Bygga om ladugård

Sv: Bygga om ladugård

mizz skrev:
Trägolv är ju inte fy skam, varmare för hästen än betonggolv. Men är det tomt under kan det ju dra nerifrån och upp om man har otur.


Kan man islolera även golvet? Eller rinner det urin in i isoleringen?
 
Sv: Bygga om ladugård

Jag har inte erfarenhet själv av trägolv, men hade jag fått göra om stallet hade jag nog valt att lägga trägolv på betongen, iaf i spiltorna. I ditt fall kanske man kan lägga in ytterligare ett trägolv, fast i andra längdriktningen?
 
Sv: Bygga om ladugård

Druvan skrev:
Jag ska inte ha någon gödselstack för att slippa stanken (gården är ganska liten). Vi tänkte mocka i sopsäckar som vi ställer på ett släp och kör till tippen någon gång i månaden. Även det nya spånet hämtas i säckar på sågverket (det gör vi i nuvarande stallet också).

Har du kollat med kommunen? Det är nämligen förbud mot att deponera gödsel på tippen numera... :cool:
 
Sv: Bygga om ladugård

MissX skrev:
Har du kollat med kommunen? Det är nämligen förbud mot att deponera gödsel på tippen numera... :cool:

Är det?? Var gör man då av gödslet? Hm, måste kolla upp hur det är i våran kommun :cool:
 
Sv: Bygga om ladugård

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan man ha en dyngkärra stående som man fyller och sen åker och tömmer när andan faller på. Hör med bönderna runtomkring om du kan avtala ngt med ngn av dem.
 
Sv: Bygga om ladugård

Druvan skrev:
Vad billigt! Trodde det kostade mera att få govet ljutet. Våran ladugård står dock uppallad på stenblock med en massa mellanrum ned till backen, om du förstår hur jag menar. Måste alltså fylla på med en MASSA sand/grus och bygga igen på sidorna så det inte rinner ut. Så det blir nog bra mycket dyrare kan jag tro. Kanske värt att behålla trägolvet och byta ut det med jämna mellanrum :crazy:
Priset gällde då vi "kara" ut det själva, dvs bilen bara slanga ut betongen och vi fick ta hand om det själva, vi hyrde en vibratorbrygga, smidigt å snabbt...
Hmmm stenblock!? Går det inte att slå bort dessa så att det blir helt tomt, därefter fylla marken med singel. Så gjorde vi.. svårigheterna är bara att få det jämt men med hjälp av laserinstrument gick det till slut vägen...
Har du inte så stort stall kan du ju f ö gjuta golvet själv, billigare, men tuuuungt jobb, jag lovar!
 
Sv: Bygga om ladugård

Jamen vad bra att fanns mera mark att köpa till, det var ju inte så stort. Pappa var eld och lågor och tyckte vi (jag och min sambo) skulle köpa men jag tyckte inte det kändes helt rätt så vi var då inte med på budgivningen.
Vi har kollat på massor, bla ska vi imorgon igen.

Angående gödslet så fick man då lämna det på sunderbytippen för ett år sen, men det kan ju vara ändrat.
 
Sv: Bygga om ladugård

Innan vi fick tid att bygga om vår gamla ladugård så köpte jag två sådana här ihopfällbara tävlingsboxar (som används på alla meeting)á 3*3 m som jag satte upp i ladan. Funkade jättebra. Sålde dem igen när stallet var klart!
 
Sv: Bygga om ladugård

Man fyller med makadam. Sedan på med armeringsnät och sen kommer fina betongbilen med vattenfast betong. Dom vet vilken sort du ska ha.
Vi har byggt stall i en gammal lada.
När vi gjöt golvet så snickrade vi ihopen "låda" (typ en ram av trä) och gjöt in ett pvc-rör som vi ledde ut till en grävd stenkista. Gjorde ett avlopp av det. Fick fixa till ett galler att lägga över och avloppet är placerat på sidan av min 4 meter breda stallgång, så jag kan spola av hästarna där om jag vill också.
 
Sv: Bygga om ladugård

MissX skrev:
Har du kollat med kommunen? Det är nämligen förbud mot att deponera gödsel på tippen numera... :cool:

Svar Ja. Och NEJ. Det är inte förbud i ALLA kommuner, så det bästa är att kolla med DIN hemmakommun. Vi lämnar vårt gödsel på tippen och detta är fortfarande fullt tillåtet enligt den chef för vårt renhållningsbolag som jag kollat med. Det beror nämligen lite på om sopstationen har användning för gödseln eller inte.

Hos oss fanns ännu inte ens plan på ett framtida förbud.
 
Sv: Bygga om ladugård

Druvan skrev:
Men då måste jag ju ha skräpig och stinkade gödselstack på gården :cry:
Alla djur skiter. Borde du inte kollat upp det innan du skaffade häst? :confused: Jag har inte läst hela tråden, och jag vill inte vara otrevlig, ta det inte på det viset, men ska du bo i ett samhälle? Du vet väl alla regler om att ha just hästar för nära samhällen? Annars om du bor utanför och på landet, så ska du höra dig för med bönderna som bor runt dig, det blir både trevligare och billigare om dom kan ta skiten åt dig. Dynga får man räkna med när man har djur och jag som bonde skulle hellre se att den nya grannen med hästarna skulle be mig ta skiten än att se henne köra iväg med plastsäckar till tippen. Har ni aldrig råkat ut för pratet på bygden innan så får ni det då. Jag lovar... :D
 
Sv: Bygga om ladugård

scarlettlady skrev:
Alla djur skiter. Borde du inte kollat upp det innan du skaffade häst? :confused:

Men snälla någon. Detta var ett inlägg på riktigt låg nivå- det kanske är dumt av mig att ens svara. :eek: Jag har både hästar och hundkennel sedan tidigare, så nog vet jag att djur skiter och det är väl inte fel att diskutera olika lösningar på gödselhantering (som verkar variera).

Våran gård/tomt ligger inne i skogen med bara en sommarstuga som närmsta granne. Sedan finns det en bonde några km bort tror jag. Tyvärr är gården kanske inte lika stor som din gård, och en gödselstack nedanför köksfönstret är inte så lockande tanke. Finns det andra möjligheter så... Iofs kanske inte gödselhögen blir så stor med bara två hästar (?). Jag ser framför mig gödselberget på gårdsplanen som vi har i nuvarande stallet med 15 hästar ;)
 
Sv: Bygga om ladugård

Väljer du gödselstack så finns det ju t ex maskar att tillsätta för att minska "berget". Skall finnas trådar sedan tidigare och det lär ska funka bra.

Vi mockar som sagt i säck, och för oss funkar detta utmärkt. Det vi mockar ur hagen (bajset) lägger vi dock på hög. Himla lämpligt till rabatterna :)
 
Sv: Bygga om ladugård

ang skrev:
Svar Ja. Och NEJ. Det är inte förbud i ALLA kommuner, så det bästa är att kolla med DIN hemmakommun. Vi lämnar vårt gödsel på tippen och detta är fortfarande fullt tillåtet enligt den chef för vårt renhållningsbolag som jag kollat med. Det beror nämligen lite på om sopstationen har användning för gödseln eller inte.

Hos oss fanns ännu inte ens plan på ett framtida förbud.

Jodå, det är förbud att deponera gödsel.

Det är olagligt att fr.o.m den 1 januari 2005 lägga organiskt material på deponi. Detta innebär att man inte längre ska ta emot hästgödsel på avfallsanläggningarna. (Miljöbalken). Men visst - sopstationen kan ta emot gödsel och kompostera den. det är som sagt olika regler i olika kommuner.
 
Sv: Bygga om ladugård

Det var därför jag lade till att jag inte ville vara otrevlig... :D Men om det ligger i skogen så hör efter vem som äger den, kanske kan den ta hand om skiten. Det blir en hel del a två hästar, men det beror ju på om du ska ha halm eller spån oxå...
 
Sv: Bygga om ladugård

Nu är det lite ordklyveri ;) jag menade bara att vissa sopstationer fortfarande tar emot gödseln - men visst är just deponi olagligt numera.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 524
Senast: Ajda
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 508
Senast: Andromedae
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 114
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 048
Senast: FlipTheFrog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp