Bukefalos 28 år!

Bygga egna uteboxar + vindskydd

L

lisabloma

Jag behöver inspiration! :)

Har bestämt oss för att i vår bygga två stycken uteboxar och/eller ett vindskydd på gården vi ska kunna ha hästar hemma igen, innan nya stallet blir klart. :laugh: (Gamla stallet är numera ombyggt) Men skulle vilja ha lite råd och ideer på hur jag ska utforma dem. Vad man bör tänka på etc.

Är det någon här som byggt egna uteboxar? Vill gärna veta och/eller se kort hur just ni löst det! (även 'färdiga uteboxar') Gärna med ett ungefärligt pris för kalaset.

Tacksam för svar!
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Jag har inga svar på dina frågor men är intresserad av exakt samma sak!! Ska bygga 2 uteboxar mot befintlig stallvägg. Ser fram mot många svar, prisideer och bilder!!
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Lite negativt så förstår jag inte grejen med uteboxar... Det är ju mellanting mellan lösdrift och stall, kallt, men hästarna kan inte röra sig för att hålla värmen. Fördel är bra luft - förhoppningsvis.

Men iaf, första steget är ju att bestämma om man ska ha jord/sandgolv eller betong. Och om ni ska ha färdiga modulboxar eller göra egna.

Sen är det ju bara att sätta hörnstolpar, slå upp reglar, lägga bärlinor, reglar, tak... Väggar, dörrar, köldridå?
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Jag har inte begripit hur man läggerin bilder på det här forumet, annars så kunde jag laggt in nån bild på vinskyddet.

Ptr
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Jag har haft min häst i utebox. Hon trivdes jättebra! Skulle gärna ha häst i utebox igen förutsatt att det finns ett dragfritt stall att ta in i när man ska sköta.

Det enda jag inte gillade med den konstruktionen (hemmabygge) var att den gjutna betongen, golvet, hade samma mått (djup) som boxarna. Alltså, när man öppnade boxdörren och klev ut stod man på backen. Inte bra. Se till att ha en extra meter utanför boxdörren. Man kommer alltid ha behov av att ställa ifrån sig grejer utanför boxen, om än tillfälligt.

Ett ganska rejält överhäng av tak över boxöppning är också bra för att inte snö ska nå bädden.

filmsnutt :)
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Jag har inte begripit hur man läggerin bilder på det här forumet, annars så kunde jag laggt in nån bild på vinskyddet.

Ptr
När du skriver svaret kan du klicka på den gula fyrkanten som ser ut som ett vykort med frimärke, då kommer en ruta upp där du kopierar bildadressen, alltså en internetadress (bilden måste ligga på internet, inte egna datorn). Sen OK och OK... See? :D
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Lite negativt så förstår jag inte grejen med uteboxar... Det är ju mellanting mellan lösdrift och stall, kallt, men hästarna kan inte röra sig för att hålla värmen. Fördel är bra luft - förhoppningsvis.

Men iaf, första steget är ju att bestämma om man ska ha jord/sandgolv eller betong. Och om ni ska ha färdiga modulboxar eller göra egna.

Sen är det ju bara att sätta hörnstolpar, slå upp reglar, lägga bärlinor, reglar, tak... Väggar, dörrar, köldridå?

Själv tycker jag uteboxar är en alldeles utmärkt lösning innan vi fått stora stallet klart! Murat kallstall ska det bli sen! :D
Har bara haft positiva erfarenheter av uteboxar, speciellt från när jag jobbade i England ett par år. Tyckte hästarna trivdes mycket bättre i dom än inne i de 'vanliga' stallen och blev inte alls så mycket kallare än i ett kallstall.

Men detta är ingen tråd om utebox är bra eller inte, finns tillräckligt många av den sorten, utan här vill jag bara ha ideer.

Har bestämt mig för att bygga egna, som också rubriken säger, och inte gjuta platta. Så hade tänkt dränera, på med grus och sen troligen torv och halm på det som bädd.

Själva konstruktionen är ju ganska enkel, fyrkantig låda med snedtak i princip:p Då jag jobbar inom byggbranchen nu och min syster är snickare så är själva bygg-biten lätt. Men finns ju alltid smarta lösningar som man inte tänkt på.

Vill också ha delade dörrar och funderar på vindväv på fronten över dörrarna så det blir mer luft och ljusinsläpp.
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Beställ hem broschyrerna från de olika företagen som finns. Där hittar man massor med bra idéer.

Själv gillar jag när man bygger ut taket så att det blir ett överhäng. Det överhänget stöttar man upp med en pelare. Mellan den pelaren och väggen kan man binda upp hästen ifall man vill.
img-8212.jpg


2972b.jpg


Här kommer lite annan inspiration:

Horse%20stables.jpg


stables_seven.jpg


stables_southdown_main.jpg
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

vi har byggt 6 st uteboxar (läs sambon :angel:), köpte dem begagnade, omålade.

Är fabrikstillverkade, U**-b***n. Är jättenöjd med dem, himla fina är de med :) och hästarna trivs där ute!

Har betonggolv och det är jag jättenöjd med, tänkte först att vi skulle ha grus endast. Men ångrade oss...

Hela kalaset har kostat en del, kanske runt 200000 kr inkl boxar, gjutning, grus, grävning, el, vatten etc

32013648.jpg

ej målat och ej helt klart

32013649.jpg

målat, ej helt klart, lite småfix kvar

32013669.jpg

en av de inneboende
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Ring till förprövaren på din länsstyrelse och fråga. Du måste ändå förpröva de blivande stallen. Där finns mycket tips att hämta.
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Är det en jordbruksfastighet är ekonomibyggnaderna bygglovsbefriade.
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Är det en jordbruksfastighet är ekonomibyggnaderna bygglovsbefriade.
Bygglov är inte samma sak som förprövning. Förprövning rör endast byggnader där djur ska hållas och utgår från djurskyddslagen. Plan och bygglagen reglerar bygglov. Så, jo, om vederbörande efter bygget beräknas ha fem hästplatser eller fler inom fastigheten så ska denne förpröva byggnationen. Bygglov söks hos kommunen (vilket i vissa fall även krävs på jordbruksfastighet för övrigt) medan Länsstyrelsen är den myndighet som handlägger förprövningar. Något som också ska hållas isär i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Fast det står ju att hon ska bygga 2 boxar...

Har bestämt oss för att i vår bygga två stycken uteboxar och/eller ett vindskydd på gården vi ska kunna ha hästar hemma igen, innan nya stallet blir klart. (Gamla stallet är numera ombyggt) Jag misstänker att Det nya stallet+ligghall+uteboxar kommer att bli fler än 5 hästplatser totalt. Hur som helst är det aldrig fel att ringa och fråga hos länsstyrelsen oavsett eftersom det är de som utför kontrollerna sedan, även om det inte skulle uppgå till 5 platser eller fler efter bygget.
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Ring till förprövaren på din länsstyrelse och fråga. Du måste ändå förpröva de blivande stallen. Där finns mycket tips att hämta.

Tack det ska jag göra!
Ska ha möte med snickaren (min syster) idag om vad som behövs innan och gå igenom ritningarna. Vet att det har varit krångel innan då de byggt om ett hus på gården brevid så ska helt klart vara på det säkra att allt pappersarbete är klart innan vi bygger! :)

Det nya stallet kommer bli på 3 boxar + sadelkammare och foderdel, så med 2 uteboxar blir det 5. Om vi nu också bygger ett vindskydd, räknas det också in som 'stallplats' även om det inte används som lösdrift?
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Jag har precis blivit klar med mina uteboxar. Min lösning vara att köpa byggsats istället för att bygga av lösvirke. Detta av flera orsaker.
1. Bara virket för att bygga själv gick på ungefär hälften av vad byggsatsen kostade, utan spill.
2. De boxar jag köpte har en galvad stålkonstruktion med U-balk att ställa brädorna i samt hörnstolpar av stål.
3. Det tar mycket längre tid att rita och bygga av lösvirke.

Fundera nogrannt innan du bestämmer dig för lösvirkes alternativet för jag är inte så säker på att det blir så mycket billigare framförallt inte om man räknar med arbetstiden. Om man inte klarar av att bygga själv utan måste leja någon för det så blir det troligen avsevärt mycket billigare med en byggsats.
 
Sv: Bygga egna uteboxar + vindskydd

Tack det ska jag göra!
Ska ha möte med snickaren (min syster) idag om vad som behövs innan och gå igenom ritningarna. Vet att det har varit krångel innan då de byggt om ett hus på gården brevid så ska helt klart vara på det säkra att allt pappersarbete är klart innan vi bygger! :)

Det nya stallet kommer bli på 3 boxar + sadelkammare och foderdel, så med 2 uteboxar blir det 5. Om vi nu också bygger ett vindskydd, räknas det också in som 'stallplats' även om det inte används som lösdrift?
Tanken med förprövning är att alla byggnader där djur vistas ska vara säkra för djuren och uppfylla kraven i djurskyddslagen avseende yta, ventilation, skaderisker etc. Så när man förprövar så räknar man alltså med hur många hästar som får plats när gården är "full" så att säga. Förprövningen är förvisso en kontroll att allt stämmer, men ska även ses som en hjälp i bygget. Förprövarna ser oerhört många olika lösningar på stall varje år och har ofta tips och råd om vad som funkar och vad som funkar mindre bra. Utnyttja den resursen så slipper du bli besviken senare och kanske bygga om för att stallet/ligghallen etc inte funkade så bra som du hoppats;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 305
Senast: Buck
·
Gnägg Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har börjat analysera...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: kvandi
·
Anläggning Går i köpartankarna och drömmer mig bort lite, tanken är att köpa antingen en form av maskinhall alternativt nyckelfärdigt stall för 3...
Svar
10
· Visningar
5 064
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp