Bygga om ladugård

Druvan

Trådstartare
Vi har köpt en gård med tillhörande ladugård. Nu är det brådis att få klart ett stall innan hästarna (två st) flyttar hem. Hur bygger man på bästa sätt om en gammal träladugård till stall? Nu är det trägolv samt helt oisolerade träväggar. Tanken är att väggarna ska ilsoleras. Vilket material använder man? Kan man behålla trägolvet? Måste det också isoleras? Gjuta betonggolv känns för tillfället omständigt. Hur gör man med ventilationen?

Min sambo har fullt upp med själva huset så stallet blir mitt egna lilla projekt *bortkommen*.

Det har funnits två hästar här tidigare men bara sommartid och för 30 år sedan :D

stall.jpg
 
Sv: Bygga om ladugård

Jag tycker inte du ska bygga ihop nåt ordentligt om du har brådis.
Fixa till nåt provisoriskt första vintern, och bygg om i sommar i lugn och ro. Risken är annars att du bygger på nåt sätt som du ångrar sen.
 
Sv: Bygga om ladugård

Är i precis samma sits, köpt en stor ladugård skall bygga om men inte nu...

Vi har två hästar och de skall få bo på gödselstacken :angel: !
Det är inte så illa som det låter utan det är en byggnad med högt i tak 11x4 m som inte har varit gödselstack på 30 år, ren och fin med...

Men till sommaren så blir det stall!
 
Sv: Bygga om ladugård

Hoppas det är okej att jag slänger in en fråga.

Har oxå en gammal ladugård som vi tänkte bygga om. Nu funderar jag på om man kan lägga ngt sorts marktegel istället för att gjuta golv? Vad tror ni? Det känns inte lika meckigt - jag kan göra det själv liksom. Vad tror ni?
 
Sv: Bygga om ladugård

Jag skulle börja med att MÄTA stället; räcker takhöjd, vad har jag för yta att fixa med och hur stora bör boxarna vara osv (utgå inte från minimimått om det kan undvikas!)? Är det inte tillräcklig takhöjd så kommer ju inte stallet att godkännas i vilket fall. Dessutom, är det fem boxar eller fler så skall det förprövas, vilket är något att ta med i planen.

Låna eller köp boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek som SLU givit ut. De tar upp alltifrån ny- till ombyggnation, krav och behov av ventilation, mått osv. Mycket läsvärt. Ett eget ex kostar runt 300;- vilket är en struntsumma i stallbyggarsammanhang ...

Fundera, gör studiebesök och kom fram till vilka behov som finns för utrustning, foderförvaring, gödsel (kan behövas gjuten platta, kommunen vet!) osv. Det är billigast att göra ett bra och riktigt jobb från början.
 
Sv: Bygga om ladugård

Min pappa byggde om vår ladugård till stall för 17 år sen... Han fick ta bort foderbordet som kossorna ätit från, vete sjutton hur det gick till?
Han fick gjuta nytt golv, bygga sadelkammare och så beställde han färdiga boxar i trä med metallkanter, så de går inte att "äta upp".
Himla smart! Bara att montera upp, göra lite hål i golvet och så.

Men det krävdes ju endel hjälp... Min pappa är väldigt händig och bygger allt själv, men man måste ändå få lite hjälp annars kan det ju ta hur lång tid som helst :cool:

Men tänk smart, hur då får plats med mest, gör det gärna så luftigt som möjligt och HÅLLBART. Vår foderkammare är lika gammal som ladugården (ca. 100 år) men fick nyligen höra att det såg nybyggt ut :D
Sen är det toppen med isolering från logen, vi har ca. 20 cm luftutrymme + lite isolering (glasfiber), så det är plusgrader i stallet under vintern. Det är väldigt stor skillnad mot logen där det kan bli minusgrader.
Tänk också på att en viss dränering kan vara bra att ha, och varmvatten är toppen :bow:

Lycka till!
 
Sv: Bygga om ladugård

som det ser ut verkar det vara två halvdörrar, är det en box i varje eller?

Hur stora hästar har du? Om trägolvet tillåter kan du inte ha kvar det och ha kallstall i vinter? och till våren gjuta och fixa isoleringen?
 
Sv: Bygga om ladugård

nilema skrev:
som det ser ut verkar det vara två halvdörrar, är det en box i varje eller?

Hur stora hästar har du? Om trägolvet tillåter kan du inte ha kvar det och ha kallstall i vinter? och till våren gjuta och fixa isoleringen?

Ja, varje box har en egen dörr. Men jag ska bygga om så boxarna blir större och hästarna ska ledas ut genom en dörr på baksidan istället där hagen är.

Hästarna är ett halvblod och ett kallblod. Trägolvet får nog vara kvar tills jag hinner/har råd att gjuta, men hur sjutton gör jag med sadling och hovslagare om jag låter väggar och tak vara oisolerade? -20 grader- vi fryser ihjääääl! :eek:
 
Sv: Bygga om ladugård

ang skrev:
Jag skulle börja med att MÄTA stället; räcker takhöjd, vad har jag för yta att fixa med och hur stora bör boxarna vara osv (utgå inte från minimimått om det kan undvikas!)? Är det inte tillräcklig takhöjd så kommer ju inte stallet att godkännas i vilket fall. Dessutom, är det fem boxar eller fler så skall det förprövas, vilket är något att ta med i planen.

Låna eller köp boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek som SLU givit ut. De tar upp alltifrån ny- till ombyggnation, krav och behov av ventilation, mått osv. Mycket läsvärt. Ett eget ex kostar runt 300;- vilket är en struntsumma i stallbyggarsammanhang ...

Fundera, gör studiebesök och kom fram till vilka behov som finns för utrustning, foderförvaring, gödsel (kan behövas gjuten platta, kommunen vet!) osv. Det är billigast att göra ett bra och riktigt jobb från början.

Tack för tipsen!

Det blir bara två stycken boxar och dom ska vara lika stora som fölningsboxar tänkte jag. Lika bra att göra dom rejäla... Takhöjden ser bra ut eftersom den förra ägaren har tagit bort innertaket. Det är ganska bra med höjd upp till taknocken.

Jag ska inte ha någon gödselstack för att slippa stanken (gården är ganska liten). Vi tänkte mocka i sopsäckar som vi ställer på ett släp och kör till tippen någon gång i månaden. Även det nya spånet hämtas i säckar på sågverket (det gör vi i nuvarande stallet också).

Förmodligen kommer vi bli tvunga att bygga ett separat förråd till sommaren för spånsäckar och kraftfoder. Har lite ont om space för sådant. Men två rejäla boxar, liten stallgång samt en uppbindningsplats får vi i alla fall plats med!
 
Sv: Bygga om ladugård

Druvan skrev:
Vi har köpt en gård med tillhörande ladugård. Nu är det brådis att få klart ett stall innan hästarna (två st) flyttar hem. Hur bygger man på bästa sätt om en gammal träladugård till stall? Nu är det trägolv samt helt oisolerade träväggar. Tanken är att väggarna ska ilsoleras. Vilket material använder man? Kan man behålla trägolvet? Måste det också isoleras? Gjuta betonggolv känns för tillfället omständigt. Hur gör man med ventilationen?

Min sambo har fullt upp med själva huset så stallet blir mitt egna lilla projekt *bortkommen*.

Det har funnits två hästar här tidigare men bara sommartid och för 30 år sedan :D

stall.jpg

jag hade snabbt och enkelt byggt två provesoriska boxar i vinter för att göra ett riktigt jobb till sommaren,när man har mera tid, eller varför inte ha en lösdrift i någon vrå i vinter???
 
Sv: Bygga om ladugård

Lösdrift finns redan i den gamla gödselstackhallen eller vad det nu kallas så tanken är att hästarna ska bo där mestadels :). Men det är för min och hovslagarens skull jag vill fixa stallet redan nu... Vi har ned mot 20-25 minusgrader under större delen av vintern!
 
Sv: Bygga om ladugård

Ni har inget garage eller stort pannrum ni kan vara i när Hovis kommer? :idea: :D

Jag har Kallstall men med isolerade väggar men jag har "höjt" tak så det släpper in kallluft hela tiden, har ungefärlig temperatur inne som ute....men det gör inget för min hovis för han har alltid stickad tröja och jumpabyxor och tennis skor och det rinner av svett om honom när han håller på så han är bara glad att det inte är varmare!

Han har det jobbigare på sommaren än på vintern. :p
 
Sv: Bygga om ladugård

Chivita skrev:
Jag har Kallstall men med isolerade väggar men jag har "höjt" tak så det släpper in kallluft hela tiden, har ungefärlig temperatur inne som ute....men det gör inget för min hovis för han har alltid stickad tröja och jumpabyxor och tennis skor och det rinner av svett om honom när han håller på så han är bara glad att det inte är varmare!

Han har det jobbigare på sommaren än på vintern. :p

Och exakt hur kallt har ni i Närke om vintrarna jämfört med norra Norrbotten :angel:
 
Sv: Bygga om ladugård

Såg nyss att du bor här uppe.... och ja vi har kallt!
Tänkte oxå på ett garage eller nåt liknande att sko i. Kan du inte åka till nån när du ska sko?

Ha inte för bråttom med att fixa nåt, försök lösa det drägligt i vinter och gör det ordentligt till sommaren istället är mitt tips
 
Sv: Bygga om ladugård

Druvan skrev:
Jag ska inte ha någon gödselstack för att slippa stanken (gården är ganska liten). Vi tänkte mocka i sopsäckar som vi ställer på ett släp och kör till tippen någon gång i månaden. Även det nya spånet hämtas i säckar på sågverket (det gör vi i nuvarande stallet också).

Ska det inte bli restriktioner och/eller kostnad på att deponera gödesel hos kommun. Eller blir det inget av det?
I så fall är det kanske läge att fixa gödselhanteringen på annat sätt. En gödselkärra som du tömmer hos ngn bonde, som kan tänka sig att plöja ner det på sina åkrar, kanske.
 
Sv: Bygga om ladugård

Känner bara att jag måste slänga in ett inlägg eftersom vi är just nu i samma sits..., eller nästan vill säga, har en gaaamal ladugård som vart full med kor för länge sen. Började i slutet av augusti och bila bort gamla foderbås, pissrännor, gammalt golv samt "slägga ner" det gamla mjölkrummet, började sen gjuta nytt golv, först själva, men insåg sen efter ca. 25kvm och 10h arbete i sträck att det var värt att beställa betongbil, (total yta ca. 70kvm) gick lös på ca. 8000kr. Nu är väggarna putsade, nya fönster i, sadelkammare murad, nu är det "bara" taket som ska höjas, isolera sadelkammaren och boxarna ska byggas på plats.
Som tur är fanns här också ett gammalt "gödselrum" som säkert är 5 meter i tak å ca. 60 kvm stort så det funkar som ligghall tills vidare, det är som sagt mest för en annan som man vill ha ett bra stall, vi har ju trots allt inte lika mycke hår på kroppen som kusarna....
Synd bara att regnet kom innan vi hann dränera hagen, bitvis lervälling så fick göra en "gång" upp till skogen och hängna in en bit av den torrt och rent!

Lycka till alla, vore intressant att få se lite före- och efter bilder sen!!
 
Sv: Bygga om ladugård

Nähä! Det där huset har jag varit och tittat på :bump: Jättemysigt.
Å jag hann minsann planera stall och lösdrift där. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga om ladugård

Kanon skrev:
Började i slutet av augusti och bila bort gamla foderbås, pissrännor, gammalt golv samt "slägga ner" det gamla mjölkrummet, började sen gjuta nytt golv, först själva, men insåg sen efter ca. 25kvm och 10h arbete i sträck att det var värt att beställa betongbil, (total yta ca. 70kvm) gick lös på ca. 8000kr.

Vad billigt! Trodde det kostade mera att få govet ljutet. Våran ladugård står dock uppallad på stenblock med en massa mellanrum ned till backen, om du förstår hur jag menar. Måste alltså fylla på med en MASSA sand/grus och bygga igen på sidorna så det inte rinner ut. Så det blir nog bra mycket dyrare kan jag tro. Kanske värt att behålla trägolvet och byta ut det med jämna mellanrum :crazy:
 
Sv: Bygga om ladugård

SkorpSmulan skrev:
Nähä! Det där huset har jag varit och tittat på :bump: Jättemysigt.
Å jag hann minsann planera stall och lösdrift där. :D

Kul att du också funderat på stället :D. Det blev budgivning men vi fick det ändå billigt. Ska även köpa till lite mera mark (skogen och lilla ängen ned mot vägen). Har ni varit och tittat på några andra gårdar också?
 
Sv: Bygga om ladugård

Trägolv är ju inte fy skam, varmare för hästen än betonggolv. Men är det tomt under kan det ju dra nerifrån och upp om man har otur.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 510
Senast: Andromedae
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 115
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 048
Senast: FlipTheFrog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp