Bukefalos 28 år!

Bygga paddock med tajt budget...

Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Menar du att med grävning OCH material så hamnar det på ca 20tkr? tar ni då bort all matjord?
Hiskelig skillnad (stavning?)
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vi tar bort ca 20cm matjord, dräneringen kommer göras av den som vill använda matjorden som fyllnadsmassa och tar det i utbyte. Markduk 800m² 4000kr. Staket får jag räkna till med ca 3-4000 tror jag, har inte fått slutnotan från grävaren ännu men tror inte det diffar så mycket från uppskattningskostnaden.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Okej vad bra, vart köper man markduken, hittar inte det :confused: Måste man ta bort matjorden trots duk :confused: Hur mycket kommer ni att dränera?
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Nån som vet hur mycket material ( tex 08 stenmjöl om man tänkt ha det som topplager) man måste ha ovanpå markduken utan att riskera att den kommer upp på nåt ställe? Räcker det med 10cm?
Funderar på att bygga ut min nuvarande bana så att jag ´kan ha det större på sommaren... Tänkte försöka få nån att gräva bort 10cm matjord mot att det får jorden, har jättebra matjord på min mark, därefter lägga markduk (det måste man väl så inte lera och växtligheter kommer upp igenom, det är lerjord här) Men frågan är alltså, hur mycket material man måste ha PÅ markduken för att inte riskera att den kommer upp och de fastnar och snubblar eller liknande... om man lägger 08-stenmjöl som packar sig rätt bra så borde väl 10cm räcka, eller tror ni man måste ha mera? :S
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Du kan köpa markduk (Fiberduk) på t ex byggmax, billigaste kostar ungefär 7kr/m² men du kan också höra med någon entreprenadfirma, billigaste priset jag har fått är 5 kr/m².

Kommer en person hit troligtvis idag, som ska kolla på hur dräneringen ska läggas så jag skriver sen vilket avstånd det blir.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Okej jag har set på byggmax men det är ju bara klass 1 i deras blad, kanske går att beställa högre klass? ska väl minst vara klass 3 på den? vart bor du? Okej det vore jätte snällt.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Det räcker med 10 cm, det är jag rätt säker på. Vi lägger 10 cm och min sambo jobbar på markläggningsfirma så det är nog Ok gjort i vår paddock :)
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Tror det blir klass 2 på våran, ridbanan kommer ju inte ha någon enorm tyngd som lyckas pressa igenom stenmjölet. Tror du kan få iaf klass 2 på byggmax eller liknande.

Vet inte hur dräneringen kommer dras ännu då ingen har hunnit tittat på det som det var utlovat. Ska tjata lite och se hur det blir.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vår paddock är gjord på en del av vår åker. Den bestod av sand med ca 50 cm matjord.
Firman tog bort matjorden och planade ut den så den var helt plan med lite lutning i längsled. De fick matjorden mot att de fraktade bort den.
Sedan ska det på 10 lass 0-8 grus så det blir ca 10 cm. Ett riktpris för detta är 1500 kr lasset, alltså 15 000 kr.
Vi har köpt nedtagna gatlyktor och fyra lyktor inkl. fundament kostade 6000 kr inkl. moms, till detta kommer kabel fram till dom, kostnad beror ju på hur långt du måste dra.
Sedan är det staket. Vi ska ha tryckimpregnerade stolpar och jag tror de går på ca 60 kr/m och bi räknar på att ha stolpar som är 2 m långa, de ska ju kankas ner en bit med, plank har vi, annars är ju bred eltråd ganska snyggt också.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Vi ska göra en nu. Jag ha oxå tillgång till nästan gratis grävmaskin och transport. Vi ska jämna till marken med grävmaskin, lägga markduk och sen fylla på med grus. Marken är bra dränerad just där så hoppas det räcker utan dräneringsrör osv. Materialet går på ca 12000. Markduken är ganska dyr, men gruset kostar bara ca 60 kr per ton. Vi har en bergkross väldigt nära.
 
Sv: Bygga paddock med tajt budget...

Kl
Återupplivar tråden nu, fick en idé nu och undrar om den är genomförbar.
Om man utan att skala bort gräset, gräver diken runt banan och mindre diken tvärs över och har i grovt grus/sten, lägger ut telefon stolpar runt allt, sen markduk och sist stenmjöl. och sen Lägga på mer stenmjöl eller sand efter ngt år.

Kan det fungera? Har dåligt drännerad lerjord och känner att en upphöjd ridbana kommer klara sig bättre.
Har lastare på gården och granne med både gamla telefonstolp och grävare = behöver inte leja bort allt utan kan komma lite billigare undan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 657
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 799
Senast: alazzi
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 177
Senast: Nethril
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp