senast ändrad:
Sv: BVC-tråd

*kl*
Vi vår till bvc förra tisdagen, då vår han 8 1/5 mån.
De inom parentes är 7 1/5 mån.
Vägde 10300 gram (9600)
74,5 cm lång (72,5, tror jag de var)
Huvud; 45,3 (44,9)

Gången innan 7 mån vägningen då han var 6 1/5 mån vägde han 8430 gram, så han gick upp nästan 1,2 kg på en månad :eek: o hade vuxit 2,5 cm.
Men han följer sin kurva bra, även fast han sköt i från sin kurva där vid 7 1/5 mån. Men han låg på samma ställe på både längd o vikt

Vi väger varje månad för att de är roligt o när man ändå är hemma, behövs egentligen inte men de är roligt o se hur mycket han vuxit :laugh:
 
Sv: BVC-tråd

9 månaderskoll med dottern:
69 cm lång och 7420 gram tung.
Fick ett mvg när hon kröp runt på golvet i full fart, reste sig lite halvt stödjande mot mitt ben, släpper och asgarvar!

3 års kontroll med sonen:
88 cm lång och 11½ kg.
Fick ett mvg han också, lekte rollspel, bjöd på fika och klarade hela 3års testet och delar av 4 års testet eftersom nya sköterskan läste fel.
Ska komma tillbaka om ca 6 månader och se vad som hänt på kurvorna då eftersom han är så liten, jag är orolig men inte sköterskan på bvc. Med en pappa på 173 och en mamma på 165 så tyckte hon inte de var nått att oroa sig över.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
623
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 537
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 133
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp