C- eller D-ponny?

Ö

Ökenvind

Hur hade ni gjort? Ska köpa en ny ponny till mina flickor, 11 och 13 år gamla. Nätta, medellånga för sin ålder. Lite tävlingsintresserade men mest allroundridning. B-ponnyn börjar bli väl liten fr a för den stora tjejen. Står i valet och kvalet om det är bäst med en C-ponny som är mer lagom de närmsta åren, eller ska vi satsa på D-ponny så de har något att växa i? Hur vanligt är det att 16-17-åringar tävlar på C-ponny? :confused:
 
Sv: C- eller D-ponny?

Jag har aldrig tävlat, men ridit en del C-ponnys. Jag har alltid varit väldigt liten och nätt för min ålder, och jag kan fortfarande rida en del Cponnys, men jag kan ju säg att det inte är alltför vanligt. Det är ju svårt att veta om man plötsligt kommer börja växa på längden eller bredden, vilket man ofta gör i den åldern, och då kanske det är bättre med en något större häst.
Jag hade nog tagit en liten D ponny, runt 140, då kan de ju förhoppningsvis ha kvar hästen ett tag. Det finns ju många vuxna som fortfarande rider D ponny, det är en perfekt storlek tycker jag.
Speciellt om de ska kunna sadla och så själva vilket kan bli lite jobbigt om hästen är för hög.
 
Sv: C- eller D-ponny?

En inte allt för grov D-ponny som är lättriden hade jag satsat på :)
 
Sv: C- eller D-ponny?

Jag köpte C-ponny när jag var 13 år men nu i efterhand hade det nog varit bättre med en D-ponny. Jag var rätt liten och kort då, men växte mkt under de två åren jag hade den. Så jag tycker du ska satsa på en D.
 
Sv: C- eller D-ponny?

en d-ponny! det är i den åldern de växer mest och kommer ju bara bli jobbigt om de växer ur den fort.
 
Sv: C- eller D-ponny?

Jag fick min d-ponny när jag var tio, det var en liten hyfsat nätt New Forest på 143 cm. Jag var 148 cm lång, men jag har å andra sidan alltid haft väldigt långa ben så det var inget problem med storleken. Växte en del under den tiden, hade honom två år och när han togs bort när jag var tolv var jag 160 cm lång ungefär. Hade han inte blivit dålig hade jag säkert haft honom kvar ett bra tag till. :)
 
Sv: C- eller D-ponny?

När jag var 11 år och normal lång köpte jag min första ponny, en maxad D-ponny.
Ångrar inte köpet alls då jag nu som 20 åring fortfarande kan rida henne.
En lätt och välriden D-ponny skulle jag köra på om jag var i ditt fall :).
Att växa i är mycket bättre än att riskera att de växer ur den..
 
Sv: C- eller D-ponny?

Jag skulle valt en D-ponny.
Fick själv en c-ponny när jag var 12, då var jag mycket mindre än de flesta 12-åringar. Jag har fortfarande kvar min plutt och tävlar mycket, men det skulle kännas bättre om han hade varit en dm större.
 
Sv: C- eller D-ponny?

En D-ponny skulle jag ha valt, och en inte alltför svårriden och stark. Då kan de ju ha den ett bra tag till :)
 
Sv: C- eller D-ponny?

Köp en D-ponny.
Man växer så pass snabbt och de är inte roligt att efter ett år märka att man har köpt en ponny som man håller på att växa ur.
Så jag skulle rekomendera en liten D-ponny. :) Lycka till!
 
Sv: C- eller D-ponny?

skriver utan att ha lästa andra svar....

Om ni bara har råd till en ponny, skulle jag satsa på en d-ponny! Kan inte motivera svaret speciellt bra,men det kommer bli ett minder glapp mellan ponny och storhäst och man riskerar ju inte att de växer ur en d-ponny lika snabbt(beror ju på om ni är långa i familjen)
 
Sv: C- eller D-ponny?

En d-ponny som bär upp lång ryttare men dom ändå inte är grov. Är den lättriden och välskolad bör det ju inte vara några problem för 11åringen att rida. Det är ju lite tråkigt att som 11 år tävla mot tjejerna som är 18! På det sättet är ju en c-ponny bättre eftersom åldern på ryttarna är lägre. Men jag håller fast vid d-ponnyn , man växer mkt i den åldern och dt är ju inte kul att behöva sälja med en gång!
 
Sv: C- eller D-ponny?

Tycker absolut att du ska satsa på en D-ponny eller en liten häst. De har då mer att växa i, och är det en liten häst kan de fortsätta tävla på äldre dagar också. Jag tycker bara att en C-ponny är ett onödigt mellansteg, lika bra att gå på en D-ponny isf som dessutom är mer lik stora hästar än en C-ponny i steg osv.
 
Sv: C- eller D-ponny?

Jag rider och tävlar c-ponny nu, fyller 19 i maj. Men då har jag ju en fjord ;)

Min medryttare som är liten för sin ålder (11) brukar låna en maxad D-ponny och där har hon inga problem. Jag skulle köpt en D-ponny, den kan flickorna ha längst och är de dessutom tävlingsintresserade så kan de ju tävla ponnyn länge.
 
Sv: C- eller D-ponny?

jag hade samma funderingar i våras då vi skulle köpa en ponny till mina döttrar. De var lika gamla som dina då. Vi började kolla på C-ponnies, för min minsta tyckte det blev ett alldeles för stort steg att gå från maxad B till D. det slutade ändå med att vi köpte en välriden D-ponny på 144 cm och det ångrar vi verkligen inte. Det blev helt rätt. Han är ganska bastant (så även mamma kan rida honom!), men väldigt följsam och lättriden. Han hoppar väldigt stort och min minsta tyckte det var läskigt i början, men jag råder dig helt klart att köpa en schysst D-ponny.

Lycka till!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 393
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 818
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 470
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag heter Melie och är snart 13 år. Jag är ungefär 152 cm lång. Nu ska jag köpa egen häst, vi har hittat en superfin C ponny som vi...
2
Svar
28
· Visningar
3 750
Senast: Anzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp