Bygga ett enkelt vindskydd?

N

nässla

Funderar på att bygga ett vindskydd till min häst och henne kompis i sommar, eller det blir väl mer solskydd kanske... Då de dumma djuren inte vill använda någon av de skogsdungar som finns utan står i gassande sol och ser stekta ut...

Problemet är bara att jag har tummen mitt i handen. Så finns det något enkelt och inte alltför dyrt sätt att konstruera ett solskydd till två hästar? Har hört talas om folk som slår upp partytält i hagen, men det räcker väl bara till småponnyer? Jag måste konstruera något som passar hästar på 150-160 cm...
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Dom kanske inte behöver skydd för solen eftersom dom inte går in i dungen ?
Så dumma är ju inte hästar att dom står och blir stekta om det finns skugga i hagen.....
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Våra gick inte heller in i skogsdungen. Men när vi byggde ett enkelt regn/vind skydd så stod de där hela dagarna på sommaren. Så antingen var det så mycket insekter i dungen eller så gillade de helt enkelt inte att stå där.

Mvh

Tora
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

gjut eller spätta ett hål och dunka ner alla hörnstolpar så dom sitter som berget. Be om hjälp om just detta om du inte känner dig sådär jättehändig. Två lite högre framtill och två lite lägre i hörnen baktill så at du får ett sluttande tak, så vattnet rinner av. När du väl har dessa är det svåraste gjort, nu fattas bara sidor. Spika/skruva upp liggande plankor mellan alla hörn och uppstadgande stolpar så du får väggar.

jag vet inte hur tåligt du vill ha ditt vindskydd, men om du vill ha det billigt är det ju bara att lägga spånskiva/tjock playwood som tak, och sedan rulla ut takpapp på detta så det inte blir förstört av regnet.
dyrare varianten är plåt alt. brädor plus takpapp:)

lycka till!:)
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Har hört talas om folk som slår upp partytält i hagen, men det räcker väl bara till småponnyer? Jag måste konstruera något som passar hästar på 150-160 cm...

Partytält blåser bort, eller smäller åtminstone kraftigt i vinden, vilket nog är ganska läskigt för en häst! De är inte gjorda för att stå uppställda hela tiden, åtminstone inte de billigare varianterna. De dyrare är kanske tåligare, men inget jag skulle våga mig på.
Vi hade ett partytält på gården då vi renoverade, hade maskinerna under det för regnet skull, men en morgon var ställningen knäckt och tältduken låg långt bort på gräsmattan. Ingen höjdare alltså.

Nu tror jag inte du satsar på partytält, det lät inte så, men jag berättar det i alla fall, för säkerhets skull. Kanske någon yngre läser och får en idé annars!
Lycka till!
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Jag har också tummen mitt i handen (tyvärr) och är också i behov av ett vindskydd. Jag har talat med en äldre pensionerad herre som mot billig timpeng skall komma och göra det åt mig!! Perfekt!! Vit arbetskraft dessutom - han är så pass gammal att inga pensionsavgifter behöver betalas in *skratt* samt att det blir så pass små summor att ingen förskottsbeskattning behöver göras så inga extra avgifter tillkommer utöver timpenningen.

Slutsats: lej in arbetskraft! Yngre händiga pojkar eller äldre farbröder är billigare och inte lika upptagna som äkta byggnadsjobbare.
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Problemet är väl bara att det är uppe på ett berg, så att få ner hörstolpar stadigt kan bli knivigt... Det är ett jädrans lirkande att få ner stängselstoplarna bara, och jag antar att det behövs lite grövre grejer för ett vindskydd.

Men det finns en lada inne i hagen (vågar inte använda den som vindskydd dels då taket är för lågt och sen vet jag inte hur pass golvet håller...), så man borde kanske kunna bygga ett vindskydd mot den på något vis? Så har man ju en stadig vägg gratis i alla fall?
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Min häst är ganska smart men alldeles för förtjust i sin kompis som är minst sagt blond :angel:
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Är det din lada? Jag menar, får du riva lite i den?
I så fall kan du göra som jag gjorde min lösdrift. Vi rev ut golvet och "fodrade" väggarna med tvärgående plank så de skulle bli jämna. Sen rev vi ut en del av en vägg och gjorde en öppning. Funkar jätttebra som lösdrift, stort blev det med. Bilden är från i somras när vi nyss gjort den, innan vi fått ordning på golvet.
lsdriften.jpg
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Jag vet att jag ska ha en bild på mitt vindskydd nånstans men jag hittar den inte i gömmorna just nu.... :eek: SK leta vidare så kan jag lägga in den senare...

Det är typ en vägg och sen tak på båda sidorna (det här va ju svårt att förklara, MÅSTE hitta bilden). Hästarna gillar det skarpt och står unde det på sommaren när det regnar och på vintern som skydd för vind och snö.

Det är iallafall en enkel lösning!

Som sagt, återkommer mes bild så snart jag hittat den!
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Ja, riva i den får jag men problemet är att takhöjden bara är ca 1.75... Visserligen går det att riva ur golvet som ändå inte lär hålla för hästar, men med största sannlolikhet står ladan nästan direkt på berggrunden så det finns inget att gräva ur. Det är nackdelen med att försöka bo på ett berg.
Fördelen är att gräset växer så det sprutar och att det aldrig blir lerigt :)
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Vi har en lösdriftdel i vårt stall, 4 hästar går i den. Dom har en apstor ligghall, den är väl 50 gånger 30 meter och ljus å fin. Men dom stod ute i stormen å hoppade iaf! Den bra ledarhästen som tog in alla i hallen vid dåligt väder blev såld. Å dom andra 4 verkar milt sagt hel blonda!!! Så i bland undrar man hur dom tänker!!! :D
 
Sv: Bygga ett enkelt vindskydd?

Hej! Här kommer den utlovade bilden.... Inte den bästa, trodde jag hade nån bättre, här är den inte riktigt klar, inte målad och så. Nu är den brun med svart tak!
Skulle ju kunna ta en ny bild, men det är ju så tråkigt grått ute nu.... Aja håll till godo!

th_dec.jpg
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 466
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 927
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej! Jag har fått arrendera en hage nära vårt hus där jag tänkte ha två ponnyer i sommar. Men nu funderar jag lite på det här med...
Svar
8
· Visningar
3 580
Senast: Masse
·
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 560
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp