Bukefalos 28 år!

Bygga paddock med tajt budget...

S

Smilla96

Vill så gärna ha en paddock eftersom det är dåligt med ridvägar där jag bor men problemet är ju att man inte skiter pengar direkt.
Ni som byggt "billigt" vad har ni använt för materail och hur har ni gjort samt vad blev den slutliga summan?

Fördelen för min del är att vi har egen grävmaskin och bra kontakt med en som kör lastbil så där kan vi få lite "kompispris" på transporten av materialet.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Skala av grässvålen, gör små dräneringsdiken (typ 30 cm djupa) lägg singel i dem (alternativt dräneringsslang+singel) markduk på och lägg på 5-10cm stenmjöl (0-4 eller 0-8) Låt sätta sig i ett par år (går att rida på under tiden) och fyll sedan på med sand eller mer stenmjöl om ni tycker det behövs. Så skulle jag gjort om jag gjorde ridbanan idag. Vi skalade av svålen och lade stenmjöl direkt. Funkar iof men blir lite lerigt på vissa ställen och dräneringen blev lite dålig på vissa ställen. Därav tipset om dränering;) Annars funkar vår ridbana mycket bra i övrigt faktiskt :) Just det... En lykta på en stolpe är ett måste under mörka vintermånader och något att sladda ridbanan med (vi använder trädgårdstraktorn med en hemmagjord harv/sladd, funkar bra)
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vad gick det på i slutändan vet du det?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Skala av grässvålen, gör små dräneringsdiken (typ 30 cm djupa) lägg singel i dem (alternativt dräneringsslang+singel) markduk på och lägg på 5-10cm stenmjöl (0-4 eller 0-8) Låt sätta sig i ett par år (går att rida på under tiden) och fyll sedan på med sand eller mer stenmjöl om ni tycker det behövs. Så skulle jag gjort om jag gjorde ridbanan idag. Vi skalade av svålen och lade stenmjöl direkt. Funkar iof men blir lite lerigt på vissa ställen och dräneringen blev lite dålig på vissa ställen. Därav tipset om dränering;) Annars funkar vår ridbana mycket bra i övrigt faktiskt :) Just det... En lykta på en stolpe är ett måste under mörka vintermånader och något att sladda ridbanan med (vi använder trädgårdstraktorn med en hemmagjord harv/sladd, funkar bra)

Wow, låter jätte bra. :bump:Dräneringsdike med bara singel i, varför har jag inte tänkt på det?!
Hur långt emellan dikena?
Varför markduk?
Sliter stenmjölet mycket på hovarna?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vad gick det på i slutändan vet du det?
Vårt gick på ca 10000, men då var det bara 17*17-bana, men vi lejde då "grävningen". Jag kan tänka mig att ni kommer undan med samma peng för en stor bana med tanke på att ni kan fixa grustransport billigare och gräva själva.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Wow, låter jätte bra. :bump:Dräneringsdike med bara singel i, varför har jag inte tänkt på det?!
Hur långt emellan dikena?
Varför markduk?
Sliter stenmjölet mycket på hovarna?
Jag har läst någonstans att det ska vara max 7 meter mellan gravarna. Markduken är för att stenmjölet inte ska blanda sig med singlet i gravarna. Sedan har jag märkt att leran under kryper upp lite genom stenmjölet på sina håll och då kan det ju vara bra med duk som stoppar. Jag tycker inte att stenmjölet sliter på hovarna. Det blir som en nyskrapad grusväg ungefär (lite mer svikt dock) Hästarna går väldigt bra på underlaget, tror det är för att det inte blir så djupt som det kan bli om man lägger mycket sand t ex. :)
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Det är ju väldigt beroende på vad du har för mark...
Min paddock blev väldigt billig, men det beror på att jag redan hade idealisk mark med naturlig dränering så jag behövde bara toppa med 0.8-grus. Jag lade på ett 5-7 cm tjockt lager och den behöver bara sladdas med jämna mellanrum. Den blev perfekt att rida på :laugh:

Ett tips är att söka på gamla paddock-trådar, där finns en hel del information.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Det är ju väldigt beroende på vad du har för mark...
Min paddock blev väldigt billig, men det beror på att jag redan hade idealisk mark med naturlig dränering så jag behövde bara toppa med 0.8-grus. Jag lade på ett 5-7 cm tjockt lager och den behöver bara sladdas med jämna mellanrum. Den blev perfekt att rida på :laugh:

Ett tips är att söka på gamla paddock-trådar, där finns en hel del information.
Ja, just det:) Jag kanske ska tillägga att vi har styv lera och har därför svårt med dräneringen. Har man mer åt sandhållet är ju den naturliga dräneringen förstås bättre :)
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Shit, vilka bra tips! Tack

Ska nu bara övertala maken om vart den ska byggas.....och ATT den ska byggas.....
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vi hade enorm tur banan kostade max 10.000:-
Vi skalade av gräset under låg underbar superbra sand som vi jämnat ut till en 25 * 50 paddock
Banan dränerar sig själv eftersom det är sandås under. Är lite tung på ena kortsidan , annars superbra
Det dyra på banan var staketet :)
Hyrde in en grannbonde som gjorde jobbet
Gör markundersökning det kan ju löna sig om man har mark med sand under... Lycka till!!
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Hänger på den här tråden.

Gör stenmjöl att det blir mindre slirigt? Jag har gjort en fuskbana med ca 5-10 cm sand ovanpå åkermark som är syrsand, men tyvärr upplever jag banan som lite slirig.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Ja, just det:) Jag kanske ska tillägga att vi har styv lera och har därför svårt med dräneringen. Har man mer åt sandhållet är ju den naturliga dräneringen förstås bättre :)

Vi har snadmarker. Har inte lagt någon dränering alls. Håller för vanligt regn men ihållande i flera dagar (som nu) så hjälper ingen dränering i världen. Trots det är ridbanan inte i närheten lika blöt som resten av gården. Finns inget rotsystem som håller kvar vattnet.

Har inte heller lagt markduk.

Tips på billig markduk:

Fjäska med bönder på höst/vår och tigg till er konstgödselsckar. Har precis samma funktion som markduk.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

*kl*
har ni tips på budget paddock om man bor direkt på berget? skalar jag bort "grässvålen", så är jag nere på berget direkt. Antar att man måste lägga något typ 0-100 från början?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Gummiflis fanns ju förr i världen men jag vet inte om det är tillåtet längre? Det kanske finns något liknande du kan använda. Det fryser ju inte på vintern heller...
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Ja d är en ide, jag ska kolla det, tack :) intressant med alla kloka erfarenheter/ideer på paddock byggen...
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vi har snadmarker. Har inte lagt någon dränering alls. Håller för vanligt regn men ihållande i flera dagar (som nu) så hjälper ingen dränering i världen. Trots det är ridbanan inte i närheten lika blöt som resten av gården. Finns inget rotsystem som håller kvar vattnet.

Har inte heller lagt markduk.

Tips på billig markduk:

Fjäska med bönder på höst/vår och tigg till er konstgödselsckar. Har precis samma funktion som markduk.

Ursäkta men vad är snadmarker?!:confused:
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Gummiflis fanns ju förr i världen men jag vet inte om det är tillåtet längre? Det kanske finns något liknande du kan använda. Det fryser ju inte på vintern heller...

Olika i olika kommuner, så det är bäst att kolla upp vad som gäller just där man bor.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

*kl*

Funderade lite idag när jag vadade runt i hagen (kändes så på den fläcken i alla fall...) huruvida markduk hjälper om man lägger den direkt på gräset och sedan grus uppe på markduken? Vi har lerjord ute på åkrarna och frågan är om man måste ta bort matjorden. OM det nu skulle bli en paddock så kommer den användas av 1-4 hästar några gånger i veckan. Så det blir ju inte ridskolebelastning direkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 626
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 688
Senast: alazzi
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 016
Senast: Nethril
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp