Bukefalos 28 år!

Byta jobb? Hur då?

Magiana

Trådstartare
Jag har börjat inse att ska jag någonsin kunna skaffa mig en bra bostad måste jag bort från Stockholmsområdet. Jag vill äga mitt boende men det är för dyrt här. Haken är att då måste jag också byta jobb. Jag kan inte räkna med att kunna jobba på distans på nuvarande jobb, även om jag gör det vissa dagar ibland, men på heltid går det nog inte.

Nuvarande jobb har jag haft några år och innan dess hade jag +10 år sjukskrivning. Jag har inte så mycket utbildning heller och det jag har är orelaterade till nuvarande jobb. Det jag gör på mitt nuvarande jobb är jag självlärd på och jag kom in på företaget via arbetsträning som blev en deltidsanställning och som sedan blev en heltid.

I vissa jobbannonser står det "gymnasieutbildning" under kravspecen. Jag har gått en 2-årig jordbrukslinje för mer än 20 år sedan och vet inte om jag har kvar betyget. Att komma dragandes med den utbildningen när jag söker nytt känns ju lite :crazy: Hur gör jag för att hantera det?

Jag undrar också hur jag ska kunna visa de kunskaper jag skaffat på egen hand och hur vet jag om de verkligen räcker till? Tänk om jag är en total klåpare? Nåväl, helt kass är jag nog inte då jag fått beröm från våra it-killar som sett att jag verkat veta vad jag gör och släppt in mig på nya grejer innan de varit klara, vilket de i vanliga fall inte gör. Men jag har som sagt inget papper på den kunskapen och har ingen aning om hur långt kunskapen räcker.

Sen är det en hake till. Hur gör man för att söka jobb 50-60 mil från nuvarande bostadsort? Det är ju inte bara att åka iväg på en intervju hur som helst.
 
Jag glömde en fråga.

Hur funkar det med företag som hyr ut personal till andra företag? Vilka nackdelar finns det med det jämfört med att vara tillsvidareanställd direkt av ett företag?
 
[...]Sen är det en hake till. Hur gör man för att söka jobb 50-60 mil från nuvarande bostadsort? Det är ju inte bara att åka iväg på en intervju hur som helst.

Jag har gjort det några gånger och varit på (minst) fem intervjuer.

1. Hade då ett mycket flexibelt jobb och kunde ta ledigt bara jag gjorde det jag skulle. Åkte nattåget från Uppsala till Lund. Gick på intervju, tog tåget hem samma dag. Fick jobbet, men tackade nej då jag fick ett bättre erbjudande i Uppsala. Kan känna att det var fel beslut, men det tyckte jag inte då.

2. Samma arbetssituation som ovan. Körde bil (Uppsala - Kalmar, 50 mil) en kväll, sov på vandrarhem, gick på intervjun. Fick jobbet, tog det. Det var ett kortare vik så jag pendlade. Åkte hem en eller ett par gånger i månaden.

3. Tog ledigt från det jobb jag hade. Berättade allt för chefen. Jag var anställd tillfälligt för att jobba med något helt annat än mitt vanliga yrke. Chefen visste att jag ville återgå till det, men vi trivdes och jag stannade sju månader istället för som planerade två. Men det var inga problem att få ledigt. Tog nattåget från Uppsala till Östersund (50 mil), gick på intervjun, tog tåget hem samma dag. Fick jobbet och började en provanställning. Trivdes inte och avslutade den då jag fick ett annat erbjudande.

4. Tog en dags semester och flög ner till Kalmar över dagen. Jag ville inte berätta för min chef att jag kollade andra jobb, därav semesterdagen. Fick inte jobbet.

5. Kallades till en intervju i Kristianstad. Backade ur då det kändes väldigt oflexibelt när tid för intervju skulle bestämmas. Jag kände att den företagskulturen som skymtade fram inte passade mig. Annars hade jag tagit semester.

6. Som 4, men denna gång flög jag till Oslo över dagen. Fick inte jobbet, men det känns som om det var lika bra för jag hann få det jobb jag har nu istället. I Stockholm.

Så jag har pusslat ihop mina intervjuer, lite beroende på arbetssituation.
 
Angående utbildningen så skulle jag inte tro att den är så viktig utan sök tjänsterna ändå, skulle de mot förmodan be om betyg kan du ju försöka se om det går att få tag på då. Men jag har svårt att se hur de kan vara relevanta 20 år senare.

Saknar du utbildning för en del saker de ber om men skaffat kunskap på egen hand så hade jag i mitt cv tagit upp att jag har erfarenhet av arbetsuppgifterna och troligtvis även citat från exempelvis IT-killarna du nämnde som styrker det. Får de väldigt många ansökningar brukar det vara mer formella krav, annars kan det räcka att visa att man har kunskapen och att det har varit till nytta för företaget man arbetat för.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 307
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
801
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 809
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp