Bygga rygg och rumpa!

G

gaah_70

Jag vill ha alla tips jag kan få för att bygga upp bärigheten i min unghäst.
Hon är inriden såtillvida att en kille satt in henne och lärde henne start och stopp.
Men jag anser fortfarande att hon inte bär sig ännu, och rider därför väldigt sparsamt.

I övrigt klättrar jag henne någon gång i veckan vid hand (branta backar).
Dessutom försöker jag lite "långa tyglar" men jag går nog mest runt med henne, och jag vet inte precis om det bygger så mycket ...

Vad mer kan jag göra? Hur ofta kan jag klättra henne?
Övningar när man tömkör/ tränar på långa tyglar?

Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan man ser resultat på musklingen/bärigheten?
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

Backarna är bra men skall ni ut och traska så satsa på riktigt obanad terräng och naturligtvis rätt mat för att bygga muskler....

FPL
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

Utgår från att det är en nyligen insutten unghäst vi talar om.

Någon bärighet och muskulatur kan du nog inte räkna med inom det närmsta året. Inget att tala om iaf..

Troligen växer hästen också i omgångar.

Rid två/tre pass på 20-30 min på bana. varvar cavaletti och dressyr i veckan. Utöver det så varvar du med tömkörning, vila, uteritter och liknande.

Springa och klättra för hand som du gör ökar nog bara ditt eget flås är jag rädd.


Lycka till!
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

Utgår från att det är en nyligen insutten unghäst vi talar om.

Någon bärighet och muskulatur kan du nog inte räkna med inom det närmsta året. Inget att tala om iaf..

Troligen växer hästen också i omgångar.

Rid två/tre pass på 20-30 min på bana. varvar cavaletti och dressyr i veckan. Utöver det så varvar du med tömkörning, vila, uteritter och liknande.

Springa och klättra för hand som du gör ökar nog bara ditt eget flås är jag rädd.
Bandressyr på precis inriden unghäst????
Gör inte det mer skada än nytta(för hästens fysik)
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

Nej, varför skulle det det?

Jag talar givetvis om dressyr i bemärkelsen, stanna, styra, söka rätt form osv.
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

OK jag förstår, det är kanske inte sådana basic övningar som man tänker sig när du skriver dressyr....
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

Springa och klättra för hand som du gör ökar nog bara ditt eget flås är jag rädd.

:o
I och för sig inte dumt för min runda rumpa, men jag hade ju tänkt att det framför allt skulle gynna hästen ... :crazy:

Tack för tipsen!
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

Massa ridning i besvärlig terräng och intervall trav och galopppass (relativt lugna så att hästen verkligen får jobba) i svag uppförslutning är kanon! :D
 
Sv: Bygga rygg och rumpa!

jag säger så här ta de lugnt. den komme rbli bättre sen. de e la bara en ung häst så då tar de tid innan d ekommer. min lill tjej på 3 år nu e kantig å de ena med de tredje dock i mkt gott hull mm men hon växer så de knakar. hon brukar få följa med ut som hand häst när jag rider dom andra mest bara för att lära sej å få se annat än hagen.. bygga muskler kommer när det kommer.
 

Liknande trådar

Träning Hejhej, nån som har tips på bra övningar för att bygga upp en låg rygg som inte kräver backar? Ont om dom i området kring stallet. Min...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 075
Senast: Magiana
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 658
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp