Bukefalos 28 år!

Sv: BVC-tråd

kl

Vi besökte bvc när Chelsea var 1 år och 4 dagar :D Då såg det ut så här:

Vikt: 10800gr (10mån: 10400gr)
Längd: 75,5 (73)
Huvud: 47 (47)

Viktkurvan dalar fortfarande nedåt, eller har egentligen jämnat ut sig ordentligt, varit högt över hela tiden så det är bara bra :p
 
Sv: BVC-tråd

Vi ska på 1-års koll nästa vecka....:o det blir "dryga 14 månaderskoll istället".

SötChelsea, är fortfarande sur för att jag inte kunde komma på kalas:mad:
 
Sv: BVC-tråd

kl

Besök vid 15 mån
Vikt: 11560 g (12 1/2; 10900 g)
Längd: 82 cm (78 cm)
H omf: 48.2 (47.5)

Han ligger exakt på normalkurvan på alla tre :)
 
Sv: BVC-tråd

kl

Idag har vi varit med Maja pa kontroll och passade pa att kolla Emilia ocksa. Annars har man bara vikt-längd kontroll här vid 12 manader och sen vid 24 manader.

Maja (6 v igar)
Vikt: 4,9 kg
Längd: 59,5 cm
Huvud: 37 cm

Emilia (20,5 manad)
Vikt: 11,3 kg
Längd: 82 cm

När Emilia var lika gammal som Maja vägde 4,4 kg och var lika lang och samma huvudmatt. Lite roligt att dom ligger sa lika (Emilia vägde mindre vid födsel sa om man räknar med det har dom gatt upp lika mkt).
 
Sv: BVC-tråd

Här började Lillebror på två cm mindre än Storebror men har spurtat och är en cm längre än vid motsvarande ålder. Vid artonmånaderskollen var han 84.5 cm och vägde 12.3 kg. Normalvikt men en kurva över normalen på längd.
 
Sv: BVC-tråd

Tänkte man skulle starta upp tråden igen!
Min Maja som är 2,5 månad väger 8500 g och är 64 cm lång finns det nån mer som har den storleken på sitt barn i den åldern, är så orolig för att hon är så stor:confused:!
 
Sv: BVC-tråd

kl

denna tråden låg långt bak :D

Moa var på koll idag, 18 månader.

85 cm lång och 11,5 kilo lätt.

Fick MVG ++ när hon gick in i rummet till sköterskan : " Heeeeeiiii, Moa Där!" helt oblygt:D
 
Sv: BVC-tråd

Jajusteja, den här tråden!

Molly på 18:månaderskollen:

Längd:82 cm
Vikt:11,4 kg

Fick även hon mvg i språk, stortösa min :love:
 
Sv: BVC-tråd

Ellas två-årskontroll:

Längd: 85 cm
Vikt: 12 kg

Ella sa först heeej, kollade på sköterskan ( samma som gav henne 18 månaders vaccinet ), sa sedan - nä hejdå ( så gick hon ut )..
 
Senast ändrad:
Sv: BVC-tråd

Vi var på 18 mån koll i måndags (ett par veckor innan 18 mån dock, ville ha det gjort innan dagisstart).

Vikt: 11600gr
Längd: 80cm

Hon ligger nu för första gånger under medelkurvan både i längd och vikt, svårt att tro om man följt hennes uppväxt :D Ingen fara enl bvc då hon är propotionelig.
Hon springer och röjer hela dagarna och äter som en häst, så inget att fundera på där eg ;)

Lite blyg när hon skulle sitta själv vid ett litet bord och göra saker. Men hon kunde stapla tre klossar, klottra på ett papper och leka tittut med en nalle. Vägrade dock visa kroppsdelarna, fast hon kan typ alla :p
Sen frågade hon om C kunde säga mer än 8 ord, och när vi räknade efter var det många många fler. Hos bvc sa hon dock knappt ett ord hehe.

Sprutan var jäääätte hemsk, men blev bra när hon fick gå ut och leka i väntrummet :)
 
Sv: BVC-tråd

Vi var på 18 mån koll i måndags (ett par veckor innan 18 mån dock, ville ha det gjort innan dagisstart).

Vikt: 11600gr
Längd: 80cm

Hon ligger nu för första gånger under medelkurvan både i längd och vikt, svårt att tro om man följt hennes uppväxt :D Ingen fara enl bvc då hon är propotionelig.
Hon springer och röjer hela dagarna och äter som en häst, så inget att fundera på där eg ;)

Lite blyg när hon skulle sitta själv vid ett litet bord och göra saker. Men hon kunde stapla tre klossar, klottra på ett papper och leka tittut med en nalle. Vägrade dock visa kroppsdelarna, fast hon kan typ alla :p
Sen frågade hon om C kunde säga mer än 8 ord, och när vi räknade efter var det många många fler. Hos bvc sa hon dock knappt ett ord hehe.

Sprutan var jäääätte hemsk, men blev bra när hon fick gå ut och leka i väntrummet :)

Undrar om medelkurvan är olika i olika delar av landet?
För vår bvc-sköterska sa att Molly låg mitt på medelkurvan i både vikt och längd, men du skriver att din C ligger precis under medelkurvan.
Eftersom Molly väger 200 g mindre än C så borde ju Molly isåfall ligga långt under medelkurvan? :confused:

Eller sa bvc-sköterskan att hon låg på medel bara för att lugna ner min oro för att hon äter så lite kanske? :crazy:

-nu blev jag lite orolig igen :crazy:
 
Sv: BVC-tråd

Moa låg också prick på medelkurvan på vikten så det är kanske olika vart man bor?
Du vet stockholmare ska ju alltid vara annorlunda ;) :D
 
Sv: BVC-tråd

11.5-11.6 kg för flicka 18 månader ligger rätt precis på medelkurvan :)

Nisse behöver inte oroa sig ...
 
Sv: BVC-tråd

Här i Österrike har jag aldrig hört ett ljud om några kurvor, så länge barnet är piggt, friskt och utvecklas bra så bryr dom sig inte så mkt om vikten och längden.
 
Sv: BVC-tråd

Förökt kolla kurvan i bvc-boken, men den är så svårtydd. Men hon ligger typ exakt på kruvan i vikt och lite under på längd :p
Jag bryr mig inte ett dugg om kurvor eg, men eftersom C alltid legat högt över iaf vad gäller vikten så är det lite "spännande" :D
 
Sv: BVC-tråd

Jag tror också att vi fokuserar för mycket på kurvor i Sverige. Istället för att titta på barnet.
 
Sv: BVC-tråd

Det verkar så om man ska till till vissa BVC.

Jag har inte haft kontakt med kurvtokig sköterska, men vissa verkar träffa på sådan runt om i landet. Vi kollar och diskuterar knappt kurvan, jag räknar med att sköterskan säger till om något är helt upp i grantoppen :)

E har tex knappt ökat i vikten mellan 18-24 månader, men så var ju hon tämligen rund och bebistjock som liten så det "rinner" väl av nu. Jag tycker det syns i ansiktet på henne mest :D
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
603
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 074
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp