Bukefalos 28 år!

Bygga upp hästen...

D

Danza

Hej! Ny här...
Tänkte lägga in en fråga om lite träningstips eftersom jag är övertygad om att ni här har massor av information att ge :laugh:

Har nyligen köpt en liten arabfröken, hon är 9 år och innriden men ej utbildad, har tidigare mest varit avelssto. Min förhoppning är att i framtiden kunna starta lite distanstävlingar med henne, men har ej siktet inställt på några långa klasser utan bara att ha roligt ihop och ha en häst som håller och tycker det är roligt! :)

Har ni några tips på hur jag bäst lägger upp träningen för henne i år... Har börjat sätta igång henne med skrittrundor 3-4 gånger i veckan, ca 4 km med en runda upp mot 8 km 1 gång i veckan. I vår när underlaget blir bättre kommer jag träna henne för tränare i paddock för att lära henne grunderna i ridningen.

Tar tacksamt emot alla råd och tips :bow:, vi har tillgång till bra backar att klättra i, skogsvägar med varierande underlag och mycket grusväg, samt en del sträckor på asfalt.
 
Sv: Bygga upp hästen...

Här kommer världens tråkigaste svar,
men skritta på;)
se till att ni har tempo och inte bara är ute och spatserar,
öka succesivt längden på passen, lägg in lätt skolridning även i skogen
lär henne halvhalter, tempoväxlingar i skritt osv då får du mycket gratis när ni börjar rida för tränare :)
 
Sv: Bygga upp hästen...

Haha, tack för tipset... ;) Skritt och åter skritt... det vet jag och vi såsar ju inte bara runt utan som du skriver, halvhalter, tempoväxlingar, serpentiner osv kör vi med, slalom mellan träd, osv, osv... Men sen, längre fram, hur går jag vidare, vad skall jag tänka på för att få en hållbar häst för distans... Vad är bra träning...?:rofl:
 
Sv: Bygga upp hästen...

Alltså du känner ju bäst själv när det börjar bli dags att trava osv, så tänk bara långt och långsamt, när ni börjar trava så kör med korta travsträckor i behagligt tempo, typ fem minuter, och varva med längre skrittsträckor i friskt tempo, samma sak när du sen lägger in galopp. Annars är det väl bara att variera, rid i backe en dag, trava lite andra, promenad tredje osvosv
smartast är att du lägger upp ett träningsschema i förväg och jämför med den egentliga träningen så får du en bra uppfattning om hur mycket ni kan stegra träningen och vad hästens styrkor/svagheter är :)
Om hon inte gjort någonting tidigare så tänk på att vilan är viktig både för kroppen och hjärnan, när ni stegrat träningen i tre veckor, backa då tillbaka till t.ex skitt och lite trav en vecka, för att sedan stegra igen..
Bättre tips än så har jag inte :p Lycka till med nyhästen!
 
Sv: Bygga upp hästen...

Tack för tips :)

Men... hmm... var det verkligen ingen mer här inne som hade några råd att ge... Här är ju mååånga duktiga distansryttare. :bow: Alla har vi väl varit nybörjare någon gång :crazy::D
 
Sv: Bygga upp hästen...

Det finns typ 73 precis likadana trådar här inne, efter ett tag tröttnar folk att svara på samma fråga om och om igen...
 
Sv: Bygga upp hästen...

Okej... sorry..:o:crazy:
får väl leta då...
 
Sv: Bygga upp hästen...

Ingen fara.
Ska du tävla distans är det väl kanske bättre att ta kontakt med en distanstränare och göra ett träningsupplägg med denne?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 196
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp